aA
Nors Europos Sąjunga draudžia senas padangas palikti sąvartynuose, tačiau nemažai jų ten dar patenka. Visgi pasaulyje atsiranda naujų sprendimų, kaip efektyviai panaudoti senas padangas, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Padangų atliekos
Padangų atliekos
© Gamintojo archyvas

Transporto priemonių perdirbtų padangų guma dažniausiai naudojama sporto aikštynų ir žaidimų aikštelių dangai, automobilių statymo apsauginiams kuoleliams. Tačiau vis daugiau valstybių atranda naujų technologijų, kurių dėka senų padangų granulės naudojamos keliams tiesti.

Neseniai britų bendrovė „Tarmac“ paskelbė sukūrusi inovatyvią gumuoto asfalto technologiją, leidžiančią asfalto mišinyje naudoti senų padangų granules. Padangų guma jau yra naudojama asfalto tiesimui JAV, tačiau Jungtinėje Karalystėje iki šiol stigo būtinos pramonės infrastruktūros, reikalingos tokio tipo medžiagoms gaminti.

Anot „Tarmac“, esant didelėms investicijoms į strateginį kelių tinklą, dabar atsirado galimybė panaudoti naują asfalto technologiją ir išnaudoti žiedinės ekonomikos pranašumą, kad kuo mažiau netinkamų naudojimui padangų patektų į deginimą ar sąvartyną ir tokiu būdu mažinti taršą.

Britų bendrovės skaičiavimais, atsižvelgiant į kelio storį, bus galima perdirbti ir pakartotinai panaudoti iki 750 padangų kiekviename užmiesčio kelio, kuriam tiesti bus panaudota nauja medžiaga, kilometre. Tai leistų sumažinti 120 tūkst. tonų gumos atliekų, kasmet eksportuojamų iš šalies. Šiuo metu pagal naują technologiją šalyje jau tiesiami nauji bandomieji greitkeliai.

Jungtinėje Karalystėje kasmet susidaro 40 mln. padangų atliekų, o per metus iš šalies išvežama daugiau kaip 0,5 mln. nebenaudojamų padangų. Daugiausia jų patenka į Vidurinius Rytus ir Aziją.

Pasiryžo sumažinti senų padangų kiekį – gumą naudos greitkelių tiesimui
© Organizatorių archyvas

„Naudotos padangos yra ganėtinai didelis atliekų srautas ir Lietuvoje. Aplinkos ministerijos duomenimis, 2017 metais atskirai vidaus rinkai buvo patiekta 29,3 tūkst. tonų padangų, kurios jau tapo ar taps atliekomis. Tačiau į ministerijos duomenis neįtrauktos padangos, kurios į šalį įvažiuoja su transporto priemonėmis ir kurias, kaip ir nelegaliai parduodamas, reikia sutvarkyti – tokių padangų, mūsų skaičiavimais, gali būti iki 14 tūkst. tonų per metus“, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Teisės aktai numato, kad Lietuvoje kasmet turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų atskirai vidaus rinkai pateiktų padangų. Jei neskaičiuotume į statistiką neįtraukiamų šešėlyje parduodamų ir su transporto priemonėmis įvežtų padangų, Lietuva netgi viršijo numatytą užduotį. Anot Aplinkos ministerijos, 2017 metais Lietuvoje buvo sutvarkyta (perdirbta, panaudota kurui ar energijai gauti ir eksportuota) 91,6 proc. visų oficialiai vidaus rinkai gamintojų ir importuotojų atskirai patiektų transporto priemonių padangų.

Lietuvoje dalis netinkamų naudojimui padangų yra perdirbama arba sudeginama energijai gauti, o daugiausiai šių atliekų išvežama į Lenkiją.

Visgi, senų padangų dar yra apstu pamiškėse, pakelėse ar kitose atokesnėse vietose, neretai gyventojai jas palieka ir prie buitinių atliekų konteinerių. Tačiau būtina žinoti, kad į aplinką patekusios padangos suyra tik per 120-140 metų, todėl nevalia jų mesti bet kur.

Senos padangos
Senos padangos
© Stopkadras

V. Masalienė primena, kad padangas transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto įmonėje keičiantys vairuotojai ten pat gali palikti nemokamai tiek padangų, kiek keičia. Senas padangas galima atiduoti ir jų pardavėjams – jie privalo iš kliento nemokamai priimti tiek padangų, kiek perkama, jei jos skirtos to paties tipo transporto priemonei.

