Kiekvienam savas pirkėjas
„Regitros“ duomenimis, per praėjusių metų sausio–lapkričio mėnesius Lietuvoje įregistruoti 149 452 naudoti lengvieji automobiliai, kai atitinkamai naujų parduota 27 588. Portalo „Autoplius“ pateikiamoje ketvirtinėje ataskaitoje pažymima, kad 2024 metų trečiąjį ketvirtį vidutinė naudotos transporto priemonės kaina siekė 9,2 tūkst. eurų. Šis vidurkis gerai atspindi visą Lietuvos naudotų automobilių rinką, kurioje plačiausia pasiūla ir yra sutelkta kainų žirklėse iki 20 tūkst. eurų.
Tačiau 10 ar 20 tūkst. eurų kainuojantys modeliai gali skirtis kaip diena ir naktis. Naudotų automobilių apžvalgininkas, laidos „Autopilotas“ žurnalistas Vytenis Kudarauskas sako, kad kiekvienam keturračiui yra savas pirkėjas, turintis savo nusistatymus ir įsitikinimus, tad skirtingos transporto priemonės dažnai ir perkamos skirtingose vietose.
„Pavyzdžiui, į turgų keliaujama, nes ten palankesnės kainos. Tačiau reikėtų įvertinti, kad ta kaina tokia ne šiaip sau. Galbūt automobilis neturi visos istorijos, o gal į Lietuvą atvyko po eismo įvykio ar su stambiu defektu. Tebūnie, visa tai sutvarkoma, tačiau – kaip, klausimas – atviras. Tikrai nesakau, kad turguose tik nekokybiški automobiliai, tačiau renkantis ten, reikia būti labai kritiškiems ir atsargiems“, – pavyzdį pateikia pašnekovas.

„Autoplius.lt“ duomenimis, 2024-ųjų trečiąjį ketvirtį 6–10 metų senumo transporto priemonės vidutiniškai kainavo 12,2 tūkst. eurų, o už vidutiniškai 21,4 tūkst. buvo galima įsigyti 1–5 metų amžiaus automobilių. Tad dalis jų buvo beveik nauji, su galiojančiomis gamyklinėmis garantijomis, moderniausiomis gamintojų technologijomis ir pan.
Be to, daugybė tokių automobilių sutelkta įgaliotųjų atstovų pardavimo taškuose, kaip antai „Moller Auto“, „Bravoauto“ ar „Automodus“ bendrovėse. Jos parduoda oficialiose atstovybėse įsigytus naujus ir dažniausiai vieno savininko eksploatuotus automobilius – šie po numatyto laiko grįžta pardavėjams.
Tai pirkėjams suteikia papildomų privalumų: nuo naujų modelių pardavimo salonų aptarnavimo standarto, skaidrios transporto priemonės istorijos pateikimo iki papildomos pardavėjo suteikiamos garantijos. Štai „Bravoauto“ išsiskiria net 12 mėnesių (arba 20 tūkst. km) suteikiama garantija, be to, pirkėjams duodama ir 21 dienos automobilio grąžinimo garantija. Siūlomus automobilius galima išbandyti, be to, juos galima apžiūrėti ne aikštelėje, o šiltame salone, yra galimybė palyginti įvairius skirtingų gamintojų modelius vienoje vietoje.

