aA
Jei ketinate pirkti retesnės markės automobilį, turėtumėte iš anksto susitaikyti su tuo, kad nukentėję avarijoje garantuotai patirsite ir nepatogumų, ir finansinių nuostolių, net jei avarijos kaltininkas ir yra apsidraudęs privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.
Žalos nustatymas (asociatyvi nuotr.)
Žalos nustatymas (asociatyvi nuotr.)
© Shutterstock nuotr.

Būtent su tokia paradoksalia situacija susidūrė Klaipėdos rajono gyventojas Tomas, kuriam pasivažinėjimas su iš draugo pasiskolinta 2002 m. gamybos „Porsche 911 Carrera“, ko gero, baigsis mažiausiai 1300 eurų dydžio nuostoliu. Po to, kai Tomo vairuojamo „Porsche“ sankryžoje nepraleido ir taranavo „BTA Baltic Insurance Company“ apsidraudęs vairuotojas, paaiškėjo, kad ši draudimo kompanija ruošiasi padengti tik... 33 proc. remontui reikalingų detalių vertės.

Negana to, net jei ir draudikų veiklą prižiūrintis Lietuvos bankas priimtų nukentėjusiajam palankų sprendimą, jis yra neprivalomas. Tad teisybės žmogui gali tekti ieškoti teisme, kur procesai už „ačiū“ nevyksta...

Reakcija – tik įsikišus spaudai

Tomas, neapsikentęs BTA darbuotojų veiksmų, „Vakarų ekspreso“ redakcijai parašė el. laišką praėjus pusantro mėnesio nuo pirmojo kreipimosi į šią bendrovę.

„Dituvos soduose į mašiną, kurią man buvo paskolinęs draugas, išvažiuodamas iš šalutinio kelio įpuolė senyvo amžiaus vyriškis. Kaltę jis pripažino, užpildėme deklaracijas, kitą dieną kreipėmės į BTA. Norėjome ne išmokos, o kad mašina būtų sutvarkyta, tad paklausėme, ar galima naudotis vieno serviso paslaugomis. Pastarasis buvo jų sąraše, tad ten ir nuvežėme mašiną bei galvojome, kad tuo vargai ir baigsis. Tačiau labai smarkiai klydome.

Laikui bėgant ir savininkui vis neatgaunant mašinos pradėjau domėtis, kas gi vyksta. Pasirodo, servisas nesulaukia BTA atsakymo. Norėjau išsiaiškinti, kodėl taip yra, tačiau žalos vertintojas neatsakydavo nei į mano, nei į mašinos savininko skambučius. Bylą administruojantis darbuotojas ramiai nukreipdavo pas tą patį žalos ekspertą ir tuo istorija baigdavosi. Tad dabar man jau darosi aišku, kodėl pilnas internetas skundų dėl BTA veiksmų ir sprendimų tokiais atvejais“, – pasakojo vyras.

Jis sakė girdėjęs patarimų, jog draudikai gali stabdyti reikalus dėl remonto sumos, tad savo iniciatyva dar kreipėsi ir į nepriklausomą kilnojamojo turto vertintoją.

Reikalai pajudėjo, kai klausimus apie šį atvejį BTA nusiuntė „Vakarų ekspreso“ redakcija. Servisas jau tą pačią dieną gavo BTA atsakymą, tačiau jis nukentėjusiojo visai nepradžiugino.

Naudotų detalių nėra

Tomo užsakymu ekspertizę atlikęs nepriklausomas vertintojas konstatavo, kad „Porsche 911 Carrera“ yra laikomas sportiniu automobiliu, prabangos preke ir eksploatuojama, aptarnaujama bei saugoma akivaizdžiai geresnėmis sąlygomis nei įprastas lengvasis automobilis. Konstatuojama, kad tokia mašina per metus nuvažiuojama vidutiniškai ne daugiau kaip 15000 km, todėl jos detalėms reikėtų taikyti 29 proc. nusidėvėjimo koeficientą. Vertintojas suskaičiavo, kad „Porsche“ remontas įvertinus detalių nusidėvėjimą turėtų kainuoti 2230 Eur su PVM.

