aA
Didesnis išmetamųjų dujų kiekio mažinimas, ekologiškumas ir kylančios degalų kainos prisideda prie augančios tendencijos gaminti mažesnius ir lengvesnius automobilius bei diegti modernias variklių technologijas. Šiandieniniai varikliai dėl savo konstrukcijos patiria daug didesnę apkrovą nei prieš du dešimtmečius, o ėmus mažinti variklius, dėl didelės variklio apkrovos ir intensyvaus turbokompresoriaus darbo, aktualiu reiškiniu tapo LPSI – ankstyvas degimas esant mažiems variklio sūkiams (angl. LSPI - Low speed pre-ignition). Ekspertų teigimu, nors šis reiškinys sumažintuose varikliuose šiandien jau įprastas, išvengti žalingo LSPI poveikio įmanoma – ypatingas vaidmuo čia tenka variklio alyvai, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio variklio užvedimas
Automobilio variklio užvedimas
© Shutterstock

Aplinka saugesnė – problemos didesnės

Europa kartu su Šiaurės Amerika ir tam tikromis Azijos šalimis labiausiai prisideda prie pasaulinio CO2 išmetimo į atmosferą, todėl Europos Sąjunga savo automobilių gamintojams daro spaudimą, ragindama imtis atitinkamų patobulinimų šioje srityje. Be to, aplinkosaugos srityje dideliu iššūkiu tampa kenksmingų azoto oksidų, susidarančių deginant kurą, emisija – siekdami išspręsti šias problemas, automobilių gamintojai ėmėsi mažinti variklius bei savo automobiliuose pradėjo montuoti įvairių tipų filtrus.

„Sumažinimo idėja yra ne tik sumažinti variklio darbinį tūrį, bet, svarbiausia, padidinti cilindrų užpildymą naudojant mechaninius kompresorius ar turbokompresorius. Pritaikius specialius sprendimus, galima sukonstruoti padidintos galios ir mažesnio galingumo variklius, taigi norint pasiekti didelius greičius nebereikia didelių apsukų diapazonų – tai akivaizdžiai sumažina degalų sąnaudas ir, atitinkamai, išmetamų dujų kiekį“, – apie gamintojų taikomus sprendimus taršai mažinti pasakoja alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis.

Pasak „Total“ atstovo, nors pagrindinis variklių mažinimo tendencijos oponentų nusiskundimas dažniausiai yra tai, kad jie nenori vairuoti automobilių su pieno pakelio dydžio varikliais, tikroji problema slypi kitur – ji yra visiškai techninė,

„Esant nedideliam apsisukimų dažniui (1500–2000 aps./​min.), dėl didelės variklio apkrovos ir intensyvaus turbokompresoriaus darbo, variklis gali nukentėti nuo ankstyvo degimo esant mažiems variklio sūkiams (LSPI)“, – pasakoja A. Husiatynskis.

LSPI požymis – variklio triukšmas

„Pasireiškiant LSPI, variklis pradeda skleisti triukšmą. Trumpai tariant, kuro ir oro mišinys, ištirpęs alyvos sluoksnyje ant cilindro važiuojančio paviršiaus, iš šios erdvės ir iš stūmoklio vainiko išgaruoja ir yra sudeginamas. Tai suspaudimo eigoje uždega kuro ir oro mišinį, todėl cilindre staiga iki daugiau kaip 100 bar. padidėja slėgis. Stūmoklį veikiančios jėgos yra beveik du kartus didesnės nei įprasto degimo metu, o jų kryptis nenuspėjama, priklausomai nuo vietos, kur prasidėjo LSPI. Tokiose situacijose stūmokliai su didele jėga atsitrenkia į cilindrų sienas, o tai gali sugadinti stūmoklius, stūmoklių žiedus ar net švaistiklius“, – apie LSPI požymius aiškina Andrzejus Husiatyńskis.

Eksperto teigimu, nors įsibėgėjimas nuo mažų apsukų, sukeliančių dideles variklio apkrovas, yra įprastas reiškinys visuose automobiliuose, turinčiuose sumažintus variklius, ypač pastebimas 3 cilindrų varikliuose, apsisaugoti nuo šio reiškinio įmanoma. Išeitis – naudoti tinkamos kokybės ir klampumo variklio alyvą.

Prevencija – kokybiška alyva

Pirmas svarbus dalykas – alyvos klampumas, kuo jis mažesnis, tuo mažiau alyvos likučių lieka degimo kameroje ir stūmoklio-cilindro erdvėje. Kitas svarbus aspektas – alyvos pagrindo sudėtis, kuri tiesiogiai lemia variklio alyvos kokybę.

