aA
Nė nekyla abejonių, kad vairuotojai privalo laikytis visų numatytų Kelių eismo taisyklių (KET), tačiau ką daryti tada, kai patenkate į situaciją, kuri KET nėra aprašyta? Nors visų situacijų aprašyti neįmanoma, prisimindami savo pareigas, vairuotojai gali rasti atsakymus net ir kebliausiais atvejais.
Avarija Geležinio vilko gatvėje
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Kiekvienas KET punktas nurodytas siekiant užtikrinti saugų eismo dalyvių judėjimą keliuose, tačiau neretai eismo įvykiai įvyksta dėl neapdairumo, skubėjimo ar išsiblaškymo.

Dažnai siekdami įrodyti savo pirmumą, vairuotojai nesiima papildomų saugumo priemonių, pavyzdžiui, nesumažina greičio, kad išvengtų eismo įvykio, arba, priešingai – įsitikinę savo teise važiuoti, netrukus skaudžiai supranta, jog klydo.

Pavyzdžiui, važiuodami pagrindiniu keliu vairuotojai yra tikri, kad jiems – pirmenybė, todėl neapsižvalgo priartėję prie kelių sankirtų ir čia nesumažina greičio. Nors KET aiškiai nurodo, kad reikia duoti kelią turintiems pirmumo teisę, tačiau pasitaiko atvejų, kai sankryžą kirsti norintis ir iš šalutinio kelio išvažiuojantis vairuotojas netinkamai įvertina kito automobilio greitį, atstumą, ne taip retai – kito automobilio tiesiog nepamato.

Tokie atvejai kone visuomet baigiasi avarija, tačiau jos išvengti būtų buvę galima, jei tik abu eismo dalyviai būtų atidesni, o pirmo teisę turintis vairuotojas būtų nepamiršęs, kad kelyje yra ne vienas ir eisme situacijos nuolatos keičiasi.

Panaši situacija susiklosto tada, kai eismas juda ne greitai, o lėtai, tačiau dėl spūsties susierzinę pagrindiniu keliu važiuojantys vairuotojai ne tik nenori, bet ir neįleidžia bandančių į eismą įsilieti iš šalutinių gatvių ar kelių. Tokiais atvejais visi eismo žinovai pataria atsipalaiduoti ir nesistengti kovoti dėl kiekvieno centimetro gatvėje.

„Man sunku suprasti tuos vairuotojus, kurie užsispyrę ir neįleidžia tų, kurie išvažiuoja iš kiemų, mažesnių gatvelių, ir bando įsilieti į spūstį. Matydamas, kad kažkas nori įvažiuoti, visuomet padarau tarpą, o kartais ir mosteliu ranka, kad žmogus tikrai žinotų, jog jį įleidžiu“, – pasakojo Vilniuje dešimtmetį vairuojantis Šarūnas.

Jokių principų

Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, jog dalyvaujant eisme neturėtų kilti abejonių, tačiau jei jau sudvejojote, verčiau norimo manevro neatlikite. KET pažymi, jog visose situacijose, kurios nėra aprašytos, eismo dalyviai turėtų vadovautis viena paprasta taisykle – savitarpio pagarba ir atsargumu.

„Jei matote, kad kitas žmogus daro klaidą, net ir 100 proc. įsitikinę savo teisumu ar pirmumu, sumažinkite greitį ir duokite jam kelią. Kiekvienoje situacijoje, nesvarbu, kad ir kokia ji būtų, stenkitės elgtis taip, kaip įmanoma saugiau“, – teigė vairavimo ekspertas ir keliautojas Vitoldas Milius.

Paaiškino vairuotojams, kaip elgtis tada, kai situacija, į kurią pakliuvo, neapibrėžta KET
© DELFI / Josvydas Elinskas

Daug pasaulio šalių išnaršęs V. Milius patarė nesivadovauti kitų vairuotojų pavyzdžiu. Pasak jo, jei neaišku, kaip elgtis, reikėtų stengtis vadovautis atsargumu, o ne sekti kitų pavyzdžiu, mat neretai šis gali būti klaidingas.

„Kartais žmonėms keliaujantiems į užsienį siūlau atsižvelgti, kaip elgiasi tos šalies vairuotojai, tačiau tai naudinga tik stengiantis suprasti tos šalies kultūrą. Vis tik jei stovite prie sankryžos, kur abejojate, kad galite pasukti, o kažkas ten jau pasuko, geriau važiuokite tiesiai, nes jei pavyzdys buvo blogas, baudą gausite jūs, o ne tas, kuris tokį pavyzdį parodė“, – pastebėjimais dalinosi V. Milius.

