Kiekviename šiuolaikiškame automobilyje yra įtaisyti saugos diržai. Paprastai manoma, kad tai pastarųjų dešimtmečių išradimas, tačiau saugos diržų istorija kur kas ilgesnė, jie pasaulyje yra žinomi labai seniai.
© Corbis

Pirmą kartą saugos diržai panaudoti 1902 m. per automobilių lenktynes Niujorke. Inžinierius Volteris Berkeris, vairavęs elektromobilį, pavadintą „Torpeda“, nusprendė dėl atsargumo prisirišti prie sėdynės diržais. Jis ir jo kolega taip išsigelbėjo nuo mirties.

Pirmasis automobilio saugos diržas buvo patentuotas 1907 metais. Tai padarė prancūzas Giustavas Libau. Tačiau iki 6-ojo dešimtmečio pradžios jie dažniausiai buvo naudojami tik aviacijoje. „Y“ raidės formos trijuose taškuose tvirtinamus diržus pasiūlė buvę amerikiečių lakūnai Rodžeris Grupvoldas ir Hugas de Havenas.

Automobiliuose „Y“ formos trijų taškų saugos diržai atsirado tik 1959 m. Juos sukūrė inžinierius Nylsas Bolinas, patentavo „Volvo“ kompanija. Nuo 1967 m. saugos diržai buvo pradėti montuoti ir užpakalinėse automobilių sėdynėse. Prabėgus metams ta pati „Volvo“ trisagčiam saugos diržui įtaisė inercinę ritę.

JAV saugos diržus priėmė be entuziazmo, naujovei priešinosi ir net šaipėsi. Kalbos ir patyčios nurimo, kai 1967 m. „Volvo“ paskelbė Švedijoje per metus įvykusių 28 tūkstančių avarijų ataskaitą, jog jie 50–60 proc. sumažino traumų galimybę. Prabėgus metams JAV buvo paskelbta, kad saugos diržai privalo būti kiekviename automobilyje, o dar po ketverių metų priimtas įstatymas, kad saugos diržai važiuojant turi būti užsegti.

Nuo to laiko visose pasaulio šalyse buvo imta reikalauti automobiliuose saugos diržų, o kiek vėliau ir važinėti jais prisisegus.

Graudūs skaičiai

Diržai yra viena svarbiausių priemonių eismo saugai gerinti. Tai ypač aktualu gyvenvietėse ir miestuose, nes daug eismo nelaimių įvyksta, kai nesilaikoma saugaus atstumo.

Vakarų šalių saugaus eismo ekspertai specialiųjų bandymų metu įrodė, kad važiuodamas 80 km per valandą greičiu ir trenkdamasis į nejudančią kliūtį neprisisegęs saugos diržo vairuotojas tokiu pat greičiu jau po 0,044 sek. krūtine sulaužo vairą ir devynių tonų jėga trenkiasi į prietaisų skydą. Vairuotojo galvos kiaušas suskyla nuo smūgio į priekinį stiklą, o mirtis ištinka maždaug po 0,1 sekundės. Po 0,113 sekundės panašus likimas ištinka už nugaros sėdėjusį keleivį, o dar po akimirkos automobilio salone nebelieka nė vieno gyvo žmogaus. Tik po to ant žemės pradeda kristi stiklo duženos ir metalo nuolaužos.

Visi automobilių gamintojai akcentuoja, kad saugos diržai yra pagrindinė saugos priemonė, o įvairios elektroninės sistemos, oro pagalvės ir kitokios naujovės yra tik priedas prie saugos diržų.

Vaikiškos kėdutės

Kelių eismo taisyklės įpareigoja jaunesnius kaip 12 metų ir žemesnius kaip 150 cm vaikus vežti ant priekinės lengvojo automobilio, autobuso sėdynės ar sunkvežimio kabinoje tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse. Vežamus ant galinės automobilio sėdynės 3 metų ir vyresnius vaikus leidžiama prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems, arba naudoti kitas prisegimo sistemas. Jaunesnius kaip 3 metų vaikus leidžiama vežti ant užpakalinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse.

Egzistuoja tik du vaikiškų sėdynių tipai – monolitinės ir karkasinės.

Monolitinės – tai štampuotos, vonelę primenančios vaikiškos sėdynės (kartais būna armuotos), ant kurių tvirtinami apvalkalai ir saugos diržai. Prie įprastinės automobilio sėdynės jos yra tvirtinamos automobilyje įrengtais saugos diržais, o vaikas tvirtinamas specialiais šios sėdynės saugos diržais trijuose taškuose. Ši vaikiška sėdynė turi penkias skirtingas pozicijas ir reguliuojama priklausomai nuo vaiko ūgio ir svorio.

Kitas vaikiškų sėdynių tipas – karkasinis. Kuo monolitinės sėdynės skiriasi nuo karkasinių? Monolitinės sėdynės vaikui augant yra keičiamos nuo trijų iki penkių kartų, o karkasinė sėdynė perkama tik vieną kartą. Šios sėdynės praktiškai tinka visoms vaiko svorio kategorijoms – nuo nulinės iki trečiosios.

