aA
Visos aukščiausio lygio technologijos, vilkiko projektavimo darbai, aerodinamika ir kiti komponentai mažinantys kuro sąnaudas ir emisiją yra kiekvieno transporto įmonės vadovo svajonė. Tačiau reikia nepamiršti, kad norint iš tikrųjų žymiai sumažinti degalų suvartojimą ir emisiją, reikia turėti gerą vairuotoją.
© Shutterstock nuotr.

Visos brangios technologijos ir kruopštus planavimas nueis veltui, jei vilkiko vairuotojas neturės atsakingo požiūrio ir vairuos „agresyviai“.

Žmogiškasis faktorius yra svarbiausias ir jo vaidmuo, siekiant efektyvesnio važiavimo, yra pats sudėtingiausias. Įvertinti vairuotojo tobulėjimą, vairuojant naujausius vilkikus, yra gana sudėtinga. Svarbiausia, kad vairuotojas turėtų norą tobulėti ir siektų efektyvaus vairavimo, tuomet ir rezultatai bus pasiekti.

Neagresyvus ir konservatyvus vairavimo stilius yra vienas iš svarbiausių aspektų, siekiant sutaupyti kurą ir sumažinti emisiją. Vairuotojo blogų vairavimo įpročių pakeitimas gerais ne tik sumažina degalų sąnaudas, bet taip pat transporto priemonės dėvėjimąsi ir nelaimingų atsitikimų kiekį keliuose.

Tyrimais nustatyta, kad vairuojant ramiu stiliumi, išlaikoma labai panaši kelionės sparta, jei lygintume su agresyviu vairavimo stiliumi.

Taip pat nustatyta, kad taip galima sumažinti kuro sąnaudas iki 27 proc., o tai sumažina ir teršalų kiekį.

Pagrindiniai aspektai yra stengtis išnaudoti automobilio inerciją, numatyti galimas kliūtis kelyje, laikytis optimalaus greičio. Vienas iš pagrindinių dalykų – laikyti kuo žemesnius variklio sūkius.

Kuo aukštesnės apsukos, tuo daugiau kuro sudeginama. Šie principai iš esmės yra žinomi labai seniai, bet dauguma vilkikų vairuotojų jų nesilaiko.

Pagrindinė priežastis - nauji varikliai. Senesni modeliai buvo paprastesni, naudodavo daug kuro ir žemų variklio sūkių palaikymas nebuvo toks efektyvus.

Dabartiniuose varikliuose viskas yra kitaip. Tačiau ne visi vairuotojai tai supranta ir kai kurie iš jų ir toliau su naujais vilkikais laksto, lyg tai būtų 20 m. senumo technika. Žodžiu, vairuoja taip, kaip jie buvo išmokyti ir savo įpročių nekeičia.

Vilkikų gamintojai kuria taupesnius vilkikus, bet retas iš jų pasisiūlo į vilkiko kainą įtraukti vairuotojų mokymus. Vilkikai keičiasi kasmet, vairuotojai mokosi žymiai rečiau, tad ne visi spėja koja kojon su naujausiomis technologijomis.

Jiems yra būtinas naujų vilkikų instruktažas, kad jie galėtų suprasti, kokiomis sąlygomis vilkikas važiuoja taupiausiai.

Kitas labai svarbus aspektas yra sugebėjimas suprasti eismą ir jį numatyti. Važiavimas prilipus prie kito automobilio, staigus stabdymas ir po to pirmos pavaros įjungimas kainuoja nemažai kuro. Geriau važiuoti sąlyginai lėčiau, bet stengtis išlaikyti kuo pastovesnį tempą.

Retesnis pavarų perjungimas pagerina degalų taupymą. Kiekvieną kartą keičiant pavarą yra papildomai sunaudojama kuro.

Automatizuotos pavarų dėžės

Automatizuotos mechaninės pavarų dėžės yra naudojamos kaip būdas sumažinti pernelyg didelį degalų suvartojimą mažiausiai apie tai išmanantiems vairuotojams.

Šios pavarų sistemos sukurtos taip, kad kuo labiau suvienodintų sūkius ir laiku perjunginėtų pavaras, tad jos veiksmingos net ir tada, kai vairuotojo dešinė koja yra ypač „sunki“.

Taip pat, vairuodamas vilkiką su automatizuota pavarų dėže, žmogus, kuris turi tokios patirties, gali pasiekti beveik tokius pačius rezultatus, kaip ir geriausi vairuotojai, naudodamiesi mechaninėmis pavaromis.

Tokiame vilkike svarbiausia greičio pedalą spausti iš lėto. Perjungiant pavaras iš žemesnės į aukštesnę, jos persijungia ekonomiško važiavimo ribose ir visiškai išnaudoja vilkiko jėgą ir sukimo momentą bei taupo degalus, kol galiausiai pasiekia reikiamą greitį.

