aA
Saugaus eismo ekspertai pastebėjo, kad prasidėjus šventiniam laikotarpiui išsiblaškiusių padaugėja ne tik prekybos centruose, bet ir miestų gatvėse. Specialistai aiškino, kad skaudžių įvykių skaičių būtų įmanoma sumažinti, jei pavyktų išvengti pasikartojančių eismo dalyvių klaidų.
Vilniuje atnaujinta Rinktinės-Žalgirio-Tuskulėnų-Apkasų gatvių sankryža
Vilniuje atnaujinta Rinktinės-Žalgirio-Tuskulėnų-Apkasų gatvių sankryža
© Saulius Žiūra

Nemažai eismo įvykių įvyksta dėl vairuotojų noro važiuoti greičiau, visgi ne taip retai skaudžios nelaimės įvyksta, kai per daug skuba pėstieji. Nemažai keliaujančių pėsčiomis apsikrovę pirkiniais stengiasi „nukirsti“ kampus, o dėl to ne vienam vairuotojui tenka „kirsti“ per stabdžius.

Pamiršta ne tik perėjas

Specialistai teigė, kad kiekvienas pėsčiasis turėtų įdėmiai perskaityti Kelių eismo taisyklėse (KET) nurodytas pėsčiųjų pareigas. Viena iš nurodytų taisyklių skelbia, kad norėdami pereiti kelią ar gatvę, pėstieji privalo naudotis pėsčiųjų perėjomis, o ten, kur jų nėra, kelią kirsti sankryžose pagal šaligatvių arba kelkraščių liniją. Jeigu pėsčiųjų perėjos aplink nėra apskritai, kelią stačiu kampu kirsti leidžiama ten, kur abi jo pusės gerai matosi

Deja, tačiau nemažai pėsčiųjų važiuojamąją kelio dalį kerta ne tik nesinaudodami perėjomis, tačiau ir eidami ne stačiu kampu, o patogia trajektorija. Situacija dar prastesnė tada, kai pėsčiasis keliauja nesegėdamas atšvaitų ar nedėvėdamas liemenės su šviesą atspindinčiomis juostomis. Nors daugeliui atrodo, kad apšviestose miestų gatvėse atšvaitų nereikia, o vairuotojai pėsčiuosius mato pakankamai gerai, realybė yra visai kitokia – apakinti kito automobilio, dėl prastų oro sąlygų, silpnai šviečiančių žibintų ar netgi netinkamai nuvalyto priekinio stiklo, vairuotojai tamsios spalvos drabužius vilkinčio pėsčiojo gali nė nepastebėti.

Laiku pamatyti pėsčiąjį vairuotojui gali būti sunku ir tada, kai jis į kelią įžengia nesustojęs prie kelio krašto ar eidamas staiga pakeičia judėjimo kryptį. Toks žmogaus elgesys apriboja vairuotojo galimybes ne tik jį pastebėti, bet ir sustabdyti automobilį laiku.

Vilniuje atnaujinta Rinktinės-Žalgirio-Tuskulėnų-Apkasų gatvių sankryža
Vilniuje atnaujinta Rinktinės-Žalgirio-Tuskulėnų-Apkasų gatvių sankryža
© Saulius Žiūra

Kas turi sustoti

Dažnai akcentuojama, kad artėdami prie perėjos greitį turėtų sumažinti vairuotojai, tačiau pėstiesiems ši taisyklė taip pat galioja. Keliaujantys pėsčiomis turėtų sustoti prieš važiuojamosios dalies kraštą, apsidairyti, įsitikinti, kad vairuotojai juos mato ir praleidžia, ir tik tada kirsti gatvę. Labai svarbu ir tai, kad kiekvieno eismo dalyvio dėmesys būtų sutelktas tik į eismą, t. y. jis neužsiimtų pašaline veikla, nesinaudotų išmaniaisiais įrenginiais ir sau sudarytų sąlygas girdėti, kas vyksta aplinkui.

