aA
Transporto pasaulyje – panašiai kaip ir gyvojoje gamtoje: kuo didesnis bei galingesnis automobilis, tuo aukščiau jis pozicionuojamas technikos „mitybos grandinėje“. Kad ir kuriuo rakursu sunkvežimį atakuotų mažiau nei dvi tonas sveriantis hečbekas, pasekmės visais atvejais bus identiškos – iš vienos mašinos liks tik pavadinimas, o kitos vairuotojas greičiausiai atsipirks stresu.

Dėl šių priežasčių vilkikai ir puspriekabės konstruojamos taip, kad padarę klaidą lengvųjų automobilių vairuotojai bei keleiviai nukentėtų kiek įmanoma mažiau.

Nemaža dalis komercinių transporto priemonių nuo konvejerių nurieda ne visiškai parengti darbui – užsakovai pagal specifinius savo poreikius juos galutinai sukomplektuoja vadinamosiose antrojo gamybos etapo įmonėse (Lietuvoje tokių gamintojų yra mažiausiai trys). Tokiu atveju automobilis gali būti legaliai eksploatuojamas bendro naudojimo keliuose tik po vizito į technikos ekspertizių įmonę ir teigiamos ten dirbančių specialistų išvados.

Vieną tokių – Šiauliuose įsikūrusią bendrovę „Neigiamas pagreitis“ – aplankė CargoNews.lt žurnalistas. Prie Jungtinių Tautų Europos Ekonominės komisijos Techninės Tarnybos akredituota transporto priemonių ir jų komponentų bandymų laboratorija turi oficialius įgaliojimus atlikti 15 rūšių bandymus iš 125, numatytų JT „egzaminų“ automobiliams sąraše.

„Daugiausia darbo mes turime testuodami stabdžių trinkelių ir stabdžių diskų kokybę. Tačiau atliekame ir keletą sudėtingesnių ekspertizių („Neigiamas pagreitis“ be kita ko rengia mikroautobusų kėbulo atsparumo bandymus: matuoja konstrukcijų deformacijas po šoninio smūgio – virtimo ant šono imitacijos). Galinių ir šoninių apsaugų sunkvežimiams bei puspriekabėms atsparumo bandymus ko gero reiktų priskirti prie paprastesnių, tačiau iš esmės šie konstrukciniai elementai labai nepaprastai svarbūs“, – pabrėžė „Neigiamo pagreičio“ vadovė Violeta Greičienė.

Pastarosios apsaugos atlieka itin svarbų vaidmenį tais atvejais, kai dėl kokių nors priežasčių lengvasis automobilis taranuoja sunkiasvorę transporto priemonę iš galo. Tais atvejais, kai galinės apsaugos konstrukcijos nėra arba ji nepakankamai tvirta, lengvojo automobilio pasyvios saugos konstrukcijos iš esmės visiškai „nedirba“: svarbiausios kėbulo gniuždymo zonos, turinčios sugerti kinetinę energiją, su galiniu ratu kontaktuoja beveik tuo pat metu, kaip ir priekiniai automobilio-nelaimėlio statramsčiai su krovinių skyriaus apatine dalimi.

T. y. lengvoji mašina palenda po krovinių platforma ir akimirksniu virsta „kabrioletu“, o viduje esantys žmonės neturi net teorinės galimybės išvengti mirtinų traumų.

„Tam, kad galinė sunkvežimio apsauga atliktų savo funkciją, ji privalo būti ne tik standartuose numatytos formos ir dydžio, bet ir atitikti atsparumo reikalavimus. Ši konstrukcija turi atlaikyti bent pusės savo maksimalios masės, bet ne mažesnį kaip 10 tonų, krūvį. Bandymų metu su specialia hidrauline įranga būtent tokia jėga – 100 kiloniutonų – galines apsaugas mes ir testuojame, – aiškina V. Greičienė. – Šoninėms apsaugoms keliami mažesni (1 kiloniutono) reikalavimai. Jos jos iš esmės skirtos motociklininkams bei dviratininkams, todėl turi atlaikyti 100 kg apkrovą.“

Ar galinės ir šoninės apsaugos tinkamos, sprendžiama analizuojant lazerinio jutiklio parodymus. Didžiausia leidžiama šoninės apsaugos deformacija ties konstrukcijos viduriu yra 15 centimetrų, o ties tvirtinimo taškais – 3 cm. T. y. ji gana elastinga. Galinė apsauga negali leisti lengvajam automobiliui „palįsti“ po sunkvežimiu ar puspriekabe giliau kaip 40 cm.

Dažniausiai „Neigiamo pagreičio“ ekspertai tikrina puspriekabes, kurių konstrukcijų tinkamumą tenka vertinti po kapitalinio remonto ar perdirbimo. Klausiama, kiek apsaugų bandymų metu „išbrokuojama“, V. Greičienė patikino, kad beveik niekuomet nekyla problemų, kai antrojo etapo gamintojai ar patys vežėjais naudoja sertifikuotus gaminius. Tuomet paprastai tereikia jas sumontuoti tiksliai pagal pateikiamas schemas.

