Pastaraisiais metais paplito kalbos, kad šaltą žiemos rytą variklių šildyti nebereikia. Neva tai – nereikalingas degalų eikvojimas, oro tarša ir pan. Neva moderniems automobiliams su pažangiausiomis degalų įpurškimo sistemomis viso to nereikia – sėdi ir važiuoji. Tik ar ilgai ir ar toli...iki artimiausio serviso?
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Apskritai kažkiek tiesos aukščiau išvardintuose argumentuose yra – modernių automobilių kompiuteriai puikiai apskaičiuoja, kaip varikliui dirbti, kad jis būtų efektyvus ir šaltyje. Nepasiginčysi ir dėl kito dalyko – jei automobilį iš ryto tuščiomis apsukomis zirzinsite 20-30 min., išmetamųjų dujų emisijų ore tikrai nesumažės.

Tačiau tai – tik viena medalio pusė. Kai užklumpa šalčiai, dera prisiminti, kad yra ir antroji. Juk net ir tie, kurie agituoja nešildyti automobilių variklio šaltyje, nesiginčija, kad nieko baisaus neatsitiks, jei šaltyje užvestas variklis laisva eiga padirbės nuo kelių sekundžių iki pusės minutės. Vis dėlto pašildyti jį rekomenduotina net ir keletą minučių. Ir štai kodėl.

Visai ne dėl degalų ar noro pateršti atmosferą (neva šiltesnis klimatas, švelnesnės žiemos, mažesni mokesčiai už šildymą). Jei jūsų automobilis šaltyje praleido visą naktį ar net visą savaitgalį, visa variklio alyva, kurios luobelė turėtų dengti svarbiausias judančias variklio dalis, būna nuslūgusi į karterį. O ten tas tepalas dėl didelio šalčio būna sutirštėjęs, klampesnis, tąsesnis. Gal kada teko matyti, kaip atrodo šaldytas sirupas ir šiltas sirupas? Tas pats galioja ir variklio alyvai.

Tad užvedus šaltą variklį, jis kurį laiką veikia, galima sakyti, beveik be tepimo. Jei tokios būklės variklį pavaišinsite darbinėmis apkrovomis, variklio detalės mažų mažiausiai greičiau dils, o vieną gražią gražios žiemos dieną gali ir neatlaikyti. Vos užvestas didžiuliame šaltyje, jis nebūna pasiruošęs dirbti tą pačią akimirką. Leiskite varikliui minutę, kitą pašildyti sustingusį tepalą ir susitepti vidines detales – cilindrus, stūmoklius ir visa kita. Judančios detalės tada jausis žymiai, žymiai geriau ir funkcionuos ilgiau bei patikimiau.

Nereikia persistengti ir įjungtu varikliu stovėti pusvalandį. Bet keletas minučių pasyvaus apšilimo visiems automobilio tepalams ir skysčiams bus tik į naudą.

Jūsų automobilis su mechanine pavarų dėže? Ar kada atkreipėte dėmesį, kaip keistai ir klampiai – lyg į ją kas būtų prileidęs želė – jungiasi pavaros šaltą žiemos rytą? Pagalvokit, kaip tokiomis aplinkybėmis jaučiasi pavarų dėžės detalės ir ar verta jas prievartauti šalčiu. Tegul automobilis minutę, kitą apšyla – sušils ne tik variklis, bet ir kiti jame esantys skysčiai.

Tie maži sprogimai cilindruose šildo ne tik variklį, bet ir aušinimo skystį, o šis savo ruožtu šildo į saloną pučiamą ventiliatoriaus orą. Todėl oras automobilio salone įšyla, ir jei negailėsite kelių minučių pašildymui, prie vairo sėdės ir į kelią išvažiuos ne apšalusi ledo skulptūra, o šiltai ir patogiai besijaučiantis vairuotojas ar vairuotoja. Salono ventiliatorius – ne stebukladarys. Kad vairuoti netrukdyti ledinio vėjo gūsiai, kad neapšaltų priekinis stiklas, ventiliavimo sistemą irgi reikia pašildyti.

