aA
Nors dažnai kartojama, kad viršyti greitį gali būti pražūtinga, dažnas vairuotojas teisinasi, kad 10 km/val. didesnis greitis didelės įtakos avaringumui nedaro. Vis tik saugaus eismo ekspertai pastebi, kad kai kuriais atvejais pavojinga važiuoti netgi leistinu greičiu, todėl net ir nedidelis normos peržengimas – itin pavojingas.
Kaune Jonavos gatvėje didinamas leistinas greitis. Vytauto Šimansko nuotr.
Kaune Jonavos gatvėje didinamas leistinas greitis. Vytauto Šimansko nuotr.

Skubėjimas ir prastas laiko planavimas tampa pagrindine priežastimi, kodėl sėdę prie vairo žmonės akceleratoriaus pedalą spaudžia stipriau. Siekdami į vietą nuvykti laiku, nemažai vairuotojų numoja ranka ne tik į gresiančias baudas, tačiau ir savo bei kitų saugumą.

Vilniaus Gedimino Technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros Transporto inžinerijos fakulteto docentas Vidas Žuraulis teigė, jog didėjant važiavimo greičiui atsiranda ir daugiau rizikų, kurių daugelis neįvertina.

Jis aiškino, kad atliekant tyrimus buvo nustatyta, jog pėsčiojo ar dviratininko sunkių arba net mirtinų sužalojimų tikimybė smūgio metu didėja jau nuo 40 km/val. Automobilių šoninio susidūrimo atveju tragiškos baigties rizika sparčiai didėti pradeda nuo 60 km/val., o smūgio kaktomuša atveju – nuo 80 km/val. greičio.

Ilgėja stabdymo kelias

Mokslininkas dėstė, jog didesniu greičiu važiuojantis automobilis turi daugiau kinetinės energijos, su kuria stabdant turi susidoroti stabdžių sistema bei padangos. Negana to, visas sustojimo kelias priklauso ir nuo atstumo, kurį automobilis nuvažiuoja, iki kol vairuotojas kliūtį pamato, į ją reaguoja bei imasi konkrečių veiksmų. Kadangi pirminis stabdymo etapas vyksta dar automobiliui važiuojant pradiniu greičiu, mokslininkas pabrėžė, kad šiam greičiui esant pakankamai dideliam, bendras sustojimo kelias gali ženkliai pailgėti.

Jaunas vairuotojas
Jaunas vairuotojas
© Shutterstock

„Užmiestyje, važiuojant sauso asfalto danga, ir intensyviai stabdant nuo 80 km/val. greičio, kai vairuotojas greitai sureaguoja į pavojų, o automobilio stabdžių sistema veikia tinkamai, sustojimo kelias siekia kiek daugiau nei 50 metrų. Pradinį greitį padidinus iki 90 km/val. sustojimo kelias pailgėja daugiau kaip 10 metrų. Važiuojant vis didesniu greičiu, siaurėja vairuotojo apžvalgos kampas, o tai reiškia, kad į šalikelėje esančią kliūtį, pavyzdžiui, į kelią išbėgantį gyvūną, jis sureaguos vėliau“, – aiškino V. Žuraulis.

Dėstytojas taip pat pabrėžė, jog eismo situacija didėjant greičiui taip pat keičiasi sparčiau, o dėl to vairuotojui reikia ir didesnio susitelkimo.


Pirmiausia – saugumas

V. Žuraulis teigė, jog maksimalaus leistino greičio nustatymas yra paremtas keliais pagrindiniais rodikliais. Jis pasakojo, jog nepaisant to, kad automobilių saugumui skiriama vis daugiau dėmesio, žmogaus gebėjimai: reakcija, dėmesingumas ir atsparumams smūgiams nuo to nepagerėja.

„Dėl šios priežasties keliuose turime gana žemas leistino greičio ribas, kurios atskirose miestų zonose yra dar mažinamos iki 30 ar 40 km/val. Nemaža dalis vairuotojų tuo nėra patenkinti, tačiau norėtųsi jų supratimo, kad tai daroma tik dėl jų pačių saugumo“, – sakė V. Žuraulis.

Kodėl greitis būtent toks?

Mokslininkas aiškino, kad nustatant leistiną greitį pirmiausia įvertinamos kelio charakteristikos – kelio tipas, pločiai, susikirtimai, horizontalūs ir vertikalūs nelygumai, eismo sudėtis, intensyvumas ir kt. Taip pat dėmesys skiriamas ir eismo aplinkai – aplinkinėms teritorijoms, pėsčiųjų srautų judėjimo tendencijoms ir kt. V. Žuraulis pastebėjo, jog pagal sukauptą eismo organizavimo patirtį dažnai tokių duomenų pakanka numatyti, kokiu greičiu galima važiuoti konkrečiame kelyje – 30, 50 ar 70 km/val.

Tiesa, be šių rodiklių leistino greičio ribų keliuose numatymui svarbi informacija yra surenkama ir iš realaus eismo stebėjimų. VGTU specialistas teigė, jog dažniausiai tai avaringumo ir vyraujančio važiavimo greičio konkrečiuose kelių ruožuose informacija. Anot jo, avaringumas nustatomas pagal įskaitinių eismo įvykių skaičių atitinkamoje kelio atkarpoje numatytu laikotarpiu, papildomai įvertinant ir eismo intensyvumą.

