Vargu ar teroro aktus galima lyginti su mirtinomis avarijomis, tačiau faktas toks - pastaruosius 15 metų po automobilių ratais Lietuvoje kasmet vidutiniškai žūva gerokai daugiau pėsčiųjų, nei pareikalavo gyvybių lapkričio 13-osios šaudymai ir sprogdinimai Paryžiuje.
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Tiesa, Anapilin iškeliavusių pėsčiųjų skaičius nuo 2000-ųjų mūsų šalyje sumažėjo daugiau nei perpus, tačiau jie vis tiek išlieka pažeidžiamiausia eismo dalyvių kategorija – tiek daug nežūsta nei vairuotojų, nei keleivių, nei dviratininkų.

„Statistika tokia – didžiąją dalį eismo įvykių sudaro užvažiavimo ant pėsčiųjų atvejai, ir ne bet kur, o pėsčiųjų perėjose. Tad reikia konstatuoti aiškiai – tai yra pavojingiausia vieta gatvėje, pavojingiausias statinys. Atėjo laikas perėjas nukelti nuo pjedestalo.

Štai pernai visoje šalyje pėstieji sudarė 40 proc. žuvusiųjų eismo nelaimėse. Absoliuti dauguma žuvo nesaugiose perėjose – atsiradusiose dar tarybiniais laikais, kai nebuvo jokių jų įrengimo taisyklių“, – sako Mindaugas Katkus, Kelių ir transporto tyrimo instituto Saugaus eismo skyriaus viršininkas.

Supaprastins įrengimo taisykles

Prieš trejus metus, 2012-aisiais, Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus įsakymu buvo patvirtintas dokumentas, kokio anksčiau šalyje nebuvo – Pėsčiųjų perėjų įrengimo taisyklės.

Būtent jomis liepta vadovautis tiek nutiesus naujas gatves, tiek ir rekonstruojant ar remontuojant senas. Tačiau, pasak M. Katkaus, per tą laiką suvokta, kad ši taisyklių redakcija – per daug sudėtinga.

„Suprasta, jog taisyklės buvo per daug komplikuotos tam, kad jas būtų galima lengvai ir plačiai taikyti. Jose numatyti reikalavimai buvo neįgyvendinami, nes daug kam nesuprantami. Tai buvo sudėtingi reikalavimai, kuriuos sunku suvokti“, – aiškino M. Katkus.

Todėl, pasak jo, Susisiekimo ministerija inicijavo šių taisyklių patobulinimą. Būtent tuo dabar užsiima M. Katkus, ministerijos bei automobilių kelių direkcijos specialistai.

Perėjas reikės naikinti

„Šiuo metu jau parengtas pirminis naujosios versijos variantas. Jis dar nėra galutinis, nuolat tobulinamas, tačiau esminis skirtumas nuo ligšiolinės taisyklių redakcijos – paprastumas. Jau sulaukėme nemažai teigiamų atsiliepimų. Tarp jų būta ir tokio apibūdinimo: naujasis dokumentas – kaip paprastas ABC, elementari instrukcija, kada, kur ir kaip galima įrengti pėsčiųjų perėjas“, – teigė vienas taisyklių rengėjų.

Naujoji šio teisės akto redakcija bus maždaug trečdaliu trumpesnė už senąją. Ji turės klausimyną, kuris ne tik kelių tiesėjams ar rekonstruotojams, taip pat ir jų savininkams, pavyzdžiui, Savivaldybei, padės labai aiškiai suvokti, kokiu atveju pėsčiųjų perėjos įrengti negalima.

„Naujosiose taisyklėse numatoma 16 punktų. Šeši jų taikomi esamoms pėsčiųjų perėjoms ir nurodo, ką su jomis daryti – ar patobulinti, ar apskritai panaikinti. Pavyzdžiui, aiškiai pasakoma, kad A ir B1 kategorijų gatvėse nereguliuojamų perėjų negali būti“, – pristatymo uostamiesčio Savivaldybėje metu aiškino M. Katkus.

