Naktis, dvigubos pamainos, triukšmas miego metu, kuris neleido išsimiegoti, visa tai gali jus priversti jaustis mieguistais vairuojant. Tokio vairavimo pasekmės gali būti labai skausmingos.
© Shutterstock nuotr.

Įvairių tyrimu metu visame pasaulyje, nustatyta, kad avarijos dėl vairuotojų mieguistumo sudaro nuo 15 iki 60 proc. visų eismo įvykių. Tačiau daug svarbiau yra tai, kad tokie incidentai įprastai atneša stiprių sužalojimų ar mirčių. Visa tai paaiškinti labai paprasta: pailgėjęs reakcijos laikas lemia tai, kad dažniausiai nespėjama imtis jokių veiksmų, siekiant išvengti susidūrimo ar norint jį sumažinti.

Mirtinai pavargęs

Karolinskos ir Stokholmo instituto mokslininkas, profesorius Torbjörnas Åkerstedtas, teigia, kad vairavimas esant mieguistam ir vairavimas išgėrus yra vienodai pavojingi.

Mokslininkas savo bandymų metu leisdavo pavargusiems ir mieguistiems žmonėms simuliatoriumi valdyti automobilį. Buvo siekiama išsiaiškinti, kaip jie reaguoja ir elgiasi, būdami tokios būsenos. Dauguma žmonių po gana trumpo vairavimo laiko, kuomet jų akys merkdavosi ir buvo nuolatinis žiovulys, galiausiai pereidavo į stadiją, kurios metu pasireikšdavo mikromiegas. Tuomet jie kelioms sekundėms tiesiog užmigdavo, patys to nesuprasdami.

Būdami mieguisti vairuotojai ne taip greitai reaguoja į įvykius kelyje, užtrunkama ilgiau, kol pastebimi kelio ženklai ir prisimenama, ką jie reiškia, sunkiau adaptuojamasi prie besikeičiančių vairavimo sąlygų.

Vilkikų vairuotojų rezultatai

52 proc. eismo įvykių dėl kurių kalti vilkikų vairuotojai įvyksta dėl nuovargio. Net 18-oje proc. šių įvykių vilkikų vairuotojai užmigdavo prie vairo. „Europen SafetyNet“ atliktas tyrimas sako, kad 60 proc. vilkikų vairuotojų pastoviai susiduria su mieguistumu už vairo. Tačiau tai nereiškia, kad vilkikų vairuotojai užmiega dažniau nei kiti ir yra pavojingesni kelyje. Priešingai – suomių atliktas tyrimas parodė, kad vilkikų vairuotojai vairuoja kur kas saugiau nei kitų transporto priemonių vairuotojai. Jų avarijų skaičius dėl mieguistumo, tenkantis vienam nuvažiuotam kilometrui, yra vienas iš geriausių.

Profesionalūs vairuotojai daug laiko praleidžia kelyje. Šią grupę vairuotojų reikia vertinti atskirai ir ieškoti galimybių sumažinti nuovargį arba bent jau jį kontroliuoti.

„Volvo Trucks“ atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tolimųjų reisų vairuotojai maždaug 4,6 nakties per savaitę miega kabinoje, tad komfortiška vilkiko kabina jiems ypač svarbi.

Geriausias to įrodymas – tyrimas, kurio metu apklausta 2200 vairuotojų. Buvo prašoma prioriteto tvarka išdėstyti 15 vilkikų kabinos parametrų. Pirmoje vietoje be konkurencijos- poilsio ir miego zona. Belieka džiaugtis, kad šiuolaikiniuose vilkikuose komforto ir poilsio galimybės vis gerėja, o ir darbdaviai į vilkiko komfortą kreipia vis daugiau dėmesio, nors vairuoti tenka ir ne jiems.

Pavargstate? Pailsėkite!

Pavargus visada galima atsigerti kavos, pailsėti ir atsigauti, tačiau dažniausiai tokie poilsiai padeda 15-30 min., po to vėl ima miegas. Ir kuo toliau, tuo trumpiau vairuotojai sugeba koncentruoti savo dėmesį į vairavimą. Tad svarbiau yra gerai išsimiegoti ir teisingai pailsėti, prieš pradedant darbo dieną, o ne bandyti ją gelbėti trumpomis pauzėmis.