Naudoti automatizuotą pavarų dėžę gali ir mažiau kvalifikuoti vairuotojai. Tuomet jiems nereikia ypač stebėti variklio apsukų ir kitų aspektų, užtenka tiesiog išmokti suprasti pačią sistemą ir įsiterpti, kai to labiausiai reikia.

Automatizuota sistema negali numatyti kelio sąlygų ir kartais klysta neperjungdama pavarų ilgiau nei būtina. Šiuo atveju vairuotojas gali įsiterpti ir perjungti pavaras pats.

Pati sistema iš esmės atlieka tik vieną funkciją ir parenka pavarą, atsižvelgiant į esamus parametrus. Vairuotojas, matydamas kas vyksta priekyje ir atsižvelgdamas į transporto srautą, gali pasirinkti, kokia pavarą turėtų būti tuo metu.

Jei vilkikas leidžiasi nuokalne, tuomet galima įjungti aukštesnę pavarą. Jei teks gana stačiai kilti į įkalnę, žemesnė pavara padidins sūkius ir įjungs turbiną, taip pat dėl transmisijos galima pasiekti reikiamą sukimo momentą ir garantuoti reikalingas arklio jėgas.

Vienas iš privalumų, kai naudojama automatizuota pavarų dėžė, yra jos bazinis degalų suvartojimas. Jei vairuotojas, kuris nemoka taupiau važiuoti vilkiku, važiuotų ir automatizuotą, ir mechaninę pavarų dėžę turinčia transporto priemone, automatizuotą pavarų dėžę turinčios transporto priemonės kuro sąnaudos vis tiek būtų geresnės už mechaninės.

Vairuotojo įtaka kuro suvartojimui labiausiai pasireiškia tada, kai jis įsibėgėja bei stabdo.

Miesto ritmu važiuojančiam vilkikui, kuomet reikia dažnai sustoti ir vėl pradėti judėti, taip pat labai didelę įtaką turi vairuotojo vairavimo manieros.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Pričiupo „gudragalvį“: avariją padarė be draudimo, policijai atvykus – draudimą jau turėjo (31)

Šalies keliuose vis dar pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nepaiso įstatymų ir važinėja be...

Perspėjo naudotų automobilių pirkėjus: patikrinti, ar jie saugūs, praktiškai neįmanoma (49)

Automobilio saugumo sistemos – plati sąvoka. Tai gali būti ir kėbulas, saugos diržai ar...

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (50)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Top naujienos

„Putino liudininkai“: 2012-aisiais prasidėjo tikros nesąmonės (134)

Vitalijaus Manskio dokumentinis filmas „Putino liudininkai“ – viena iš svarbiausių...

Po daugelio metų aplankė Gariūnus: tokias kainas mieste sunkiai rasi (113)

Ilgus metus Gariūnuose nesilankiusi Aistė apniukusį šeštadienį nusprendė netysoti namie, o...

Žaidėjus išteisinęs ir sirgaliams dėkojęs Jankauskas: tai jau kelia neviltį specialiai iš Ploješčio (52)

Ploješčio miesto tuščios stadiono tribūnos nesukliudė antrąkart rumunams įveikti Lietuvos,...

Dar vienas skandalas Kaune: medikus šokiravo motinos elgesys su mažyliu – skubiai iškvietė vaikų teises (588)

Motina meta kaltinimus Kauno klinikų medikams . Anot jos, šie galimai per stipriai suspaudė vaiką.

Po žinių apie sniegą – patikslinta sinoptikų prognozė: nemalonumai užklups netikėtai (19)

Sekmadienio dieną Lietuvos padangė bus debesuota. Nedideli pragiedruliais pasirodys kai kuriose...

Lori Anne Allison - vienintelė moteris, sugebėjusi nutempti Johnny Deppą prie altoriaus: kas ji ir kodėl apie ją nekalbama?

Gerokai anksčiau, nei suvaidino kapitoną Sparrow ar policininką Tomą Hansoną, Johnny‘is Deppas...

Rumunai suvarpė Lietuvos vartus ir išmetė rinktinę į žemiausią divizioną (340)

Šeštadienį daugiau nei 15 tūkstančių vietų turinčiame Ploješčio miesto stadione vykusiose...

Vieta, apie kurią lietuviai galėjo tik pasvajoti: paslaptingas kino teatras, kur leidžiama daugiau nei įprastai (71)

Sostinėje įsikūrė nauja vieta, apie kurią anksčiau net nesvajojote, kad tokia gali būti. Po...

Žurnalistė apsilankė nuogalių kurorte: orgijos vyko vidury baltos dienos (178)

„Ateik greičiau pažiūrėti! Aname balkone vyksta orgija!“ – sušukau savo seseriai, rodydama...