aA
Susitvarkyti dokumentus valstybinėse įstaigose kartais gali būti tikras iššūkis. Viskas pasidaro dar sudėtingiau, jei tai turi daryti užsienio valstybėje. Dvi Belgijoje gyvenančios lietuvės dalijasi savo patirtimi, kiek laiko ir energijos joms kainavo pasikeisti vairuotojo pažymėjimus.
© Shutterstock nuotr.

Nors politikai dažnai mėgsta kartoti, kad daroma viskas, jog žmonės galėtų be vargo gyventi ir dirbti Europos Sąjungoje, valstybinės institucijos tarpusavyje dažnai nesusišneka, o piliečiai su savo problemomis būna palikti likimo valiai. Nebent patys imasi ieškoti teisybės arba atranda, kad padėti gali administracines problemas Europos Sąjungoje sprendžiantis tinklas „Solvit“.

Briuselyje gyvenanti Lina Valsiūnaitė nemanė, kad vairuotojo pažymėjimą pakeisti į naują užtruks visą pusmetį. Europos Sąjungos taisyklės numato, kad pilietis, gyventis užsienio valstybėje, dokumentus privalo tvarkytis čia. Todėl Lina kreipėsi į vieną iš Briuselio savivaldybių. Jos darbuotojai, pamatę prieš 16 metų Lietuvoje išduotą vairuotojo pažymėjimą, jį pakeisti atsisakė, motyvuodami, kad dokumentas nebegalioja. Jų neįtikino ir merginos aiškinimas, kad Lietuvos Vyriausybė pažymėjimą yra pratęsusi iki šių metų pabaigos. Savivaldybės darbuotojai taip pat nesutiko susisiekti ir išsiaiškinti situacijos su įmone „Regitra“, atsakinga už vairuotojo pažymėjimus Lietuvoje.

„Atsidūriau aklavietėje, nes nei viena, nei kita institucija nesutiko būti nors kiek lankstesnė. Jei bent viena pusė būtų nusileidusi, šią problemą būtų galima išspręsti paprasčiau“, – įsitikinusi Belgijoje gyvenanti lietuvė L. Valsiūnaitė.

Tada L. Valsiūnaitė kreipėsi į administracines problemas Europos Sąjungos šalyse sprendžiančio tinklo „Solvit“ būstinę Lietuvoje. Jos atstovai, susisiekę su atsakingomis abiejų šalių institucijomis, peržiūrėjo teisės aktus ir tik maždaug po pusmečio belgai L. Valsiūnaitei išdavė naują vairuotojo pažymėjimą.

Europos Komisija buvo nurodžiusi Belgijai atnaujinti informaciją dėl vairuotojo teisių galiojimo Lietuvoje, tačiau belgai to nepadarė. Tai ir buvo pagrindinė problema – įstatymas Lietuvoje pasikeitė, tačiau abi valstybės tarpusavyje nesusišnekėjo. Europos Sąjungos bėda ta, kad jai priklauso 27 narės – jų kalbos, kultūra ir teisės aktai skirtingi. Be to, valstybės turi didelę laisvę įstatymus įgyvendinti kaip tinkamos“, – aiškino tinklo „Solvit Belgija“ atstovė Laura Adriaensen.

Į šią organizaciją, kurios tinklas išsidėstęs visose 27 valstybėse, kreipiasi Europos Sąjungos piliečiai, susiduriantys su problemomis dėl netinkamai taikomų ar skirtingai interpretuojamų Bendrijos teisės aktų. „Solvit“ centrai gyventojams ir verslo atstovams teikia nemokamą pagalbą bendraujant su valdžios institucijoms, kai kyla problemų, pavyzdžiui, dėl socialinių garantijų, gyvenamosios vietos deklaravimo, santuokos įteisinimo, diplomo ar kvalifikacijos pripažinimo. „Solvit“ centras per metus gauna maždaug penkis skundus dėl lietuvių problemų Belgijoje, gerokai daugiau jų pateikia vokiečiai, prancūzai ar britai.

„Dėl to „Solvit“ ir atsirado – tam, kad Europos Sąjungos bendra rinka iš tiesų veiktų, jei žmonėms vis dar kyla problemų. Piliečiai pas mus gali gauti nemokamą teisinę pagalbą, problemas bandome spręsti efektyviai ir greitai“, – kalbėjo tinklo „Solvit Belgija“ atstovė Laura Adriaensen.

Tačiau daugelis lietuvių savo teises Belgijoje gina patys. Dalia Kvietkauskaitė vairuotojo pažymėjimą privalėjo pasikeisti, nes netrukus jis turėjo nebegalioti. Kai mergina atsakingai institucijai pateikė reikalingus dokumentus, išgirdo, kad jai iš naujo teks laikyti vairavimo egzaminą.