„Toro serviso“, į kurį buvo atvežtas avarijoje nukentėjęs „Porsche“, direktorius Gintautas Bloškys tvirtino, kad draudikų atsakymo sulaukė tik praėjus 23 dienoms nuo sąmatos išsiuntimo. Šiame atsakyme BTA dėsto kitokią nuomonę nei nepriklausomas ekspertas.

„Jie nurodo skaičiuoti 67 procentų nusidėvėjimą. Taigi, žmogus turės prisidėti apie 1300 eurų. Problema ta, kad naudotų detalių ieškojome ir Lietuvoje, ir Vokietijoje, ir Lenkijoje. Retas automobilis, tad tokių detalių tiesiog nėra. Būtų folksvagenas, „Opel Astra“ ar kas nors panašaus – rastum be problemų. Čia nuolat taip, nes tokie jau Lietuvos įstatymai. Mašinos nusidėvėjimas skaičiuojamas jau net praėjus metams po išvažiavimo iš salono. Visoje Europoje, net Baltarusijoje, mano žiniomis, taip nėra. Paprastai, jei automobilis jaunesnis nei 7 metų ir galima gauti tik naujų detalių, nukentėjusysis visada bus minuse. Jei sutinki dėtis vadinamąsias trečiųjų šalių detales arba nenaujas, gal ir išeisi „ant nulio“, – sakė G. Bloškys.

Kaltos ministrų instrukcijos?

BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis aiškino, kad pagrindinis dokumentas, kuriuo vadovaujamasi, yra susisiekimo ir finansų ministrų patvirtintos Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos ir Kelių transporto priemonių vertinimo instrukcijos.

„Jos ir numato automobilių nusidėvėjimo procentą. Jose nėra jokių išlygų nei „Porsche“, nei kuriems nors kitiems retiems ar sportiniams automobiliams. Beje, jos nereglamentuoja ir elektromobilių nusidėvėjimo“, – akcentavo A. Žiukelis.

Jis stebėjosi, kad nukentėjusysis iš anksto savo sąskaita užsisakė nepriklausomo vertintojo paslaugą.

„Paprastai nepriklausomų ekspertų vertinimo gali prireikti, kai klientas nori pasiimti draudimo išmoką, o ne remontuoti mašiną servise. Tada galimos derybos, bet ir tuo atveju tikrai ne dėl detalių nusidėvėjimo procento, o dėl remonto darbų trukmės ir sudėtingumo, nes jų minėtoji instrukcija nereglamentuoja“, – aiškino BTA atstovas.

Kartu jis akcentavo, kad nusidėvėjimo procentas taikomas tik detalėms, o ne darbams. Tad esą negalima teigti, kad žmogus tokiu atveju realiai patiria 67 proc. nuostolį nuo visos remonto sumos.

„Žmogui pagerinamas automobilis ir jis už tai turi primokėti. Juk kad ir durelės, jos nuolat veikiamos atmosferos reiškinių, koroduoja, o žmogus tokiu atveju gauna visiškai naujas. Ir jei į jas vėl kas nors įvažiuos, joms jau nebus skaičiuojamas nusidėvėjimas – reikia tik saugoti sąskaitas. Žmogiškai suprantama, bet techniškai yra kitaip. Tai yra egzotiška, reta mašina ir garantuoja didesnę riziką. Pirkdamas tokį automobilį žmogus turi susitaikyti, kad gali turėti papildomų problemų. Tačiau absoliučia dauguma – apie 98 procentų atvejų – net ir nuskaičiavus nusidėvėjimo procentą galima gauti vadinamąsias trečiųjų šalių, neoriginalių naujų arba rasti dėvėtų ir taip įsitekti į draudikų suderintą remonto sąmatą“, – sakė A. Žiukelis.

