aA
Nors dalyvavimo eisme taisyklės yra nurodytos KET, tačiau kelyje galioja ir nerašytos mandagumo bei sklandaus judėjimo taisyklės, gero tono ženklu laikoma padėka manevrą leidusiam atlikti ar pabaigti vairuotojui. Tiesa, draudikai pastebi, kad kai kada vienas ir tas pats neformalus veiksmas gali būti suprastas dviprasmiškai. Vienas iš tokių ženklų – mirktelėjimas tolimosiomis šviesomis, rašoma pranešime žiniasklaidai.
© Transeksta nuotr.

„Administruojant žalas kartais tenka susidurti su situacijomis, kai vairuotojai teigia kitaip supratę kito eismo dalyvio parodytus ženklus ar buvę jų suklaidinti. Dar liūdnesnės situacijos susiklosto tada, kai vairuotojai kelyje sumano išlieti neigiamas emocijas ar net pakerštauti. Toks „nesusikalbėjimas“ kelyje tampa ir skaudžių eismo įvykių priežastimi“, – aiškino draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Dviprasmybių išvengti nepavyksta

Specialisto teigimu, nerašytos taisyklės vairuotojams dažniausiai padeda geriau suprasti vieniems kitus. Tačiau bene daugiausia dviprasmybių kelia mirksėjimas šviesomis. Jis skirtingai vertinamas ne tik pačių vairuotojų, bet kai kuriose šalyse net reglamentuotas KET.

„Pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje mirktelėjimas šviesomis visų pirma reiškia bandymą atkreipti dėmesį į save. Taip šis gestas reglamentuotas ir Jungtinės Karalystės KET. Visgi Lietuvoje šis ženklas dažniau veikia kaip signalas kitiems vairuotojams: parodymas, kad praleidžiu kitą automobilį, leidžiu jam pabaigti manevrą. Tačiau pasitaiko, kad tokie „mirksėtojai“ nesusikalba – vienas bandė „pasakyti“, kad palauk, aš važiuoju, kitas suprato, kad čia jam suteikiama pirmenybė ir jau žiūrėk įvyksta nelaimė. Ir dažniausiai tokiais atvejais kyla ginčai dėl atsakomybės, kuriuos tikrai sunku išspręsti“, – teigė A. Žiukelis.

Specialisto teigimu, Lietuvos keliuose dar nemari ir žanro klasika – tolimosiomis šviesomis perspėti apie kelyje patruliuojančius policininkus.

„Susimirksėjimas“ perspėjant apie patrulius kelyje vis dar egzistuoja, tiesa, kur kas mažesniu mastu nei anksčiau. Visų pirma todėl, kad policija keičia strategiją – kur kas dažniau patruliuoja nežymėtais automobiliais, naudojami vidutinio greičio matuokliai. Kita vertus, ir patys vairuotojai tampa sąmoningesni ir kartais šviesomis net mėgina sugėdinti ar sudrausminti akivaizdžiai greitį viršijančius vairuotojus“, – aiškino specialistas.

Pasak jo, norint išvengti dviprasmybių, būtina neprarasti budrumo, aklai nepasitikėti vien tuo, kas rodoma, atidžiai stebėti aplinką.

„Gana dažna ir skaudi situacija, kai spūstyje pagrindiniame kelyje vienoje juostoje stovintis automobilis praleidžia iš šalutinio kelio įvažiuojantį automobilį, kuris kerta kelias juostas. Kartais jam dar pamirksi. Atrodytų mandagus elgesys, bet tą išvažiuojantį automobilį ne visada mato gretima juosta pagrindiniu keliu važiuojantis vairuotojas. Taip pat ir judrioje gatvėje sukant į kairę bei kertant kelias juostas – vienas vairuotojas matydamas, kad planuojamas manevras, vos prilėtina ir šviesomis parodo, kad „suk“, o štai kitoje juostoje važiuojanti transporto priemonė važiuoja kaip važiavusi ir įvyksta nelaimė. Iš teisų šio tipo eismo įvykių tikrai būna nemažai“, – aiškino A. Žiukelis.

Lieja susikaupusias emocijas

Blogiausios situacijos susidaro tada, kai neformaliomis priemonėmis bei gestais eismo dalyviai bando aiškintis santykius ir kelyje lieja neigiamas emocijas.

