Kiekviename šiuolaikiškame automobilyje yra įtaisyti saugos diržai. Paprastai manoma, kad tai pastarųjų dešimtmečių išradimas, tačiau saugos diržų istorija kur kas ilgesnė, jie pasaulyje yra žinomi labai seniai.
© Corbis

Pirmą kartą saugos diržai panaudoti 1902 m. per automobilių lenktynes Niujorke. Inžinierius Volteris Berkeris, vairavęs elektromobilį, pavadintą „Torpeda“, nusprendė dėl atsargumo prisirišti prie sėdynės diržais. Jis ir jo kolega taip išsigelbėjo nuo mirties.

Pirmasis automobilio saugos diržas buvo patentuotas 1907 metais. Tai padarė prancūzas Giustavas Libau. Tačiau iki 6-ojo dešimtmečio pradžios jie dažniausiai buvo naudojami tik aviacijoje. „Y“ raidės formos trijuose taškuose tvirtinamus diržus pasiūlė buvę amerikiečių lakūnai Rodžeris Grupvoldas ir Hugas de Havenas.

Automobiliuose „Y“ formos trijų taškų saugos diržai atsirado tik 1959 m. Juos sukūrė inžinierius Nylsas Bolinas, patentavo „Volvo“ kompanija. Nuo 1967 m. saugos diržai buvo pradėti montuoti ir užpakalinėse automobilių sėdynėse. Prabėgus metams ta pati „Volvo“ trisagčiam saugos diržui įtaisė inercinę ritę.

JAV saugos diržus priėmė be entuziazmo, naujovei priešinosi ir net šaipėsi. Kalbos ir patyčios nurimo, kai 1967 m. „Volvo“ paskelbė Švedijoje per metus įvykusių 28 tūkstančių avarijų ataskaitą, jog jie 50–60 proc. sumažino traumų galimybę. Prabėgus metams JAV buvo paskelbta, kad saugos diržai privalo būti kiekviename automobilyje, o dar po ketverių metų priimtas įstatymas, kad saugos diržai važiuojant turi būti užsegti.

Nuo to laiko visose pasaulio šalyse buvo imta reikalauti automobiliuose saugos diržų, o kiek vėliau ir važinėti jais prisisegus.

Graudūs skaičiai

Diržai yra viena svarbiausių priemonių eismo saugai gerinti. Tai ypač aktualu gyvenvietėse ir miestuose, nes daug eismo nelaimių įvyksta, kai nesilaikoma saugaus atstumo.

Vakarų šalių saugaus eismo ekspertai specialiųjų bandymų metu įrodė, kad važiuodamas 80 km per valandą greičiu ir trenkdamasis į nejudančią kliūtį neprisisegęs saugos diržo vairuotojas tokiu pat greičiu jau po 0,044 sek. krūtine sulaužo vairą ir devynių tonų jėga trenkiasi į prietaisų skydą. Vairuotojo galvos kiaušas suskyla nuo smūgio į priekinį stiklą, o mirtis ištinka maždaug po 0,1 sekundės. Po 0,113 sekundės panašus likimas ištinka už nugaros sėdėjusį keleivį, o dar po akimirkos automobilio salone nebelieka nė vieno gyvo žmogaus. Tik po to ant žemės pradeda kristi stiklo duženos ir metalo nuolaužos.

Visi automobilių gamintojai akcentuoja, kad saugos diržai yra pagrindinė saugos priemonė, o įvairios elektroninės sistemos, oro pagalvės ir kitokios naujovės yra tik priedas prie saugos diržų.

Vaikiškos kėdutės

Kelių eismo taisyklės įpareigoja jaunesnius kaip 12 metų ir žemesnius kaip 150 cm vaikus vežti ant priekinės lengvojo automobilio, autobuso sėdynės ar sunkvežimio kabinoje tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse. Vežamus ant galinės automobilio sėdynės 3 metų ir vyresnius vaikus leidžiama prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems, arba naudoti kitas prisegimo sistemas. Jaunesnius kaip 3 metų vaikus leidžiama vežti ant užpakalinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse.

Egzistuoja tik du vaikiškų sėdynių tipai – monolitinės ir karkasinės.

Monolitinės – tai štampuotos, vonelę primenančios vaikiškos sėdynės (kartais būna armuotos), ant kurių tvirtinami apvalkalai ir saugos diržai. Prie įprastinės automobilio sėdynės jos yra tvirtinamos automobilyje įrengtais saugos diržais, o vaikas tvirtinamas specialiais šios sėdynės saugos diržais trijuose taškuose. Ši vaikiška sėdynė turi penkias skirtingas pozicijas ir reguliuojama priklausomai nuo vaiko ūgio ir svorio.

Kitas vaikiškų sėdynių tipas – karkasinis. Kuo monolitinės sėdynės skiriasi nuo karkasinių? Monolitinės sėdynės vaikui augant yra keičiamos nuo trijų iki penkių kartų, o karkasinė sėdynė perkama tik vieną kartą. Šios sėdynės praktiškai tinka visoms vaiko svorio kategorijoms – nuo nulinės iki trečiosios.

Kuo įdomi tokios sėdynės konstrukcija? Pirmiausia „U“ raidės formos karkasas iš aliuminio vamzdžių yra pakankamai tvirtas ir beveik nesideformuoja. Konstrukcija yra gana tvirta, labai greitai sulankstoma ir padedama automobilio bagažinėje. Antra, sėdynės nugarėlė ir pagalvėlė dedamos į tinklinį pagrindą, todėl tokia sėdynė yra gerai ventiliuojama. Vaiko nugarą saugo plieninė plokštė, ji yra nepamainoma avarijos atveju. Trečia, į apatinę sėdynės karkaso dalį montuojama speciali atrama, neleidžianti vaikui slankioti po sėdynę manevruojant ar greičiau važiuojant.

