Šiuolaikinėse transporto priemonėse gausu įvairiausių saugos sistemų. Tačiau turbūt tik nedaugelis žino, ką reiškia trumpiniai ABS, EBD, ASR, EDS, kuo jie gali pagelbėti vairuojant automobilį.
© AFP/Scanpix

Žinomiausia ir viena pagrindinių saugos sistemų yra stabdžių sistema ABS (Anti-Blockier-System). Ji apsaugo ratus nuo užsiblokavimo.

Ši sistema buvo sukurta 1978-aisiais, tačiau praktiškai pradėta naudoti lengvuosiuose automobiliuose tik maždaug po dešimtmečio. Sistema padeda optimaliai sustabdyti automobilį ant bet kokios kelio dangos. Ji turi apsaugoti stabdančius automobilio ratus nuo užsiblokavimo, kad mašina išlaikytų kursą ir liktų valdoma. Sistemos būtinumą visuose lengvuosiuose automobiliuose pripažino daugelis automobilių gamintojų.

Jei automobilyje sumontuota ABS sistema, vairuotojui nereikia nuolat kontroliuoti stabdymo stiprumo, vengiant užsiblokavimo, sumažinančio ir stabdymo efektyvumą. Šiuo uždaviniu rūpinasi elektroninis ABS blokas, analizuojantis iš ratų sukimosi greičio daviklių gaunamus signalus ir per hidromoduliatorių darantis įtaką automobilio stabdymo mechanizmų darbui.

Dinamiško stabdymo kontrolės sistema irgi svarbi. Pagrindinė šios sistemos užduotis – nuolat kontroliuoti stabdžių paspaudimo reagavimo greitį. Jei būtina staiga stabdyti, ši sistema automatiškai sukuria maksimalų spaudimą stabdžių prievade, kad suveiktų ABS. Jei stabdžių pamina nuspaudžiama staiga, dinamiško stabdymo kontrolės sistema per sekundės dalį sukuria maksimalų spaudimą stabdžių prievade, taip sutrumpindama automobilio stabdymo kelią.

Yra ir elektroninė stabdymo galios paskirstymo sistema EBD (Electronic brake-force distribution). Tam, kad stabdymo galia būtų išnaudota iki maksimumo stabdymo metu, EBD sistema automatiškai sureguliuoja į priekinius, užpakalinius, dešinės bei kairės pusės ratus paduodamą stabdymo jėgą. Tai labai sumažina stabdymo kelią, išlaiko automobilio stabilumą stabdant ar atliekant intensyvius posūkių manevrus.

Neleidžia buksuoti

ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) – sistema, kad mašina nebuksuotų. Kontroliuojanti varančiųjų ratų buksavimą, neleidžia jiems slysti įsibėgėjant. Kai per didelis sukimo momentas prasuka vieną arba abu varančiuosius ratus, ASR paveikia variklio valdymo sistemas ir sumažina jo sukimo momentą.

Gaudamas iš ABS daviklių informaciją apie varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi dažnumą, ARS valdymo blokas sulygina duomenis. Jei tarp varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi dažnio yra skirtumas, valdymo blokas pradeda veikti jėgos agregatą ir mažina jo galingumą.

Pirmiausia ASR vėlina darbinio mišinio degimą variklio cilindruose. Jei ši priemonė neduoda laukiamo efekto, pradeda veikti degalų padavimo sistema. Priklausomai nuo ryšio tarp akceleratoriaus paminos ir degalų padavimo įrenginio (mechaninis ar elektroninis), šis veikimo būdas arba išjungia vieną iš degalų purkštukų, arba pakeičia droselio dangtelio atvėrimo kampą. Tokiu atveju ratų sukimosi momentas sumažėja iki optimalaus dydžio ir automobilis pajuda iš vietos arba pradeda greitėti ir nebuksuoja.

Įdiegta ir elektroninė stabilizavimo sistema ESP. Ši programa palengvina automobilio valdymą, jei patenkama į ekstremalias situacijas. Tuomet į pagalbą pasitelkiamos sauganti ratus nuo blokavimo, stabdžių jėgos paskirstymo, diferencialo blokavimo ir traukos kontrolės elektroninės sistemos. Be to, jos neleidžia mašinai slysti, kai kelyje ji tampa nestabili. Jūsų automobilis su ESP klausys vairo manevro metu, apvažiuojant netikėtai atsiradusią kliūtį, staigiuose posūkiuose, keliuose su bloga danga.

Naujausios kartos ESP programose atsirado funkcija, nusausinanti stabdžių diskus, kai ant jų patenka vandens. Esant drėgnam orui, sistema reguliariai pati naudoja stabdžius diskams nusausinti taip, kad vairuotojas to net nepastebi. Tai naudojama daugelyje naujų automobilių.

ESP sistemą rekomenduojama išjungti, kai norima „išsiūbuoti“ automobilį, užstrigusį giliame sniege arba biriame grunte, važiuojant su grandinėmis, tikrinant automobilį ant dinamometrinio stendo. Ši sistema išjungiama nuspaudus mygtuką su užrašu ESP prietaisų skydelyje, o įjungiama dar kartą paspaudus tą patį mygtuką. Paleidžiant variklį ESP sistema aktyvuojama automatiškai.