Pagrindiniai miego faktai, į kuriuos reiktų atkreipti dėmesį:

* žmogaus organizmas turi natūralų biologinį ritmą, kuris lemia, kad naktį išsimiegoti yra kur kas lengviau nei dieną. Tuomet miego kokybė būna žymiai prastesnė, nors ir sugebėsite miegoti visiškoje tyloje;
* žmogaus organizmas labiausiai pavargęs būna tarp 4 ir 6 val. ryte;
* didelis mieguistumas dieną atsiranda dėl pamaininio darbo, nereguliaraus miego ar jo trūkumo;
* kartais vertėtų apsilankyti pas daktarą, jei kyla įtarimų kad nepavyksta išsimiegoti, dieną ima mieguistumas;
* tyrimai parodė, kad galima šiek tiek pamiegoti „į skolą“. Prieš sudėtingą reisą galima numigti šiek tiek ilgiau;
* nuovargis sulėtina informacijos supratimo procesus ir pažeidžia trumpalaikę atmintį.

Pagalba kelyje

„Volvo Trucks“ sukūrė sistemą „Driver Alert Support (DAS)“, kuri fiksuoja vairuotojo būsena jutikliais ir nustačius, kad vairuotojas yra pavargęs ir mieguistas, jį įspėja apie tai mirksinčiomis lemputėmis panelėje ir įspėjamaisiais garsais.

Sistema yra labai paprasta ir iš esmės gerai vairuojantys jos gali nepastebėti per visą savo darbą. Ji nereikalauja papildomos priežiūros ir niekada netrukdys kelionės metu, jeigu viskas yra gerai. Jei ji ir primins apie save, tai tikrai bus tik į naudą.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rasojantys langai ar silpnai pučiantis ventiliatorius – pirmieji problemos požymiai (5)

Plonu drėgmės šydu ar net leduko sluoksniu iš vidaus aptraukti automobilio langai – žiemos...

Keliuose pastebima neraminanti tendencija (35)

Per metus žuvusiųjų skaičius šalies keliuose išliko nepakitęs. Pernai šalies keliuose gyvybių...

Tarsis dėl vairuotojų sveikatos pažymų turintiems klausos negalią (2)

Sveikatos apsaugos ministerijoje penktadienį rengiamas pasitarimas dėl pažymų norintiems vairuoti...

11 auksinių lenktynininko patarimų vairuotojams žiemos kelyje (4)

Sausio 27-ą dieną Utenos ir Molėtų apylinkėse organizuojamas pirmasis metų festivalis „ Winter...

Automobiliai su vairu dešinėje: ar verta tokį įsigyti (44)

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik...

Top naujienos

Šveicarų specialistai įvertino Gedimino kalno gelbėjimo planą: tikrai yra dėl ko nustebti (283)

Lietuvos mokslininkai ir specialistai vis dar nesutaria, kaip gelbėti Gedimino kalną. Kol mūsų...

Nori uždirbti padėdami išvengti įvestų „Sodros“ mokesčių (50)

Netylant kalboms dėl nuo šių metų įvestų „Sodros“ grindų ir jau prasidėjusių atleidimų,...

Orai: laukia šalčiausia šios žiemos naktis (10)

Antradienio naktis bus bene šalčiausia šią žiemą. Vietomis, rytiniuose ir pietiniuose šalies...

Šimonytė pasakė, ką reikėjo daryt LRT: kliuvo ir Karbauskiui, ir Jakilaičiui (280)

Didesnis Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) finansinių duomenų viešumas būtų apsaugojęs...

Galingas Kuzminsko dėjimas išplėšė dramatišką „AX Armani“ pergalę (11)

Italijos pirmenybėse pirmadienį vakare Milano „AX Armani“ namuose po atkaklios kovos 82:80...

Turi priekaištų vilniečiams: kas jums darosi, kad taip pripratote skųstis? (54)

Per paskutinius kelerius metus teko lankytis aštuoniose Europos valstybių sostinėse ir dar bent...

Prieš akistatą su „Žalgiriu“ – trilerį išgyvenusi „Panathinaikos“ ir pavydėtinas Lekavičiaus taiklumas prireikė dviejų pratęsimų (5)

Graikijoje Atėnų „Panathinaikos“ ekipa su Luku Lekavičiumi namuose po dviejų pratęsimų...

Ramūnas Bogdanas. Pirmieji Narcizo metai Baltuosiuose rūmuose (35)

2017 m. sausio 20 d. įvyko 45-ojo JAV prezidento inauguracijos ceremonija. Juo tapo verslininkas ir...

Vienuoliktokų tėvams – bauginanti žinia apie itin užkrečiamą ligą (97)

Pirmadienį Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos vienuoliktokų tėvai informuoti dėl...