aA
Naktis, dvigubos pamainos, triukšmas miego metu, kuris neleido išsimiegoti, visa tai gali jus priversti jaustis mieguistais vairuojant. Tokio vairavimo pasekmės gali būti labai skausmingos.
Miegas prie vairo
© Shutterstock nuotr.

Įvairių tyrimu metu visame pasaulyje, nustatyta, kad avarijos dėl vairuotojų mieguistumo sudaro nuo 15 iki 60 proc. visų eismo įvykių. Tačiau daug svarbiau yra tai, kad tokie incidentai įprastai atneša stiprių sužalojimų ar mirčių. Visa tai paaiškinti labai paprasta: pailgėjęs reakcijos laikas lemia tai, kad dažniausiai nespėjama imtis jokių veiksmų, siekiant išvengti susidūrimo ar norint jį sumažinti.

Mirtinai pavargęs

Karolinskos ir Stokholmo instituto mokslininkas, profesorius Torbjörnas Åkerstedtas, teigia, kad vairavimas esant mieguistam ir vairavimas išgėrus yra vienodai pavojingi.

Mokslininkas savo bandymų metu leisdavo pavargusiems ir mieguistiems žmonėms simuliatoriumi valdyti automobilį. Buvo siekiama išsiaiškinti, kaip jie reaguoja ir elgiasi, būdami tokios būsenos. Dauguma žmonių po gana trumpo vairavimo laiko, kuomet jų akys merkdavosi ir buvo nuolatinis žiovulys, galiausiai pereidavo į stadiją, kurios metu pasireikšdavo mikromiegas. Tuomet jie kelioms sekundėms tiesiog užmigdavo, patys to nesuprasdami.

Būdami mieguisti vairuotojai ne taip greitai reaguoja į įvykius kelyje, užtrunkama ilgiau, kol pastebimi kelio ženklai ir prisimenama, ką jie reiškia, sunkiau adaptuojamasi prie besikeičiančių vairavimo sąlygų.

Vilkikų vairuotojų rezultatai

52 proc. eismo įvykių dėl kurių kalti vilkikų vairuotojai įvyksta dėl nuovargio. Net 18-oje proc. šių įvykių vilkikų vairuotojai užmigdavo prie vairo. „Europen SafetyNet“ atliktas tyrimas sako, kad 60 proc. vilkikų vairuotojų pastoviai susiduria su mieguistumu už vairo. Tačiau tai nereiškia, kad vilkikų vairuotojai užmiega dažniau nei kiti ir yra pavojingesni kelyje. Priešingai – suomių atliktas tyrimas parodė, kad vilkikų vairuotojai vairuoja kur kas saugiau nei kitų transporto priemonių vairuotojai. Jų avarijų skaičius dėl mieguistumo, tenkantis vienam nuvažiuotam kilometrui, yra vienas iš geriausių.

Profesionalūs vairuotojai daug laiko praleidžia kelyje. Šią grupę vairuotojų reikia vertinti atskirai ir ieškoti galimybių sumažinti nuovargį arba bent jau jį kontroliuoti.

„Volvo Trucks“ atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tolimųjų reisų vairuotojai maždaug 4,6 nakties per savaitę miega kabinoje, tad komfortiška vilkiko kabina jiems ypač svarbi.

Geriausias to įrodymas – tyrimas, kurio metu apklausta 2200 vairuotojų. Buvo prašoma prioriteto tvarka išdėstyti 15 vilkikų kabinos parametrų. Pirmoje vietoje be konkurencijos- poilsio ir miego zona. Belieka džiaugtis, kad šiuolaikiniuose vilkikuose komforto ir poilsio galimybės vis gerėja, o ir darbdaviai į vilkiko komfortą kreipia vis daugiau dėmesio, nors vairuoti tenka ir ne jiems.

Pavargstate? Pailsėkite!

Pavargus visada galima atsigerti kavos, pailsėti ir atsigauti, tačiau dažniausiai tokie poilsiai padeda 15-30 min., po to vėl ima miegas. Ir kuo toliau, tuo trumpiau vairuotojai sugeba koncentruoti savo dėmesį į vairavimą. Tad svarbiau yra gerai išsimiegoti ir teisingai pailsėti, prieš pradedant darbo dieną, o ne bandyti ją gelbėti trumpomis pauzėmis.

Pagrindiniai miego faktai, į kuriuos reiktų atkreipti dėmesį:

* žmogaus organizmas turi natūralų biologinį ritmą, kuris lemia, kad naktį išsimiegoti yra kur kas lengviau nei dieną. Tuomet miego kokybė būna žymiai prastesnė, nors ir sugebėsite miegoti visiškoje tyloje;
* žmogaus organizmas labiausiai pavargęs būna tarp 4 ir 6 val. ryte;
* didelis mieguistumas dieną atsiranda dėl pamaininio darbo, nereguliaraus miego ar jo trūkumo;
* kartais vertėtų apsilankyti pas daktarą, jei kyla įtarimų kad nepavyksta išsimiegoti, dieną ima mieguistumas;
* tyrimai parodė, kad galima šiek tiek pamiegoti „į skolą“. Prieš sudėtingą reisą galima numigti šiek tiek ilgiau;
* nuovargis sulėtina informacijos supratimo procesus ir pažeidžia trumpalaikę atmintį.

