aA
Transporto pasaulyje – panašiai kaip ir gyvojoje gamtoje: kuo didesnis bei galingesnis automobilis, tuo aukščiau jis pozicionuojamas technikos „mitybos grandinėje“. Kad ir kuriuo rakursu sunkvežimį atakuotų mažiau nei dvi tonas sveriantis hečbekas, pasekmės visais atvejais bus identiškos – iš vienos mašinos liks tik pavadinimas, o kitos vairuotojas greičiausiai atsipirks stresu.

Dėl šių priežasčių vilkikai ir puspriekabės konstruojamos taip, kad padarę klaidą lengvųjų automobilių vairuotojai bei keleiviai nukentėtų kiek įmanoma mažiau.

Nemaža dalis komercinių transporto priemonių nuo konvejerių nurieda ne visiškai parengti darbui – užsakovai pagal specifinius savo poreikius juos galutinai sukomplektuoja vadinamosiose antrojo gamybos etapo įmonėse (Lietuvoje tokių gamintojų yra mažiausiai trys). Tokiu atveju automobilis gali būti legaliai eksploatuojamas bendro naudojimo keliuose tik po vizito į technikos ekspertizių įmonę ir teigiamos ten dirbančių specialistų išvados.

Vieną tokių – Šiauliuose įsikūrusią bendrovę „Neigiamas pagreitis“ – aplankė CargoNews.lt žurnalistas. Prie Jungtinių Tautų Europos Ekonominės komisijos Techninės Tarnybos akredituota transporto priemonių ir jų komponentų bandymų laboratorija turi oficialius įgaliojimus atlikti 15 rūšių bandymus iš 125, numatytų JT „egzaminų“ automobiliams sąraše.

„Daugiausia darbo mes turime testuodami stabdžių trinkelių ir stabdžių diskų kokybę. Tačiau atliekame ir keletą sudėtingesnių ekspertizių („Neigiamas pagreitis“ be kita ko rengia mikroautobusų kėbulo atsparumo bandymus: matuoja konstrukcijų deformacijas po šoninio smūgio – virtimo ant šono imitacijos). Galinių ir šoninių apsaugų sunkvežimiams bei puspriekabėms atsparumo bandymus ko gero reiktų priskirti prie paprastesnių, tačiau iš esmės šie konstrukciniai elementai labai nepaprastai svarbūs“, – pabrėžė „Neigiamo pagreičio“ vadovė Violeta Greičienė.

Pastarosios apsaugos atlieka itin svarbų vaidmenį tais atvejais, kai dėl kokių nors priežasčių lengvasis automobilis taranuoja sunkiasvorę transporto priemonę iš galo. Tais atvejais, kai galinės apsaugos konstrukcijos nėra arba ji nepakankamai tvirta, lengvojo automobilio pasyvios saugos konstrukcijos iš esmės visiškai „nedirba“: svarbiausios kėbulo gniuždymo zonos, turinčios sugerti kinetinę energiją, su galiniu ratu kontaktuoja beveik tuo pat metu, kaip ir priekiniai automobilio-nelaimėlio statramsčiai su krovinių skyriaus apatine dalimi.

T. y. lengvoji mašina palenda po krovinių platforma ir akimirksniu virsta „kabrioletu“, o viduje esantys žmonės neturi net teorinės galimybės išvengti mirtinų traumų.

„Tam, kad galinė sunkvežimio apsauga atliktų savo funkciją, ji privalo būti ne tik standartuose numatytos formos ir dydžio, bet ir atitikti atsparumo reikalavimus. Ši konstrukcija turi atlaikyti bent pusės savo maksimalios masės, bet ne mažesnį kaip 10 tonų, krūvį. Bandymų metu su specialia hidrauline įranga būtent tokia jėga – 100 kiloniutonų – galines apsaugas mes ir testuojame, – aiškina V. Greičienė. – Šoninėms apsaugoms keliami mažesni (1 kiloniutono) reikalavimai. Jos jos iš esmės skirtos motociklininkams bei dviratininkams, todėl turi atlaikyti 100 kg apkrovą.“

Ar galinės ir šoninės apsaugos tinkamos, sprendžiama analizuojant lazerinio jutiklio parodymus. Didžiausia leidžiama šoninės apsaugos deformacija ties konstrukcijos viduriu yra 15 centimetrų, o ties tvirtinimo taškais – 3 cm. T. y. ji gana elastinga. Galinė apsauga negali leisti lengvajam automobiliui „palįsti“ po sunkvežimiu ar puspriekabe giliau kaip 40 cm.

Dažniausiai „Neigiamo pagreičio“ ekspertai tikrina puspriekabes, kurių konstrukcijų tinkamumą tenka vertinti po kapitalinio remonto ar perdirbimo. Klausiama, kiek apsaugų bandymų metu „išbrokuojama“, V. Greičienė patikino, kad beveik niekuomet nekyla problemų, kai antrojo etapo gamintojai ar patys vežėjais naudoja sertifikuotus gaminius. Tuomet paprastai tereikia jas sumontuoti tiksliai pagal pateikiamas schemas.