Vitoldas Milius
Vitoldas Milius
© Organizatorių nuotr.

Pamiršta pareigas

Saugiai lėkti neįmanoma, todėl laikydamiesi šios vienos taisyklės vairuotojai turėtų suprasti, jog nuo jų veiksmų priklauso ne tik jų pačių, tačiau ir kitų eismo dalyvių sveikata ir gyvybė. Tai žinodami, vairuotojai turėtų įvertinti esamas eismo sąlygas, situaciją eisme, kelio dangą, meteorologines sąlygas, ir pasirinkti atitinkamą važiavimo greitį.

Nors KET leidžia važiuoti tuo greičiu, kuris nurodytas kelio ženkle, visgi ne visada toks greitis – saugus. Tad vairuotojas turėtų atsižvelgti į visas esamas aplinkybes ir pasirinkti tinkamą sprendimą. Pavyzdžiui, jei oro sąlygos prastos, kelias šlapias, slidus, ne vienas eismo dalyvis priešais važiuoja šiek tiek lėčiau, galbūt neverta mėginti aplenkti visų ir būtinai važiuoti tuo greičiu, kokį nurodo kelio ženklai – geriau prisitaikyti ir važiuoti šiek tiek lėčiau, tačiau saugiau.

Eismo žinovai pabrėžia, kad svarstant, kaip pasielgti tada, kai situacija neapibrėžta KET, reikia nepamiršti ir to, kas taisyklėse išvardyta aiškiai ir ką reikia daryti rodant pagarbą kitiems eismo dalyviams. Vairuotojas visada turi kitus įspėti apie savo manevrus – rodyti posūkių signalus, sustojus įjungti avarinės šviesos signalizaciją ir už 25 metrų mieste bei 50 metrų užmiestyje pastatyti avarinio sustojimo ženklą.

Saugodami tiek save, tiek kitus, tada, kai yra priversti sustoti, vairuotojai privalo iš transporto priemonės išlipti jau vilkėdami ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Nors KET to nereikalauja, tamsiu paros metu patariama naudoti ir papildomas saugumo priemonės, pavyzdžiui, žibintuvėlį.

Vilnius skęsta spūstyse
Vilnius skęsta spūstyse
© DELFI / Josvydas Elinskas

Saugos priemones netgi skolina

Vairuotojai neslepia, kad kelyje pasitaiko situacijų, kai tenka sustoti ir pagelbėti tiems, kurie būtinųjų apsaugos priemonių neturi ar tiesiog jas pamiršta. Štai kaunietis Mantas prisiminė istoriją, kai važiuodamas į Jonavą, užmiesčio kelyje, jau temstant pamatę kelkraštyje sustojusį ir automobilį ir aplink zujantį jo vairuotoją.

„Jau temo, tad man stovinčią mašiną pavyko pamatyti tik dėl to, kad apšviečiau jos galinčius žibintus. Vairuotojas neturėjo ryškiaspalvės liemenės, o automobilio avarinio sustojimo žibintai nebuvo įjungti. Supratau, kad tai, kas vyksta, labai nesaugu ir nelaimėliui, ir aplinkiniams, todėl sustojau pasiklausti, kokios pagalbos reikia“ – prisiminė Mantas.

Paaiškėjo, kad sugedusio automobilio savininkui prakiuro padanga, tad teko stoti jos keisti. Tačiau liemenės vyras automobilyje neturėjo, o avarinių žibintų nejungė, mat bijojo, kad išsikraus „labai silpnas“ automobilio akumuliatorius.

„Užstačiau jo automobilį savu, įsijungiau avarinius žibintus, paskolinau šeimininkui ryškiaspalvę liemenę, dar ir avarinio sustojimo ženklą pastatėme drauge, kad perspėtume važiuojančius pro šalį. Užtrukome gal 20 minučių ir, tikiu, kad tiems, kurie važiavo pro šalį, buvo gerokai ramiau, kai aiškiai matė, kas vyksta“, – kalbėjo pašnekovas.

Svarbūs namų darbai

Tiesa, vairuotojai savo pareigas turėtų prisiminti ne tik vairuodami, tačiau dar prieš atsisėsdami prie vairo.

Taisyklės numato, kad dar prieš pradedant kelionę kiekvieno vairuotojo pareiga yra patikrinti ar automobilyje yra visos privalomos pagalbos priemonės: gesintuvas, pirmosios pagalbos vaistinėlė, avarinio sustojimo ženklas, ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais ir kiti tai transporto priemonių rūšiai privalomi daiktai.