Pagalba kelyje

„Volvo Trucks“ sukūrė sistemą „Driver Alert Support (DAS)“, kuri fiksuoja vairuotojo būsena jutikliais ir nustačius, kad vairuotojas yra pavargęs ir mieguistas, jį įspėja apie tai mirksinčiomis lemputėmis panelėje ir įspėjamaisiais garsais.

Sistema yra labai paprasta ir iš esmės gerai vairuojantys jos gali nepastebėti per visą savo darbą. Ji nereikalauja papildomos priežiūros ir niekada netrukdys kelionės metu, jeigu viskas yra gerai. Jei ji ir primins apie save, tai tikrai bus tik į naudą.

www.cargonews.lt
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kaip alkoholis veikia vairuotojus – kas nutinka po vienos taurės gėrimo (22)

Nemažai Europos šalių leidžia vairuoti po nedidelio suvartoto alkoholio kiekio, bet tokiose...

Vairuotojų klaidos: siekdami sutaupyti gaišta laiką prie neužsivedančių automobilių (24)

Nors šiemet žiema kaip niekada šilta, sąlyginai nedidelis šaltukas naktį, kai kuriems...

Per pusantro mėnesio – 30 proc. daugiau sužeistųjų keliuose (6)

Nors visą žiemą vairuotojai ir kiti eismo dalyviai galėjo džiaugtis gana pavasariškais orais,...

Lietuvos vairuotojai stebina: pagalbos laukia ne tik sugedus varikliui, bet ir prakiurus padangai (118)

Nors šios žiemos orai išskirtinai švelnūs, skambučių į pagalbos kelyje tarnybas nesumažėjo....

Šiltos žiemos išlepintus vairuotojus sutrikdė sniegas: ką daryti, kad kelionė nesibaigtų griovyje (3)

Besibaigianti kalendorinė žiema į Lietuvą netikėtai sugrąžino sniegą bei apledėjusius kelius....

Top naujienos

Rusijoje lietuvės sektą užgriuvo ginkluoti pareigūnai: įtaria išviliojus įspūdingas sumas (23)

Gulėjimas kapo duobėje, įvyniojimas į bintą, kitos egzoterinės procedūros ir apsauginis kupolas...

Lietuvos įmonės patiria spaudimą iš užsienio: prašo atidėti mokėjimus ir mažinti kainas

Nors analitikai teigia, kad 2019-aisiais bendri Lietuvos eksporto rodikliai siekė aukštumas,...

Laivai aplenkia Kiniją: prekyboje kyla sumaištis (2)

2020 metų vasaris įsimins kaip istorinių trikdžių viso pasaulio tiekimo grandinėse laikotarpis,...

Philipp Ther

Susivienijimo kaina: Vokietijos šoko terapija po 1989-ųjų

Dažnai sakoma, kad Vokietijos ekonomikos stiprybę lėmė šoko terapija, taikyta praėjusio...

Tomas Sinickis. Atslūgus įtampai ir emocijoms po „Eurovizijos“, įvertinkime, kas vis dėlto įvyko (1)

Savaitgalį įvyko du finalai. Vienas baigėsi kaip visada – laimėjo „Žalgiris“ . Kitais...

Specialistė papasakojo apie permanentinio makiažo tragedijas: viena medžiaga net gali sukelti vėžį (36)

Stovėdamas parduotuvėje nevalingai užsižiopsai į greta stovinčios moters veidą. Iš pradžių...

Kelionė su deportuojamu lietuviu – kaip siaubo trileris: kai kurie keleiviai net atsisakė skristi (131)

Keliaujant lėktuvu bendrakeleivių nepasirinksi ir vidury kelio neišlipsi, todėl orlaivyje...

Po konflikto namuose Agnė Zuokienė dalijasi keistais prisiminimais (451)

Antradienį į Agnės ir Artūro Zuokų namus vyko policija dėl buitinio smurto atvejo....

Gentvilas apie Bako pateiktą informaciją: situacija atrodo nuodinga kai kurių saugumo institucijų atžvilgiu (34)

Buvęs Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Vytautas Bakas pateikė naujos...

Šiluma nesitrauks – termometrų stulpeliai kils iki 7 laipsnių (14)

Naktį kritulius į daugelį šalies rajonų atnešę debesys pirmoje dienos pusėje dar išsilaikys...

|Maža didelių žinių kaina