Paaiškino, kas pasikeičia, kai važiuojate 10 km/val. greičiau nei leistina
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

V. Žuraulis įvardijo, jog vyraujantį važiavimo greitį pasaulyje sutarta dažniausiai charakterizuoti V85 rodikliu. Tokiu simboliu žymimas rodiklis parodo vidutinį greitį, kuriuo tiriamoje atkarpoje juda 85 proc. vairuotojų.

Galvojant apie pokyčius, eismo ekspertai stebi avarijų skaičių ir vairuotojų judėjimo greitį. Jeigu kažkurioje gatvėje ar kelyje avaringumas yra išaugęs, o 85 proc. tuo keliu važiuojančių vairuotojų laikosi leistino greičio, tai ženklas, kad minėtame kelyje greitį reikia mažinti.

Jeigu kelyje avaringumas išaugęs, o 85 proc. vairuotojų važiuoja greičiau nei leidžiama, tuomet siūloma griežtinti eismo dalyvių kontrolę bei atsakomybę už pažeidimus.

Jeigu avaringumas nėra išaugęs, o dauguma vairuotojų važiuoja greičiau nei leistina, siūloma leistino greičio ribą didinti.

„Priimant sprendimą apie vienokio ar kitokio leistino greičio numatymą įvertinama papildomų inžinerinių eismo saugumo priemonių įdiegimo galimybė, poveikis aplinkai – oro, triukšmo, šviesos tarša ir kiti veiksniai“, – aiškino VGTU mokslininkas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(45 žmonės įvertino)
2.4889

Įprotis vaikščioti su išmaniuoju rankose šiomis dienomis – ypač pavojingas (10)

Artimiausiu metu pasivaikščioti išėję pėstieji turės būti itin atidūs – sinoptikų...

Nusėdo akumuliatorius, automobilis neužsiveda ir laidų užvesti neturite: yra problemos sprendimas išsamus veiksmų aprašymas (242)

Spaudžiant šalčiui dažnas atsisėdęs į automobilį ir pasukęs užvedimo raktelį vietoje...

Kaip atsidaryti automobilio dureles, jeigu jos užšalo: šios priemonės tikrai padės (80)

Į Lietuvą atslinkę šalčiai tampa išbandymu ir automobiliams: neužsiveda jų varikliai,...

Penki dalykai, kurių elektromobilių vairuotojai privalo nepamiršti žiemą (98)

Nukritus termometro stulpeliui ir kelius užklojus sniego sluoksniui, kiekvieno automobilio...

Vakarinėje šalies dalyje ir dar viename rajone eismo sąlygas sunkina plikledis ir šarma (5)

Dėl plikledžio ir šarmos sekmadienio rytą sudėtingesnės eismo sąlygos vakarinėje šalies...

Top naujienos

Policijai įkliuvo ypatingai įžūlus sukčius: nukentėjo dešimtys žmonių, žala – daugiau kaip 300 tūkst. eurų (235)

Aplinkiniams solidaus ir patikimo verslininko įvaizdį sudaręs 25 metų vilnietis Jonas...

Pernai lietuviai išlaidavo kaip reikiant: du scenarijai, kurie mūsų komfortišką gyvenimą apverstų aukštyn kojomis (69)

Pernai daugiau pinigų skyrę savo pirmam ar antram būstui, nepamiršome pasigerinti ir komforto...

Lietuvoje – 1032 nauji koronaviruso atvejai, 29 mirtys

Per praėjusią parą Lietuvoje nustatyti 1032 nauji COVID-19 ligos atvejai, mirė 29 žmonės,...

Iš ES lyderių – įspėjimas europiečiams: suvaržymai gali būti griežtinami

Europos Sąjungos lyderiai ketvirtadienį paragino europiečius vengti nebūtinų kelionių ir...

COVID-19 skiepų pasai kelia aršias diskusijas: ar mes tikrai norime būti dalijami į vakcinuotuosius ir nevakcinuotuosius? (12)

Kiekvienas tapatybės dokumentas turi savo atitinkamų distopijos elementų. Austrų rašytojas...

Šaltinis: Rusijai ruošiamasi perduoti Bideno pasiūlymą (73)

JAV prezidento Joe Bideno administracija siūlo Maskvai penkeriems metams pratęsti naujosios...

Giminaitė išgirdo, ką slaugytoja kalba apie skiepus: kyla tik dvi mintys (403)

Skiepai yra vienas didžiausių mokslo laimėjimų, kurie išgelbėjo ne vieną milijoną žmonių....

Tiesioginė transliacija / Delfi rytas. „Sausas sausis“: ką gali pakeisti mėnuo abstinencijos? (2)

„Sausas sausis“ – tokia žodžių žaisme vadiname metų pradžios pažadą atsisakyti...

„The Roop“ oficialiai pristatė „eurovizinę“ dainą, klipą ir šokį: vieną judesį pasiskolino iš Arvydo Sabonio jūsų nuomonės laukiame apklausoje!

Viena populiariausių Lietuvos grupių tituluojama „The Roop“ po metų pertraukos pristatė naują...

Gydytojas Morozovas pasakė, koks vanduo naudingiausias lietuviams: visa kita yra tik apgavystė (106)

Mano vaikystės pasakose gyvavo tokio gyvo ir negyvo vandens idėjos. Dabar, panašu, pasakų idėjos...