aA
Miesto visureigius ir krosoverius (SUV) noriai renkasi šeimas turintys vairuotojai. Ir tai savaime suprantama: juk tokio tipo automobiliuose daugiau vietos, be to, jie suteikia didesnį saugumo jausmą. Tačiau kalbant apie šią didesne prošvaisa išsiskiriančio transporto rūšį negalima pamiršti, kad medalis visada turi dvi puses. Krosoveriai ne tik mažiau ekonomiški nei sedanai, bet ir keliantys didesnę grėsmę pėstiesiems, rašo thetruthaboutcars.com.
Asociatyvi nuotr.
© Gamintojo archyvas

Tiesa ta, kad SUV populiarėjimą šiuo metu galima įvardyti kaip tendenciją, turinčią tiesiogines sąsajas su dažnėjančiomis pėsčiųjų žūtimis keliuose. 2009–2016 metais vieno automobilio sukeltų eismo įvykių, per kuriuos žuvo žmonės, padaugėjo net 81 proc.

Tokia statistika kelia nerimą, mat nuo 1975-ųjų JAV keliuose žuvusių pėsčiųjų sumažėjo net 20 proc., mažiausias jų mirčių skaičius buvo užfiksuotas 2009-aisiais, tačiau 2016-aisiais šis rodiklis vėl išaugo ir pasiekė aukščiausią lygį nuo pat 1990-ųjų.

Saugumu greitkeliuose besirūpinanti Vašingtone veikianti ne pelno organizacija „Governors Highway Safety Association“ (GHSA) nustatė, kad pernai keliuose partrenkti automobilių žuvo maždaug 6 tūkst. žmonių. Kaip rodo surinkti duomenys, apie 4,7 tūkst. iš šių tragiškai pasibaigusių incidentų įvyko miestų arba priemiesčių teritorijose. Kad būtų aiškiau, ką tai reškia, galima priminti, jog 2009-aisiais šiose teritorijose žuvo tik 2 959 pėstieji.

Vis grėsmingiau atrodančios mirčių statistikos nederėtų sieti vien su visureigių konstrukcija. Katastrofas kartais lemia ir vairuotojų nesusikaupimas, nesugebėjimas susikoncentruoti į kelią, kai dėmesį nuolat blaško išmanusis telefonas bei vis sudėtingėjančios transporto priemonėse diegiamos informacinio pramoginio turinio sistemos. Išsiblaškymas tikrai tampa vis aktualesne problema, dėl kurios nepavyksta išvengti smūgių, tačiau jų pasekmėms labai daug įtakos turi transporto priemonės forma.

Ši išvada tikrai ne nauja. Dar 2004 metais, žurnale „Accident Analysis & Prevention“ buvo išspausdinta publikacija, kurios autoriai akcentavo tiesioginę priklausomybę tarp transporto priemonių dydžio ir pėstiesiems keliamos rizikos.

Už tradicinius lengvuosius automobilius stambesni visureigiai, partrenkdami pėsčiąjį, daug dažniau sukelia sužalojimų krūtinės ir galvos srityse. Dėl visureigių konstrukcijos žmonės po smūgio dažniau atsiduria po ratais, nei būna permetami per automobilį.

2015 metais Mičigano universiteto mokslininkai nustatė, kad tikimybė žūti nuo visureigio smūgio padidėja trigubai, palyginti su pasekmėmis, kurių paprastai sulaukiama atsitrenkus įprastam lengvajam automobiliui.

Atlikti bandymai rodo, kad tikimybė, jog bus nublokšti ant grindinio, gali būti reali 65 proc. atvejų su suaugusiaisiais ir 93 proc. atvejų su vaikais. Jai pasitvirtinus, eismo įvykių aukos dažniausiai pervažiuojamos.

Tarp bandymų iniciatorių išvadų yra ir prielaida, kad didesnį saugumą asmeninėje transporto priemonėje norintys užsitikrinti (ir kaip tik todėl SUV įsigyjantys!) vairuotojai jaučiasi mažiau atsakingi už aplinkinių saugumą.

Reikalauti, kad visi automobiliai būtų kiaušinio formos ir minimaliai pakilę nuo žemės, deja, neįmanoma. Be to, tai nėra optimalus sprendimas. Kur kas geriau būtų apskritai išvengti pėsčiųjų. O štai organizacijos „Insurance Institute for Highway Safety“ (IIHS) specialistai, neseniai pateikę išsamios informacijos, susijusios su pėsčiųjų mirčių keliuose dažnėjimu, įsitikinę, kad į problemą reikia pažvelgti iš kelių perspektyvų.