Pagalvokim ir apie laiko sąnaudas. Taip, tas dvi, tris minutes variklis dirba tuščia eiga ir vartoja degalus, nors automobilis stovi vietoje. Bet galbūt kaip tik tų trijų minučių alyvos ir kitų skysčių pašildymui pakaks tam, kad jūsų automobilis be rimtesnių gedimų nuvažiuotų viena, kita dešimčia tūkstančių kilometrų toliau. Tai reiškia, kad taip galbūt sutaupysite laiko, nervų ir eurų, kuriuos eikvoja automobilio remontas. Jei nereikės mašinos remonto, nereikės eikvoti degalų detalės atvežimui. O kur dar jos pagaminimas, pristatymas į prekybos taškus, rinkodara ir kitos energijos sąnaudos – juk viso to metu atmosfera irgi teršiama. Kažin, ar tos trys papildomos minutės vieną. kitą labai šaltą žiemos rytų atmosferą spės priteršti labiau nei detalės pagaminimo ir pristatymo energinės sąnaudos.

Mūsų automobiliai – pagalbininkai, kurie į darbą mūsų sėdimąsias veža net ir speiguotą, šaltą rytą. Ko gero, jei su jais elgsimės gražiai, neengsime per šalčius ir apšilimui paaukosime kelias minutes savo laiko ir keliasdešimt mililitrų degalų, jie irgi elgsis bei tarnaus gražiai, neengdami mūsų.

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Geriausias Lietuvos vairuotojas atskleidė auksinę taisyklę

Antrus metus iš eilės geriausio Lietuvos vairuotojo titulą iškovojęs Kęstutis Taškūnas...

A. Juknevičiaus patarimai vairuotojams: kaip išvengti rudens pavojų (1)

Atėjus rudeniui vairuotojai turėtų „perprogramuoti“ vairavimo įgūdžius ir paruošti...

Kai kurios greičio matavimo įrangos Lietuvoje nepajėgia užfiksuoti joks radarų detektorius (17)

Nemažai šalies vairuotojų yra įsigiję radarų detektorius, kurie informuoja apie keliuose...

Vairuotojams Vilniuje ruošiamos naujovės (102)

Geros naujienos Vilniaus vairuotojams – bus atnaujinama sostinės automatizuota šviesoforų...

„Regitros“ rekordininkas egzaminą išlaikė 39 bandymu (47)

VĮ „Regitros“ atstovai tikina, kad, rugsėjo 1-ąją įsigaliojus naujai vairavimo egzaminų...

Top naujienos

Pirmą kartą pas darbdavius atėję jaunuoliai nesikuklina: vardija neadekvačias sumas (451)

Pirmojo darbo ieškančių jaunuolių lūkesčiai dažnai būna nepamatuoti, o algos jie tikisi...

Naktis Vilniuje: 135 km/val. greičiu lėkęs vairuotojas ir dešimtys kitų skraidančių erelių (77)

Naktį iš penktadienio į šeštadienį Vilniaus kelių patruliai surengė įprastinį reidą....

Apklausa: „valstiečių“ reitingas – žemiausias po rinkimų, vis ryškėja kitos žvaigždės (88)

Valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga ( LVŽS ) reitingų lentelėje užima...

Iškėlė versiją, kodėl dingo baikeris: viskas prasidėjo dar vasarą (535)

Mįslingai dingusio baikerio Aivaro Kilkaus draugai ir artimieji surėmė pečius su policijos...

Išskirtines grumtynes D. Saboniui dar ilgai primins randas ant veido (13)

Domantas Sabonis itin skambiu pasirodymu debiutavo Indianos „Pacers“ klube, o jau antrame sezono...

Jūrmalos rudens grožis per fotomenininko objektyvą (1)

Daug gražių rudens akimirkų šiuo metu galima stebėti didžiausiame Latvijos kurorte Jūrmaloje....

Sužinokite, kurios rūšies svogūnai naudingiausi sveikatai

Patiekalų, kuriuos gaminant naudojami svogūnai, receptuose retai kada nurodoma kokios rūšies...

Savaitgalio orai: vieną dieną lietus, kitą – vėsa ir saulė (5)

Priešaky – dvi kontrastingos savaitgalio dienos. Šeštadienio naktį šalyje pradės lyti, tiesa,...

Tikimybė, kad atrasime ateivių pėdsakus, yra (96)

Prieš savaitę praėjęs penktadienis ir dar 13-ta diena – puikus metas pasvarstyti apie tai, kas...

Š. Jasikevičius: kovojome, tačiau taktiškai tai buvo absoliutus košmaras (31)

„Jei sąžiningai, sunku rinkti žodžius. Tai buvo kažkoks taktikos susitarimų nevykdymo...