aA
Jei esate stambus vyras, turintis nemažos apimties kaklą, o artimieji pastebi, kad naktį garsiai knarkiate – vertėtų suklusti. Specialistai įspėja, kad tokie simptomai įspėja apie labai klastingą ligą – miego apnėją.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Tokia liga sergantis žmogus yra tiksinti bomba prie vairo, nes bet kurio metu, liaudiškai kalbant, gali atsijungti – tuomet iki nelaimės lieka jau mažiau nei žingsnis.

Avarija dėl neaiškių priežasčių

Ne taip retai tenka išgirsti apie nelaimes, kai vairuotojai dėl neaiškių priežasčių išlekia į priešpriešinę eismo juostą ar nuvažiuoja nuo kelio. Tai gali būti būtent miego sutrikimo nulemta avarija.

Kauno klinikų Neurologijos klinikos Periferinės nervų sistemos ir neuroraumeninių ligų sektoriaus vadovas, gydytojas neurologas profesorius Kęstutis Petrikonis sako, kad šiuo metu atliekami tyrimai dėl miego sutrikimų įtakos Parkinsono ir Alzheimerio ligoms.

„Manoma, kad nemiegas labai greitina visų degeneracinių ligų atsiradimą. Skaičiai dramatiški“, – neslepia K. Petrikonis.

Profesorius ne kartą matė, kaip į klinikas atvežami apkūnūs žmonės, trumpu stambiu kaklu. Galbūt kartais ir patys vairuotojai nesuvokia, kad juos kankina miego apnėja.

„Yra tokių žmonių, kurie užmiega vairavimo metu. Ir pas mus į klinikas tokių papuola. Tokie stambūs vyrai, vilkikų vairuotojai, kurie avarijas padaro ar susirgo vairuodami. Yra įvairių atvejų, kai žmogus padaro avariją, tačiau tai nesiejama su nemiga. Tai vertinama kaip avarija dėl nežinomų priežasčių“, – sako K. Petrikonis.

Smegenys neišlaiko

Verta suklusti ir žmonėms, kurie nuolat jaučia alkio jausmą.

„Žmonės neišsimiega ir smegenys negauna deguonies. Jiems labai trūksta energijos ir tai jie kompensuoja valgiu, maistu, gliukoze. Natūraliai gaunasi, kad tas žmogus niekaip negali numesti svorio, dėl to, kad jis nuolat jaučia alkio jausmą.

Sukoregavus šį dažniausią miego sutrikimą, pakoregavus specialiais kvėpavimo aparatais ar pagalbininkais naktį, tai natūraliai žmogui nereikia tiek gliukozės, nereikia tiek valgyti, žmogus turi daugiau sveikatos, daugiau juda ir gali išeiti iš to užburto rato“, – sako K. Petrikonis.

Kiek nemiegojęs žmogus prie vairo jau tampa pavojingas? Medikas pateikia pavyzdį iš savo patirties.

„Mes po budėjimo, kuris trunka 24 valandas, kelyje jau esame pavojingi. Jau yra pavojus po paros laiko nemigos. JAV buvo atvejis, kai rezidentai suprato, kad po 36 valandų pamainos padaromos avarijos ir jie susigriebė – uždraudė tokius ilgus budėjimus, padarė privalomas pertraukas.

Natūraliai gaunasi dirginimas ir tu turi save išlaikyti – yra miego ritmas ir tu turi jį nugalėti, nuolat save aktyvuoti. Tuomet, kai išnaudoji visas aktyvavimo sritis, atsiranda nuovargis – tada tu jau savęs nekontroliuoji. Autoreguliacija išsijungia, sutrinka. Sutrinka reakcija, greitis, nes esi prislopintas – akys atmerktos, bet realiai smegenys yra miego fazėje. Tu tarsi save apgauni – akys atmerktos ir tarsi nemiegi, bet smegenys jau nebesugeba reaguoti į dirgiklius“, – sako K. Petrikonis.

Tarp vairuotojų populiarios įvairios priemonės miegui nugalėti. Profesorius sako, kad tai – tik trumpalaikė pagalba.

„Kiti naudoja įvairias pagalbines priemones – kava, energiniai gėrimai, kiti aktyvatoriai. Tai yra trumpalaikė išeitis, juos labai greitai, greičiau nei įprastai, organizmas sunaikina. Tuomet išeina užburtas ratas ir svarbiausia, kad tai sutrikdo miego ritmą. Natūraliai pasikeičia miego fazės. Iš žmogaus veido iš karto galima spręsti, kad jį kankina nemiga“, – sako specialistas.

Išeičių yra

Miego apnėja sukelia ir kitų problemų.

„Kyla kraujospūdis, auga svoris, daugėja širdies ligų. Jie patenka į užburtą ratą – organizmas išsiderina. Tai susiformuoja nuo ydingų įpročių ir organizmas tarsi adaptuojasi.