„Galime pasidžiaugti, kad didelių bėdų šioje srityje nėra. Dar prieš oficialius bandymus mes stengiamės pakonsultuoti visus gamintojus (ant bazinių konstrukcijų antstatus pagal klientų pageidavimus montuoja bendrovės „Žaibas“, „Altas“, „Patikima linija“) ir aptarti galimas problemas. Tarkim, jei apsaugos montuojamos ant šarnyrų, leidžiančių jas pakelti privažiavus prie rampos, analizuojama, koks turi būti tvirtinimas. Ačiū Dievui, proceso pabaigoje parastai konstatuojame, kad visi darbai atlikti tinkamai“, – pripažino V. Greičienė.

Minėtos įmonės dažnai pačios sertifikuoja tam tikro tipo nevariklines transporto priemones, todėl atlikus konstrukcijų bandymus su vienu egzemplioriumi, laikoma jog visi pagaminti vėliau bus tokios pat nepriekaištingos kokybės ir nieko papildomai tikrinto nereikia.

Išimtis yra autovežiai. Paprastai vilkiko resursai baigiasi kone triskart greičiau nei susidėvi antstatas, todėl pastarąjį pakeitus būtina gauti ekspertų „palaiminimą“ tolesniam darbui.

www.cargonews.lt
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Ką reikia žinoti apie vasarines padangas: koks turi būti protektoriaus gylis ir padangos amžius (18)

Nuo balandžio pradžios Lietuvoje oficialiai leidžiama žiemines padangas pakeisti vasarinėmis ir,...

Draudikai pastebėjo klaidą, kurią neretai padaro įtampos ir streso išvarginti vairuotojai

Geriausia šiuo metu niekur nevažiuoti ir likti namuose. Vis dėlto, jeigu iškilo būtinybė...

Ką reikia žinoti apie karantino metu atidėtą automobilio techninę apžiūrą (14)

Vis dar tiksliai nežinant, kiek laiko Lietuvoje truks karantino laikotarpis, Susisiekimo ministerija...

Per karantiną leido važinėti be techninės apžiūros, bet ar galios draudimas po avarijos? (14)

Vyriausybė nusprendė, kad karantino metu nustojus galioti techninei apžiūrai , vairuotojai gali...

Atkreipė dėmesį į keliuose pasirodžiusius motociklininkus: svarbiausia kuo daugiau atidumo vieni kitiems

Minint Saugaus eismo dieną, Susisiekimo ministerija ragina susilaikyti nuo nebūtinų kelionių,...

Top naujienos

Įrašas apie medikų elgesį su gimdyvėmis sukėlė pasipiktinimų bangą: atsaką metė ir medicinos įstaigos, ir žinomi žmonės verslininkas atsiprašė (368)

Verslininkas Liudvikas Andriulis , kurio žmona laukiasi vaikelio, vakar savo socialinėje paskyroje...

Gydytoja apie košmariškas pirmąsias koronaviruso plitimo Lietuvoje savaites: koridoriai pilni karščiuojančių, dirbo paromis (206)

Per koronaviruso plitimo Lietuvoje laiką, mūsų šalyje, balandžio 9 dienos duomenimis, patvirtinti...

Lietuvių kilmės kovotojos Namajunas šeimoje – dvi koronaviruso aukos (42)

Paaiškėjo priežastis, kodėl iš prestižinio UFC turnyro pasitraukė lietuvių kilmės kovotoja...

Keliaujančių kontrolė šventinį savaitgalį: pasitikės žmonėmis, bet informaciją tikrins (217)

Visą šventinį savaitgalį, nuo penktadienio 20 val. iki pirmadienio 20 val., bus ribojamas...

Eurogrupė susitarė dėl 500 mlrd. eurų paramos ES ekonomikai dėl pandemijos planui (68)

Eurogrupė (eurozonos finansų ministrų taryba) susitarė dėl Europos ekonomikos rėmimo plano per...

Gera naujiena iš JK – Johnsonas išleistas iš intensyvios terapijos skyriaus (168)

Ketvirtadienio vakarą britų žiniasklaida pranešė, kad nuo koronaviruso gydytas šalies premjeras...

Šventinėmis dienomis laukia permainingi orai (3)

Penktadienio dieną Lietuvos orus lems anticiklono, kurio centras įsitaisęs ties Danija, rytinis...

CNN: Čikagos apylinkėse ruošiamas laikinas 2 tūkst. kūnų talpos morgas (15)

Ilinojaus valstijos valdžia nurodė Čikagos apylikėse paruošti laikinąjį morgą , galintį...

10-ies minučių pokalbis trims draugams kainavo po 250 eurų: pažeidė karantino reikalavimus (444)

Socialiniuose tinkluose pradėjo plisti įrašas, jog 3 draugai iš Kauno buvo nubausti policijos, už...

Palangos verslininkas prognozuoja rekordinę vasarą: žmonės bijos atostogauti užsienyje, todėl važiuos ilsėtis pas mus (449)

Užkandžiais ir gėrimais visame Lietuvos pajūryje prekiaujantis Laurynas Rimavičius prognozuoja,...

|Maža didelių žinių kaina