aA
Nors žuvusiųjų Lietuvos keliuose skaičius šiemet išlieka panašus kaip ir praėjusiais metais, visų eismo įvykių ir sužeistųjų fiksuojama net 8 proc. daugiau. Avaringų situacijų itin padaugėja žiemą, kai slidžiame kelyje tampa dar sunkiau suvaldyti transporto priemonę.
© DELFI (P.Garkausko nuotr.)

Kaip viena dažniausiai pasitaikančių tokių nelaimių priežasčių išskiriami techniškai netvarkingi seni automobiliai, kuriuose nėra jokių žmogaus sveikatą ir gyvybę išsaugoti galinčių elektroninių saugumo sistemų, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Lietuvos automobilių parkas beviltiškai pasenęs

„Regitros“ duomenys rodo, kad vidutinis mūsų šalies keliais važinėjančių transporto priemonių amžius siekia net 15 metų. Palyginimui, ES vidurkis yra beveik perpus mažesnis – 8 metai. Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius Rokas Knyva pripažįsta, kad pasenusio automobilių parko problemos Lietuvai nepavyksta išspręsti jau daugelį metų.

„Kiekvieną dieną mūsų keliais važinėja tūkstančiai automobilių, kurie yra pavojingi tiek aplinkai, tiek žmonėms. Kuo senesnė transporto priemonė, tuo labiau išauga rizika, kad ji bus techniškai netvarkinga. Kuo ilgiau ji naudojama, tuo didesnė tikimybė, kad ji suges pačiu netinkamiausiu metu ar netgi sukels auto įvykį“, – dėsto jis.

Nors formaliai naujais laikomi tik tie automobiliai, nuo kurių pirmosios registracijos yra praėję ne daugiau kaip 6 mėnesiai arba rida ne didesnė kaip 5 tūkst. km, rinkoje įprasta sąlyginai naujais laikyti ir tuos, kuriems tebegalioja gamintojo garantija. Deja, tokių automobilių Lietuvos rinkoje yra mažuma. „Regitros“ duomenys rodo, kad vos 7 proc. šalyje naudojamų automobilių yra naujesni nei 5 metų, o beveik pusė (47 proc.) yra senesni nei 15 metų.

Netinkamai po avarijų suremontuoti automobiliai – techniškai nebesaugūs

Žiemą įvykstančių eismo įvykių statistika tiesiogiai koreliuoja su duomenimis apie šalies keliais važinėjančių techniškai netvarkingų automobilių skaičius. Ekspertai pabrėžia, jog tokių transporto priemonių stabdžių sistemos ir amortizatoriai veikia neefektyviai, padangos nusidėvėjusios, pažeisti važiuoklės geometrijos parametrai, nebeveikia vairuotojo ir keleivių saugos sistemos. Maža to, naudoti automobiliai dažnai būna patekę į kokį nors eismo įvykį, o remonto metu ir praradę dalį savo konstrukcinių saugumo savybių.

Perspėja dėl Lietuvos automobilių parko: rizika keliuose – didesnė
© DELFI skaitytojas

„Didžiąją dalį eismo srauto Lietuvoje sudaro seni automobiliai, dėl avarijų ar didelių gedimų tapę nebetinkamais naudoti šalyse, kuriose buvo pirmą kartą įregistruoti. Tokiais atvejais suveikia labai paprastas ekonominis faktorius – verslininkai automobilį pigiai nuperka, perveža į Lietuvą, naudodami minimalias priemones sutaiso jį iki tokios būklės, kad šis važiuotų, ir parduoda nieko neįtarančiam pirkėjui“, – dėsto R. Knyva.

Būtent dėl tokio noro greitai užsidirbti į seną automobilį niekas nemontuoja aukštos kokybės naujų padangų, stabdžių sistemų ar pakabos detalių bei kitų saugumo priemonių. Šie trūkumai dažniausiai ir tampa nelaimių keliuose priežastimi.

Vairuotojams mažai suprantamos trijų raidžių kombinacijos

Vairavimo ekspertas Artūras Pakėnas pastebi dar vieną svarbų faktorių. Anot jo, pastarąjį dešimtmetį labai smarkiai patobulėjo automobilių elektroninės saugumo sistemos, tokios kaip elektroninė stabilumo programa (ESP), padedanti vairuotojams suvaldyti automobilį kritinėse situacijose. Ir nors ESP išrasta prieš daugiau nei 20 metų, visgi ES šalyse privaloma ji tapo tik nuo 2014 m. Atsižvelgiant į Lietuvos automobilių parko amžių, visiškai nenuostabu, kad daugeliui vairuotojų ši raidžių kombinacija vis dar menkai suprantama.

„Slidžiame kelyje vairuoti automobilį, kuriame įdiegta patikima, didesnio tikslumo ir jautrumo valdymo sistema, yra nepalyginamai lengviau ir saugiau. Ne ką mažiau svarbu ir tiksliai suprasti, kam jos skirtos, kaip jos veikia ir ką turi daryti vairuotojas, norėdamas jas aktyvuoti ir leisti joms atlikti savo darbą“, – teigia jis.

Nepatyrę vairuotojai naujame automobilyje saugesni

A. Pakėnas atkreipia dėmesį, kad senus automobilius, kuriuose nėra ABS ir kitų saugos sistemų, reikia stabdyti impulsais – tai spaudžiant, tai atleidžiant stabdį. Šiuos veiksmus reikia atlikti labai dažnai, kad ratai neužsiblokuotų ir nuolat suktųsi. Priešingu atveju automobilis gali tapti nevaldomu.

