aA
Karštą vasaros dieną temperatūra automobilyje kyla neįtikėtinu greičiu. Net jei lauke tik 20 laipsnių, automobilio salone per valandą temperatūra gali pakilti iki 46 laipsnių karščio. Kai tampa ekstremaliai karšta, net dešimt minučių automobilyje gali būti lemtingos.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Tokius skaičius pateikė mokslininkas iš Gruzijos dr. Andrius Grundsteinas. Siekdamas atkreipti visuomenės dėmesį į šį reiškinį, jis aiškinosi, kaip kintant temperatūrai lauke, pakinta temperatūra automobilio salone po 5, 10, 30 minučių ir valandos. Iš jo rezultatų matyti, jog kartais prireikia tik keleto minučių, kad automobilis taptų mirtinais karščio spąstais.


„Gal atrodo, jog tai – neįmanoma, tačiau pavojinga ne tik ekstremali automobilio salono temperatūra: sėdėdamas 30 laipsnių temperatūroje automobilyje po 15 minučių net ir sveikas vaikas pradės jaustis prastai“, – įspėjo šeimos gydytoja Eglė Morkovski. Jungtinių Amerikos valstijų (JAV) statistika yra skandalinga: kasmet šalies automobiliuose nuo perkaitimo žūsta apie 40 vaikų.

Ji tvirtino, kad praverti langai situacijos negelbsti. Net jei lauke nėra karšta, kaitri saulė įkaitina visą automobilį. „Jeigu lauke yra 16-18 laipsnių šilumos, vistiek išlieka galimybė perkaisti. Temperatūra yra svarbi, tačiau palikus vaiką tiesioginiuose saulės spinduliuose tikimybė perkaisti padidėja, taigi pravertas langas – ne išeitis“, – sakė E. Markovski. Nuo 1998 m. JAV automobilyje nuo karščio žuvo 622 vaikai.

Karšta lauke – vėsu automobilyje

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių transporto katedros profesorius Saugirdas Pukalskas dalinosi patarimais, kaip apsaugoti savo mašinas nuo kaitinančios saulės.

Jis teigė, jog gelbėtis nuo įkaitusio automobilio salono šiandien galima inovatyviomis ir šiuolaikinėmis priemonėmis: „Kai kurie automobilių gamintojai transporto priemonėse įmontuoja stogus iš saulės baterijų. Sugerdamos saulės spindulius, jos gamina elektros energiją, kuri, pavyzdžiui, suka salono ventiliatorių ir taip nuolat vėdina automobilio saloną“, – pasakojo S. Pukalskas.

Jis apibūdino ir kitą kovos su tvankiu salonu būdą: „ Šiek tiek dažniau nei saulės baterijų stogas naudojamas nuotolinis kondicionieriaus valdymas. Norint, kad neužplūstų karščio banga, automobilių gamintojai suteikia galimybę nuotoliniu būdu susireguliuoti vėsinimą dar prieš keliaujant į stovėjimo aikštelę.“

Paklaustas, kokios spalvos automobiliai mažiausiai traukia karštį, mokslininkas pabrėžė, kad labai didelių skirtumų tarp automobilių spalvos nėra: „Gal tamsūs automobiliai įkaista labiau, tačiau karštis daugiausia veržiasi per stiklus ir langus. Siekiant nuo to apsisaugoti, verta specialia danga patamsinti langus, statyti automobilį pavėsyje ar jį palikti uždengtą“,– teigė S. Pukalskas.

Kuo mažesnis vaikas – tuo didesnė rizika

Kelių laipsnių temperatūra rizikinga, priklauso nuo vaiko amžiaus bei sveikatos būklės. Vaikui, sergančiam lėtinėmis ligomis, perkaitimas žymiai pavojingesnis. „Vaiko kūnas ir organizmas sunkiai prisitaiko prie karščio. Kuo vaikas mažesnis, tuo lengviau perkaista. Aišku, vaiko sveikatos būklė tam taip pat turi įtakos“, – teigė E.Morkovski.

Negalima nuvertinti ir aplinkos sąlygų. Šeimos gydytoja pabrėžė, jog perkaitimo greitis ir rizika priklauso nuo aplinkos sąlygų, drėgmės, karštyje praleidžiamo laiko ir aprangos.

