„Regitros“ atstovai teigia, kad tokia tvarka geriau paruoš vairuotojus gatvėje jų laukiantiems netikėtumams, tačiau vairavimo mokyklų instruktoriai ir būsimi vairuotojai baiminasi, kad tai padidins vairavimo egzamino neišlaikiusiųjų skaičių.

Pasak „Regitros“ direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino, nauja tvarka dar neparengta, tačiau jau po poros trijų mėnesių norintieji įgyti B kategorijos vairavimo teises egzamino „Regitros“ aikštelėje nebelaikys. Visus manevravimo įgūdžius turės pademonstruoti realiomis eismo sąlygoms, t. y. privalės automobilį pastatyti į egzaminuotojo nurodytą vietą prie prekybos centrų ar kitų pastatų aikštelėse.
Praktika rodo, kad dažnai pastatyti automobilį būsimi vairuotojai išmoksta mechaniškai, žiūrėdami į stulpelius, tačiau kai reikia automobilį pastatyti tarp kitų dviejų automobilių, kyla sunkumų.

„Norime, kad egzaminuojamieji mokėtų valdyti automobilį realiomis, o ne uždaros laboratorijos sąlygomis. Antraip, įgiję teisę vairuoti, vėliau stovėjimo aikštelėse kankinasi ir kitus kankina. B kategorijos egzamine kitąmet aikštelės nebeliks. Egzaminas miesto gatvėse truks 40–45 minutes. Jo metu instruktorius savo nuožiūra parinks situacijas, kuriose bus įvertinami automobilio statymo ir manevravimo įgūdžiai“, – Panevėžio dienraščiui „Sekundė“ teigė S. Šuminas.

Taip pat vairuotojai iš anksto nežinos, kuriuo maršrutu važiuos per egzaminą – jį taip pat parinks egzaminuotojas.

Mokė egzaminams, o ne vairuoti

Lietuvos vairuotojų rengimo įstaigų asociacijos prezidento ir Panevėžio darbo rinkos mokymo centro direktoriaus Valentino Masilionio teigimu, rengiamos naujovės nėra blogas dalykas: jeigu mokinys yra tinkamai pasirengęs tapti eismo dalyviu, sunkumų jam neturėtų kilti. Daugelyje užsienio šalių taip pat galioja panaši egzamino laikymo tvarka.

„Pagrindinė problema iki šiol buvo ta, kad vairavimo mokyklų ir instruktorių darbas buvo vertinamas tik pagal tai, kiek procentų mokinių egzaminą išlaiko iš pirmo karto, todėl būsimi vairuotojai dažniausiai buvo mokomi ne vairuoti, o išlaikyti egzaminus. O tai du skirtingi dalykai. Bet tas pats pasakytina ir apie abiturientus – vaikai ruošiami ne savarankiškam gyvenimui, o sėkmingai išlaikyti egzaminus“, – pastebi V. Masilionis.

Nors mokymo planai ir reikalavimai nesikeičia, tik egzamino laikymo vieta, bus sunkiau ir instruktoriams, ir patiems egzaminuojamiesiems. Mokytis aikštelėje, kur nėra pašalinių eismo dalyvių, gerokai lengviau nei, tarkim, prie prekybos centrų, kur vaikšto pėstieji, nuolat važiuoja mašinos.

„Pirminius įgūdžius būsimi vairuotojai vis tiek turės įgyti aikštelėje, juk kuri futbolo komanda į aikštelę išbėgo neapšilusi. Ir tik tada praktikuotis realiame eisme. Manau, patyrę instruktoriai prisitaikys ir sugebės tinkamai paruošti vairuotojus.

Kitas dalykas, ar tinkamai tokius pakeitimus priims kiti eismo dalyviai. Tolerancijos pas mus vis dar labai trūksta. Kai kuriems vis dar sunku suprasti, kad kelyje nėra nei senų, nei jaunų, nei turtuolių, nei vargšų – visi vienodi, tad ir besimokantieji vairuoti yra tokie patys eismo dalyviai“, – sakė V. Masilionis.

Kad neliks iš anksto kompiuteriu parinktų maršrutų, anot V. Masilionio, taip pat sveikintinas dalykas. Mat neretai besirengiantieji egzaminui mintinai išmoksta visus maršrutus, todėl kai reikia važiuoti kitomis gatvėmis, būna nesklandumų ir klaidų.