Gyventojai senas padangas taip pat gali pristatyti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles. Šios aikštelės iš vieno gyventojo priima nemokamai iki 4 ar 5 padangų per metus. Senų padangų, kaip ir panaudotos alyvos, pridavimas atliekų tvarkytojams kainuotų, nors už automobilių remonto metu susidariusių atliekų (vidaus degimo variklių alyvos, kuro ir oro filtrų, hidraulinių (tepalinių) amortizatorių, akumuliatorių) pridavimą galima gauti ir atlygį.

Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių, alyvos, transporto priemonių tvarkymą turinti GIA vienija automobilių ir jų dalių gamintojus bei importuotojus, kurie taip pat finansuoja naudotų padangų surinkimą ir perdirbimą, šviečia visuomenę atliekų tvarkymo klausimais bei vykdo kitas jiems teisės aktuose numatytas pareigas. Autoservisuose vyksta aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Termometrų stulpeliams šoktelėjus aukštyn: kaip žinoti, kad automobilio kondicionierius sugedo? (22)

Vasara daugelio vairuotojų vienintelė atgaiva automobilyje – kondicionierius . Tiesa, ne bet...

Ką privalote žinoti ir patikrinti, jei perkate naudotą automobilį iš užsienio (35)

Šalies gyventojams, nevengiantiems naudotą automobilį įsigyti iš užsienio šalių, tokių kaip...

Priminė, kokios kelių eismo taisyklės galioja paspirtukininkams (84)

Dauguma važinėjančių elektriniu paspirtuku vairuotojų žino, kad jiems galioja Kelių eismo...

Pasakė, ar galima automobiliui montuoti siauresnes ar platesnes nei nurodo gamintojas padangas (71)

Dažnai vairuotojai net nesusimąsto apie padangų plotį, bet reikėtų žinoti, kad jis turi įtakos...

Verta žinoti: kokius aušinimo skysčius galima sumaišyti, o kokių klaidos kainuos brangiai (21)

Kad pagrindiniai eksploataciniai automobilio komponentai yra variklio ir transmisijos alyvos bei...

Top naujienos

„Didžiojo šeimos gynimo maršo“ dalyviai piktinosi valdžia: vardino skirtingas priežastis, prieš ką reikia kovoti renginyje dalyvavo apie 10 tūkst. žmonių (6456)

Nuo pat ryto šalyje vykstantis „Didysis Šeimos gynimo maršas“, kurio dalyvių automobilių...

Vaidas Saldžiūnas | D+

Branduolinis karas su Rusija: ko nesuprato Holivudas, bet užčiuopė Užkalnis (13)

Keistas pavadinimas, tiesa? Atrodo, kas galėtų visus juos sieti, neįmanoma. Bet įsitikinti...

Sulaikytas vienas iš kalėjimo bėglių papildyta (87)

Sulaikytas vienas iš Pravieniškių pataisos namų pabėgusių nuteistųjų. Apie tai feisbuke...

Dėl neįrengto kelio ženklo – nemalonumai valdininkams: jubiliejaus šventė vos nesibaigė tragedija (20)

Motociklu „Harley Davidson“ į eismo įvykį patekęs vairuotojas laimėjo bylą prieš Lietuvos...

Plika akimi nematomi, bet veikia mūsų sprendimus: neuromokslininkė papasakojo apie hormonų įtaką elgesiui, išvaizdai ir sveikatai (7)

Dažnai galima susidurti su tokiais stereotipais, kad vieną ar kitą sprendimą žmogus (o dažniau...

Skaudi nelaimė Vilniaus rajone: automobilis partrenkė ir mirtinai sužalojo dviratininką (11)

Policijos departamentas informavo, kad Vilniaus rajone įvyko skaudus įvykis.

„Šeimų maršo“ metu paviešintas Nausėdos sveikinimas palydėtas plojimais: pasisakė apie partnerystę (519)

Tūkstančiams žmonių šeštadienį susirinkus „Didžiajame šeimų gynimo marše“ Vilniaus...

Pikantiškas tyrimas parodė, kaip keičiasi vyrų elgesys pamačius moterį su akivaizdžiai sustangrėjusiais speneliais (35)

Psichologai iš Niujorko valstybinio universiteto Osvige tyrinėjo, kaip heteroseksualūs vyrai ir...

Rusnė Valatkaitė | D+

Sergantiems cukriniu diabetu – mitybos specialistės perspėjimas, kokių produktų vengti

Cukrinis diabetas (lot. diabetes mellitus ) – liga, kurią sukelia angliavandenių apykaitos...

Nepasitikėjimas savimi – ne nuosprendis: kūno terapeutė pasidalino receptu, kaip jį užauginti (6)

Kodėl vieni žmonės iš tolo spinduliuoja pasitikėjimą savimi, o kitiems, nors regis, gabumų ir...