aA
Daugelis didmiesčių vairuotojų žino, kad rudenį eismas gerokai suintensyvėja ir prasideda erzinančios spūstys. Štai ir penktadienį sostinėje kone iki pietų stabčioti ir slinkti buvo priversti net Vakariniu aplinkkeliu važiavę vairuotojai. Tačiau ne visi supranta, kad dėl savo elgesio prie vairo patys vairuotojai tampa ilgų automobilių eilių priežastimi.
Kamštis Geležinio vilko gatvėje
© DELFI / Domantas Pipas

Eismo ekspertai pastebi, kad nesilaikant saugaus atstumo ir netolygiai greitėjant galima rimtai išbalansuoti eismo srautą. Ir tam padaryti užtenka vienintelio vairuotojo, bandančio persirikiuoti, įsisprausti į atsiradusį tarpą šitaip bandant judėti greičiau, ar, paprasčiausiai, staigiau nuspaudusio stabdžius.

Draudimo bendrovės „Ergo“ Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovo Raimondo Bieliausko teigimu, tokiose iliuzinėse spūstyse ne tik veltui gaištamas laikas, bet ir padidėja eismo įvykių rizika. Transporto spūstys net ir santūriausią vairuotoją gali išvesti iš kantrybės. Vis dėlto, anot R. Bieliausko, kai kuriais atvejais dėl susiklosčiusių nepalankių aplinkybių vairuotojai gali kaltinti tik patys save.

„Ne visais atvejais dėl spūsčių derėtų kaltinti šviesoforus, avarijas ar kitas kliūtis keliuose. Kartais spūstys susidaro tiesiog dėl neapgalvoto kai kurių eismo dalyvių elgesio. Šiuo atveju galima minėti domino efektą, kai vos vienas automobilis sutrikdo judėjimą visoje gatvėje“, – sako R. Bieliauskas.

Vadinamosios iliuzinės spūstys ima formuotis tada, kai intensyviame eisme vienas automobilis staiga sulėtina greitį. Iš paskos važiuojantys vairuotojai, reaguodami į tokį veiksmą, taip pat spustelėja stabdžio pedalą. Galiausiai šis veiksmas it banga persirita per visus automobilius, kol užnugaryje likusios transporto priemonės būna priverstos visiškai sustoti.

„Pasitaiko nemažai situacijų, kai būtent dėl tokio domino efekto sustoja visas eismas, nors priekyje netgi nėra jokių kliūčių. Viskas prasideda vienam automobiliui pristabdžius, dažniausiai nesilaikius saugaus atstumo, dėl dėmesio stokos ar važiavus per greitai“, – aiškina draudimo ekspertas.

Būdinga „greitoms“ gatvėms

Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Miesto eismo organizavimo departamento vadovas Aleksejus Apanovičius sako, kad Vilniuje, kaip ir kituose didmiesčiuose, iliuzinės transporto spūstys – ne retenybė. Šis reiškinys dažniausias gatvėse, kuriose veikia vadinamieji žalieji koridoriai, arba greito eismo atkarpose, kur eismas itin intensyvus, pavyzdžiui, Geležinio Vilko, Tūkstantmečio, Žirnių gatvėse ar Vilniaus vakariniame aplinkkelyje.

„Pagrindinės priežastys, lemiančios iliuzines spūstis, yra netolygus važiavimo greitis, saugaus atstumo nesilaikymas, reikiamos eismo juostos nepasirinkimas ir manevravimas tarp jų. Taip pat tai gali lemti papildomos lentelės su žalia rodykle, nereguliuojamos pėsčiųjų perėjos, apsisukimai ar nereguliuojami išvažiavimai“, – vardija specialistas.

A. Apanovičiaus teigimu, visi išvardyti veiksniai turi įtakos tolygiam transporto judėjimui miesto gatvėse ir vadinamosioms žalioms bangoms, kurios lemia greitesnes keliones tikslo link. Teoriškai ideali žalia banga įmanoma tik vienpusio eismo gatvėse be įvažiavimų ir išvažiavimų, tačiau vis tiek turi būti išpildytos ir papildomos sąlygos, kurių nuspėti neįmanoma.

„Labai svarbus vairuotojų pasirinktas greitis. Jei žaliajame koridoriuje leistinas greitis 50 km/val., o vairuotojas pasirenka 60, tai 750 metrų atkarpą jis įveiks 9 sekundėmis anksčiau ir privalės sustoti prie kitos šviesoforais reguliuojamos sankryžos, taip suformuodamas iliuzines spūstis. Jeigu vairuotojai pasirinktų 40 km/val. greitį, tai per žaliąjį koridorių pravažiuotų mažiau transporto priemonių“, – apie iliuzinių spūsčių kilmę pasakoja savivaldybės įmonės atstovas.