„Geresnis alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius, sumažina tepalų garavimo greitį. Kokybiškos alyvos, skirtos daugeliui sumažintų variklių, reikšmingai prisideda prie LSPI prevencijos – šiandien tokių alyvų pavyzdžiai gali būti „Total Quartz 9000 Future XT 0W-20“ arba „Total Quartz Ineo MC3 5W-30“, – prevencijos priemones pristato „Total“ atstovas.

Pasak eksperto, svarbu atkreipti dėmesį ir vengti alyvų, turinčių per daug kalcio priedų – geriau renkantis tepalus su magnio priedais: „Tinkamos kokybės ir klampumo alyvos naudojimas padeda išlaikyti variklio efektyvumą ilgesnį laiką ir sumažinti išmetamųjų dujų kiekį, o tai naudinga visiems“, – akcentuoja A. Husiatynskis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(35 žmonės įvertino)
1.9429

Lietuvos miestų gatvėse gali atsirasti naujų šviesoforų: bus skirti tik vienai kategorijai

Nuo birželio 1 d. įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, miestuose gali atsirasti...

Kelininkai: eismo sąlygas sunkins lietus

Šeštadienio rytą Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia yra sausos, vietomis...

Verslas PliusKarolis Birgilas

Eksperimentas nustebino: važiuojant lėčiau pavyko sutaupyti, tačiau tokia strategija suveiks ne su visais automobiliais (4)

Prasidėjus degalų kainų raliui vairuotojai dažniau atkreipia dėmesį į patarimus, kaip važiuoti...

Draudikai perspėja apie liūdnus vasaros rekordus (2)

Nuolat girdime apie klimato kaitą ir tai jau įrodo konkretūs skaičiai Lietuvoje. „Lietuvos...

Pasidalijo 3 paspirtukininko etiketo taisyklėmis

Šylant orams Lietuvos miestuose prasideda elektrinių paspirtukų sezono įkarštis. Kasmet šios...

Top naujienos

Nausėda pirmą kartą sureagavo į aršias kovas sukėlusį projektą: detales komentuoti šiandien anksti

Prezidentas Gitanas Nausėda pirmą kartą sureagavo į valdančiųjų pasiūlytą Civilinės...

Naujomis karo prognozėmis dalijasi jau ne tik ukrainiečiai: pagrindinė Rusijos puolimo ašis – ties vienu miestu

Pagrindiniai mūšiai Ukrainoje verda Donbase, aplink Severodonecką. Panašu kad Rusijos kariuomenė...

Po Kissingerio pareiškimo – griežta Landsbergio reakcija: tai pavojinga Lietuvai (3)

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis tvirtina, kad jokia Vakarų ar pasaulio...

Ukraina: turime galingą poveikio Vengrijai svertą (6)

Vengrija pasinaudojo Rusijos karu prieš Ukrainą ir iš esmės šantažuoja Europos Sąjungą, bet...

Šimonytė sulaukė klausimo dėl dalyvavimo prezidento rinkimuose

Premjerė Ingrida Šimonytė nesutinka įvertinti jau beveik tris metus trunkančios prezidento...

Karas Ukrainoje. Britų žvalgyba: elitiniai rusų daliniai patyrė milžiniškų nuostolių Rusija pademonstravo, kas liko iš „Azovstal“ gamyklos (7)

„Ateinanti savaitė bus lemiama“, – pabrėžė Luhansko srities vadovas Serhijus Haidajus ir...

Delfi PliusGreta Klimkaitė, laida „Iš esmės“

Lietuvos ekspertai atsakė, ar dėl beždžionių raupų gali tekti riboti keliones: yra dvi netipiškos situacijos (1)

Pastarosiomis dienomis virtinėje Europos ir Šiaurės Amerikos šalių, įskaitant Jungtinę...

Teismas nuteisė kraupų nusikaltimą įvykdžiusį jaunuolį: panaudojęs fizinį smurtą išžagino mažametę

Lietuvos apeliacinis teismas, išnagrinėjęs Panevėžio apygardos prokuratūros prokurorės bei...

Seime susikirto medikai ir SAM – gydytojai jaučiasi neišgirsti, ministerija atkerta: atėjot čia skųstis (1)

Vis aktyviau kalbama apie gydymo įstaigų reformą . Pasak Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM)...