aA
Turbūt kiekvienam vairuotojui teko pamatyti kolegų kelyje daromus pažeidimus. Ar tai būtų neatsargus lenkimas, ar važiavimas per raudoną šviesą, ar pėsčiųjų nepraleidimas – tikėtina, kad tokių reginių liudininkai nusižengėlį mintyse apibūdina ne pačiais gražiausiais žodžiais bei linki, kad staiga atsirastų policijos pareigūnai ir nubaustų neatsakingą vairuotoją.
© DELFI / Domantas Pipas

Epolicija neveiksminga

Policija skatina fiksuoti pažeidimus kelyje bei siųsti duomenis pareigūnams, tačiau saugaus eismo specialistai tikina, kad esama pranešimų sistema epolicija.lt nėra efektyvi bei siūlo naudoti sėkmingai užsienyje veikiančias sistemas.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis praėjusių metų pabaigoje informaciją apie siūlomą pranešimų apie pažeidimus sistemą pristatė Saugaus eismo konferencijos metu.

Specialistas teigia, kad epolicija.lt platforma žmonėms yra neparanki ir sudėtinga, nes norint nusiųsti turimą informaciją interesantai užtrunka daug laiko. Reikia pildyti daug pozicijų, todėl piliečiai tiesiog numoja ranką ir net nefiksuoja pažeidimų.

„Programa, su kuria aš gyvai susipažinau, veikia Šveicarijoje. Ji labai paprasta – tereikia į išmanųjį telefoną instaliuoti mobilią aplikaciją. Pakanka užfiksuoti pažeidimą ar įvykį ir programėlė automatiškai registruoja datą, tikslų laiką, vietą ir siunčiamo asmens telefono IP. Galima dar užrašyti papildomą informaciją, bet kartais tiesiog užtenka tik nufotografuoti, tarkim, ant vejos stovintį automobilį. To pakanka, kad pareigūnai jau galėtų registruoti pažeidimą.

Tokiu būdu įtraukiama visuomenė, kuri padeda policijai kovoti su pažeidėjais. Tai labai stiprus visuomenės saugumo variklis, nes vairuotojai tiesiog nepažeidžia taisyklių, nes bijo būti užfiksuoti darantys pažeidimus“, – kaip veikia programa DELFI pasakojo V. Pumputis.

Pasak Saugaus eismo skyriaus specialisto taip skatinamas ir atsakomybės jausmas, nes pažeidėjai žino, kad gali būti užfiksuoti. Tai viena iš priemonių, padėjusi Šveicarijai tapti bene saugiausia avaringumo prasme valstybe.

Nepaisant to, kad ten yra labai daug kamerų, daug efektyvių infrastruktūrinių sprendimų, šveicarų ekspertai pažymi, kad būtent po visuomenės įtraukimo į pažeidimų fiksavimą įvyko lūžis. Pažeidimų skaičius ženkliai sumažėjo.

Vidmantas Pumputis
Vidmantas Pumputis
© DELFI / Andrius Ufartas

Šiuo metu Lietuvoje apie pažeidimus pranešama Epolicija platformoje. Tačiau, kai nėra specialios programos, pareigūnams kyla abejonių dėl pažeidimo vietos, laiko, kitų duomenų. Kaip minėta, siūloma aplikacija visą tai atliks automatiškai.

Ar sėkmingai Vakaruose veikianti programa pritaps ir Lietuvoje?

Skundikų tauta

Vairavimo ekspertas ir instruktorius Artūras Pakėnas mano, kad ši sistema tikrai neišspręs visų problemų. Bet, pasak pašnekovo, Lietuvos vairuotojų mentalitetas yra kitoks nei Vakarų Europoje, tad ši programėlė gali būti pirmas žingsnis pilietinės visuomenės link.

„Aš ne prieš, tegul daro. Pas mus visuomenėje mažai pilietiškumo, dažnai apšaukiama, kad esame skundikų visuomenė. Užsienio šalyse, Vokietijoje, Šveicarijoje, yra labai stiprios vairuotojų bendruomenės. Jeigu ten pastebimas koks nors chuliganiškas elgesys, tai net nekyla dvejonių, kad apie nedrausmingą vairuotoją tuoj pat bus pranešta policijai. Tai yra pilietinis požiūris. Jei nuspręsta laikytis tam tikrų taisyklių, tokie piliečiai yra nepakantūs pažeidėjams.

