aA
Elektromobilio baterija – tai, kas šią transporto priemonę iš esmės skiria nuo degalais varomų automobilių. Vieni džiaugiasi tobulėjančiomis šių baterijų technologijomis, kiti – vardija trūkumus, kurie esą turėtų sulaikyti nuo per didelio entuziazmo ar skubotų sprendimų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Elektromobilis

Elektromobilių žinovas paneigė pagrindinius šių baterijų savybes lydinčius mitus, o gamintojai pranešė apie dar vieną pažangią technologiją – baterijos įkrovimą pagreitinantį įtampos keitiklį.

„Dėl per dešimtmečius nesikeičiančios praktikos daugelis vairuotojų įprato užsukti į degalinę, įsipilti degalų, nueiti sumokėti. Jie net nepagalvoja, kad dabar, kai daug ką perkame internetu, užsisakome į namus, tokia degalų bako papildymo praktika yra laiko švaistymas. Vis tik visiškai netenka gaišti laiko įkraunant elektromobilio bateriją, kol jis stovi. Kai kurie vairuotojai bateriją įkrauna darbe: įjungia į tinklą iš ryto, o atjungia važiuodami į namus. Kiti tą patį daro namuose: įjungia grįžę namo ir atjungia iš ryto“, – sakė Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas Laurynas Jokužis.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad elektromobilio baterija – ne kažkoks mistinis daiktas, o tai, su kuo šiandien susiduriame kasdien. Tiesa, ji pagaminta iš kitokių medžiagų nei įprasti automobilių akumuliatoriai, tačiau šiuolaikinė mobiliojo telefono baterija veikia labai panašiu principu, kaip ir elektromobilio baterija – skiriasi tik dydis ir talpa.

Elektromobilis
Elektromobilis
© Organizatoriai

L. Jokužis įvardijo ir pagrindinius elektromobilių baterijas lydinčius mitus:

Elektromobilių baterijų įkrovimas užima per daug laiko

Automobilis kraunamas stovėjimo vietoje. Miestuose naudojami elektromobiliai parkuojami didžiąją paros dalį. Greitas baterijos įkrovimas aktualus, kai elektromobiliu judama tarp miestų, tarp valstybių. Elektromobilio baterija 500 kilometrų kelionei būtų įkraunama per 20 min., o tai reiškia, kad kasdien važinėjant maršrutu Kaunas–Berlynas elektromobilis nebus patogi priemonė. Įvertinus, kad ES kelionės elektromobiliu per dieną vidurkis siekia 28 km, teoriškai elektromobilio bateriją gali užtekti įkrauti kartą per savaitę.

Pasaulyje sparčiai senka ličio ir kitų retųjų metalų atsargos, dėl to elektromobilių baterijos stipriai brangs

Netiesa. Kiekvienais metais sukuriamos vis efektyvesnės elektromobilių baterijų technologijos. Dėl šioms baterijoms naudojamų medžiagų didėja baterijų talpa, tenkanti baterijos svorio vienetui: kiekvienai baterijos kilovatvalandei reikia vis mažiau ir mažiau medžiagų. Dėl to baterijos pinga. Per pastaruosius 10 metų elektromobilio baterijos kaina nukrito 7–8 kartus. Galbūt pastaruoju metu kainos mažėja ne taip sparčiai, tačiau tendencija išlieka.

Elektromobilis. Asociatyvi nuotr.
Elektromobilis. Asociatyvi nuotr.
© Įmonės archyvas

Elektromobilius sunku ir brangu eksploatuoti Lietuvos žiemos sąlygomis

Elektromobilio užkurti apskritai nereikia: užtenka paspausti mygtuką. Vos po pusės minutės nuo elektros sistemos įjungimo į saloną pučiamas šiltas oras. Tiesa, ekstremaliomis žiemos sąlygomis, kai lauko oro temperatūra nukrinta iki – 20–25 laipsnių Celsijaus ir kai automobilis bus paliktas lauke neįkrauta baterija, tikrai bus nemažai energijos sunaudojama baterijos šildymui. Dėl to žiemą rekomenduojama elektromobilio bateriją palikti krauti per naktį. Šaltu oru elektromobilio elektros energijos sąnaudos bus didesnės. Pavyzdžiui, jeigu įprastai 100 kilometrų elektromobilis sunaudos 16 kW/h (kainuos apie 2 Eur), tai šaltuoju sezonu gali prireikti 25 k/W (kaina – apie 3 eur).Tačiau degalais varomo automobilio degalų sąnaudos žiemos sąlygomis irgi bus apie 1,5 karto didesnės.