Pasak specialisto, kompanija per metus turi apie 2000 privalomojo transporto draudimo bylų, o tokių atvejų kaip su šiuo „Porsche“ esą būna tik iki penkių per mėnesį.

Anot BTA atstovo, šiuo atveju nepatenkintas nukentėjusysis gali bandyti kreiptis į draudikų priežiūrą vykdantį Lietuvos banką, bet A. Žiukelis sakė nemanantis, kad taip ką nors pavyktų pasiekti.

„Lietuvos bankas žiūri į teisinę pusę – ar išlaikytos visos procedūros, ar nepažeistos instrukcijos. Mes jų nepažeidėme, taikėme, kaip ir nurodyta, 67, o ne kokių 80 procentų nusidėvėjimą. Tad, ko gero, spręsti tokiam nesutarimui lieka tik teismas“, – sakė BTA atstovas.

„Porsche“ vairavęs Tomas sako būtent taip ir ketinantis pasielgti.

„Pirmiausia teks kreiptis į Lietuvos banką, o jei jau jis nepadės – ir į teismą. 1300 eurų yra ne tokia ir maža suma, dėl jos verta pakovoti. Bet kokiu atveju šioje situacijoje kyla klausimas – kas per privalomasis draudimas, jei nukentėjęs niekuo dėtas žmogus patiria finansinį nuostolį? Ir galiausiai negi draudikui nieko nereiškia atestuoto nepriklausomo eksperto išvados?“ – stebėjosi vyras.

Bankas tik rekomenduoja

Lietuvos banko (LB) Finansinių paslaugų ginčų nagrinėjimo skyriaus viršininkė Eglės Lukošienės teigimu, aprašomą „Porsche“ atvejį galima laikyti ginčo situacija, kurias ši institucija nagrinėja ne teismo tvarka.

„Iš pateikto situacijos apibūdinimo nėra galimybių tinkamai įvertinti draudimo bendrovės veiksmų pagrįstumą arba padaryti išvadas dėl eismo įvykyje nukentėjusio asmens draudimo bendrovei pateikto reikalavimo. Tam, kad Lietuvos bankas galėtų priimti objektyvų sprendimą, turėtų būti atliktas abiejų ginčo šalių pateiktų įrodymų ir paaiškinimų bei juos pagrindžiančių dokumentų vertinimas“, – sakė E. Lukošienė.

Pasak jos, vartotojas, manantis, kad draudikas pažeidė jo teises arba teisėtus interesus, pirmiausia privalo raštu per tris mėnesius kreiptis į patį draudiką ir nurodyti jam savo reikalavimą. Gavęs netenkinantį atsakymą arba nesulaukęs jo per 14 kalendorinių dienų, jis turi teisę kreiptis į LB raštu arba elektroniniu būdu. Tačiau jo sprendimas yra tik rekomendacinio pobūdžio. Visgi LB atstovė pabrėžia, jog didžioji dalis LB sprendimų, priimtų vartotojų naudai, yra patenkinami visiškai arba iš dalies – pernai tokio likimo sulaukė 89 proc. sprendimų (6 proc. punktais daugiau nei 2014 m.).

Pasak E. Lukošienės, LB sprendžiami nesutarimai dėl transporto priemonių privalomojo civilinės atsakomybės draudimo sudaro didžiausią visų kreipimųsi dėl ginčų su draudimo įmonėmis dalį (pernai ji siekė 31 proc.). Didelė dalis jų kyla būtent dėl draudimo išmokos dydžio.