„Perkaitęs vaikas atrodo apatiškas, suglebęs ir būna irzlus. Jis pradeda mažiau kalbėti ir yra ne toks aktyvus. Jei mažametis ir toliau laikomas karštyje, pasireiškia galvos skausmai, sutrinka kvėpavimas bei širdies veikla, jis netenka sąmonės. Tai – galutinė stadija“, – sakė E.Morkovski.

Pastebėjus karščio smūgio simptomus, gydytoja rekomendavo elgtis pagal vaiko būklę: „Perkaitusį vaiką reikėtų išnešti iš karštos erdvės, nurengti. Jeigu vaikas yra sąmoningas, privalu jį pagirdyti, kad būtų atstatytas skysčių ir elektrolitų balansas. Jeigu jis be sąmonės, reikia gaivinti: atlikti dirbtinį kvėpavimą, išorinį širdies masažą bei nedelsiant kviesti medikus“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Tyrimas parodė: 99 proc. vilniečių transporto spūstis laiko svarbia Vilniaus problema (7)

Atliktas tyrimas parodė, kad 85 proc. visų Lietuvos gyventojų mano, kad transporto spūstys labai...

Vilnietis įsiuto: pigiausias plovimas automatinėje plovykloje tapo 740 eurų nuostoliu (318)

Nekaltas noras – per pietų pertrauką nusiplauti automobilį, vilniečiui tapo galvos skausmu....

Perkantys padangas internetu turėtų atkreipti dėmesį į kelis kriterijus (4)

Artėjant šaltajam sezonui tenka keisti automobilio padangas, todėl dažnas vairuotojas, kaip tik...

Kas antras tamsoje žuvęs pėsčiasis nepasirūpino paprasčiausia apsauga nuo nelaimės (6)

Nors vis dar nemažai eismo dalyvių mano, kad dėvėti atšvaitą esant prastam matomumui ar tamsiam...

Pareigūnai sunerimo: per parą 18 sužeistųjų, o žmonės nesupranta, ką keliuose daro ne taip (82)

Rytinės piko valandos prasideda, o vakarinės baigiasi sutemus, todėl tiek vairuotojai, tie...

Top naujienos

Griauna planus – Pranckietis balsuoti dėl jo prašo dar šiandien papildyta (31)

53 parlamentarų pasirašytą pareiškimą dėl Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio atšaukimo...

„New York Times“ tyrimas: Rusija vos per 12 val. Sirijoje subombardavo 4 ligonines (74)

Rusijos karinės oro pajėgos seniai kaltinamos ligoninių bombardavimu remiant Basharo al Assado...

Širinskienė ir Kirkilas peikia Pranckietį, bet patys postų kratosi (9)

Seimo nariai surinko parašus prieš Viktorą Pranckietį, jo postą teigia galintis užimti ir iš...

Lietuvos vežėjai prakalbo apie sektoriaus žlugimą: politikai vykdo genocidą (283)

Skubomis įvedamos mokesčių reformos gresia vežėjų bankrotais, – štai taip antradienį...

Nausėda: prabanga taip pat galėtų būti apmokestinama papildyta (475)

Beveik 100 dienų darbo laikotarpį pasiekęs prezidentas Gitanas Nausėda akcentavo esąs ir...

Lietuvos darbo rinka – bene labiausiai nukraujavusi ES + laukia dar ne vienas sunkus iššūkis (63)

Lietuva turi bene labiausiai pastaraisiais dešimtmečiais nukraujavusią darbo rinką Europos...

Prie strategiškai svarbaus miesto – didelė atsakomoji ataka prieš Turkijos pajėgas skelbiama, kad teritoriją paliko visos humanitarinės organizacijos (99)

Sirijos kurdams pavyko pasipriešinti Turkijai viename iš pasienio miestų, kurio perėmimą Ankara...

Nausėda nepersigalvojo dėl Roko Masiulio: jis labai rimtai svarsto abi alternatyvas (45)

Prezidentas Gitanas Nausėda teigė nepakeitęs savo nuomonės dėl buvusio susisiekimo ministro Roko...

Septyni požymiai, kad jūsų vaikas priklausomas nuo elektroninių cigarečių (1)

Politikams vis ieškant būdų, kaip pažaboti elektroninių cigarečių vartojimą nepilnamečių...

Stilistė sudėliojo taškus ant i: šie batai turi būti kiekvienos moters drabužinėje (10)

Ilgaauliai – tai batų modelis, kuriam abejingų tiesiog nėra: arba juos dieviname, arba niekaip...