Taip pat kelio savininkas turės panaikinti perėją, jei ji yra už gyvenvietės ribų, jei pėsčiajam reikia kirsti daugiau nei dvi eismo juostas – jei, pavyzdžiui, Savivaldybė norės palikti tokią pėsčiųjų perėją, joje turės įrengti iškilią saugos salelę arba ties ta vieta susiaurinti važiuojamąją dalį. Esančią perėją reikės panaikinti ir tokiu atveju, jei ji yra mažiau nei 100 metrų iki toje pačioje gatvėje esančios šviesoforais reguliuojamos perėjos, požeminės perėjos ar perėjos virš kelio.

Sąlygų atsirasti perėjai – daug

Kiti 10 punktų galios naujai tiesiamoms arba rekonstruojamoms gatvėms ir keliams.

„Jie bus dar griežtesni. Pavyzdžiui, pėsčiųjų perėją įrengti bus galima tik esant dideliam pėsčiųjų ir automobilių intensyvumui. Jei maksimalus leistinas greitis gatvėje – daugiau nei 50 km/h – perėja negalima. Perėjų nebus ir ne gyvenvietėse“, – teigė specialistas.

Tokių ir panašių sąlygų – daugiau. Pavyzdžiui, perėja negalima, jei gatvė nepriklauso B2, C arba D kategorijai. Perėja negalima, jei pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės pusės, saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti daugiau nei dvi eismo juostas.

Taip pat perėja negalima, jei pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės pusės, saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti platesnę nei 8,5 m pločio važiuojamąją kelio dalį. Perėja negalima ir tuo atveju, jei pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės pusės iš viso reikės pereiti daugiau nei keturias eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo ir greitėjimo juostas).

Jei abipus kelio ar gatvės nėra pėsčiųjų eismo infrastruktūros tęsinių (šaligatvių, pėsčiųjų takų ar pėsčiųjų ir dviračių takų), perėjos taip pat nebus. Jei toje pačioje gatvėje mažesniu nei 100 m atstumu bus šviesoforais reguliuojama perėja, požeminė perėja arba perėja virš kelio, įprastos perėjos įrengti nebus galima.

Be to, jei vietos matomumas bus nepakankamas pagal statybos techninį reglamentą, perėjos nebus. Jos negalima įrengti ir tokiu atveju, jie ji nebus apšviesta kryptiniu apšvietimu.

Be perėjos – saugiau

Be kita ko, atsiranda sąvoka „nežymėta perėja“: tai – inžinerinėmis priemonėmis pėsčiųjų eismui pritaikyta perėjimo per kelią ar gatvę vieta, nepažymėta kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir (ar) horizontaliojo ženklinimo linijomis.

Ji pakeis taip pat neseniai atsiradusį terminą „Pėsčiųjų perėjimas“.

„Pastarasis terminas dažnai maišomas su kitomis sąvokomis, todėl dabar perėjimą keisime nežymėta perėja. Taip turėtų būti aiškiau“, – teigė M. Katkus.

Bet kokiu atveju jis žada, kad esmė išliks ta pati – nežymėta perėja, kaip ir dabartiniai perėjimai, neturės kelio ženklų ir turės tik vieną skiriamąjį bruožą – nuleistus šaligatvio bortelius.

„Ir tyrimai, ir statistika rodo, kad tokia vieta saugesnė nei tradicinė, pažymėta perėja – joje žmonės nesijaučia tokie užtikrinti, kaip kelio ženklais ar zebru pažymėtoje pėsčiųjų perėjoje, todėl labiau saugosi automobilių“, – sakė M. Katkus.

Kol kas neaišku, kada naujosios taisyklės oficialiai pakeis senesniąsias. Greičiausia – kitąmet. Tiesa, iš pradžių jos bus tik rekomendacinio pobūdžio, o vėliau taps privalomos.