Karkasinė sėdynė statoma į automobilio saloną, yra tvirtinama standartiniais automobilyje sumontuotais diržais. Tais pačiais diržais yra fiksuojamas ir pasodintas vaikas. Specialūs sėdynės fiksatoriai turi dvi padėtis ir gali vaiką prispausti labai tvirtai arba duoti jam šiek tiek laisvės judėti. Kaip sako specialistai, šiuolaikinės vaiko tvirtinimo prie sėdynės technologijos yra gana patikimos. Kai kurios vaikiškų sėdynių modifikacijos turi specialius atlošus sprandui.

Diržų efekto imitatorius

Dar visai neseniai Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija pristatė vienintelį Lietuvoje automobilių saugos diržų efekto imitavimo įrenginį. Tai 3,5 m ilgio nuožulni plokštuma, kurioje įrengtos dvi sėdimos vietos su saugos diržais. Šis įrenginys, judėdamas žemyn 12 km/val. greičiu, trenkiasi į kliūtį, leisdamas pajusti sėdinčiajam įrenginyje tai, ką jaučia vairuotojas ar keleivis automobiliui atsitrenkus į kliūtį, važiuojant 30 km/val. greičiu. Šio įrenginio demonstravimo tikslas – skatinti saugos diržų naudojimą.

Šį įrenginį galėjo išbandyti visi norintieji. Daugelis išbandžiusiųjų teigė, kad jausmas nėra labai malonus rėžtis į kliūtį, nors įrenginys imitavo tik 30-ies kilometrų greitį. O koks jausmas užplūstų automobiliu važiuojant apie 100 kilometrų per valandą greičiu, bandymo dalyviai net negalėjo įsivaizduoti. Tačiau visi vieningai teigė, kad nuo šiol į saugos diržus nežiūrės taip atsainiai.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ką reikia žinoti apie greitėjimo ir lėtėjimo juostas (7)

Vairuotojo kasdienybėje greitėjimo ir lėtėjimo juostos yra neišvengiamos, tad dažnai net...

Policija perspėja žiemos malonumais besidžiaugiančius vairuotojus: bauda – iki tūkstančio eurų (131)

Praėjusią savaitę Lietuva pagaliau sulaukė sniego, o paspaudęs šaltukas neleido jam ištirpti....

Rasojantys langai ar silpnai pučiantis ventiliatorius – pirmieji problemos požymiai (8)

Plonu drėgmės šydu ar net leduko sluoksniu iš vidaus aptraukti automobilio langai – žiemos...

Keliuose pastebima neraminanti tendencija (35)

Per metus žuvusiųjų skaičius šalies keliuose išliko nepakitęs. Pernai šalies keliuose gyvybių...

Tarsis dėl vairuotojų sveikatos pažymų turintiems klausos negalią (2)

Sveikatos apsaugos ministerijoje penktadienį rengiamas pasitarimas dėl pažymų norintiems vairuoti...

Top naujienos

Žvalgybos informaciją paviešinęs vokietis: Rusijos reakcija nustebino (230)

Melas, išsigalvojimai, siekis apšmeižti Rusiją. Tokių vertinimų praėjusį gruodį sulaukė...

Didžiausi žemvaldžiai: kas dalinasi Lietuvą (103)

Lietuvos plotas yra 65,3 tūkst. kv. km. (arba 6,53 mln. ha). Daugiau kaip pusė mūsų šalies...

Sukrečiantis motinos skausmas: dukra, nepaisant medikų pastangų, mirė nuo gripo komplikacijų (2)

Viena britė pasidalijo savo skausmu, kurį sukėlė aštuoniolikmetės dukters mirtis nuo vienos...

Neįprastas eismo įvykis: kam draudimo bendrovė atlygins žalą? (3)

Įsivaizduokite, kad pasistatėte ir palikote automobilį įkalnėje, tačiau sugedo jūsų...

Naujas reiškinys Lietuvoje: Vilniuje kuria pavydėtiną biurą, kurio dalimi galės tapti kiekvienas (3)

Bendradarbystės (angl. coworking) erdvės, kuriose renkasi dirbti ir bendrauti laisvai samdomi...

Šiemet yra kas ūkininkus gąsdina labiau nei būsimi mokesčiai (11)

Prasidėjus naujiems metams, ūkininkai rengiasi ateinančiam sezonui, tačiau jau dabar aišku, kad...

Kinijoje pramogavusi mergina atsidūrė tragikomiškoje situacijoje: galiu būti pirma lietuvė, kuriai taip nutiko (364)

Lietuvė Ieva Koncevičiūtė patyrė neeilinį nuotykį Kinijos regione Makao - tragikomiška...

„Veidrodiniai neuronai“ ir kiti įdomūs savisaugos mechanizmai: kodėl pamačius ką nors bjauraus supykina?

Apie tai daug ir nesusimąstome, bet kodėl pamačius šlykščius vaizdus mus supykina? Kodėl...

Rusijos priglaustas perversmo Lietuvoje veikėjas nerimsta: žada sukilimą ir teismą Grybauskaitei (790)

Sausio 13-ąją savi šaudė į savus. Tankai žmonių netraiškė, tai tebuvo provokacija, kurią...

Orai: žiema baigsis netikėtai (14)

Savaitei įpusėjus ramūs orai baigsis ir į šalį atkeliaus kritulių banga, žiemiškas šaltis...