Vairuojant galima tiesiog užmigti, tai – trumpalaikis užmigimas. Turiu vieną pacientą, kuris neslepia, kad atvažiuodamas iš kito miesto jis 3-4 kartus užmiega. Tarsi normaliai miega, tačiau pajuto, kad jo mieguistumas yra nenormalus. Naktį neišsimiega ir dieną būna tokie momentai, kad smegenys tarsi išjungia saugiklį, atsijunginėja. Žmogus sustoja, pavaikšto, tada vėl važiuoja – kelias monotoniškas ir vėl tas pats. Tada tas žmogus tampa pavojingu“, – neslepia K. Petrikonis.

Profesorius sako, kad apnėjos problemą galima išspręsti, tačiau pirmiausia žmogus turi pripažinti, kad problema egzistuoja. Lietuvoje žmonės kol kas pro pirštus žiūri į šį sutrikimą dar ir dėl to, kad pripažinus šią ligą teisė vairuoti laikinai sustabdoma.

„Daromos operacijos, gerklę platina, yra miego aparatai, papildomo deguonies įpūtimo aparatai. Per kurį laiką miego frazės atsistato ir žmogus išeina iš to rato.

Pirmiausia tu pats turi pripažinti, kad yra problema. Turi deklaruoti, kad turi susitrikimą ir kol gydaisi negali vairuoti automobilio. Žmogui, kuriam nustatyta miego apnėja, draudžiama vairuoti automobilį tol, kol bus išgydytas“, – sako K. Petrikonis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasikeitė degalų žymėjimas: ką daryti vietoj dyzelino įsipylus benzino (121)

Nuo lapkričio pirmosios visose Lietuvos degalinėse turėtume pamatyti naująjį kuro žymėjimą,...

Keturios taisyklės, kurios apsaugos automobilio akumuliatorių nuo „mirties“ (43)

Nesvarbu, kokį automobilį bevairuotumėte, elektra jame vaidina labai svarbų vaidmenį....

Galvos skausmas dėl padangų: kada pasikeisti ir kur padėti senas (55)

Prasidėjus padangų keitimo sezonui, draudikai skatina vairuotojus važiuoti atsargiau bei atidžiau...

Kaip elgtis, kad pamačius laukinį žvėrį kelionė nesibaigtų griovyje (31)

Lietuvoje kasmet įvyksta keli tūkstančiai eismo įvykių, kai susikerta automobilių ir laukinių...

Įspėjo tuos, kurie atiduoda automobilį „į metalo laužą“: užmaršumas gali virsti rūpesčiais (18)

Nenaudojamą automobilį norima parduoti į metalo laužą, tačiau kaip elgtis su ant jo esančiais...

Top naujienos

Nausėda įvertino kitų metų biudžetą: pasaulis kalba apie krizę, o Lietuva trykšta optimizmu (177)

Buvęs SEB vyriausiasis ekonomistas, kandidatas į prezidentus Gitanas Nausėda įvertino kitų...

„Lidl“ – po atėjimo euforijos perdirbėjų pagirios (648)

„ Lidl “ prekybos tinklui didinant apsukas Lietuvos perdirbėjai pradėjo skųstis, kad jiems...

Tyli dėlionė prezidento rinkimų šešėlyje: Karbauskis jau rikiuoja savo figūras (468)

Nors pastaruoju metu daugiausiai susidomėjimo kelia prezidento rinkimai, jų šešėlyje tyliai...

Rusijos ekspertas: padėtis tampa kur kas blogesnė papildyta (37)

Jungtinių Valstijų prezidento patarėjas nacionaliniam saugumui pirmadienį Maskvoje susitinka su...

Pasikeitė degalų žymėjimas: ką daryti vietoj dyzelino įsipylus benzino (121)

Nuo lapkričio pirmosios visose Lietuvos degalinėse turėtume pamatyti naująjį kuro žymėjimą,...

Eilėje prie naujų sporto regalijų tyli juristė lenkia triukšmingus politikos vijurkus (29)

Gali būti, jog nuo ateinančio sausio šalies sporto ūkį tvarkys išimtinai moteriškos rankos....

Lenkijoje atverti paslaptingi tuneliai (16)

Daugiau nei 50 metrų gylyje iškasti Lenkijos Ksiažo pilies, esančios Valbžycho mieste, tuneliai...

Karti emigrantės patirtis: suklydau nusprendusi grįžti gyventi į Lietuvą (77)

Kodėl rašau: kol būsimi kandidatai matuojasi Prezidento, Merų postus, Opozicija ir Pozicija...

Jei norite lygiuotis į stilingiausias moteris, be šių aulinukų neišsiversite pataria stilistė

Šį sezoną avalynės tendencijos kvies pamiršti kuklų ir klasikinį įvaizdį – modernumo ir...

Supermodelio Giseles Bundchen istorija jos pačios lūpomis: stulbinantis populiarumas slėpė žiaurią tiesą (2)

Iš išorės supermodelio Giseles Bundchen gyvenimas gali atrodyti tiesiog tobulas ir net...