„Kai vairuotojai bendrauja „susimirksėdami“, padėkodami, rankų gestais parodydami, jog praleidžia važiuojančius iš šalutinio kelio ar norinčius atlikti manevrą – tai užtikrina, jog tam tikros neformalios situacijos eisme bus sprendžiamos sklandžiai. Daug blogiau, kai šios taisyklės naudojamos neigiamoms emocijoms, nepasitenkinimui reikšti ar savo tariamai viršenybei kelyje įrodyti. Tokie veiksmai kaip specialus automobilių „užkišinėjimas“ po lenkimo, pypinimas skubinant vairuotoją“ – tai ne tik nekultūringas, bet ir pavojingas elgesys, kurio mūsų gatvėse ir keliuose vis dar pasitaiko“, – aiškino specialistas.

Jo teigimu, neformalių taisyklių pagrindinė paskirtis – kelti kelių eismo dalyvių tarpusavio bendravimo kultūrą.

„Sunkvežimio vairuotojas, posūkio signalu parodantis, kad saugu atlikti lenkimo manevrą, avariniu signalu ar rankos mostu už įleidimą iš šalutinio kelio padėkojantis vairuotojas – tai mandagumo ir pagalbos gestai, kurie leidžia eismo dalyviams jaustis saugiau, parodo, kad gerbiame vieni kitus. Ir būtent kultūra bei pagarba kitiems eismo dalyviams yra vienas svarbiausių dalykų lemiantis ir bendrą eismo saugumą. Būdami atidūs kitiems eismo dalyviams, pėstiesiems, dviratininkams tiesiogiai prisidedame prie to, kad eismo įvykių keliuose būtų mažiau“, – įsitikinęs specialistas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(25 žmonės įvertino)
2.8000

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet (1)

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Draudikai bara tėvus: taip skuba į darbą, kad nesirūpina, kaip paleidžia vaikus prie mokyklų (5)

Nors pirmasis mokslo metų mėnuo baigėsi, prie ugdymo įstaigų rytais dar itin sunku išvengti...

Palygino Lietuvą ir Olandiją: kuo skiriasi keliuose esančios linijos ten ir čia (46)

Keliaudami automobiliu po Europą dažnai palyginame kelių kokybę Lietuvoje ir užsienyje. Kelių...

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (75)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (260)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Top naujienos

Nuodų katilu virtusi Alytaus įmonė tikrinta ne kartą ir ne du: leidimą veikti gavo net po krūvos pažeidimų (222)

Alytaus padangų perdirbimo įmonėje UAB „ Ekologistika “ kilęs gaisras primena tikrą...

Astrave gyventojų padvigubės: nauji daugiabučiai laukia branduolinės energetikos specialistų iš Rusijos specialiai DELFI iš Astravo (213)

Astravas nuo panašaus dydžio miestelio Lietuvoje skiriasi tik tuo, kad jo viduryje stovi Lenino...

Politikai pavargo nuo Pranckiečio dramos Seime: yra paprastas scenarijus, kuris remiasi pragmatiškais skaičiavimais (235)

„Deja, ponas Pranckietis pasirinko kitą kelią – žaidimą procedūromis, kas veda į niekur arba...

Ant rekordinės vertės sutarties parašą raitęs Sabonis lieka „Pacers“ klube (96)

Nuo 2017-ųjų „Pacers“ ekipos garbę ginantis Domantas Sabonis pasirašė naują ketverių...

Gydytoja įvardijo paracetamolio ir ibuprofeno vartojimo klaidas: dėl nežinojimo gresia skaudžios pasekmės (27)

Tikriausiai ne kartą temperatūrai mažinti ar skausmui pašalinti esate vartoję paracetamolį ar...

Norvegijos krona rekordiškai nukrito euro atžvilgiu (76)

Norvegijos krona pasiekė rekordiškai žemą lygį euro atžvilgiu ir viršijo ankstesnį rekordą,...

Kas dešimtas lietuvis per metus praranda po 50 eurų: ar jūs irgi savo pinigus išmetate tiesiog į balą? (16)

Manote, jog 10 euro centų užstatas už pakuotę nėra daug? DELFI atliko eksperimentą, kurio metu...

Socialiniai tinklai ūžia: ar tikrai mokslininkai neklydo paskelbdami Bellą Hadid gražiausia pasaulio moterimi? apklausa (96)

Spalio 17 dieną Bella Hadid ir Beyonce tiesiog ramiai gyveno savo gyvenimus, kol mokslininkai...

Katkus: Karbauskis ir „valstiečių“ partija dabar jau pasiekė dugną ir įgijo daugiau priešų (433)

„Kiekviena Lietuvos valdžia pralaimi kitus rinkimus. Tad ši valdžia pralaimės kitus rinkimus, ir...

Ką geriau sodinti rudenį ir ką pavasarį – profesionalo patarimai kaip neapsigauti perkant sodinuką (3)

Profesionalus sodininkas Gediminas Cijūnaitis, gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patarimais, kaip...