O pas mus yra šiek tiek iškrypęs mąstymas. Gal ši sistema padės ugdyti pilietiškumą ir sąmoningumą. Juk daug jaunų žmonių naudojasi naujausiomis technologijomis. Gal tai ir padės atkreipti dėmesį. Lietuvoje pranešėjas laikomas skundiku, o užsienyje jis – pilietis“, – Lietuvos ir užsienio vairuotojus lygina A. Pakėnas.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© A.Brazaičio nuotr.

Naujovės reikalingos

V. Pumputis pripažįsta, kad įdiegta sistema iš karto kardinaliai nepagerintų situacijos keliuose. Vis dėlto, tai, kad ši platforma puikiai veikia užsienyje, leidžia tikėtis teigiamų pokyčių ir Lietuvoje.

„Šį programėlė tikrai padėtų operatyviau ir tiksliau išaiškinti pažeidėjus. Šveicarai minėjo, kad pradžioje buvo pernelyg daug pranešimų, bet vėliau pranešimai tapo labiau koncentruoti ir pažeidėjai yra baudžiami.

Taip pat labai akcentuojamas grįžtamasis ryšys. Pranešimą atsiuntusiam asmeniui padėkojama ir suteikiama informaciją apie bylos baigtį, kad pažeidėjas yra nubaustas. Grįžtamasis ryšys yra labai svarbus.

Žmonės Šveicarijoje tikrai aktyvūs. Pradžioje piliečiai net buvo apdovanojami solidžiais prizais, vėliau viešinimas sumažėjo, bet kelyje atsirado tvarka. Vairuotojai jaučiasi saugūs“, – teigia V. Pumputis.

Šiuo metu Lietuvoje daugiausia pranešimų, į kuriuos policija stengiasi reaguoti labiausiai, gaunama dėl neblaivių vairuotojų. Tačiau dėl smulkesnių pažeidimų fiksavimo, žmonės 1-2 kartus pamėgina, bet dėl per sudėtingos sistemos daugiau nebebando.

A. Pakėnas mano, kad naujovės reikalingos. Ekspertas tikisi, kad jei ši sistema bus diegiama, ji padės sumažinti nelaimių skaičių keliuose.

„Pažiūrėkime į mūsų šalies avaringumą ir ką mes daugiau galime kalbėti? Pagal avaringumą esame tarp penkių blogiausių valstybių. Europos Sąjungoje esame pačioje lentelės apačioje, kartu su lenkais, latviais, rumunais, bulgarais. O, pavyzdžiui, estai kažkodėl išlaiko Europos vidurkį.

Automobilių eismas (asociatyvi nuotr.)
Automobilių eismas (asociatyvi nuotr.)
© DELFI / Andrius Ufartas

Aš palaikau šią idėją, blogiau tikrai nebus. Blogai bus tiems, kurie dabar nebaudžiami landžioja, važiuoja agresyviai, chuliganiškai, netvarkingai stato automobilius. Policijos pajėgų nepakanka, o žmonės jau priprato, kad pranešti apie pažeidimus nepatogu, nėra laiko. Jei bus paprasta sistema, galimybė pranešti apie pažeidimą ir tai veiks, tai kodėl gi ne?

Lenkimas ir greitis. Statistika nurodo, kad dėl šių veiksnių įvyksta daugiausiai avarijų. Mes nemokame greitai važiuoti, nemokame lenkti, juk darome tiek avarijų. Jeigu mokėtume, tai avarijų nebūtų. Viskas paprasta“, – tikino A. Pakėnas.

Šveicarijoje dažniausiai fiksuojami pažeidimai yra ištisinės juostos kirtimas, neleistinas automobilio statymas, chuliganiškas ir pavojingas vairavimas. Kaip pavyzdys pateikiama situacija, kuomet dėl netinkamo lenkimo manevro priešpriešiais važiuojanti mašina privalo trauktis, t. y. vairuotojas priverstas keisti važiavimo kryptį dėl kito vairuotojo veiksmų. Užfiksavus tokį atvejį, jei akivaizdžiai matosi pažeidimas, pavojingai važiuojantį pilietį jau galima bausti.

Siekiama keisti vairuotojų mąstymą

V. Pumpučio teigimu, kad pritaikytų šią praktiką Lietuvoje, tuo turėtų užsiimti policijos įstaigos kartu su komunikacijos bendrovėmis.