Svarbiausia – apgalvotas elgesys

R. Bieliauskas sako, kad iliuzinės spūstys liktų užmarštyje, jei vairuotojai apgalvotų kiekvieną savo poelgį prie vairo. Atsakingo elgesio ir eismo kultūros stoka gali lemti ne tik iliuzines spūstis, bet ir skaudesnes to pasekmes.

Kelių eismo taisyklėse neįvardyta, koks yra konkretus saugus atstumas iki priekyje važiuojančio automobilio. Tik nurodoma, kad atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės turi būti ne mažesnis kaip per dvi sekundes nuvažiuojamas kelias arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais“, – primena R. Bieliauskas.

Kad būtų išvengta papildomų nemalonumų, pavyzdžiui, eismo įvykių, draudikų atstovas pataria laikytis šios rekomendacijos ir tinkamai įvertinti vairavimo sąlygas. Taip pat eismo dalyviams patariama nesiblaškyti po eismo juostas, neužsiimti pašaliniais veiksmais prie vairo ir sutelkti dėmesį tik į vairavimą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasikeitė degalų žymėjimas: ką daryti vietoj dyzelino įsipylus benzino (194)

Nuo lapkričio pirmosios visose Lietuvos degalinėse turėtume pamatyti naująjį kuro žymėjimą,...

Keturios taisyklės, kurios apsaugos automobilio akumuliatorių nuo „mirties“ (53)

Nesvarbu, kokį automobilį bevairuotumėte, elektra jame vaidina labai svarbų vaidmenį....

Galvos skausmas dėl padangų: kada pasikeisti ir kur padėti senas (56)

Prasidėjus padangų keitimo sezonui, draudikai skatina vairuotojus važiuoti atsargiau bei atidžiau...

Kaip elgtis, kad pamačius laukinį žvėrį kelionė nesibaigtų griovyje (31)

Lietuvoje kasmet įvyksta keli tūkstančiai eismo įvykių, kai susikerta automobilių ir laukinių...

Įspėjo tuos, kurie atiduoda automobilį „į metalo laužą“: užmaršumas gali virsti rūpesčiais (18)

Nenaudojamą automobilį norima parduoti į metalo laužą, tačiau kaip elgtis su ant jo esančiais...

Top naujienos

Papasakojo daugiau detalių, kaip iš kauniečių buvo paimti vaikai: specialistų ir tėvų versijos gerokai skiriasi pildoma (579)

Nors kauniečiai, iš kurių atimti du mažamečiai vaikai, jau džiaugiasi, kad atžalos šiandien...

Adomaitis – apie bemieges naujoko naktis: tai užtruko per ilgai ir vis dar tęsiasi (7)

Rytinėje Vilniaus „Ryto“ treniruotėje geros nuotaikos netrūko: po krepšiu pokštavo Eimantas...

Bioekonomika Lietuvai – tamsus miškas: išvežam, vietoj to, kad kurtume vertę (55)

Pažangios Vakarų šalys savo ateitį sieja su bioekonomika , o Lietuvoje daugybė žmonių šio...

Turkijos opozicinės partijos lyderis: rastos nužudyto žurnalisto Jamalo Khashoggi kūno dalys pildoma (92)

Nužudyto žurnalisto Jamalo Khashoggi kūno dalys buvo rastos įmestos į šulinį Saudo Arabijos...

Viceministrė apie vaikų atėmimo atvejį Kaune: atliekamas tyrimas, kad tokių klaidų nekartotume (130)

Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė, komentuodama didelio atgarsio sulaukusį...

Opozicija skalbia valdančiuosius: Karbauskis gūžčioja pečiais atmetė ir antrą rezoliuciją (167)

Opozicija neeiliniame posėdyje svarsto premjero Sauliaus Skvernelio elgesį, ištrinant Vyriausybės...

Kodėl saugaus eismo ekspertas sostinės gatvėse nesijaučia saugus?

Lietuva gali pasigirti sėkmingai mažinanti sužeistųjų ir žuvusiųjų žmonių skaičių eismo...

Unikali Lietuvos vieta, kurios turėtų pavydėti visa Europa (3)

Į Punios šilą nepateksite nei greitai, nei patogiai, tačiau kartą jame atsidūrę tikrai...

Juodojoje jūroje rastas seniausias pasaulyje laivas (8)

Archeologai tikina, kad 23 metrų laivas Juodosios jūros dugne išgulėjo daugiau kaip 2400 metų.

Langų gamybos milžinė atidarė gamyklą Marijampolėje: įdarbins 1000 darbuotojų (104)

Langų ir lauko durų gamybos įmonė „ Dovista “ antradienį oficialiai atidarė gamyklą...