aA
Didesnis išmetamųjų dujų kiekio mažinimas, ekologiškumas ir kylančios degalų kainos prisideda prie augančios tendencijos gaminti mažesnius ir lengvesnius automobilius bei diegti modernias variklių technologijas. Šiandieniniai varikliai dėl savo konstrukcijos patiria daug didesnę apkrovą nei prieš du dešimtmečius, o ėmus mažinti variklius, dėl didelės variklio apkrovos ir intensyvaus turbokompresoriaus darbo, aktualiu reiškiniu tapo LPSI – ankstyvas degimas esant mažiems variklio sūkiams (angl. LSPI - Low speed pre-ignition). Ekspertų teigimu, nors šis reiškinys sumažintuose varikliuose šiandien jau įprastas, išvengti žalingo LSPI poveikio įmanoma – ypatingas vaidmuo čia tenka variklio alyvai, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio variklio užvedimas
Automobilio variklio užvedimas
© Shutterstock

Aplinka saugesnė – problemos didesnės

Europa kartu su Šiaurės Amerika ir tam tikromis Azijos šalimis labiausiai prisideda prie pasaulinio CO2 išmetimo į atmosferą, todėl Europos Sąjunga savo automobilių gamintojams daro spaudimą, ragindama imtis atitinkamų patobulinimų šioje srityje. Be to, aplinkosaugos srityje dideliu iššūkiu tampa kenksmingų azoto oksidų, susidarančių deginant kurą, emisija – siekdami išspręsti šias problemas, automobilių gamintojai ėmėsi mažinti variklius bei savo automobiliuose pradėjo montuoti įvairių tipų filtrus.

„Sumažinimo idėja yra ne tik sumažinti variklio darbinį tūrį, bet, svarbiausia, padidinti cilindrų užpildymą naudojant mechaninius kompresorius ar turbokompresorius. Pritaikius specialius sprendimus, galima sukonstruoti padidintos galios ir mažesnio galingumo variklius, taigi norint pasiekti didelius greičius nebereikia didelių apsukų diapazonų – tai akivaizdžiai sumažina degalų sąnaudas ir, atitinkamai, išmetamų dujų kiekį“, – apie gamintojų taikomus sprendimus taršai mažinti pasakoja alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis.

Pasak „Total“ atstovo, nors pagrindinis variklių mažinimo tendencijos oponentų nusiskundimas dažniausiai yra tai, kad jie nenori vairuoti automobilių su pieno pakelio dydžio varikliais, tikroji problema slypi kitur – ji yra visiškai techninė,

„Esant nedideliam apsisukimų dažniui (1500–2000 aps./​min.), dėl didelės variklio apkrovos ir intensyvaus turbokompresoriaus darbo, variklis gali nukentėti nuo ankstyvo degimo esant mažiems variklio sūkiams (LSPI)“, – pasakoja A. Husiatynskis.

LSPI požymis – variklio triukšmas

„Pasireiškiant LSPI, variklis pradeda skleisti triukšmą. Trumpai tariant, kuro ir oro mišinys, ištirpęs alyvos sluoksnyje ant cilindro važiuojančio paviršiaus, iš šios erdvės ir iš stūmoklio vainiko išgaruoja ir yra sudeginamas. Tai suspaudimo eigoje uždega kuro ir oro mišinį, todėl cilindre staiga iki daugiau kaip 100 bar. padidėja slėgis. Stūmoklį veikiančios jėgos yra beveik du kartus didesnės nei įprasto degimo metu, o jų kryptis nenuspėjama, priklausomai nuo vietos, kur prasidėjo LSPI. Tokiose situacijose stūmokliai su didele jėga atsitrenkia į cilindrų sienas, o tai gali sugadinti stūmoklius, stūmoklių žiedus ar net švaistiklius“, – apie LSPI požymius aiškina Andrzejus Husiatyńskis.

Eksperto teigimu, nors įsibėgėjimas nuo mažų apsukų, sukeliančių dideles variklio apkrovas, yra įprastas reiškinys visuose automobiliuose, turinčiuose sumažintus variklius, ypač pastebimas 3 cilindrų varikliuose, apsisaugoti nuo šio reiškinio įmanoma. Išeitis – naudoti tinkamos kokybės ir klampumo variklio alyvą.

Prevencija – kokybiška alyva

Pirmas svarbus dalykas – alyvos klampumas, kuo jis mažesnis, tuo mažiau alyvos likučių lieka degimo kameroje ir stūmoklio-cilindro erdvėje. Kitas svarbus aspektas – alyvos pagrindo sudėtis, kuri tiesiogiai lemia variklio alyvos kokybę.