„Šis siūlymas bus įtraukiamas į Nulinės vizijos projektą jau artimiausiu metu, bus diegiamas inovatyvių priemonių paketas. Tarp jų bus svarstoma ir dėl mobilios pranešimų sistemos įdiegimo. Manau, kad ji sulauks palaikymo. Gal ir bus kažkokių kliūčių teisinėje bazėje, bet, kaip rodo užsienio šalių praktika, tai veikia. Pranešimų sistemą tikrai reikia paprastinti ir skirti daugiau pajėgų gaunamos informacijos apdorojimui.

Naujoji sistema garantuotų saugumą, anonimiškumą, nes svarbiausia yra užfiksuotas akivaizdus taisyklės pažeidimas. Taip palaipsniui keičiamas vairuotojų mąstymas. Tai veikia“, – DELFI kalbėjo V. Pumputis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Gelbsti vairuotojus, atvykstančius pamatyti popiežiaus: netoli Vilniaus centro – 3 tūkst. stovėjimo vietų (16)

Šią savaitę pamatyti popiežių Pranciškų Vilniuje ketina dešimtys tūkstančių vilniečių...

Vilniaus centras vairuotojams nepasiekiamas: uždaro pagrindines gatves, nepaisantiems draudimo – baudos žada nuvilkti paliktus automobilius (81)

Popiežius Pranciškus Lietuvoje lankysis savaitgalį , tačiau jau penktadienį Vilniaus...

Prieš popiežiaus vizitą priminė, ką daryti kelyje išvydus automobilį su švyturėliais (68)

Dėl savaitgalį šalyje laukiamo popiežiaus Pranciškaus vizito Vilniaus ir Kauno gatvėse ne tik...

Kilus įtarimams patikrins, ar sektoriniai greičio matuokliai veikia teisingai (115)

Nuo rugsėjo pradžios pradėję veikti sektoriniai greičio matuokliai sukėlė diskusijų audrą...

Perspėja automobilių savininkus: kišenę patuštinti gali net kieme išpurtytas kilimėlis (148)

Realybė rodo, kad dėl atsainaus požiūrio į aplinkosaugą ar taisyklių nežinojimo kai kurie...

Top naujienos

Rusijos strateginėje zonoje atsivėrė pavojingas kelias (48)

Prieš porą savaičių, kai dangus buvo ganėtinai saulėtas, o oro sąlygos buvo santykinai...

Lietuva užsienio akimis: darbuotojai emigruoja, bet pensininkai lieka (284)

Kad nepatirtų ekonominio nuosmukio, rytinėms ES narėms teks susigrąžinti išvykusius darbuotojus...

Rimvydas Valatka. Išgirsti popiežių Pranciškų pavergto proto šalyje (507)

Kodėl pavergto proto? Juk popiežius Pranciškus aiškiai pasakė, kad „ši tauta iš tiesų...

Rusijos scenarijus 2050-iesiems: Kremlius prognozuoja neišvengiamą karą su Vakarais (746)

Susiskaldžiusi Europa , stagnuojančios JAV ir drąsus daugiapolis pasaulis, kuriame Kremlius...

Bastys: man reikia mandato, kad galėčiau tarnauti su nauja priesaika (46)

2017 metų gruodį prieš pat Kalėdas Konstitucinis Teismas paskelbė, kad Seimo narys Mindaugas...

Velionės laidotuvės virto farsu: kur pagarba mirusiajam ir artimiesiems? (53)

Rugsėjo 9 dieną laidojome kaimynę ir daugiavaikę mamą, kuri buvo užauginusi 7 vaikus.

Finansų planavimo programėlės – išmanus būdas taupyti (5)

Finansų ekspertai sako, kad tarp turtuolio ir vargšo paprastai būna vienas esminis skirtumas –...

Baigėsi popiežiaus vizitas Lietuvoje: miniai žmonių – išskirtinis gestas linkėjo tapti vilties švyturiu, atnaujinta 19.00 (1376)

Popiežius Pranciškus sako, kad skaudžią istoriją išgyvenusi Lietuva gali tapti vilties švyturiu...

Tikrieji žmogaus teisių gynėjai nepamena Gražulio nuopelnų (167)

Petro Gražulio paskyrimas į Žmogaus teisių komitetą ne tik sulaukė 16 tūkst. parašų,...

Mokslininkai pasiūlė devynias priežastis, kodėl iki šiol dar neaptikome nežemiškos gyvybės (55)

Šiuo metu mokslininkams žinoma, kad visatoje egzistuoja milijonai, o gal ir milijardai planetų,...