aA
Elektromobilio baterija – tai, kas šią transporto priemonę iš esmės skiria nuo degalais varomų automobilių. Vieni džiaugiasi tobulėjančiomis šių baterijų technologijomis, kiti – vardija trūkumus, kurie esą turėtų sulaikyti nuo per didelio entuziazmo ar skubotų sprendimų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Elektromobilis
Elektromobilis

Elektromobilių žinovas paneigė pagrindinius šių baterijų savybes lydinčius mitus, o gamintojai pranešė apie dar vieną pažangią technologiją – baterijos įkrovimą pagreitinantį įtampos keitiklį.

„Dėl per dešimtmečius nesikeičiančios praktikos daugelis vairuotojų įprato užsukti į degalinę, įsipilti degalų, nueiti sumokėti. Jie net nepagalvoja, kad dabar, kai daug ką perkame internetu, užsisakome į namus, tokia degalų bako papildymo praktika yra laiko švaistymas. Vis tik visiškai netenka gaišti laiko įkraunant elektromobilio bateriją, kol jis stovi. Kai kurie vairuotojai bateriją įkrauna darbe: įjungia į tinklą iš ryto, o atjungia važiuodami į namus. Kiti tą patį daro namuose: įjungia grįžę namo ir atjungia iš ryto“, – sakė Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas Laurynas Jokužis.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad elektromobilio baterija – ne kažkoks mistinis daiktas, o tai, su kuo šiandien susiduriame kasdien. Tiesa, ji pagaminta iš kitokių medžiagų nei įprasti automobilių akumuliatoriai, tačiau šiuolaikinė mobiliojo telefono baterija veikia labai panašiu principu, kaip ir elektromobilio baterija – skiriasi tik dydis ir talpa.

Elektromobilis
Elektromobilis
© Organizatoriai

L. Jokužis įvardijo ir pagrindinius elektromobilių baterijas lydinčius mitus:

Elektromobilių baterijų įkrovimas užima per daug laiko

Automobilis kraunamas stovėjimo vietoje. Miestuose naudojami elektromobiliai parkuojami didžiąją paros dalį. Greitas baterijos įkrovimas aktualus, kai elektromobiliu judama tarp miestų, tarp valstybių. Elektromobilio baterija 500 kilometrų kelionei būtų įkraunama per 20 min., o tai reiškia, kad kasdien važinėjant maršrutu Kaunas–Berlynas elektromobilis nebus patogi priemonė. Įvertinus, kad ES kelionės elektromobiliu per dieną vidurkis siekia 28 km, teoriškai elektromobilio bateriją gali užtekti įkrauti kartą per savaitę.

Pasaulyje sparčiai senka ličio ir kitų retųjų metalų atsargos, dėl to elektromobilių baterijos stipriai brangs

Netiesa. Kiekvienais metais sukuriamos vis efektyvesnės elektromobilių baterijų technologijos. Dėl šioms baterijoms naudojamų medžiagų didėja baterijų talpa, tenkanti baterijos svorio vienetui: kiekvienai baterijos kilovatvalandei reikia vis mažiau ir mažiau medžiagų. Dėl to baterijos pinga. Per pastaruosius 10 metų elektromobilio baterijos kaina nukrito 7–8 kartus. Galbūt pastaruoju metu kainos mažėja ne taip sparčiai, tačiau tendencija išlieka.

Elektromobilis. Asociatyvi nuotr.
Elektromobilis. Asociatyvi nuotr.
© Įmonės archyvas

Elektromobilius sunku ir brangu eksploatuoti Lietuvos žiemos sąlygomis

Elektromobilio užkurti apskritai nereikia: užtenka paspausti mygtuką. Vos po pusės minutės nuo elektros sistemos įjungimo į saloną pučiamas šiltas oras. Tiesa, ekstremaliomis žiemos sąlygomis, kai lauko oro temperatūra nukrinta iki – 20–25 laipsnių Celsijaus ir kai automobilis bus paliktas lauke neįkrauta baterija, tikrai bus nemažai energijos sunaudojama baterijos šildymui. Dėl to žiemą rekomenduojama elektromobilio bateriją palikti krauti per naktį. Šaltu oru elektromobilio elektros energijos sąnaudos bus didesnės. Pavyzdžiui, jeigu įprastai 100 kilometrų elektromobilis sunaudos 16 kW/h (kainuos apie 2 Eur), tai šaltuoju sezonu gali prireikti 25 k/W (kaina – apie 3 eur).Tačiau degalais varomo automobilio degalų sąnaudos žiemos sąlygomis irgi bus apie 1,5 karto didesnės.