Kuo įdomi tokios sėdynės konstrukcija? Pirmiausia „U“ raidės formos karkasas iš aliuminio vamzdžių yra pakankamai tvirtas ir beveik nesideformuoja. Konstrukcija yra gana tvirta, labai greitai sulankstoma ir padedama automobilio bagažinėje. Antra, sėdynės nugarėlė ir pagalvėlė dedamos į tinklinį pagrindą, todėl tokia sėdynė yra gerai ventiliuojama. Vaiko nugarą saugo plieninė plokštė, ji yra nepamainoma avarijos atveju. Trečia, į apatinę sėdynės karkaso dalį montuojama speciali atrama, neleidžianti vaikui slankioti po sėdynę manevruojant ar greičiau važiuojant.

Karkasinė sėdynė statoma į automobilio saloną, yra tvirtinama standartiniais automobilyje sumontuotais diržais. Tais pačiais diržais yra fiksuojamas ir pasodintas vaikas. Specialūs sėdynės fiksatoriai turi dvi padėtis ir gali vaiką prispausti labai tvirtai arba duoti jam šiek tiek laisvės judėti. Kaip sako specialistai, šiuolaikinės vaiko tvirtinimo prie sėdynės technologijos yra gana patikimos. Kai kurios vaikiškų sėdynių modifikacijos turi specialius atlošus sprandui.

Diržų efekto imitatorius

Dar visai neseniai Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija pristatė vienintelį Lietuvoje automobilių saugos diržų efekto imitavimo įrenginį. Tai 3,5 m ilgio nuožulni plokštuma, kurioje įrengtos dvi sėdimos vietos su saugos diržais. Šis įrenginys, judėdamas žemyn 12 km/val. greičiu, trenkiasi į kliūtį, leisdamas pajusti sėdinčiajam įrenginyje tai, ką jaučia vairuotojas ar keleivis automobiliui atsitrenkus į kliūtį, važiuojant 30 km/val. greičiu. Šio įrenginio demonstravimo tikslas – skatinti saugos diržų naudojimą.

Šį įrenginį galėjo išbandyti visi norintieji. Daugelis išbandžiusiųjų teigė, kad jausmas nėra labai malonus rėžtis į kliūtį, nors įrenginys imitavo tik 30-ies kilometrų greitį. O koks jausmas užplūstų automobiliu važiuojant apie 100 kilometrų per valandą greičiu, bandymo dalyviai net negalėjo įsivaizduoti. Tačiau visi vieningai teigė, kad nuo šiol į saugos diržus nežiūrės taip atsainiai.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Skęstantis automobilis: kaip iš jo išsigelbėti (9)

Nesuvaldžius automobilio galima nulėkti tiesiai į vandens telkinį. Gelbėtojai sako, kad tokiems...

Ar mokate tinkamai važiuoti greitėjimo ir lėtėjimo juostose? (21)

Kasdien šimtai vairuotojų sprendžia dilemą – kam galioja pirmumas bendroje greitėjimo ir...

Siūlo, kaip priversti jaunus vairuotojus padėti telefonus į šalį (14)

Priversti jaunus žmonės, sėdusius prie vairo , padėti į šalį savo išmaniuosius –...

Draudikai: vairuotojai per dažnai nuvertina linijos pažeidimą (6)

Prie poliklinikų, ligoninių, kitų visuomeninės paskirties pastatų ar net sausakimšuose...

KAM įspėja: šalies keliuose – didelis karinės technikos judėjimas (172)

Artimiausiu metu Lietuvoje ir Baltijos šalyse vyks keletas regiono saugumą stiprinančių didelio...

Top naujienos

Orai: po trumpo lietaus temperatūra pašėlusiai kils – galimas 30 laipsnių karštis (4)

Itin gražiais ir šiltais orais lepinusi gegužė nesiliaus mūsų stebinti ir toliau. Savaitės...

Odontologės įspėja: neatlikus įprastos procedūros, gresia baisios ligos ir byrantys dantys (141)

Kada paskutinį kartą jums buvo atlikta burnos higienos procedūra? Odontologės įspėja, kad...

Priverstinė emigracija į Norvegiją neatšaldė svajonės laimę kurti Lietuvoje (75)

Po studijų kelių įmonių biuruose dirbusi Vaida Juodževičiūtė metė sau iššūkį ir prieš...

6 priežastys atsisakyti „Chrome“ naršyklės (157)

Naršyklė yra nepakankamai saugi, greičiau iškrauna nešiojamojo kompiuterio bateriją, perduoda...

Druskininkų meras Ričardas Malinauskas užfiksuotas pikantiškoje vietoje (106)

Antradienio vakarą Druskininkų miesto meras Ričardas Malinauskas leido kartu su šimtais...

Mitais apipinti Balio paplūdimiai vilioja ir atstumia (9)

Balio salą gaubia daugybė senųjų ir modernių mitų. Vienas garsiausių – kad į šią salą...

DELFI skaitytojai atvėrė namų duris: pamatykite, kaip jie gyvena (19)

Konkursas „Interjeras, kurį sukūriau pats“ paskatino daugybę DELFI skaitytojų pasidalinti savo...

Kodėl meluojame, kalbėdami apie seksą? (10)

Daugybę metų visuomenėje gyvuoja stereotipas, bylojantis apie tai, kad vyrai turi gerokai daugiau...

Kilniaširdiškas keturmečio poelgis sugraudino daugelį (2)

Austinas Perine‘as, keturmetis iš Birmingamo, Alabamos valstijos, tapo tikra vietos įžymybe, kai...

Neišnaudotų resursų dar turintis Maksvytis: tikiuosi, duosime gerą kovą „Lietuvos rytui“

Klaipėdos „Neptūnas“ nors ne tiesiausiu keliu, tačiau galingu akordu užbaigė...