Lietuvoje kelių eismo situacija išlieka viena prasčiausių Europoje. Tokia situacija verčia ieškoti priemonių, kurios stiprintų saugumą keliuose ir lavintų šalies vairavimo kultūrą. Šie klausimai nagrinėti antradienį Vilniuje vykusioje konferencijoje „Vairuok saugiai“. Ir tuo pačiu pristatyta naujovė, kuri leis vairuotojams sužinoti, kokius nusižengimus jie daro.
Programėlė leis sužinoti, kokie nusižengimai daromi
© DELFI / Karolina Pansevič

Trūksta vairavimo kultūros

Konferencijos metu pristatyta pirmoji Lietuvoje saugaus vairavimo įgūdžius ugdyti padedanti programėlė išmaniesiems įrenginiams. Ji fiksuoja viršytą greitį, nesaugų stabdymą. Po kelionės programėlė rodo, kiek vairuotojas surinko taškų.

Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigia, kad pagrindinė nelaimingų atsitikimų kelyje problema vis dėlto yra vairuotojų neatsargumas.

„Nors situacija keliuose kasmet gerėja, vien šiemet Lietuvoje jau užfiksuota beveik 2 tūkst. eismo įvykių, kuriuose žuvo daugiau nei 100 ir buvo sužeista per 2 tūkst. gyventojų. Viena dažniausių šių nelaimių priežasčių – saugaus greičio nesilaikymas. Taigi pagrindinė problema yra ne kelių būklė ar saugaus eismo infrastruktūros nepakankamumas, bet vairuotojų įpročiai ir kultūra, kuriuos būtina keisti norint pagaliau pasitraukti iš prasčiausius saugaus eismo rezultatus demonstruojančių Europos Sąjungos valstybių draugijos“, – sako susisiekimo ministras R. Sinkevičius.

Konferencijoje ministras priduria, kad viena iš priežasčių, kodėl Lietuvoje nelaimingų atsitikimų skaičius toks didelis, yra žema vairuotojų kultūra prie vairo. Susisiekimo ministerija, Lietuvos automobilių kelių direkcija, Lietuvos policija ėmėsi daugybės priemonių, kaip sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių keliuose. Tačiau nei geresnė kelių infrastruktūra, nei vairuotojų mokymai norimų rezultatų neduoda, todėl ir buvo sumanyta sukurti programėlę, kurią gali turėti kiekvienas vairuotojas. Tai tarsi papildomas skatinimas saugiau elgtis už vairo.

Anot R. Sinekvičiaus, tai turėtų būti ne tik valdžios institucijų, bet ir visos visuomenės bendras tikslas, kurį pasiekti galima tiek perimant užsienio valstybių gerąsias praktikas, tiek taikant šiuolaikinius sprendimus ir pasinaudojant technologijų teikiamomis galimybėmis.

Galės naudotis tik su laisvų rankų įranga

Prie naujos programėlės, kuri naudojama tik su laisvų rankų įranga, kūrimo prisidėjusio „ERGO Insurance SE“ generalinis direktorius Lietuvoje Saulius Jokubaitis pasakoja, kad viena iš pagrindinių šio įrenginio idėjų buvo, kad jis visiškai netrukdytų vairuotojui.

„Saugaus eismo skatinimas yra viena iš ilgalaikių mūsų socialinės veiklos krypčių, kurios nuosekliai laikomės jau ne vienerius metus – ar tai būtų bandymas atkreipti dėmesį į dviratininkų saugumą, ar jungimasis prie platesnių iniciatyvų ir veiksmų, tokių kaip Saugaus eismo memorandumas, kurį pasirašėme šiemet. Tikime inovacijomis ir jų galimybe skatinti teigiamus pokyčius, todėl saugaus eismo programėlės išmaniesiems įrenginiams vystymas mums pasirodė patraukli idėja. Kuriant programėlę, siekta kuo tiksliau atspindėti vairavimo įpročius, o pagrindinės programėlės funkcijos neblaškys vairuotojų dėmesio“, – sako S. Jokubaitis.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktorius Egidijus Skrodenis mano, kad vairuotojų ir visų eismo dalyvių švietimas bei jų sąmoningumo skatinimas yra pagrindinis raktas į efektyvų saugaus eismo problemų sprendimą, o bendradarbiavimas tarp valstybės įstaigų, visuomeninių organizacijų ir verslo bei platesnės visuomenės įtraukimas į diskusijas ir aktyvius veiksmus bei iniciatyvas yra būtinas norint pasiekti teigiamų pokyčių.