„Išsiaiškinus, kur, kada ir kokiomis aplinkybėmis įvyksta šios papildomos nelaimės, gali pavykti lengviau rasti išeitį, – mano IIHS prezidentas Davidas Harkey. – Atlikta analizė įtikino, kad sprendžiant šią problemą turėtų būti tobulinami kelių projektai, automobilių konstrukcijos, gerinamos apšvietimo sąlygos ir taikomi griežtesni greičio apribojimai.“

IIHS atstovai atkreipė dėmesį, kad daugiausia pėsčiųjų per eismo įvykius žūva magistralėse, naktį, be to, perėjomis nepažymėtose atkarpose, todėl pasiūlė įrengti daugiau gerai apšviestų perėjų.

„Kuo didesnius atstumus žmonės turės eiti iki artimiausių šviesoforais reguliuojamų sankryžų, tuo dažniau jie rizikuos pereiti arba perbėgti kelią neleistinoje vietoje, krisdami kelias eismo juostas, – sakė D. Harkey. – Įrengus daugiau saugių perėjų, tikrai pavyktų pagerinti saugumo rodiklius.“

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet (1)

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Draudikai bara tėvus: taip skuba į darbą, kad nesirūpina, kaip paleidžia vaikus prie mokyklų (5)

Nors pirmasis mokslo metų mėnuo baigėsi, prie ugdymo įstaigų rytais dar itin sunku išvengti...

Palygino Lietuvą ir Olandiją: kuo skiriasi keliuose esančios linijos ten ir čia (46)

Keliaudami automobiliu po Europą dažnai palyginame kelių kokybę Lietuvoje ir užsienyje. Kelių...

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (75)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (260)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Top naujienos

Nuodų katilu virtusi Alytaus įmonė tikrinta ne kartą ir ne du: leidimą veikti gavo net po krūvos pažeidimų (246)

Alytaus padangų perdirbimo įmonėje UAB „ Ekologistika “ kilęs gaisras primena tikrą...

Astrave gyventojų padvigubės: nauji daugiabučiai laukia branduolinės energetikos specialistų iš Rusijos specialiai DELFI iš Astravo (234)

Astravas nuo panašaus dydžio miestelio Lietuvoje skiriasi tik tuo, kad jo viduryje stovi Lenino...

Politikai pavargo nuo Pranckiečio dramos Seime: yra paprastas scenarijus, kuris remiasi pragmatiškais skaičiavimais (247)

„Deja, ponas Pranckietis pasirinko kitą kelią – žaidimą procedūromis, kas veda į niekur arba...

Ant rekordinės vertės sutarties parašą raitęs Sabonis lieka „Pacers“ klube (109)

Nuo 2017-ųjų „Pacers“ ekipos garbę ginantis Domantas Sabonis pasirašė naują ketverių...

Gydytoja įvardijo paracetamolio ir ibuprofeno vartojimo klaidas: dėl nežinojimo gresia skaudžios pasekmės (34)

Tikriausiai ne kartą temperatūrai mažinti ar skausmui pašalinti esate vartoję paracetamolį ar...

Norvegijos krona rekordiškai nukrito euro atžvilgiu (80)

Norvegijos krona pasiekė rekordiškai žemą lygį euro atžvilgiu ir viršijo ankstesnį rekordą,...

Kas dešimtas lietuvis per metus praranda po 50 eurų: ar jūs irgi savo pinigus išmetate tiesiog į balą? (17)

Manote, jog 10 euro centų užstatas už pakuotę nėra daug? DELFI atliko eksperimentą, kurio metu...

Socialiniai tinklai ūžia: ar tikrai mokslininkai neklydo paskelbdami Bellą Hadid gražiausia pasaulio moterimi? apklausa (104)

Spalio 17 dieną Bella Hadid ir Beyonce tiesiog ramiai gyveno savo gyvenimus, kol mokslininkai...

Katkus: Karbauskis ir „valstiečių“ partija dabar jau pasiekė dugną ir įgijo daugiau priešų (444)

„Kiekviena Lietuvos valdžia pralaimi kitus rinkimus. Tad ši valdžia pralaimės kitus rinkimus, ir...

Ką geriau sodinti rudenį ir ką pavasarį – profesionalo patarimai kaip neapsigauti perkant sodinuką (4)

Profesionalus sodininkas Gediminas Cijūnaitis, gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patarimais, kaip...