„Įgaliotųjų atstovų salonai dažniausiai pateikia automobilius, turinčius visą istoriją, serviso patikrą, jiems suteikiama garantija ir pan. Tai tikriausiai patikimiausias būdas pirkti, tačiau čia automobilių kainos yra šiek tiek didesnės nei turguje ar perkant iš fizinio asmens. Bet reikėtų įvertinti tai, jog salone visas procesas, nuo automobilio apžiūros iki jo įsigijimo, bus lydimas vadybininko, gausite visą reikiamą informaciją“, – paaiškina V. Kudarauskas.
Skelbimų privalumai ir trūkumai
V. Kudarauskas pastebi, kad didžiausios pasiūlos ieškantys vairuotojai visų pirma neria į internetinius portalus. Išsirinkus konkretų modelį, neretai ten galima rasti nuo kelių dešimčių iki šimtų kriterijus atitinkančių alternatyvų.
„Tuomet reikėtų siaurinti filtrus, dar labiau konkretinti savo poreikius. Žinoma, čia patogu tai, kad viskas vienoje vietoje ir nereikia niekur važiuoti. Bet kartais nepateikiama visa informacija, įkeliamos nekokybiškos ir neaiškios nuotraukos arba automobilis nufotografuojamas taip, kad kai kurie defektai nematomi, pavyzdžiui, prairusi sėdynė, įbrėžimai ir pan. Todėl kaip pirminė paieškos stotelė internetiniai portalai tikrai atrodo neblogai, tačiau iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad ne taip ir retai, atvykus į apžiūrą, paaiškėja, kad nelabai yra ką žiūrėti, automobilis ne visai atitinka pardavėjo pateiktą aprašymą ir pan. O tai vėlgi tiek laiko, tiek ir finansinės sąnaudos“, – vertina specialistas.

Jo teigimu, šiek tiek laiko ir finansų būtina paskirti automobilio istorijos patikrai ar kelionei į servisą. Jei pardavėjas nesutinka ar net nesuteikia galimybės atlikti normalų bandomąjį važiavimą, turėtų užsidegti raudona lemputė, kad čia reikėtų sustoti.
„Apskritai, reikėtų vertinti savo pinigus ir laiką. Pavyzdžiui, daugeliui 20 tūkst. eurų ne tokia ir menka suma. Todėl kyla klausimas, ar tikrai norite tuo rizikuoti ir kiek laiko, noro bei galimybių turite automobilio apžiūroms ir patikroms? Kartais noras sutaupyti gali tapti didesnėmis nei planuota išlaidomis“, – pastebi V. Kudarauskas.
Ką siūlo?
„Regitros“ duomenys rodo, kad tarp populiariausių 2024 metais įregistruotų naudotų automobilių dominuoja BMW, „Volkswagen“, „Audi“, „Volvo“ ir „Peugeot“ markės. O ką įsigyti siūlo minėtos bendrovės, besidairantiems 15–20 tūkst. eurų kainų rėžyje?
Pavyzdžiui, „Moller Auto“ skelbimuose 2024 metų pabaigoje buvo galima rasti 19 160 eurų kainuojantį 2019-ųjų gamybos „Volkswagen Passat“ universalą. 152 tūkst. kilometrų nuriedėjęs automobilis su 2 litrų darbinio tūrio 150 AG dyzeliniu varikliu ir automatine pavarų dėže pasižymėjo gana gausia komforto įranga (LED žibintai, „Alcantara“ apmušalai, 3 zonų klimato kontrolė ir pan.).

Dar vienas pavyzdys – „Bravoauto“ už 19 991 eurą siūlomas 2022 metų gamybos „BMW 218 Gran Tourer“ su 1,5 litro 134 AG galios benzininiu varikliu ir 65 500 km siekiančia rida. Solidžiai sukomplektuotas modelis su automatine pavarų dėže turi „autoDNA“ ataskaitą, kurioje pateikiama patikrinta jo istorija. Be to, automobiliui jau atlikta visa serviso patikra, valstybinė techninė apžiūra, o pardavėjas įsipareigoja pats jį užregistruoti bei pateikti lizingo ir draudimo pasiūlymus.

Kitas pavyzdys pastarosios bendrovės skelbimuose – 16 991 eurą atsieinantis madingo SUV kėbulo 2017 metų „Peugeot 3008“ modelis su 1,6 litro 120 AG dyzeliniu varikliu ir automatine pavarų dėže. 129 500 km nuvažiavęs automobilis turi iš dalies odines (priekinės – šildomos) sėdynes, elektra valdomą bagažinės dangtį, automatinius LED žibintus, buvo pirktas ir prižiūrėtas oficialioje gamintojo atstovybėje Lietuvoje.