„Iš pat pradžių vos apžiūrėję jie pasakė, kad reikės perlaikyti iš naujo. Jiems atkirtau, kad automobiliu Blegijoje važinėju jau metus. Tada pradėjo tikrinti, ar Lietuva yra Europos Sąjungos šalis. Lietuvą radę šalių narių sąraše, pakeisti sutiko, bet su sąlyga, kad atnešiu patvirtintą vertimą iš teismo rūmų“, – pasakojo Belgijoje gyvenanti lietuvė Dalia Kvietkauskaitė.

Vertimas į Belgijos oficialią kalbą merginai būtų kainavęs ne vieną šimtą litų. Problemos neliko, kai Dalia savivaldybei pristatė pačios išspausdintą pažymą anglų kalba iš įmonės „Regitra“ interneto puslapio, kuri rodė, kad jos vairuotojo pažymėjimas Lietuvoje tebegalioja. Net ir žinant įstatymus bei savo teises, Briuselyje gyvenančioms lietuvėms bendrauti su belgų valdžios institucijomis lengva nebuvo.

„Lietuvoje požiūris į asmenį, į klientą, į pilietį yra žymiai pozityvesnis negu Belgijoje. Jei jie bent būtų parašę elektroniniu paštu „Regitrai“, manau, šį klausimą būtų išsprendę greitai. Atsakius, kad jie gal ir galėtų tą padaryti, bet neprivalo, liko keistas jausmas: kodėl turi būti sugaištama tiek daug laiko, jei problemą būtų galima išspręsti žymiai greičiau ir paprasčiau vien turint šiek tiek geranoriškumo“, – svarstė L. Valsiūnaitė.

Piliečių problemas tarp Europos Sąjungos valstybių sprendžiančio tinklo „Solvit“ atstovė iš Belgijos patvirtina, kad jie užsieniečių skundų sulaukia gerokai dažniau nei kitos panašaus dydžio šalys, pirmiausiai dėl to, kad čia daugybė jų atvažiuoja dirbti į Europos Sąjungos institucijas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (49)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už KET pažeidimus būtų išrašomos automatiškai (10)

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už specialių įtaisų fiksuotus Kelių eismo taisyklių...

Jei automobilis vis dar su vasarinėmis padangomis – pasikeisti jas jau pavėlavote (213)

Kelių eismo taisyklės nurodo, kad nuo lapkričio 10 dienos visos eisme dalyvaujančios transporto...

Eismo sąlygas sunkina rūkas, vairuotojams – svarbus prašymas (5)

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia sausos, vietomis yra drėgnų kelių...

Top naujienos

Andrius Tapinas. Laisvas mokytojų laikas – pasityčiokit dar, premjere, jums gerai sekasi (390)

Ilgai galvojau apie tai, ką vakar drėbtelėjo mano valstybės premjeras, o šiandien kaip...

Po Austrijos pastabų sukruto visa Europa: patyliukais pasirašomos sutarties pasekmes jausime ilgai (12)

Vokietija kunkuliuoja. Šįkart dėmesio centre atsidūrė Jungtinių Tautų parengta Pasaulinė...

Mokytojų pavyzdžiu seka ir ugniagesiai: ruošiasi protestui (10)

Ugniagesių gelbėtojų profesinė sąjunga (UGPS) reikalauja kitų metų valstybės biudžete skirti...

„Norfa“ atsitraukia: pirkėjai privertė keisti prekybos tinklo planus (278)

Prieš metus pirmąją parduotuvę be tradicinių kasų atidaręs mažmeninės prekybos tinklas...

Jau visai netrukus visų dirbančiųjų laukia lemtingas apsisprendimas: nuo to priklausys, kokią pensiją gausite (16)

Nuo naujų metų Lietuvoje įsigalios nauja pensijų reforma , kuri jau dabar verčia būsimus...

Pravieniškių „bachūrai“ sulaukė palaikymo iš Alytaus kalinių: zonose – maišto nuotaikos (130)

Pravieniškių pataisos namų darbuotojų bandymas sutramdyti daugybę metų čia vadovavusius...

Vilniaus planuose – visiška Ukmergės gatvės transformacija (108)

Intensyvi ir dažnai spūsčių kaustoma Ukmergės gatvė Vilniuje keisis neatpažįstamai, ją...

Penkios žiemos kelionių kryptys: čia įmanoma suderinti pramogas ir pasiruošimą šventėms

Į parduotuvių lentynas pamažu atkeliaujančios šventinės dekoracijos pranašauja apie...

„Ryto“ naujokas įstūmė Adomaitį į dviprasmišką situaciją (11)

Šiek tiek komiška, jei vertinsime į pasaulio čempionatą jau iškopusių lietuvių akimis, ir...

Streso poveikis moters sveikatai gali būti kur kas rimtesnis, nei priimta manyti (2)

Nors hormonai ir smegenys šiek tiek apsaugo nuo streso, moterys vis tiek jaučia kur kas daugiau...