Tuoj po skambučio oranžinės spalvos uniformomis apsivilkę smėlio ir druskų barstytuvų vairuotojai pasileido į stovėjimo aikštelę. Dalis sunkvežimių jau pilni – apie snygį žinota iš anksto. Dalį tuoj puolė pildyti traktoriai, milžiniškais kaušais semiantys druskos mišinį, smėlį ir per kelias minutes užpildantys 5-6 t krovinį gebančios pavežti technikos priekabas. Darbas vyksta greitai, tačiau netrunka įsisnigti taip, kad gatvės pasidengia balta paklode ir, rodos, per akimirką tampa labai slidžios.

Vilniaus "Grinda" pasiruošusi 2 paras truksiančiam snygiui

Jeigu tiems, kas kelius barsto druskos mišiniu, prieš išvažiuojant į gatves dar reikia stabtelėti ir užsipildyti specialiam tirpalui skirtus bakus (jų talpa apie 200 l), tai smėlį barstantys ekipažai gali tuojau traukti jiems numatytu maršrutu. Pastarasis, sako Ruslanas Kuralovas, smėlio barstytuvo vairuotojas, ypatingas tuo, kad yra kur kas sunkesnis nei tų, kuriems tenka barstyti druską.

Nulėkėt nuo kelio? Galite tikėtis pagalbos

„Daugiau kalnų, įkalnių, posūkių. Žinoma, kad slidu ir mums važiuoti – kelio juk niekas priešais nepabarstė. Bet kad neįvažiuotume į kokį kalną – nebuvo nė karto“, – kalba vyras, rodos, su vėjeliu genantis per siaurą užmiesčio keliuką sunkiasvorę techniką.

Jis kelią ne tik barsto smėliu, bet ir valo jo pakraščius nuo sniego, kad automobiliams lengviau būtų prasilenkti.

Viena vairuotojo pamaina trunka 12 darbo valandų, ir dirbant naktį, sako R. Kuralovas, sunkiausia būna paryčiais – ir miego norisi, ir akys pavargsta. Jam numatytas maršrutas veda per aplink Vilnių esančias sodų bendrijas, nedidelius kaimelius, siekia Santariškių mikrorajoną. Iš viso – maždaug 80 kilometrų, kuriuos nuvažiuoti trunka apie 2 valandas. Vyras prisipažįsta, kad įprastai numatyta, kad reikėtų važiuoti 50 km/val. greičiu, tačiau kartais tenka važiuoti greičiau.

Vilniaus "Grinda" pasiruošusi 2 paras truksiančiam snygiui

„Dabar naktis, tai nieko, viešasis transportas nevažiuoja, o paryčiais skubame greičiau, kad spėtume pabarstyti, nuvalyti kelius prieš jiems važiuojant, kad nebūtų slidu“, – aiškina jis.

Kelias slidus, o sniego tiek, kad pravažiuodamas barstytuvas paskui save, rodos, sukelia tikrą pūgą. Tačiau netrukus R. Kuralovas stipriai mygia stabdį. Ne šiaip sau – šalikelėje, griovyje, nuo kelio nulėkęs BMW.

„Grindos“ darbuotojas nedvejoja – pavažiuoja atbulomis ir paaiškina priėjusiam vairuotojui, kad tikrai gali jį ištraukti, tačiau lyną reikia prikabinti iš priekio, prie kaušo. Tas netrukus ir padaroma, o trečiu bandymu lynas atlaiko – BMW vėl atsiranda ant kelio. Padėkojęs vairuotojas sėda važiuoti ir savomis akimis matome – kur dar barstytuvas nevažiavo labai slidu, mat užpakalinius varančiuosius ratus turintis automobilis net vos judėdamas į kalnelį kyla skersas.

R. Kuralovas neslepia, kad jeigu pamato, jog kažką ištiko bėda – stoja padėti nedvejodamas ir, tikina, taip pat elgiasi ir dauguma jo kolegų.

Jei gatvė šlapia, reiškia, pabarstyta

Josifui Boguševičiui, „Grindos“ vairuotojui, prasidėjus iki sekmadienio truksiančiam snygiui teko sėsti prie šlapią druską barstančio sunkvežimio vairo. Vyrui tekęs maršrutas prasidėjo nuo Santariškių žiedinės sankryžos ir tolyn – Žaliųjų ežerų link. Kol važiuojame nuo pagrindinės „Grindos“ būstinės Eigulių gatvėje, jis sako, kad neretai būna, jog vairuotojai per snygį matydami barstytuvą stebisi, kad šis nieko nedaro – tik važiuoja.

„Tačiau mes barstome ten, kur mums priklauso, nėra taip, kad ten barstome druską visur, kur bevažiuotume“, – aiškina jis.

Vyrui vienu reisu teks įveikti keliasdešimt kilometrų, tačiau druskos mišinio, sako J. Boguševičius, užteks tik pusei numatyto maršruto. Tada teks grįžti į bazę, prisikrauti priekabą dar kartą, užsipildyti tirpalui skirtas talpas, ir keliauti vėl. Kol pabarsto viską, kas numatyta, skaičiuoja jis, užtrunka apie tris ir daugiau valandų, tad į bazę per naktį tenka grįžti ir 3-4 kartus.