„Labai svarbu, kad vairuotojai bei kiti eismo dalyviai suvoktų savo atsakomybę. Pirmiausiai mes visi patys, kasdien ar rečiau išvažiuojantys į gatves, esame atsakingi už savo bei aplinkinių saugumą keliuose. Pokyčiais labiausiai suinteresuoti turėtų taip pat būti patys gyventojai, o pradėti kiekvienas galėtų, kad ir nuo mažų smulkmenų keisdamas savo elgesį keliuose. Tai nebūtinai yra labai paprasta, todėl tokios priemonės, kaip saugaus vairavimo programėlė, gali būti išties naudingos“, – teigia E. Skrodenis.

Fiksuos ne tik greičio viršijimą

Pristatyta programėlė išmaniesiems įrenginiams „Vairuok saugiai“ leidžia vairuotojams kelionių automobiliu metu ją įsijungus įvertinti savo vairavimo saugumą. Programėlė fiksuoja greičio viršijimą, staigius stabdymus ar pavojingus pagreitėjimus. Atsižvelgusi į juos, mobilioji aplikacija kelionę įvertina balais nuo 0 iki 10. Kuo vairuotojas kelyje pavyzdingesnis, tuo daugiau taškų jis surenka.

Ilgainiui programėlę naudojantis vairuotojas gali ne tik kritiškiau įvertinti savo vairavimą ir įprasti vairuoti saugiau, bet ir kaupdamas taškus gauti naudos. Surinkęs 100 taškų, vairuotojas kaip atlygį už pastangas vairuoti saugiai gauna nuolaidos kodą, su kuriuo ERGO transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą gali įsigyti su 20 proc. nuolaida.

Programėlę „Vairuok saugiai“ jau išbandęs iniciatyvos ambasadorius atlikėjas Gabrielius Liaudanskas-Svaras sako, kad objektyviai įsivertinti savo vairavimą yra tikrai naudinga, nes dažnai vairuotojai net nepastebi, kaip stipriau spusteli greičio pedalą ar atlieka kokį pavojingesnį manevrą.

„Vairuojant visuomet atrodo, kad viską darai gerai ir nekeli grėsmės eismo saugumui, tačiau pasižiūrėjus iš šalies paaiškėja, kad galbūt ir nesi toks pavyzdingas, kokį save įsivaizdavai. Tokio kritiškesnio vairuotojų savo veiksmų kelyje vertinimo mums tikrai reikia, o programėlės naudojimas gali padėti jį išsiugdyti“, – sako G. Liaudanskas-Svaras.

Saugiai vairuoti skatinančią programėlę „Vairuok saugiai“ nemokamai parsisiųsti ir įsidiegti gali visi išmaniųjų telefonų su „Android“ ir „IOS“ programine įranga turėtojai. Norint naudotis programėle tereikia, kad telefone veiktų GPS ir mobiliojo interneto ryšys, o kelionė būtų ne trumpesnė nei 3 km.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Byra dar vienas? Ant Trijų Kryžių kalno atsivėrė plyšys (75)

Gausus lietus pakenkė ne tik Gedimino, bet ir Trijų Kryžių kalnui – pavasarį čia atsivėręs...

Kainų augimas įsibėgėjo: kas dar brangs (149)

Europos Sąjungos (ES) statistikos agentūros „ Eurostat “ duomenimis Lietuvoje kainos auga...

K. Sobčiak Rusijos prezidento rinkimuose: kam tai paranku? (15)

Vladimiras Putinas apie Rusijos ateitį kalba taip, lyg būtų ne tik esamas, bet ir būsimas...

Orai: iš šaltesnių orų gniaužtų pavyks ištrūkti, tačiau yra vienas bet (5)

Savaitės pradžioje vyraus šaltoki orai , krituliai numatomi tik kai kur. Visgi, antroje savaitės...

Nėščia moteris vos nemirė, kai vaisius „praspyrė“ gimdos sienelę

Viena nėščia moteris praėjusią savaitę vos išvengė mirties, kai jos vaisius...

Išsamius tyrimus atlikę „Raptors“ paviešino J. Valančiūno traumos detales (2)

Vėlyvą sekmadienio naktį Lietuvos laiku Toronto „Raptors“ ekipa išplatino pranešimą spaudai...

Šeimos krizę išgyvenantis A. Šedžius prabilo apie žmonos pasirinkimus: aš taip nedaryčiau (39)

Visai neseniai Lietuvą apskriejo žinia - Andriaus ir Monikos Šedžių šeimą ištiko krizė, tad...

Neišsemiamos dantų pastos pritaikymo galimybės

Vargu ar dažnas kada pagalvojo, kad dantų pastą galima naudoti ne vien dantims valyti. Be...

Plintanti tendencija – seksas kaip nuomos mokestis (2)

Besinuomojančių būstą skaičius išsivysčiusiose pasaulio šalyje nuolat auga, nes daugeliui net...

Orlaivio kapitonas: skrydžio metu sudėtingiausi du dalykai (84)

Nestandartinės situacijos dėl oro ar techninių nesklandumų skrydžio metu pilotui nekelia baimės,...