„Galime pasidžiaugti, kad didelių bėdų šioje srityje nėra. Dar prieš oficialius bandymus mes stengiamės pakonsultuoti visus gamintojus (ant bazinių konstrukcijų antstatus pagal klientų pageidavimus montuoja bendrovės „Žaibas“, „Altas“, „Patikima linija“) ir aptarti galimas problemas. Tarkim, jei apsaugos montuojamos ant šarnyrų, leidžiančių jas pakelti privažiavus prie rampos, analizuojama, koks turi būti tvirtinimas. Ačiū Dievui, proceso pabaigoje parastai konstatuojame, kad visi darbai atlikti tinkamai“, – pripažino V. Greičienė.

Minėtos įmonės dažnai pačios sertifikuoja tam tikro tipo nevariklines transporto priemones, todėl atlikus konstrukcijų bandymus su vienu egzemplioriumi, laikoma jog visi pagaminti vėliau bus tokios pat nepriekaištingos kokybės ir nieko papildomai tikrinto nereikia.

Išimtis yra autovežiai. Paprastai vilkiko resursai baigiasi kone triskart greičiau nei susidėvi antstatas, todėl pastarąjį pakeitus būtina gauti ekspertų „palaiminimą“ tolesniam darbui.

www.cargonews.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Esminė kelių eismo taisyklė, kurią pamiršta net ir patyrę vairuotojai (52)

Per pandemiją sumažėjus galimybių keliauti po pasaulį, lietuviai dažniau išsiruošia į...

Automobilio garantijos subtilybės – po didinamuoju stiklu (3)

Komercinis automobilis verslui yra darbo įrankis, kuris negali stovėti garaže ar servise. Todėl...

Paragino vairuotojus neapsileisti: yra vietų, kurias savo automobilyje privalote išvalyti kuo skubiau (11)

Automobilio priežiūra – ne tik jo plovimas ir kruopštus salono siurbimas. Neretai vairuotojai...

Smulkmena, kuri lemia, kad automobilis važiuoja prasčiau nei galėtų (22)

Saugų vairavimą dažnai nulemia kokybiškos padangos. Tinkamas padangų protektoriaus nusidėvėjimo...

Daug kam tai naujiena: automobilį reikia paruošti ne tik šaltajam, bet ir šiltajam sezonui (1)

Pagrindinius principus, kaip pasiruošti automobilį po šaltojo sezono, iki kaulų smegenų žino...

Top naujienos

Lietuvė apie padėtį šalyje, kuri manė nugalėjusi koroną: situacija dramatiška, ligos atveju nebepadeda net pinigai išpardavė pasigamintas vakcinas (134)

Koronaviruso atvejų skaičiui Indijoje vis mušant rekordus, šalies valstijos skelbia atskirus,...

Andrius Užkalnis | D+

Iššifruoti Rusiją. Užkalnis apie rusų režisieriaus Riazanovo filmus: šalis, kuri bijo kvatotis ir nerangiai bando linksmintis

Kai man pasiūlė parašyti apie Eldarą Riazanovą, rusų režisierių, mirusį 2015 m. paskutinę...

Užsidariusio „Uptown Bazaar“ savininkai: mūsų verslą „suvalgė“ pandemija (96)

Nuo gegužės mėnesio pradžios duris užvėrė sostinėje įsikūręs gastronominis maisto turgus...

Galimybių pasu galės naudotis paskiepyti ar persirgę koronavirusu: instrukcija, kaip gauti tai patvirtinantį dokumentą papildyta: pats Galimybių pasas dar kuriamas (583)

Vyriausybė nusprendė, kad jau nuo gegužės 24 dienos Lietuvoje pradės veikti Galimybių pasas ....

Atvira pamotės išpažintis: savo vyro vaikais rūpinuosi sukandusi dantis psichologės komentaras (5)

Lietuvoje kasmet išsiskiria tūkstančiai porų su vaikais. Po skyrybų kiekvienam sutuoktiniui...

Populiarus analitikas Jokubaičiui prognozuoja šaukimą NBA naujokų biržos pirmame rate lietuvį lygina su čekų žvaigžde

Populiaraus JAV sporto naujienų žiniasklaidos kanalo „The Ringer“ NBA apžvalgininkas Kevinas...

Tomas Janonis | D+

Žvėryno milijonierių įžūlumui nėra ribų: iš vilniečių nutarė atimti gatvę

Vilniaus Žvėryno mikrorajone susiklostė neeilinė situacija. Miesto savivaldybei net ir atsikovojus...

Fausta Marija Leščiauskaitė. Neturiu vaikų ir paaiškinsiu jums, kur galima žindyti (137)

Svetimi vaikai ne visiems yra gyvenimo džiaugsmas. Net ir tiems, kas turi savų vaikų, ne visada...

Faktai ir nuomonės. Kaip vyks masinė vakcinacija? (2)

Dalyvauja Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys.

30 kg antsvorio atsikračiusi Rebel Wilson prabilo apie sveikatos problemas: šiandien sulaukiau blogų žinių

Kardinaliais išvaizdos pokyčiais stebinanti aktorė Rebel Wilson atvirai prabilo apie vaisingumo...