„Grindos“ darbuotojas pastebi ir kitką: dažnai vairuotojai, matydami gatvėse susiformavusią šlapio sniego masę sako, kad kelininkus vėl žiema užklupo netikėtai. Tačiau tiesa ta, kad gatvės būna nubarstytos būtent druskos mišiniu, kuris geriausiai veikia ir tirpdo sniegą tada, kai jomis intensyviai važiuoja automobiliai. Be šio mišinio gatvės taip ir liktų baltos ir slidžios. Be to, yra ir tokių mišinių, kurie sniegą bei ledą tirpdo ir atšalus iki 25 laipsnių šalčio.

Vilniaus "Grinda" pasiruošusi 2 paras truksiančiam snygiui

Per naktį – ir 1000 tonų mišinių

Prieškalėdinė savaitė taip pat prasidėjo gausiu snygiu ir pūga, tad gatvių prižiūrėtojams teko kaip reikiant paprakaituoti jas valant ir barstant. Į viršų šovė ir eismo įvykių statistikos kreivė, mat, pabrėžė Lietuvos kelių policijos atstovai, vairuotojai tinkamai eismo sąlygų neįvertino. Tiesa, tokių snygių, kaip praėjęs, vertino Egidijus Steponavičius, „Grindos“ komunikacijos vadovas, per žiemą būna nedaug – vos du ar trys.

Visgi penktadienį paryčiais prasidėjęs snygis tęsis iki sekmadienio ir nuspėti, kiek intensyviai reikės dirbti kelininkams, sunku. Anot jo, „Grindos“ istorijoje buvę ir tokių atvejų, kai per parą tekdavo gatvėse išbarstyti 1000 tonų įvairių mišinių.

Iš viso Vilniaus gatvėse dirba 36 druskų barstytuvai ir 12 smėlio barstytuvų. Pabrėžiama, kad pastebėjus slidžias ir pavojų vairuotojams keliančias gatves, apie jas galima pranešti trumpuoju numeriu 1355.

Josifas Boguševičius, "Grindos“ darbuotojas

Sninga visoje Lietuvoje

Sniegingas savaitgalis numatomas ne tik sostinėje, bet ir visoje Lietuvoje. Penktadienį ryte eismo informacijos portalas eismoinfo.lt nurodė, kad dėl sniego eismo sąlygos ne itin geros visoje Lietuvoje. Internautai socialiniuose tinkluose taip pat dalijasi apsnigtų gatvių, greitkelių nuotraukomis. Štai A1 magistralėje, pakeliui į Kryžkalnį, buvo pranešta apie du į griovius išslydusius vilkikus, Kauno vairuotojai skundėsi dėl nevalomų ir slidžių gatvių, Klaipėdoje vairuotojai stebėjosi, kodėl naktį nematyti miesto ir užmiesčio gatves prižiūrinčios technikos, mat keliai – ypatingai slidūs.

Eismo sąlygos Lietuvos keliuose 2018-12-21. "Kelių priežiūra" nuotr.

Daug kur, ypač regionuose, keliai užsnigti ir provėžuoti, nurodoma, kad sukibimas su kelio danga prastas. Ypatingai atsargūs turėtų būti tie vairuotojai, kuriems ryte teks važiuoti A1 magistralės atkarpa ties Raseiniais. Čia, nurodo eismo informacijos svetainė, sukibimas su kelio danga tik patenkinamas, gausu sniego. Vairuotojams rekomenduojama pasirinkti saugų, o ne leistiną, greitį.

Ne pačios geriausios „Via Baltica“ kelyje. Čia daugelyje atkarpų daug sniego, slidu, nurodoma, jog sukibimas su kelio danga prastas.

Valstybės įmonė „Kelių priežiūra“ nurodo, kad pirmiausia stengiamasi pasirūpinti didžiausiais ir intensyviausiais naudojamais keliais, magistralėmis – juose dirbama visą parą. Tuomet darbai nuo ankstyvo ryto persikelia į krašto kelius, o patys paskutiniai, jau įdienojus, valomi ir, jeigu priklauso, barstomi, rajoniniai keliai. Todėl planuojantiems keliones akcentuojama, kad rinktųsi pagrindinius, ne šalutinius kelius – taip kelionės bus saugesnės. Drauge pabrėžiama, kad esant tokioms oro sąlygoms, keliones derėtų planuoti su nemaža laiko atsarga – prie ilgesnio važiavimo prisidės ne tik sniegas, bet ir prieššventinis chaosas.

Kelininkai informuoja, kad visoje šalyje oro temperatūra siekia 3-7 laipsnius šalčio. Be to, skelbia naujienų agentūra BNS, Lietuvos vakarinėje dalyje yra apsemtų kelių ruožų, kuriuose eismas draudžiamas: kelyje Nr. 4270 Žemaitkiemis–Vabalai nuo 5,30 iki 6,80 km vandens gylis 30 cm.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (139)