Padangų keitimo laikotarpis priverčia sukrusti ne tik automobilių savininkus ir autoservisų darbuotojus, tačiau ir aplinkosaugininkus. Aplinkos ministerijos duomenimis, per metus Lietuvoje susidaro apie 30 tūkst. panaudotų padangų, kurios, tinkamai nesutvarkytos, atgula pamiškėse ar pakelėse nelegaliai dygstančiuose sąvartynuose.
Senos padangos kelia daug problemų
© Organizatorių archyvas

„Natūraliomis sąlygomis beveik neyrančių panaudotų padangų šalinimas gamtoje yra įsisenėjusi ir opi problema mūsų visuomenėje. Nors įstatymiškai šios atliekos turėtų būti pristatomos į numatytus surinkimo taškus, daugelis vis dar renkasi savavališkus ir neleistinus jų atsikratymo būdus, – teigia Vaineikių girininkijos girininko pavaduotojas Donatas Navakas. – Visgi šis reiškinys turi mažėjančią tendenciją ir teikia vilčių, kad ateityje pavyks ne tik apsivalyti nuo nepageidaujamų „svetimkūnių“, bet ir gauti papildomos naudos.“

Uždelsto veikimo bomba

Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, nors padangos nėra priskiriamos prie pavojingų atliekų, tačiau iki 140 metų trunkantis jų irimo procesas gamtoje gali sukelti neatitaisomą žalą. Kadangi padangos – gumos gaminiai, jos lengvai deformuojasi veikiamos saulės spindulių ir netgi be papildomų veiksnių gali kelti pavojų.

„Ypač didelė grėsmė kyla dėl savaiminių arba tyčinių padangų sankaupų gaisrų, kuriuos likviduoti ir užkirsti kelią pavojingų teršalų išsiskyrimui degimo metu – beveik neįmanoma, o oro taršos apimtys gali išplisti iki kelių dešimčių kilometrų“, – pastebi ekologijos verslo bendrovės „Ecoservice“ vykdomoji direktorė Daiva Skrupskelienė.

Įmonės vadovės teigimu, vis dar pasitaiko atvejų, kai gyventojai sąmoningai ignoruoja draudimą mesti gumines padangas į mišrių komunalinių atliekų konteinerius, taip apsunkindami tolimesnį atliekų tvarkymo procesą. Dar blogiau, jei šios atliekos sandėliuojamos atokesnėse vietose, kurios ilgainiui virsta grėsmingais kapinynais.

„Nors didelių neaptinkame, visada pasitaiko pavienių padangų, kurias nedelsiant surenkame ir išvežame iš miško teritorijos. Kiek teko domėtis, arčiau didžiųjų miestų esančiose teritorijose vis dar aptinkami gana dideli šių atliekų kiekiai. Tai įrodo, kad gyventojai neišnaudoja jiems sudarytų sąlygų ir taip nusimeta atsakomybės naštą, – komentuoja D. Navakas.

Valdžios taikiklyje – nelegalūs padangų pardavėjai

Įvairios automobilių atliekos, taip pat ir panaudotos padangos, dėl savo specifikos negali būti šalinamos kartu su komunalinėmis atliekomis. Todėl tiek atliekų tvarkytojai, tiek valdžios atstovai yra suinteresuoti sudaryti tam palankias sąlygas, ugdyti visuomenės atsakingumą ir kontroliuoti neleistinus veiksmus.

Pasak aplinkos ministro Kęstučio Trečioko, jau nemažai nuveikta sprendžiant panaudotų padangų tvarkymo problemą mūsų šalyje.

„Naudotas padangas žmonės gali nemokamai palikti didelių gabaritų atliekų aikštelėse, autoservisuose, kuriuose keičia padangas, taip pat įsigydami naujas padangas senas gali atiduoti pardavėjui. Į šį procesą aktyviai įsitraukia savivaldybės, iš verslininkų sulaukiame nemažai užklausų dėl valstybės paramos padangų utilizavimui“, – pastebi ministras.

Vis dėlto dideliu iššūkiu išlieka nelegaliai veikiantys padangų pardavėjai. Skaičiuojama, kad į apskaitą neįtrauktos padangos sudaro trečdalį visų į šalį įvežamų padangų.

„Oficialiai veikiantys padangų pardavėjai pagal įstatymus įsipareigoja panaudotas padangas priimti atgal ir utilizuoti. Tuo tarpu įsigyjant padangas iš nelegaliai veikiančių pardavėjų atsakomybė už jų sutvarkymą atitenka padangų savininkams, kurie vengdami mokesčių naštos linkę jų atsikratyti lengviausiu, nors mažiausiai pageidaujamu, būdu, – sako D. Skrupskelienė.

Ministras K. Trečiokas primena, kad už atliekų tvarkymo taisyklių reikalavimų pažeidimus, jeigu dėl to nepavojingomis atliekomis buvo užteršta aplinka numatomas įspėjimas arbą bauda nuo 28 iki 4344 Eur.

Užteršus aplinką pavojingomis atliekomis numatytos sankcijos svyruoja nuo 86 iki 8688 Eur.