Specialistai pastebėjo, kad skubėjimas žmones priverčia pamiršti bet kokį savisaugos jausmą, o tai galima pastebėti šalia šviesoforais reguliuojamų sankryžų. Sostinėje ir kituose didžiuosiuose šalies miestuose yra nemažai kelių, kurie turi po dvi, tris ar net daugiau eismo juostų viena kryptimi. Neretai tokių kelių skirtingos krypties juostos yra atskiriamos veja, tad eidami į kitą kelio pusę, pėstieji turi pereiti ir saugumo salelę. Esant intensyviam eismui, šviesoforų signalai keičiasi greičiau. Dėl šios priežasties pėstieji neretai nespėja kelio pereiti vieno šviesoforo ciklo metu, ir, užuot sustoję ir luktelėję antro žalios šviesos signalo, puola automobiliams po ratais ir sankryžą įveikia degant raudonam šviesoforo signalui.

KET nurodo, kad „nespėjusieji pereiti važiuojamosios dalies turi stovėti saugumo salelėje arba ant paženklintos ar įsivaizduojamos linijos, skiriančios priešingų krypčių transporto srautus. Baigti eiti per važiuojamąją dalį galima tik įsitikinus, kad eiti saugu“.

Pirmiausia – saugumas

Nemažai problemų kyla ir tada, kai pėstieji į kelią įžengia iš už automobilių. Miegamuosiuose rajonuose šalia kelio bortų pastatytos transporto priemonės sumažina vairuotojų matymo lauką. Dėl šios priežasties, net ir eidami pėsčiųjų perėja, pėstieji turėtų sustoti ir palaukti prie važiuojamosios dalies taip leisdami vairuotojams juos pastebėti. Tais atvejais, kai net ir stovint prie perėjos automobilis nestoja, pėstieji neturėtų bandyti įrodyti savo pirmumo teisės. Mat nepaisant to, kad pėstieji turi pirmumo teisę, avarijos atveju jie galėtų itin skaudžiai nukentėti, arba net žūti.

Šventiniu laikotarpiu eismas suintensyvėja ne tik mieste, bet ir užmiestyje, todėl labai svarbu, kad dar prieš išeidami iš namų pėstieji nepamirštų užsidėti atšvaitų ar apsivilkti ryškiaspalvės liemenės su šviesą atspindinčiomis juostomis. Užmiesčio keliuose keliaujantys pėsčiomis turėtų vengti eiti keliu, tačiau tais atvejais, kai pėsčiųjų tako šalia nėra, žmonės turėtų judėti kelkraščiu, prieš transporto judėjimo kryptį, kuo arčiau važiuojamosios dalies krašto.

Svarbu ir tai, kad dėvimi atšvaitai būtų pritaisyti prie dešinės rankos aukščiau riešo bei ant dešinės kojos žemiau kelio. Jei pasiėmėte pakabinamus atšvaitus, šie turėtų būti pritaisyti automobilių žibintų aukštyje. Žiemą, kai tamsusis paros metas trunka ilgiau, pėstieji turėtų naudoti ir žibintuvėlį ar pasinaudoti telefone esančiu žibintu.

Specialistai akcentavo, kad nemažai eismo nelaimių užmiestyje, o taip pat ir mieste, įvyksta tada, kai pėstieji keliauja neblaivūs. Tokie asmenys ne visada tinkamai suvokia savo daromus veiksmus, neretai gali imtis bereikalingos rizikos, pavyzdžiui, mėginti sankryžą įveikti degant raudonam šviesoforo signalui. Pavojinga šaltuoju metu laiku ir dėl to, kad neblaivus asmuo nejaučia šalčio, todėl gali sušalti.

Saugaus eismo ekspertai atkreipė dėmesį, kad žinodami, jog išgėręs asmuo ruošiasi į namus, ar kur kitur, eiti pėsčiomis, šalia esantys žmonės turėtų pabandyti jį nuo to sulaikyti. Jei gali vairuoti, pasisiūlyti parvežti, kitu atveju, iškviesti taksi ar paraginti pasilikti svečiuose.