Nepakanka geros infrastruktūros baterijoms įkrauti

Šioje srityje Lietuva lenkia kaimynines valstybes. Turime daug įkrovimo stotelių tiek už miesto, tiek miestuose, visoje Lietuvoje – daugiau kaip 200. Labiausiai šios infrastruktūros trūksta daugiabučiuose gyvenantiems žmonėms. Pavyzdys būtų Norvegijos sostinė Oslas, kur savivaldybės iniciatyva prie daugiabučių pastatytos lėtojo įkrovimo stotelės. Dabar Lietuvoje statomos greitojo įkrovimo stotelės, tačiau elektromobilio vairuotojas paprastai neturi tiek laiko, kad atvažiuotų iki tokios stotelės – pernelyg didelė gaišatis. Įkrovimo stotelė turi būti ten, kur automobilis paliekamas aikštelėje per dieną arba per naktį.

"Porsche Taycan"
"Porsche Taycan"
© Gamintojo archyvas

Greitasis elektromobilių baterijų įkrovimas lemia didesnes energijos sąnaudas

Problema šiuo atveju yra kita. Baterijos yra pakankamai efektyvios. Energijos sąnaudų, įkraunant lėtai ir greitai, skirtumas nėra toks didelis. Įkraunant greituoju būdu, prarandama iki 10 proc. vertės. Problema gauti didelį galingumą, kad galėtum įkrauti. Šiandien tai labai brangu. Pati greitojo įkrovimo paslauga gali kainuoti 4 kartus brangiau nei pati elektros energija. Priežastis – investicija į tokias stoteles ir jų eksploatavimas šiandien yra tikrai brangus dalykas. Vien 50 kW stotelės investicija siekia apie 17–20 tūkst. Eur, o 150 kW galingumo – jau ir 35 tūkst. Eur, o 350 kW investicijos kaina gali siekti ir 100 tūkst. Eur.

Elektromobilio bateriją įkrausime dusyk greičiau

Investuoti neskubančius įkrovimo stotelių rinkos dalyvius vejasi ir naujos technologijos. Novatoriškus sprendimus automobilių rinkai nuolat siūlanti kompanija „Delphi Technologies“ neseniai pristatė dar vieną technologiją – 800 voltų SIC (silicio karbido) įtampos keitiklį. Šis keitiklis suteikia galimybę pramonės inžinieriams sukurti elektromobilio elektros sistemą, kuri leistų įkrauti elektromobilio bateriją du kartus greičiau, palyginti su dabar įprastomis 400 voltų sistemomis.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
© Gamintojo archyvas

„Delphi Technologies 800 V“ keitiklyje naudojami moderniausi silicio karbido puslaidininkiai. Šiandien revoliucine vadinama technologija yra gamintojų bendradarbiavimo su silicio karbido (SiC) puslaidininkių lyderiu „Cree“ rezultatas. „Dvigubai didesnė įtampa, palyginti su įprasta 400 voltų, šiandien suteikia daug naudos tiek transporto priemonės vartotojui, tiek transporto priemonės gamintojui“, – aiškino Richardas F. Dauchas, „Delphi Technologies“ generalinis direktorius.