Tad pavyzdžiai rodo, kad iki 20 tūkst. eurų pasiruošę išleisti vairuotojai gali rinktis iš pakankamai įvairių skirtingo amžiaus gerai sukomplektuotų modelių. Tuo metu Lietuvos bankų asociacijos ir Autoplius.lt duomenimis, pernai vidutinė naujo automobilio kaina Lietuvoje siekė 36,7 tūkst. eurų.
Nusipirkote naują automobilį? Už tokią pat sumą jo jau neparduosite
Automobilis – išskyrus pačius rečiausius, istorinius ar kolekcinius egzempliorius – tikrai nėra tas turtas, kurio vertė laikui bėgant auga. Ją mažina automobilio rida, bendras nusidėvėjimas ir netgi konkrečiu laikotarpiu vyraujančios automobilių mados. Tačiau bene paslaptingiausias vertės sumažėjimas įvyksta, visiškai naują automobilį nupirkus patį pirmąjį kartą – išvažiavus pro salono duris, jo kaina gali sumažėti net iki penktadalio. Ekspertai atskleidžia šio fenomeno priežastis.
Bendrovės „BRC Autocentras“ projektų vadovas Tomas Doveika sako, kad eksploatuoti pradėto automobilio vertę mažina objektyvūs veiksniai, o momentinis nuvertėjimas po pirmojo pardavimo – ne išimtis.
„Į salone eksponuojamo naujo automobilio kainą paprastai yra įskaičiuoti automobilių gamintojų atstovų („dilerių“) kaštai, importuotų automobilių mokesčiai ir pačių gamintojų antkainiai. Visos šios kategorijos nėra paties automobilio, kaip atskiro daikto, kainos sudedamoji dalis, tad natūralu, kad jį nupirkus tos kainos dalies nebelieka“, – paslapties šydą praskleidžia T. Doveika, pridurdamas, kad poros ar kelių metų senumo automobiliai visuomet kainuoja ženkliai pigiau, bet jų funkcionalumas, kokybė ir patogumai praktiškai yra tokie pat kaip naujų.

Ekspertai skaičiuoja, kad vidutiniškai per 12 mėnesių nuo pirmojo pardavimo automobilis, priklausomai nuo gamintojo ir modelio, gali prarasti 20-30 proc. vertės, po penkerių metų – iki 50 proc., o po dešimties metų jis jau gali tekainuoti vos penktadalį pradinės sumos ar dar mažiau.
„Kaip automobilis išlaikys savo vertę, priklauso nuo daugybės faktorių. Vieni pagrindinių, žinoma, yra jo rida ir tinkama priežiūra. Tačiau yra sąlygų, visiškai nepriklausančių nuo vairuotojo – pavyzdžiui, tam tikros automobilių markės ar modeliai vertę išlaiko geriau nei dauguma. Prie tokių galima priskirti tiek prabangios klasės gamintojus, pavyzdžiui, „Porsche“ ar „Lexus“, tiek ekonominės klasės, bet puikią ilgalaikę reputaciją turinčius automobilių pasaulio atstovus – tarkim, „Subaru“, – pasakoja ekspertas.
Pasak T. Doveikos, atskirais laikotarpiais konkrečių automobilių kainai ir vertės išlaikymui įtakos turi ir bendra ekonomikos situacija, ir automobilių mados. Pavyzdžiui, ekonomikos augimui sulėtėjus ar jai ėmus trauktis, automobiliai, kaip ne pirmo būtinumo prekė, nuvertėja greičiau. Ir priešingai – jei kažkoks automobilis, jo modelis ar kėbulo tipas staiga tampa madingas, toks automobilis vertę išlaiko kur kas ilgiau.