„Iš pradžių planavome, kad privalomomis padaryti jas reikėtų nuo 2018-ųjų, tačiau gavome kai kurių savivaldybių pastabų, kad jų įgyvendinimui iki to laiko miestams pasiruošti bus sunku. Tad gali būti, kad privaloma tvarka naujosios pėsčiųjų perėjų įrengimo taisyklės įsigalios vėliau, galbūt nuo 2020 metų“, – teigė Kelių ir transporto tyrimo instituto atstovas.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ar mokate tinkamai važiuoti greitėjimo ir lėtėjimo juostose? (18)

Kasdien šimtai vairuotojų sprendžia dilemą – kam galioja pirmumas bendroje greitėjimo ir...

Siūlo, kaip priversti jaunus vairuotojus padėti telefonus į šalį (14)

Priversti jaunus žmonės, sėdusius prie vairo , padėti į šalį savo išmaniuosius –...

Draudikai: vairuotojai per dažnai nuvertina linijos pažeidimą (6)

Prie poliklinikų, ligoninių, kitų visuomeninės paskirties pastatų ar net sausakimšuose...

KAM įspėja: šalies keliuose – didelis karinės technikos judėjimas (172)

Artimiausiu metu Lietuvoje ir Baltijos šalyse vyks keletas regiono saugumą stiprinančių didelio...

Naujoji techninės apžiūros tvarka tik paryškins Lietuvos bėdą (143)

Jau nuo gegužės 20-osios Lietuva pripažins Europos ekonominės erdvės (EEE) šalyse atliktą...

Top naujienos

Gyvai / „Žalgirio“ vyrai lenkiasi susirinkusiems sirgaliams (115)

Nuostabų sezoną Eurolygoje sužaidęs Kauno „Žalgiris“ paneigė daugybės krepšinio...

Kai kurie rezultatai sukrečia: praraja tarp mokyklų vis didėja (125)

Kai kurios šalies mokyklos daugiau neturi kur kristi – jos jau atsidūrusios dugne. Jas masiškai...

Lietuvos kurortai: po pernykštės nevasaros – puikaus sezono viltys (45)

Saulėtos dienos, plūstelėjusi vasariška šiluma poilsio sezoną Lietuvos kurortuose atidarė kur...

Kardiologas atsakė į 6 dažnus klausimus: elgiantis klaidingai, vaistas nuo daugybės ligų gali pražudyti (4)

Puoselėdami sveikos visuomenės ateities paveikslą, tikime, kad bemaž kas penktas gyventojas...

Liustracijos komisija: Sondeckis ir Banionis su KGB nebendradarbiavo artimieji svarsto kreiptis į teismą (214)

Negalima pripažinti, kad Saulius Sondeckis ir Donatas Banionis slapta bendradarbiavo su KGB ....

Čempionų sutiktuvėse – nemalonūs priekaištai „Lietuvos ryto“ vadovui: švęsk su žaliai baltais (148)

Vilniaus „Lietuvos ryto“ jaunimo ekipa sekmadienį džiaugėsi Eurolygos jaunimo čempionų...

Moteriai neįprastą verslą įkūrusi Julija Rimšelė: palaikė tik patys artimiausi

Daugiau nei prieš trejus metus Juliją Rimšelę iš mados srities pasitraukti paskatino veiklos ir...

Romas Lazutka. Laukėte didesnės pensijos? Ir vėl būsite išdurti (238)

Visuomenių senėjimas kelia viso pasaulio susirūpinimą kaip sustiprinti viešąsias pensijų...

Ministras Surplys: ar galima mažinti ūkius ir piginti maistą (6)

Praėjusią savaitę darbą pradėjęs žemės ūkio ministras Giedrius Surplys sako ieškantis dar...

Oksana Pikul paviešino vyro žinutes: necenzūriniai žodžiai ir raginimas susikrovus daiktus su vaiku dingti iš jo namo (306)

Nuolatiniai išgėrinėjimai, nuo kelių dienų iki kelių savaičių trunkantys pasilinksminimai...