Ne visada šios priemonės pravers pačiam vairuotojui, tačiau jos gali būti gyvybiškai reikalingos tuomet, kai bus norima padėti kitiems eismo dalyviams. Pavyzdžiui, sako eismo žinovai, KET nereikalauja vairuotojų, matančių šalikelėje stovintį ir rūkstantį automobilį, sustoti. Nepaisant to, būtent savitarpio pagarba ir supratimas lemia, kad dažnas tuojau stoja ir puola į pagalbą. Tokiu atveju gali prireikti ir vaistinėlės, ir tempimo lyno, ir gesintuvo.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(18 žmonių įvertino)
3.3333

Ką svarbu žinoti, kad leidžiantis į keliones automobiliu naktį nepritrūktų šviesos?

Vasarai įpusėjus ir dienoms pradedant trumpėti, verta didesnį dėmesį skirti automobilio...

Išvažiuojantys iš miestų ilgąjį savaitgalį pradeda spūstyse: eismo situacija dar gali prastėti

Prasidedant ilgajam Žolinių savaitgaliui, o tautiečiams traukiant poilsiauti, miestuose jau ėmė...

Vilniečiai susirūpino, ką reiškia ant stulpų atsiradusios mėlynos rodyklės: ar tikrai jas reikia ignoruoti?

Kintantys kelio ženklai vairuotojų jau nestebina, tačiau nedidelėse švieslentėse atsiradusios...

Nuo motociklų triukšmo pavargusiems vilniečiams gerų žinių nėra: kol kiti miestai dalina baudas, Vilniaus savivaldybė nemato problemos (2)

Nors kalbant apie motociklininkus dažnai akcentuojama, jog kasmet kyla nemažai problemų, dėl to,...

Apmaudi avarija sostinėje sukėlė diskusijas: kas kaltas jei abu vienu metu važiavo atbulomis?

Įvykus eismo įvykiui neretai vairuotojai jau žino, kieno neapdairumas pridarė bėdos. Vis dėlto,...

Top naujienos

Rusijoje kalėti iki gyvos galvos nuteistas milijardierius Nevzlinas: šita rusų dalis ir taps grėsme Putinui

V. Putino psichologinė ir fizinė būklė taps vis prastesnė, jeigu jo kariuomenei Ukrainoje ir...

Sunkmečio laukianti Baltarusija bevizį režimą įvedė ne šiaip sau – vykdoma tam tikra operacija

Baltarusijai įvedus bevizį režimą, išaugo kaimyninę valstybę lankančių Lietuvos gyventojų...

Trys pagrindinės žemo kraujospūdžio rūšys: gydytojas atsakė, kada tai pavojinga gyvybei

Nors kardiologai dažniau akcentuoja aukšto kraujo spaudimo keliamus pavojus, suklusti reikėtų ir...

Aidi daug apkalbų sukėlęs „Naisių vasaros“ festivalis: scenoje – žinomos scenos žvaigždės (2)

Liepos mėnesį „ Naisių vasaros“ festivalio metu Ramūnas Karbauskis pažadėjo surengti dar...

Verslas PliusLukas Miknevičius

Dujos, elektra ar malkos – kuris šilumos šaltinis pinigines šiemet paplonins labiausiai

Energetikams ir politikams Lietuvoje žadant brangiausią šildymo sezoną per istoriją, kainų...

Karas Ukrainoje. Ukrainos pajėgos sunaikino „Vagner“ samdinių bazę, įspėjama apie pavojų Zaporižios AE

Kasdienio video pranešimo metu Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis kreipėsi į rusus...

„Mirties zona“ Baltijos jūroje – didesnė už Lietuvą: atsakomybė už tai krenta vienam sektoriui (1)

Per pastaruosius 50 metų pasaulyje smarkiai padaugėjo „negyvųjų zonų“ – vietų vandenyse,...

Ūkininkams paruoštos naujos išmokos: pasakė, kiek mokės už akmenų krūvas ir pelkes laukuose

Strateginiame plane, pagal kurį mūsų ūkininkams teks gyventi ateinančius septynerius metus,...

Žmonės apstulbę nuo to, kas darosi elektros rinkoje: tai – apgaudinėjimas (14)

Rekordinės elektros kainos žmones varo į neviltį. Kai kurie gatvėje sutikti praeiviai LNK...

Parengė Ernestas Naprys

O gal dar prireiks: verta pasilaikyti tik kelis laidus, kuriuos kaupiate stalčiuje – kokius atiduoti perdirbti

Daugelio namuose yra stalčius, kuriame kaupiama įvairių laidų ir kabelių raizgalynė. Gal kada...