LB atstovė teigė, kad statistika, su kuriuo draudiku dažniausiai ginčijasi, vartotojai nevedama, tačiau nuo šių metų pradžios institucija savo tinklalapyje viešina nuasmenintus sprendimus. Nuo šių metų vasario vidurio iki birželio 129-osios čia yra paviešintas 51 sprendimas dėl ginčų su draudiku.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Naujos taisyklės prie šviesoforų galioja jau seniai, bet važiuoti vairuotojai vis tiek nemoka (149)

Nors kai kurios savivaldybės grąžina šviesoforų lenteles su žaliomis rodyklėmis, tačiau...

Vairuotojai praranda budrumą: sausame kelyje pamiršta apie tykančius pavojus (4)

Nors jau galima džiaugtis, jog dienos ėmė ilgėti, negalima pamiršti tamsoje tykančių pavojų....

Nukentėjusių ir žuvusių keliuose daugėja: nenorintys sumažinti greičio bus privesti susimokėti (139)

Greičio viršijimas yra ne tik dažniausiai vairuotojų daromas Kelių eismo taisyklių ( KET )...

Kodėl kai kurie vairuotojai staigiai stabdo ar išneria kitiems tiesiai prieš nosį (57)

Atvėsus orams vairuotojai turėtų susiplanuoti keliones ir iš namų išvažiuoti anksčiau....

„Regitra“ įvardijo 5 būsimų vairuotojų prasimanymus, kuriais nereikėtų tikėti (93)

Mitų netrūksta kiekvienoje srityje. Su jais susiduria ir „ Regitra “, kurioje retas nėra...

Top naujienos

Tikrasis Narkevičiaus užnugaris: jiems nebaisus ir Kremliaus šešėlis (367)

Diskriminacija tautiniu pagrindu. Vertinti pagal partiją – nusikaltimas. Tokią gynybinę taktiką...

VRK pirmininkės Matjošaitytės ir jos palydovės kelionės užkliuvo net kolegoms (199)

Dvidešimt penkios kelionės per pustrečių metų – toks Vyriausiosios rinkimų komisijos...

Neurologas Jokūbas Fišas: iš 36 populiarių dietų ši geriausia — ilgina gyvenimą ir padeda išvengti mirtinų ligų laida „Sveikatos receptas“ (6)

Gera kraujotakos sistema – gyvybiškai svarbi, dėl to ir sutrikimai, susiję su kraujotaka , gali...

Iš „Grigeo Klaipėdos“ buvusių vadovų teisme reikalaujama atlyginti milijoninę žalą (37)

Teismas ruošiasi pradėti nagrinėti bylą, kurioje iš pernai atleistų medžio plaušo plokščių,...

Seimas ruošiasi didinti baudas už taršą: laukia netikėti patikrinimai (17)

Seimas ketvirtadienį po svarstymo pritarė vadinamajam „ Klaipėdos paketui“ dėl...

Kinija dėl plintančio viruso uždaro jau antrą miestą papildyta 12.25 (86)

Pasak Kinijos, nuo naujojo viruso šalyje mirusių žmonių skaičius išaugo iki 25, o iš viso...

Žiauriu smurtu ir prievarta kaltinamas paauglys iš Jurbarko stojo prieš teismą: vaikinas nevaldė ašarų papildyta 12.00 (68)

Praėjusių metų gegužę poilsis sodyboje Tauragės rajone paauglei įrėžė žaizdas, galbūt,...

Griauna mitą, kad nevaisingumas tėra moterų bėda: trečdaliu atvejų tai lemia vyro vaisingumo sutrikimai (2)

Kasmet Lietuvoje pasaulį išvysta apie 30 tūkst. naujagimių. Tačiau kol vienos šeimos laimingai...

URM įspėja keliaujančius į Kiniją dėl plintančio mirtino viruso (1)

LR Užsienio reikalų ministerija dėl Kinijoje plintančio viruso išplatino įspėjimą keliautojams.

Eigulys miške užfiksavo itin retą reiškinį (19)

Cukraus vatą ar ledo vilną primenantį purų sniego darinį miškininkai vadina ledo plaukais. Šis...