„Kai iš anksto žinai maršrutą, tai tampa panašu į dailųjį čiuožimą – visi ženklai, posūkiai ir kliūtys jau žinomi, bet tai neturi nieko bendro su realiu važiavimu“, – pastebi Lietuvos vairuotojų rengimo įstaigų asociacijos prezidentas.

Neišlaikys egzamino

Vairavimo mokyklų atstovai teigia, kad nauja tvarka turi savo pliusų ir minusų. Vairavimo mokyklos „Festina Lente“ direktorius Jonas Žebrys sakė, kad naujovė bus naudinga tik toms vairavimo mokykloms, kurios neturi savo vairavimo mokymo aikštelių.

„Investavau krūvą pinigų į mokymo aikštelę, o dabar jos nebereikia, galima sakyti, investicijos nuėjo perniek. Dabar visi važiuos mokytis į „Maximos“ ar „Babilono“ aikštelę. Vaikams ir taip daug streso per egzaminus, dreba rankos ir kojos, o kai teks atsistoti tarp dviejų kitų automobilių, jaudulio bus dar daugiau. Taip dar daugiau būsimų vairuotojų iš pirmo karto neišlaikys vairavimo egzamino“, – „Sekundei“ teigė J. Žebrys.

Vairuotojus rengiančios „Pavaros“ direktorius Henrikas Rusteika tvirtina, kad tokia tvarka prisidės prie bendro saugumo keliuose, nes vairuotojai bus praktiškai mokomi tikroviškomis sąlygomis manevruoti, tačiau bus sunkiau ruošti vairuotojus egzaminams.

„Reikalavimai egzaminui buvo daugiau ar mažiau apibrėžti, o dabar egzaminuotojas galės bet kada paprašyti atlikti tam tikrus veiksmus. Patirties turintis vairuotojas netikėtose situacijose greitai sureaguotų, bet kad tai padarys tik pradedantis vairuotojas – mažai tikėtina, todėl bus labai daug tokių, kurie egzaminą perlaikys po kelis kartus“, – mano H. Rusteika.

Kitas dalykas – žmogiškasis faktorius. Egzaminuotojas įvairias situacijas parinks savo nuožiūra, todėl natūraliai gali kilti abejonių dėl egzamino vertinimo objektyvumo. Be to, mieste nemažai vietų, kur daugelis vairuotojų vairuoja pažeisdami Kelių eismo taisykles, tad jauni vairuotojai gali pasekti blogu pavyzdžiu.

„Pasiruošimas bus sudėtingesnis, ir instruktoriams bus gerokai daugiau darbo. Kai buvo aiškūs maršrutai, instruktoriai visada dėmesio skirdavo sudėtingesniems jų ruožams. Dabar maršrutai žinomi nebus, o mieste nemažai vietų, kur vairuotojai važiuoja nepaisydami taisyklių, pavyzdžiui, žiedinėje sankryžoje, Puzino ir Kranto gatvių sankryžoje.

Dėl eismo saugumo pakeitimai išeis tik į gera, bet tam tikrą laiką bus labai daug neišlaikiusiųjų, kol visi prisitaikys prie naujos vertinimo sistemos“, – mano H. Rusteika.

Seniai reikėjo pokyčių

Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro viršininkas Virginijus Mačėnas:

Kiekvieną dieną mokomosios vairavimo mašinos važinėja po miestą, būsimi vairuotojai yra pasirengę dalyvauti eisme, tad kodėl negali laikyti viso egzamino tikroviškomis sąlygomis? Mokytis pasistatyti automobilį reikia ne tik vairavimo aikštelėse, bet ir prie prekybos centrų ar kiemuose. Juk tai darys gavę vairuotojo pažymėjimą. Dabar išmoksta vairuoti žiūrėdami tik į stulpelius, o ką daryti, kai jų nebelieka?

O dėl avarijų, jų ir iki šiol pasitaikydavo: ir mokantis, ir egzaminuojant, to neįmanoma išvengti. Juk žmonės ir mokosi iš savo klaidų. Ta tvarka, kai iš anksto žinomi egzamino maršrutai, nėra gera, net kiek keistai atrodo, nes mokiniai mintinai išmoksta visus ženklus, kada reikia persirikiuoti, kaip apvažiuoti kliūtį. O kai reikia važiuoti kitu maršrutu, jau nebemoka. Aš pats prieš tris dešimtmečius egzaminus laikiau Vilniuje, tada nebuvo jokių maršrutų, teko vadovautis tik kelio ženklais ir savo įgūdžiais. Taip ir turėtų būti.