Padidina saugumą

EDS (Elektronische Differentialsperre) – elektroninis diferencialo blokavimas. Tai logiškas ABS funkcijos papildymas: padidėja automobilio saugumas, pagerėja jo traukos jėgos charakteristika, palengvėja pajudėjimas iš vietos, intensyvesnis tampa įsibėgėjimas, geresnis judėjimas įkalnėse, saugesnis automobilio eksploatavimas, esant blogoms gamtos sąlygoms.

Sistemos veikimo principas paprastas – posūkyje vienos ašies automobilio ratai nueina skirtingą kelią, todėl jų kampiniai greičiai irgi turi skirtis. Šį greičių skirtumą kompensuoja diferencialas, kuris yra jungiamoji grandis tarp dešiniojo ir kairiojo automobilio varomosios ašies ratų.

Tačiau diferencialo konstrukcija tokia, kad jis, nepriklausomai nuo judėjimo sąlygų, sukimosi momentą vienodai paskirsto kiekvienam ratui. Kai važiuojama tiesiu keliu ir automobilio sukibimas su danga yra vienodas, tai nedaro įtakos jo valdymui, bet kai varomieji automobilio ratai patenka į ruožą, kur sukibimas su danga yra skirtingas, ratas, judantis ta kelio dalimi, kur sukibimas yra mažesnis, pradeda buksuoti. Dėl sukimosi momentų vienodumo, kurį užtikrina diferencialas, buksuojantis ratas sumažina kito rato traukos jėgą.

Diferencialo blokavimas, kai dešinysis ir kairysis ratai yra ant kitokios dangos, panaikina šį vienodą skirstymą. Gaudama iš ABS priklausančių daviklių signalus apie sukimosi dažnį, EDS nustato varomųjų ratų kampinius greičius ir nuolat juos lygina. Jei kampiniai greičiai nesutampa, tarkim, dėl vieno rato buksavimo, jis pristabdomas iki to laiko, kol jo sukimosi dažnis sutaps su kito rato dažniu. Dėl tokio reguliavimo atsiranda reaktyvinis momentas, prireikus jis sukuria mechaninio diferencialo blokavimo efektą.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Automobiliai su vairu dešinėje: ar verta tokį įsigyti (43)

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik...

Policijos rankose – nauji pažangūs greičio matuokliai matys pažeidėją už 2 km (305)

Lietuvos policija iš kompanijos „Eurosec“ nusipirko pirmuosius pažangius nešiojamus...

Kontrolierė: žmones su klausos negalia diskriminuoja vairuotojų sveikatos pažymų išdavimo tvarka (1)

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė teigia, kad dabartinė vairuotojų sveikatos...

Eismo įvykio deklaracijų pildymas: ar žinotumėte, kaip elgtis tokiose situacijose (11)

Užpildyti eismo įvykio deklaraciją iš pirmo žvilgsnio nesudėtinga, tačiau draudikai ir...

„Regitra“: vairuotojai bendrauja ne žodžiais, o posūkio signalais (15)

Eisme vairuotojai tarpusavyje nuolatos bendrauja, taip pranešdami apie savo ketinimus. Posūkiuose...

Top naujienos

Po pirmagimio netekties gyventi teko mokytis iš naujo virusas „suvalgė“ smegenų kamieną  (9)

Tai buvo toli gražu ne pirmasis interviu, kurio metu ne tik atsiveriančiam, bet ir man –...

Liūdnai pagarsėjęs „Lexus“ vairuotojas: gavau nuo pareigūnų normaliai (202)

Ketvirtadienį į Vilniaus miesto apylinkės teismą atžygiavo liepos mėnesį siautėjęs...

Programišių ataka: įsilaužus į Lietuvos portalą apšmeižtas ministras Karoblis (84)

Įsilaužus į naujienų portalą tv3.lt, jame ketvirtadienio vakarą paskelbta išgalvota melaginga...

Lemiamą šturmą atlaikęs „Žalgiris“ dramatiškoje mačo pabaigoje įveikė Ispanijos čempionus (197)

17 taškų persvarą iššvaistęs Kauno „Žalgiris“ (12-7) sugebėjo išsaugoti pergalę savo...

Darbo vietą susikūrė atsidūrusi gyvenimo duobėje: liko viena su dvynukais ant rankų (60)

Su Lina Šukiene susitikome jos įkurtame vaikų žaidimo kambaryje. Švelniais spalvų tonais...

Aistros apimto senolio žmona baiminasi, kad akto metu jis nenumirtų (12)

Aš ir mano vyras gulime pataluose, švytintys nuo to momento intensyvumo. Mūsų kūnai susipynę ir...

Vis daugiau paauglių tampa žudikais: skaičius išaugo beveik trigubai (240)

Lietuvos policija pastebi nerimą keliančią tendenciją: vis daugiau paauglių nesibaido paimti...

Karbauskis žada išviešinti dalį LRT dokumentų: to net nebuvo įmanoma įsivaizduoti papildyta Siaurusevičiaus komentaru (1338)

„Valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis žada paviešinti dalį Lietuvos radijo ir...

Gyvai / Dvyliktasis Dakaro etapas: ilgiausias išbandymas automobiliams finišavo Juknevičius (196)

Išbandymų dieną jau atlaikė Antano Juknevičiaus ir Dariaus Vaičiulio ekipažas. Lietuviai...

Kaip veiks vienintele likusi Valstybinių miškų urėdija (21)

Lietuvoje nebeliko 42 valstybinius miškus valdžiusių urėdijų – antradienį Registrų centras...