Įtampos keitikliai yra vienas pagrindinių elektromobilių elektros sistemų komponentų, o jų efektyvumas daro įtaką pramonei, keičiant daugelį transporto priemonės veikimo aspektų. Neseniai bendrovė užsitikrino 2,7 milijardo JAV dolerių vertės sandorį su geriausiu pasaulyje originalios įrangos gamintoju aštuonerių metų šios technologijos gamybos apimčiai. Tikimasi, kad ši technologija bus paleista 2022 m., o iki 2030 metų ši technologija bus įdiegta iki 57 procentų visų naujai gaminamų elektromobilių – maždaug 62 milijonams transporto priemonių per metus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
2.9167

Tyrimas parodė, ko neįvertina per Vėlines keliaujantys automobiliais (10)

Lankydami artimųjų kapus dauguma Lietuvos gyventojų paprastai nuvažiuoja iki 50 kilometrų,...

Vairavimas prie mokyklos: ką turi žinoti eismo dalyviai, kad išvengtų kraupios nelaimės?

Prasidėję dar vieni mokslo metai kaip ir kiekvieną rugsėjį priverčia susimąstyti apie saugų...

Vis dažniau įkliūva neblaivūs paspirtukų vairuotojai: už tokią kelionę susimoka iki 200 eurų (4)

Policijos reidų metu pareigūnams įkliūva ne tik neblaivūs automobilių vairuotojai, bet ir...

Rudenį pėstieji dažniau patenka į eismo įvykius: kartoja tą pačią klaidą (1)

Rytais vėliau švintant ir vakarais anksčiau temstant, keliuose nepastebimi pėstieji dažniau...

Įspėjo dažnai manevruojančius: jūsų keliamas pavojus yra didesnis nei įsivaizduojate (32)

Suirzę ar skubantys vairuotojai dažniau ne tik viršija numatytą leistina greitį, tačiau ir...

Top naujienos

Kodėl kūne atsiranda vėžys? Gydytojas Morozovas viską paaiškino labai paprastai (40)

Vienas mano mylimas kolega onkogenetikas, perfrazavo Orvelo knygą (kurios neskaitė vienas Seimo...

Paskelbus rekordinį užsikrėtimų skaičių prabilo Skvernelis: ant stalo gula pasiūlymai griežtinti karantiną (194)

Premjeras Saulius Skvernelis šeštadienį savo Feisbuko paskyroje įvertino koronaviruso plitimą...

Klaipėdoje gaminamų elektrinių autobusų nebepardavinės: sugalvojo naują verslo planą (53)

Lengviausio pasaulyje elektrinio autobuso „ Dancer “ kūrėjai keičia savo verslo planą –...

Santaros klinikose užpildyti visi COVID-19 pacientams gydyti skirti skyriai (8)

Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikose užpildyti visi COVID-19 pacientams gydyti...

Koronavirusui pasiekus naują rekordą žmonės nenusiteikę sėdėti namuose: Delfi fotografas užfiksavo, kas vyksta prie prekybos centrų (279)

Lietuvoje per praėjusią parą nustatytas 1001 koronaviruso atvejis. Tačiau ši aplinkybė, regis,...

Vaiduoklių medžiotojai nepaliaujamai ieško įrodymų: mano, kad dvasių egzistavimą paaiškina fizika

Vaiduokliai yra vieni iš tų paranormalių reiškinių, kuriais tikinčiųjų daugiausia. 2013 metais...

Mirė filmo „Džeimsas Bondas“ žvaigždė, aktorius Seanas Connery (99)

Mirė garsus aktorius ir filme „ Džeimsas Bondas “ išgarsėjęs Sean Connery (liet. Šonas...

Kremliaus ruporai – apie Seimo rinkimus: rauda dėl rezultatų, o vienas pabėgo į Rusiją (509)

Rinkimai be pasirinkimo. Politinis alkoholizmas. Laimėjo Vakarų kapitalo palaikomas landzbergizmas....

Panevėžio mobiliajame punkte dirbanti slaugytoja: iš pradžių artimiesiems nesakėme, kur dirbame (59)

„Dirbame pamainomis, viena pamaina – nuo 8-os iki 12-os, kita – nuo 12-os iki 16-os valandos....

Profesorius Kasiulevičius išvardijo 9 punktus, kaip Airija kovoja su koronavirusu: rezultatai kalba patys už save (428)

Gydytojas, profesorius Vytautas Kasiulevičius savo Feisbuko paskyroje šeštadienį pasidalino...

|Maža didelių žinių kaina