Tik užtikrinę savo matomumą bei neskubėdami, pėstieji pasirūpins ne tik savo saugumu, bet ir sudarys visas sąlygas vairuotojams juos pastebėti.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(10 žmonių įvertino)
4.1000

Keliaujantiems į Nidą automobiliu teks koreguoti planus: savivaldybė planuoja nebeįsileisti poilsiautojų automobilių (2)

Nida – vieta, kuri pritraukia daug poilsiautojų ne tik iš Lietuvos, tačiau ir kitų valstybių....

Įvertino gyventojų pasirinkimus: pandemija vis dar skatina dažniau keliauti automobiliu

Besitęsiant pandemijai toliau sparčiai populiarėja kelionės asmeniniais automobiliais, kurie...

Kelio darbai valstybinės reikšmės keliuose: perspėja vairuotojus, kokius ruožus geriau aplenkti

Lietuvos automobilių kelių direkcija primena, kad šiais metais numatyti net kelių valstybinės...

Draudikai įvardijo, kur Vilniuje po lietaus važiuoti automobiliu pavojingiausia

Vilniečiai tikriausiai dar puikiai prisimena po kiekvieno smagesnio lietaus atsirasdavusį Narbuto...

Naujovė Vilniaus viešajame transporte: vietoj baudos – kontrolės bilietas

Vilniaus miesto Taryba šiandien pritarė komitetuose apsvarstytam klausimui dėl galimybės vietoj...

Top naujienos

Delfi PliusVaidas Saldžiūnas

Gyvačių salos prakeiksmas: ką iš tikrųjų reiškia Rusijos pralaimėjimas – skeptikus tai pritildys (1)

Geros valios gestas. Taip Rusija pristato savo gėdingą nesėkmę, kurią patyrė Gyvačių saloje....

Delfi Pliusparengė Nerijus Povilaitis

Šaltinių Rusijos valdančiajame elite turintis ekspertas: jau netrukus Rusijoje prasidės represijų banga (16)

Rusijos valdžia spręs, kam leisti išvykti į užsienį, o kam – ne, autokrato Vladimiro Putino...

Verslas PliusJohn Cheng

Vienas didžiausių investuotojų į Kinijos technologijas užsiminė apie svarbų lūžio tašką

Vienos iš didžiausių Kinijos privataus kapitalo investicinių bendrovių įkūrėjas teigė,...

Branduolinė elektrinė ant sunkvežimio – japonai su tokia išriedėti ketina dar šį dešimtmetį

Nepaisant reputacinio smūgio, kurį Japonijoje sukėlė Fukušimos branduolinės elektrinės avarija...

Kainų augimas Lietuvoje pasiekė nepriimtiną lygį: sukaupti pinigai pradėjo tirpti (7)

Ekonominis sunkmetis netolsta, o tik gilėja, praneša „ LNK Žinios “. Prisikrauti pilną...

Užkalnis – apie besiskundžiančius kainomis Palangoje: ko jie važiuoja, jei jiems brangu? (3)

Atostogos pajūryje ir šįmet bus dar brangesnės. Verslininkai skaičiuoja, kad kainos kilo 10-15...

Karas Ukrainoje. Rusų pajėgos įsitvirtina Lysyčanske, dėl paleistų raketų į Belgorodą Rusija kaltina Kijyvą

Per sprogimus Rusijos Belgorodo mieste netoli sienos su Ukraina, regiono gubernatoriaus duomenimis,...

Delfi PliusKristina Pocytė, laida „Iš esmės“, Virginija Spurytė

Po išskirtinės kibernetinės atakos prieš Lietuvą – įspėjimas: įžvelgia dar vieną pavojingą momentą (1)

Lietuvoje tiek valdiškos institucijos, tiek privačios įmonės sulaukė išskirtinės kibernetinės...

„Žalgiris“ oficialiai pranešė apie latvišką pirkinį iš „Barcelonos“

Kauno „Žalgirio“ priekinę liniją kitą sezoną sustiprins Latvijos rinktinės aukštaūgis...

Paaiškėjo 2023 metais Vilniuje vyksiančio NATO susitikimo biudžetas: skiriama apvali suma

2023 metais Vilniuje vyksiančio NATO vadovų susitikimo biudžetas gali siekti 30 mln. eurų, BNS...