Šviesoforus Panevėžyje prižiūrinčios įmonės „Eismo valdymo sistemos“ direktoriaus Tomo Smulkos teigimu, šioje sankryžoje važiuojantiesiems Nemuno g. degantis žalias šviesoforo signalas persijungia į raudoną tik tuomet, kai prie iš šalutinės Pilėnų g. priartėja automobiliai arba šviesoforo mygtuką paliečia pėstieji.

Pilėnų g. asfalte sumontuotos vadinamosios indukcinės kilpos, pervažiuotos automobilio, pasiunčia signalą į šviesoforą. Jei prie sankryžos iš Pilėnų g. privažiuoja vienas automobilis, žalia šviesa jam dega tik 6 sekundes, jei Pilėnų g. susikaupia daugiau automobilių – žalias signalas dega ilgiau.

T. Smulka juokauja, kad čia ir visa paslaptis, kodėl iš Pilėnų g. sukantys vairuotojai nustemba, kad žalias signalas užsidegė tarsi specialiai jiems.

Tomas Smulka

Geriausi vairuotojai – vairavimo instruktoriai. Jie žiūri kitomis akimis.
Tačiau tie patys vairuotojai pratrūksta keiksmais prie sankryžos pamatę pėsčiuosius. Mat nesvarbu, prie kurios perėjos jie paspaudžia šviesoforo mygtuką, vienu metu raudonas įsižiebia visiems vairuotojams, važiuojantiesiems ir Nemuno, ir Pilėnų g.

Pikčiausi – taksistai, tolerantiškiausi – instruktoriai

Šviesoforus teko taip sutvarkyti, kai netoliese įsikūrusios net trys švietimo įstaigos ėmė skambinti pavojaus varpais dėl savo mokinių saugumo. Pasak T. Smulkos, iš tiesų retas vairuotojas, sukdavęs į dešinę ar kairę, praleisdavo pėsčiuosius.

T. Smulka pripažįsta, kad po sankryžos rekonstrukcijos bet dvi savaites įmonėje netilo nauja tvarka pasipiktinusių vairuotojų skambučiai.

Neva dėl sugedusių, visiems vairuotojams raudonai degančių šviesoforų, įmonei yra skambinęs net pranešimą iš eismo dalyvių gavęs Bendrasis pagalbos centras.

Nors naujoji šviesoforų valdymo sistema veikia jau kelias savaites, panevėžiečiams prie jos priprasti sunku. Ypač ja skundžiasi taksi vairuotojai, neva piko valandomis šioje sankryžoje įstringantys spūstyse ir prarandantys klientus.

„Geriausi vairuotojai – vairavimo instruktoriai. Jie žiūri kitomis akimis“, – pastebėjo T. Smulka.

Žalių rodyklių neliks

Lanksčią šviesoforų valdymo sistemą dar šį rudenį numatoma įrengti ir J. Basanavičiaus ir Aukštaičių g. sankryžoje. Joje raudonas signalas įsižiebs irgi asfalte įrengtiems davikliams reaguojant į automobilių srautus. T. Smulka svarsto, kad šį kartą vairuotojai neturėtų piktintis, mat pėstieji tokių privilegijų kaip Nemuno ir Pilėnų sankryžoje neturės.

Miesto sankryžų valdymas modernizuojamas remiantis Savivaldybės Saugaus eismo komisijos darbo grupės gegužę atlikto audito išvadomis.

Pagal jį rekonstruota ir perėja prie J. Balčikonio gimnazijos. Dabar joje pėstiesiems užsidegus žaliam signalui švieslentėje atvirkštine tvarka pradedamos skaičiuoti sekundės.

Rekonstruoti numatyta ir Pušaloto ir Stoties g., Taikos al. Ir Respublikos g. sankryžų šviesoforus.

Pasak T. Smulkos, šviesoforų valdymą pertvarkyti planuota ir Tulpių ir Parko g. sankryžoje, tačiau darbus tenka atidėti dėl techninių priežasčių.

„Įdiegus laisvą, į automobilių srautus reaguojantį valdymą, nebeliks priverstinio ir nereikalingo sulaikymo pagrindinėse gatvėse“, – naujosios sistemos didžiausią privalumą įvardijo direktorius.

Modernizuojant perėjas atsisakoma prie šviesoforų žalių rodyklių į dešinę. Pasak T. Smulkos, sureguliavus signalus pagal automobilių srautus, tokios rodyklės nebeteks prasmės.

„Žaliosios rodyklės sukti į dešinę telikusios Lietuvoje ir dar kai kur Vokietijoje. Visas pasaulis jų atsisako“, – teigė direktorius.

Suklaidino šviesoforo signalai

Šiuo metu visi miesto šviesoforai, išskyrus Pilėnų ir Nemuno g. sankryžą, veikia vadinamuoju kietu režimu, tai yra signalai užsidega pagal nustatytą laiko režimą, nors poreikio ir nėra.

Intensyviausio eismo sankryžose, Klaipėdos ir Vilniaus g., du kartus per dieną – 13 val. ir 16 val. laiko režimas automatiškai pasikeičia.

Prieš keletą dienų iš pietų Klaipėdos g. važiavęs Darbo biržos direktorius Viktoras Trofimovas tik per plauką išvengė nemalonumų dėl sulankstyto automobilio galo.

Direktorius pasakoja prie Tulpių ir Klaipėdos g. sankryžos stovėjęs degant raudonam signalui. Įsižiebus žaliai priekyje stovėjęs automobilis šovė į priekį, paskui jį – ir V. Trofimovas. Tačiau iš karto direktoriui teko spausti stabdžius – žalia degė vos sekundę, vėl įsijungė raudona.

„Pirmasis automobilis nuvažiavo per raudoną, aš turėjau staigiai stabdyti, stovėjusieji paskui mane – irgi. Avarinė situacija šį kartą baigėsi laimingai“, – patirtimi dalijosi V. Trofimovas.

Šviesoforų prižiūrėtojai tikina dar negirdėję, jog dėl akimirkai įsižiebusio žalio signalo būtų registruota eismo įvykių.