Nepakanka geros infrastruktūros baterijoms įkrauti

Šioje srityje Lietuva lenkia kaimynines valstybes. Turime daug įkrovimo stotelių tiek už miesto, tiek miestuose, visoje Lietuvoje – daugiau kaip 200. Labiausiai šios infrastruktūros trūksta daugiabučiuose gyvenantiems žmonėms. Pavyzdys būtų Norvegijos sostinė Oslas, kur savivaldybės iniciatyva prie daugiabučių pastatytos lėtojo įkrovimo stotelės. Dabar Lietuvoje statomos greitojo įkrovimo stotelės, tačiau elektromobilio vairuotojas paprastai neturi tiek laiko, kad atvažiuotų iki tokios stotelės – pernelyg didelė gaišatis. Įkrovimo stotelė turi būti ten, kur automobilis paliekamas aikštelėje per dieną arba per naktį.

"Porsche Taycan"
"Porsche Taycan"
© Gamintojo archyvas

Greitasis elektromobilių baterijų įkrovimas lemia didesnes energijos sąnaudas

Problema šiuo atveju yra kita. Baterijos yra pakankamai efektyvios. Energijos sąnaudų, įkraunant lėtai ir greitai, skirtumas nėra toks didelis. Įkraunant greituoju būdu, prarandama iki 10 proc. vertės. Problema gauti didelį galingumą, kad galėtum įkrauti. Šiandien tai labai brangu. Pati greitojo įkrovimo paslauga gali kainuoti 4 kartus brangiau nei pati elektros energija. Priežastis – investicija į tokias stoteles ir jų eksploatavimas šiandien yra tikrai brangus dalykas. Vien 50 kW stotelės investicija siekia apie 17–20 tūkst. Eur, o 150 kW galingumo – jau ir 35 tūkst. Eur, o 350 kW investicijos kaina gali siekti ir 100 tūkst. Eur.

Elektromobilio bateriją įkrausime dusyk greičiau

Investuoti neskubančius įkrovimo stotelių rinkos dalyvius vejasi ir naujos technologijos. Novatoriškus sprendimus automobilių rinkai nuolat siūlanti kompanija „Delphi Technologies“ neseniai pristatė dar vieną technologiją – 800 voltų SIC (silicio karbido) įtampos keitiklį. Šis keitiklis suteikia galimybę pramonės inžinieriams sukurti elektromobilio elektros sistemą, kuri leistų įkrauti elektromobilio bateriją du kartus greičiau, palyginti su dabar įprastomis 400 voltų sistemomis.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
© Gamintojo archyvas

„Delphi Technologies 800 V“ keitiklyje naudojami moderniausi silicio karbido puslaidininkiai. Šiandien revoliucine vadinama technologija yra gamintojų bendradarbiavimo su silicio karbido (SiC) puslaidininkių lyderiu „Cree“ rezultatas. „Dvigubai didesnė įtampa, palyginti su įprasta 400 voltų, šiandien suteikia daug naudos tiek transporto priemonės vartotojui, tiek transporto priemonės gamintojui“, – aiškino Richardas F. Dauchas, „Delphi Technologies“ generalinis direktorius.

