Greitis – mirčių keliuose kaltininkas

Statistiškai beveik pusei vairuotojų būdinga viršyti leistiną greitį. Europos Komisijos duomenimis, beveik trečdalio visų žūčių keliuose kaltininkas yra greitis. Su greičio problema susiduriama kone kiekviename eismo įvykyje. Beje, tai supranta ir patys žmonės – neskaitant vairavimo išgėrus, 8 iš dešimties europiečių greitį laiko didžiausia problema keliuose.

„Beveik penktadalis visų užfiksuojamų Kelių eismo taisyklių pažeidimų susiję su greičio viršijimu. Pvz., pernai, iš šalyje padarytų 407 tūkstančių pažeidimų beveik 80 tūkst. buvo dėl greičio viršijimo. Skaičiuojama, kad dėl žūčių keliuose viršytas greitis apie 30 proc. atvejų yra esminė tragiškos baigties priežastis – todėl saugaus greičio užtikrinimui skiriamas didelis dėmesys Lietuvoje ir visoje Europoje“, - sakė Lietuvos Kelių policijos tarnybos atstovas Dainius Šalomskas.

Prevencijos priemonės pasiteisina

Mažinant avaringumą dėl greičio viršijimo pasitelkiamos įvairios priemonės – nuo greitį ribojančių ženklų, kalnelių iki modernių technologijų. 2009 m. Lietuvoje išplėstas greičio matuoklių tinklas, kuris išaugo iki 162 matuoklių valstybinės reikšmės Lietuvos keliuose. Skaičiai rodo, kad per 2010 m., kai veikė smarkiai išplėstas tinklas, greičio viršijimo atvejų sumažėjo 13 proc. (2009 m. greičio viršijimo atvejų užfiksuota per 91 tūkst. ).

„Įrodyta, kad įrenginiai veikia prevenciškai – ir tai yra bene svarbiausia jų funkcija. Siekiama, kad vairuotojas sumažintų greitį iki leistino – juk matuokliai ne veltui montuojami tose vietose, kur reikalingas ypatingas atidumas eismo saugumui, avaringiausiose vietose, netoli pėsčiųjų zonų. Įspėjantį apie greičio matuoklius ženklą ar patį matuoklį pamatę vairuotojai sulėtina transporto priemones ir dažnai to pakanka, kad neįvyktų skaudi nelaimė“, – sakė Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktoriaus pavaduotojas Algimantas Janušauskas.

Baudos išvengti nepavyks

Didesniu nei leistina greičiu praskrieti pro matuoklį ir išvengti baudos nepavyks. Matuoklių tinklą šalies keliuose įdiegusios bendrovės „Fima“ Sprendimų departamento vadovas Rokas Šlekys pasakojo, kad vokiški „MultaRadar“ prietaisai pažeidėjus fiksuoja itin stropiai ir kokybiškai.

„Vienu metu matuokliai fiksuoja kiekvienos važiuojančios transporto priemonės važiavimo laiką, greitį, kryptį ir klasę. Nuotraukoje matomas bendras transporto priemonės vaizdas ir jos valstybinio numerio ženklas, ir ji automatiškai išsiunčiama į Kelių policijos tarnybos centrą, pačiame įrenginyje informacija nesaugoma“, - aiškino R. Šlekys.

Pasak R.Šlekio, kelių ereliai įniršį dėl užfiksuoto pažeidimo kartais išlieja gadindami matuoklį. Tuomet be baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimą, jiems tenka dar atlyginti ir už turto gadinimą – pastaroji tokia pramoga vienam pažeidėjui kainavo teismus ir 12,5 tūkstančių litų.

Pagal statistiką iš visų užfiksuotų greičio viršijimo atvejų matuokliais dabar užfiksuojama absoliuti dauguma – beveik 90 proc. visų greičio pažeidimų (2010 m.), prieš metus, kai dar nebuvo pilnai išplėstas tinklas, aparatai jų fiksuodavo trečdaliu mažiau – jų darbą atlikdavo daugiau kontroliuojančių pareigūnų.

„Daugiausiai greičio viršijimo atvejų užfiksavo mobilūs greičio matuokliai, kurių stovėjimo vieta periodiškai keičiama. Lietuvos keliuose „dirbantys“ 11 tokių matuoklių užfiksavo kone trečdalį visų pažeidimų“, – sakė „Fimos“ atstovas.

Mažesnis greitis – mažiau aukų

Greičio kontrolė kartu su kitomis prevencinėmis priemonėmis padeda mažinti tragiškų nelaimių keliuose skaičių. Naujausia kelių policijos statistika rodo, jog 2010 metais Lietuvos keliuose žuvo 300 žmonių – tai net 57,5 proc. mažiau nei 2001 metais, kai avarijose žuvo 706 žmonės. Tai yra geriausias rezultatas per beveik 40 metų. Palyginti su 2009 m. pokytis taip pat nuteikia optimistiškai – aukų sumažėjo kone penktadaliu.

„Greičio pažabojimas yra itin svarbus mažinant skaudžių atsitikimų skaičių kelyje. Einame teigiama linkme, žuvusiųjų keliuose skaičius sparčiai mažėja, ir tai džiugina. Panašu, kad ilgametės pastangos duoda vaisių“, – statistiką komentuoja Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovas A.Janušauskas.

Pastangos mažinti avaringumą ir skaudžių nelaimių keliuose skaičių derinamos ir visos Europos Sąjungos mastu – bendrijos narėms nustatytas tikslas aukų skaičių keliuose iki 2020 m. sumažinti perpus.

„Visų pirma, matome sugriežtintų baudų už kelių eismo taisyklių pažeidimus naudą. Norisi tikėti, kad ir pačių žmonių sąmoningumas yra išaugęs, kad prie to prisidėjo mūsų bei partnerių socialinės reklamos bei akcijos, raginančios dėvėti atšvaitus, saugoti vaikus keliuose ir kitos“, – sakė pareigūnas.

Šalyje jau svarstomos naujos saugaus eismo priemonės 2011-2015 metams. Ekspertų skaičiavimai ir pažangių valstybių pavyzdžiai rodo, kad matuoklių tinklą dar reikia gerokai plėsti.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)