„Geresnis alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius, sumažina tepalų garavimo greitį. Kokybiškos alyvos, skirtos daugeliui sumažintų variklių, reikšmingai prisideda prie LSPI prevencijos – šiandien tokių alyvų pavyzdžiai gali būti „Total Quartz 9000 Future XT 0W-20“ arba „Total Quartz Ineo MC3 5W-30“, – prevencijos priemones pristato „Total“ atstovas.

Pasak eksperto, svarbu atkreipti dėmesį ir vengti alyvų, turinčių per daug kalcio priedų – geriau renkantis tepalus su magnio priedais: „Tinkamos kokybės ir klampumo alyvos naudojimas padeda išlaikyti variklio efektyvumą ilgesnį laiką ir sumažinti išmetamųjų dujų kiekį, o tai naudinga visiems“, – akcentuoja A. Husiatynskis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(35 žmonės įvertino)
1.9429

Ką privalote žinoti ir patikrinti, jei perkate naudotą automobilį iš užsienio (34)

Šalies gyventojams, nevengiantiems naudotą automobilį įsigyti iš užsienio šalių, tokių kaip...

Priminė, kokios kelių eismo taisyklės galioja paspirtukininkams (88)

Dauguma važinėjančių elektriniu paspirtuku vairuotojų žino, kad jiems galioja Kelių eismo...

Pasakė, ar galima automobiliui montuoti siauresnes ar platesnes nei nurodo gamintojas padangas (68)

Dažnai vairuotojai net nesusimąsto apie padangų plotį, bet reikėtų žinoti, kad jis turi įtakos...

Verta žinoti: kokius aušinimo skysčius galima sumaišyti, o kokių klaidos kainuos brangiai (21)

Kad pagrindiniai eksploataciniai automobilio komponentai yra variklio ir transmisijos alyvos bei...

Esminė kelių eismo taisyklė, kurią pamiršta net ir patyrę vairuotojai (65)

Per pandemiją sumažėjus galimybių keliauti po pasaulį, lietuviai dažniau išsiruošia į...

Top naujienos

Šarūnas Meškys | D+

Skubėkite prisirinkti šių pumpurų: užsienio mokslininkai ištyrė, kaip Lietuvoje paplitęs augalas įveikia mirtiną virusą ir naikina vėžio ląsteles

Italijos ir Pietų Korėjos mokslininkai išsiaiškino stulbinančią augalų savybę, kuri gali...

Po medikės savižudybės bus išmoktos pamokos: sukrėtimai laukia visos sistemos (219)

Sekmadienį iš gyvenimo savo noru pasitraukė jauna gydytoja anesteziologė-reanimatologė, dirbusi...

Pensija nuo 72-ejų? Metas susitaikyti, kad dirbti turėsime ilgiau (676)

Europos Komisija Lietuvai rekomenduoja iki 2040 m. prailginti darbingą amžių iki 72-ejų. Dabar...

Giedrius Petkevičius/Sausuolis | D+

Atkaklusis nacis, kuris norėjo grįžti į Vokietiją: pabėgėlio išradingumas pranoko „Holivudo“ filmus, o Hitleris už tai net apdovanojo

Sėkmė šypsosi tik atkakliems. Taip teigiama apie pasiekimus asmeniniame gyvenime, versle, sporte ir...

Iš Gazos Ruožo vėl lekia raketos: po Izraelio aviacijos smūgio sugriuvus 12 aukštų pastatui „Hamas“ surengė masinę ataką (368)

Gazos Ruožą kontroliuojantis islamistų judėjimas „Hamas“ antradienį paskelbė paleidęs 130...

Sugalvojo originalų būdą įamžinti gražiausias Lietuvos vietoves: šis namų akcentas abejingų nepalieka (15)

Norite, jog į namus atėję draugai kalbėtųsi apie keliones, Lietuvos grožį ir pamirštų...

Smurtą artimoje aplinkoje patiria ir vyrai: specialistas papasakojo, su kokiomis problemomis susiduria dažniausiai (48)

90 proc. smurto artimoje aplinkoje patiria moterys. Vyrų, patiriančių smurtą , yra gerokai...

Į Norvegiją išvykusi lietuvė patyrė tikrą siaubą – dukters kūną rado jau atvėsusį Pasakojimas, paremtas tikrais įvykiais (21)

Vilma atvyko į Norvegiją užsidirbti. Kartu pasiėmė ir dukrelę Laurą. Su Lauros tėčiu visi...

Edgaras Savickas | D+

Sovietinis palikimas keliuose: kodėl vis dar atrodo, kad Europa prasideda Lenkijoje (29)

Pagal Sovietų Sąjungos GOST (rus. Государственный стандарт) sukurtas...

Transliacija / Ugnikalnių takais. 37 serija

Trumpai apie mano kelionę: 2021 metais grįžtam į senas svajones! Visą gyvenimą žavėjausi...