Įtampos keitikliai yra vienas pagrindinių elektromobilių elektros sistemų komponentų, o jų efektyvumas daro įtaką pramonei, keičiant daugelį transporto priemonės veikimo aspektų. Neseniai bendrovė užsitikrino 2,7 milijardo JAV dolerių vertės sandorį su geriausiu pasaulyje originalios įrangos gamintoju aštuonerių metų šios technologijos gamybos apimčiai. Tikimasi, kad ši technologija bus paleista 2022 m., o iki 2030 metų ši technologija bus įdiegta iki 57 procentų visų naujai gaminamų elektromobilių – maždaug 62 milijonams transporto priemonių per metus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(10 žmonių įvertino)
2.7000

Įspėjo klaipėdiečius: nuo sausio 1-osios sankryžose įsigalios nauja tvarka (16)

Kelių eismo taisyklių 76 punktas nuo 2020 m. sausio 1 d. neteks galios, o tai reiškia, kad ties...

Priminė, kokia dažniausia skubančiųjų pėsčiųjų daroma klaida (18)

Saugaus eismo ekspertai pastebėjo, kad prasidėjus šventiniam laikotarpiui išsiblaškiusių...

Skubančius vairuotojus stabdė mokiniai: ragino koreguoti stabdymo įpročius

Įpusėjus gruodžiui didžiojoje Lietuvos dalyje buvo vos pora žiemiškų dienų, kai gatves ir...

Kultūra šalies keliuose: vairuotojai mirksi šviesomis ir burnoja, o vėliau tikisi, kad juos praleis (101)

Paskutinis metų mėnuo įprastai pasižymi išaugusiu chaosu šalies keliuose. Visgi ekspertai...

Kai gatvės tampa čiuožykla: trys patarimai, kaip išsilaikyti ant kojų (4)

Žemę sukausčius šaltukui, svarbu prisiminti, kaip kovoti su žiemos sezono keliamais...

Top naujienos

Ušackas prisimena darbą su Grybauskaite: vadybine prasme tai labai nemokšiška ir netinkama (186)

Maždaug pusmetį šalies vadovės poste praleidusi Dalia Grybauskaitė , 2010 metų sausį...

Po Vokietiją sukrėtusio nužudymo garsus žurnalistas cituoja Landsbergio perspėjimus (456)

Tragiška vyriškio, praėjusį savaitgalį mėginusio sudrausminti Augsburgo aikštėje...

Lietuviai pasidalijo išradingais būdais, kaip be vargo papildomai užsidirbti apvalią sumą (99)

Sėdint namie ant sofos ir galvojant, kaip užsidirbti papildomus šimtą eurų ar du, nieko neįvyks....

Į greitkelį 116 metų amžiaus automobiliu išvažiavęs vyras sukėlė tragišką avariją (16)

Netoli Londono avariją sukėlė itin retas senovinis automobilis , o jį vairavęs savininkas –...

Prognozes paneigęs Kavaliauskas prieš čempioną krito devintame raunde (71)

Ilgai laukta WBO pusvidutinio svorio kategorijos reitingo lyderio Egidijaus Kavaliausko ir dabartinio...

Vitalijaus Cololo laidotuvėse buvusio Artūro Orlausko neapleidžia viena mintis (2)

Pastaruoju metu humoro pasaulį sukrėtė ne viena mirtis. Neseniai palaidotas Vitalijus Cololo ,...

Dončičių sustabdė trauma, „Spurs“ žaidė rekordinį pratęsimą

NBA pirmenybėse praėjusią naktį sužaisti aštuoni susitikimai. Nemalonumai ištiko Dalaso...

Gydytoja – apie šiuo metu ypač aktualias nosies, ausų ir gerklės problemas: kaip išvengti sunkių komplikacijų (2)

Sloga, gerklės skausmas ir užgulusios ausys – dažni žiemos palydovai. Ką turime apie tai...

Sekmadienį Vilniuje per Kalėdinį bėgimą bus ribojamas eismas keisis viešojo transporto maršrutai (17)

Sekmadienį sostinėje vyks tradicinis „ Eurovaistinės Kalėdinis bėgimas “, kuriame Vilniaus...

Prasidės tikrieji žiemos nemalonumai: lietus maišysis su sniegu, stiprės vėjas (14)

Po gana intensyvių nakties kritulių, sekmadienio dieną, pradedat pietvakariniais rajonais,...