Atliekų tvarkymo tendencijos

Dėl guminių padangų patvarumo, net ir pasibaigus jų eksploatavimo laikotarpiui, gumos savybės nedaug kuo pakinta. Surenkamos naudotų padangų atliekos Lietuvoje yra deginamos arba perdirbamos.

„Panaudotos padangos kaip alternatyvus kuras plačiai naudojamos visame pasaulyje: JAV, Japonijoje, Europoje, Australijoje, tuo tarpu Lietuvoje ši pasaulinė praktika dar nespėjo įsitvirtinti. Ankščiau padangos buvo deginamos „Akmenės cemento“ gamykloje, kur sudarė apie 10 proc. viso sunaudojamo kuro. Tačiau nuo praėjusių metų dėl gamybos įrenginių modernizavimo šis procesas sustabdytas, – pasakojo D. Skrupskelienė.

Taip pat padangos mechaniniu būdu gali būti perdirbamos atskiriant gumą nuo kitų sudedamųjų dalių – metalas keliauja į supirktuvę, tekstilė utilizuojama, o iš gumos gaminami įvairūs produktai. Perdirbtos antrinės žaliavos yra naudojamos asfaltbetonio, guminių dangų, automobilių statymo apsauginių kuolelių gamybai.

„Šiuo metu veikiančios įmonės tampa nebepajėgios susitvarkyti su didėjančiais padangų atliekų kiekiais, todėl ieškome būdų, kuriuos pasitelkdami nebereikalingas padangas galėtume paversti vertinga žaliava ir grąžinę jas į rinką sumažintume aplinkos taršą“, – akcentuoja K. Trečiokas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prieš kelionę su augintiniu: ar apie viską pagalvojote? (3)

Prasidėjęs atostogų sezonas vis daugiau žmonių suvilioja į keliones kartu pasiimti savo...

Draudikai prabilo apie tarp vairuotojų populiarų mitą (20)

Lietuvos keliuose kasmet įvyksta tūkstančiai avarijų. Deja, eismo įvykių kaltininkai ne visuomet...

Skęstantis automobilis: kaip iš jo išsigelbėti (11)

Nesuvaldžius automobilio galima nulėkti tiesiai į vandens telkinį. Gelbėtojai sako, kad tokiems...

Ar mokate tinkamai važiuoti greitėjimo ir lėtėjimo juostose? (22)

Kasdien šimtai vairuotojų sprendžia dilemą – kam galioja pirmumas bendroje greitėjimo ir...

Siūlo, kaip priversti jaunus vairuotojus padėti telefonus į šalį (14)

Priversti jaunus žmonės, sėdusius prie vairo , padėti į šalį savo išmaniuosius –...

Top naujienos

Karbauskio išviešintas Urbšys: Tomas Dapkus tiesiog mane informuodavo, jei kas blogai (229)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) lyderis Ramūnas Karbauskis teigė...

Orai: kuo toliau, tuo karščiau – kitą savaitę +30

Nuo ketvirtadienio temperatūra kasdien stiebsis vis aukščiau ir aukščiau. Debesys trauksis ir...

Palangoje – netikėtas Maskvos CSKA krepšininkų vizitas (103)

Savaitgalį Eurolygos rungtynėse Belgrade dėl trečios vietos Kauno „Žalgiriui“ nusileidusi...

Apsilankė Talino restoranuose: per vieną vakarą galima pravalgyti visą lietuvišką atlyginimą (121)

Talinas su savo restoranais ir kavinėmis neabejotinai pirmauja Baltijos šalyse. Šiame mieste...

30-mečio sūnaus įžūlumui nebuvo ribų: tėvai grasino ir siūlė pinigų, bet viską išsprendė tik teismas (31)

Po visiškai neilgai trukusio teisinio ginčo Niujorko valstijos teisėjas paskelbė nuosprendį,...

Dalia Grybauskaitė – apie „paskolas dėžutėse“, VSD pažymas ir „Agroverslo“ susiliejimą su politika išskirtinis interviu (941)

Prezidentė Dalia Grybauskaitė mano, kad teisėsauga turi labai atsargiai galvoti, kokius slaptus...

Palygino kainas Lietuvoje ir Portugalijoje: lietuviai neturėtų skųstis (272)

Tūkstančiu eurų per mėnesį papilnėjanti piniginė – įprastas ir orus portugališkas...

Dažną šunų ir kačių šeimininkų įprotį veterinaras vadina nusikaltimu (4)

Pradėjus kaitinti pavasarinei saulei , dažnas žmogus spėjo pajusti karščio sukeliamą...

Saugotis būtina, bet tada negausite gyvybiškai svarbaus vitamino: kaip elgtis? (11)

Šį pavasarį orai mus kaip niekad lepina kaitria saule, o tvyrantis karštis labiau primena...

Penki sekso mitai, kuriais reikia nebetikėti (8)

Kai kurie sekso mitai yra tokie absurdiški, kad žmonės jais netiki iš karto, kai tik jie...