Eismas Vilniuje (asociatyvi nuotr.)
Eismas Vilniuje (asociatyvi nuotr.)
© DELFI / Šarūnas Mažeika

„Jei niekas žmogaus nemokė stabdyti impulsais, jis laikys nuspaudęs stabdį ir stebėsis, kodėl automobilis nereaguoja į vairo sukimus. Tačiau naujas automobilis, kuriame įdiegtos šios sistemos, reaguos į vairuotojo veiksmus ir važiuos ten, kur bus kreipiamas, nepriklausomai nuo to ar vairuotojas laiko nuspaudęs stabdį iki galo, ar ne“, – dėsto ekspertas.

Jis neabejoja, kad nepatyrę vairuotojai naujuose automobiliuose gali jaustis nepalyginamai saugiau. Be jau minėtų ABS ir ESP sistemų, juose veikia dar kelios dešimtys elektroninių aktyvių ir pasyvių saugos sistemų: stabdžių jėgų reguliavimo, atstumo palaikymo, praslydimo kontrolės ir kt. Senuose automobiliuose jų arba gerokai mažiau, arba išvis nėra. Avaringos situacijos metu tai gali turėti lemiamos įtakos.

„Visgi būtina atsiminti, kad modernios sistemos už jus pačius nevairuos. Dažna vairuotojų klaida yra laukti, kada sistemos kažką padarys be jų įsikišimo. Elektroninės saugumo sistemos nepakeičia vairuotojo. Jos tik padeda jam suvaldyti į kritinę situaciją patekusį automobilį. Todėl reikia žinoti, kaip jos veikia, ir tinkamai naudotis“, – teigia A. Pakėnas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus centras vairuotojams nepasiekiamas: uždaro pagrindines gatves, nepaisantiems draudimo – baudos (75)

Popiežius Pranciškus Lietuvoje lankysis savaitgalį , tačiau jau penktadienį Vilniaus...

Prieš popiežiaus vizitą priminė, ką daryti kelyje išvydus automobilį su švyturėliais (65)

Dėl savaitgalį šalyje laukiamo popiežiaus Pranciškaus vizito Vilniaus ir Kauno gatvėse ne tik...

Kilus įtarimams patikrins, ar sektoriniai greičio matuokliai veikia teisingai (117)

Nuo rugsėjo pradžios pradėję veikti sektoriniai greičio matuokliai sukėlė diskusijų audrą...

Perspėja automobilių savininkus: kišenę patuštinti gali net kieme išpurtytas kilimėlis (153)

Realybė rodo, kad dėl atsainaus požiūrio į aplinkosaugą ar taisyklių nežinojimo kai kurie...

Kaip popiežiaus vizito metu keisis eismas Vilniuje (2)

Šį savaitgalį, rugsėjo 22–23 d., sostinėje bus galima tapti istorinio įvykio liudininkais –...

Top naujienos

DELFI Diena. Mikologas apie tai, ar visi grybai yra valgomi ir kaip yra rengiamasi Šventojo Tėvo vizitui

Į miškus toliau plūsta grybautojai, tačiau medikai šiemet jau neišgelbėjo kelių grybų...

Mėnesį dirbau kasininku, dabar tai sapnuoju tik košmaruose (148)

Išaušo rytas, ir pirmieji lankytojai užplūdo kuklią didelio prekybos tinklo parduotuvę netoli...

Žemaitaitis kirto Paksui atgal: išgirdę jo kalbas, įsižeidė visi partijos nariai

Tvarkos ir teisingumo partijos pirmininkui Remigijui Žemaitaičiui europarlamentaro Rolando Pakso...

Vytautas Landsbergis. Šis tas nauja dėl „Generolo Vėtros“ (74)

Vokiečių žurnale „Der Spiegel“ 1984 m. Nr. 17 paskelbto straipsnio apie Plungės ir apskritai...

Papiktino ir nustebino: užsukus į parduotuvę buvo parodytos durys

Į „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi kauniečiai, kurie mandagiai arba ne taip gražiai buvo...

Žiniasklaida: Theresai May – Merkel „pažeminimas“ atsukusi nugarą nuėjo pasisveikinti su Grybauskaite (81)

Dvi galingiausios Europos Sąjungos valstybės narės – Vokietija ir Prancūzija –...

JAV gyvenanti Seulo olimpiados herojė: ryškiausias prisiminimas – krepšininkų akibrokštas sovietams (13)

Seulo olimpinei vicečempionei ir Lietuvos rekordininkei 62 metų Laimutei Baikauskaitei trys...

DELFI skaitytojams – išskirtinė galimybė pasižvalgyti po maldos namus, kuriuose lankysis popiežius (3)

Lietuvai besiruošiant istoriniam įvykiui – popiežiaus Pranciškaus vizitui, DELFI savo...

Įvertinkite patys, kaip Labanoro giria keitėsi nuo 1984 m. iki šių dienų: viską parodo palydovinės nuotraukos (161)

Literatūroje Labanoro giria apibūdinama kaip antras pagal plotą miškų masyvas Lietuvoje. Girios...

6 minutės, po kurių medikai niekuo negali padėti: žingsniai, galintys išgelbėti gyvybę (1)

Medikai visada akcentuoja, kokia yra svarbi pirmoji pagalba, tačiau tikrai ne kiekvienas žino,...