aA
Nors rūko žibintų naudojimas aiškiai apibrėžtas Kelių eismo taisyklėse (KET), kad juos galima naudoti tik esant blogam matomumui arba kai nešviečia priekinis kairysis žibintas, tačiau nemažai Lietuvos vairuotojų juos naudoja ne pagal paskirtį – esant geram matomumui tiek dienos, tiek ir nakties metu. LRT.lt kalbinti ekspertai pabrėžia, kad netinkamas rūko žibintų naudojimas yra ne tik pavojingas, bet ir ekonomiškai nenaudingas.
Spūstys
© DELFI / Kiril Čachovskij

Savaitgalį tragiškai pasibaigusi avarija kelyje Vilnius-Panevėžys, kurios metu susidūrė keturi lengvieji automobiliai ir autobusas, galėjo kilti dėl rūko, slidžios kelio dangos ir nesaugaus vairuotojų pasirinkto greičio.

Rūkas vairuotojus lydėjo visą šį savaitgalį, todėl tvarkingai veikiantys rūko žibintai itin pravartūs esant tokioms eismo sąlygoms.

Automobilių apžvalgininkas ir keliautojas Jurgis Paplaitis pastebi, kad per pastaruosius 15 metų vairuotojų įpročiai pasikeitė ir rūko žibintai be reikalo naudojami vis rečiau. Tačiau tokių vairuotojų vis dar pasitaiko. Pašnekovas nesupranta, kodėl vairuotojai taip daro, nes netikslingas jų naudojimas jokios naudos neteikia. Priešingai – tai netgi nenaudinga.

„Naudoti juos dienos metu – visiškai beprasmiška. Rūko žibintai šviečia kitaip nei, pavyzdžiui, artimųjų šviesų. Jų principas toks, kad esant rūkui kuo geriau būtų apšviestas kelkraštis. Jie nukreipti į apačią, todėl prie reikšmingo kelio apšvietimo į priekį neprisideda.

Taip pat rūko žibintai naudoja labai daug energijos, todėl nelogiška važinėti juos įsijungus, nes automobilis naudoja ir daugiau degalų“, – kodėl nemato prasmės naudoti rūko žibintus pasakoja J. Paplaitis.

Naujus automobilius nuolat išmėginantis ekspertas prognozuoja, kad apie tokią problemą kaip netinkamu laiku naudojami rūko žibintai netrukus turėtume pamiršti, nes jų tiesiog nebeliks. Vis daugiau naujų automobilių naudoja LED technologijos žibintus, kurie veikia taip, kad papildomų rūko žibintų nebereikia.

„Manau, kad bet kokiu atveju po penkerių metų tokia diskusija taps nebeaktuali, nes populiarėja segmentais šviečiantys LED žibintai. Tokie žibintai prisitaiko prie aplinkos, keičia intensyvumą ir apšvietimo kampą, atsižvelgiant į eismo sąlygas, todėl ir atskiri rūko žibintai nebereikalingi“, – LRT.lt sako J. Paplaitis.

Lietuvos kelių policijos pareigūnai taip pat pastebi gerėjančias tendencijas keliuose.

„Pastebime, kad keliuose tikrai mažiau vairuotojų naudojančių rūko žibintus ne pagal paskirtį. Manome, kad nemažai įtakos tam turėjo dienos šviesos žibintai, kurie gamykliškai montuojami į beveik visus naujesnius automobilius. Taip pat kai kurie vairuotojai sumontuoja papildomus LED žibintus, kurie ir gražiau bei ryškiau šviečia, ir naudoja mažiau energijos“, – LRT.lt teigia policijos atstovai.

Tačiau nedrausmingų vairuotojų vis dar pasitaiko. Dažniausiai jie teisinasi tuo, kad nepastebėjo, jog važiuoja su įjungtais rūko žibintais. Jaunesni vairuotojai mano, kad su įjungtais rūko žibintais jų automobilis atrodo gražiau. Tačiau ir nepastabumas, ir grožis gali kainuoti.

„Atsakomybė už netinkamą rūko žibintų naudojimą atskirai nenumatyta. Taikoma Administracinių nusižengimų kodekso 417 straipsnio 8 dalis, kuri sako, kad KET pažeidimai, išskyrus šiame kodekse numatytuosius, užtraukia įspėjimą arba baudą vairuotojams nuo 10 iki 12 eurų“, – perspėja pareigūnai.

Griežti reikalavimai techninių apžiūrų centruose

Pagal Lietuvos techninių apžiūrų centrus vienijančios organizacijos „Transeksta“ turimus duomenis, praėjusiais metais rūko žibintų didelių trūkumų diagnozė buvo nustatyta šiek tiek daugiau nei 4 proc., arba 28 337 automobiliams. „Nedidelių trūkumų“ vertinimo sulaukė panašus tikrintų M1 klasės automobilių skaičius – 29 798 arba 4,2 proc. iš maždaug 704 tūkst. atvykusių į TA centrus.

„Transeksta“ atstovas žiniasklaidai Renaldas Gabartas paaiškino, kokie ir kaip priekinių rūko žibintų defektai vertinami techninių apžiūrų centruose.

„Jei rūko žibintas turi nedidelių šviesos sklaidytuvo defektų ir skleidžiamai šviesai poveikio nėra, tai vertinama kaip nedidelis trūkumas. Jei šviesos sklaidytuvas suskaldytas, žibinte yra kiauryminis pažeidimas ir (ar) fiksuojamas poveikis skleidžiamai šviesai – tai didelis trūkumas.

Nepatikimai ar netinkamai pritvirtintas rūko žibintas – nedidelis trūkumas, tačiau jei dėl šios priežasties yra rizika, kad rūko žibintas gali nukristi arba akinti priešpriešine kryptimi važiuojančius eismo dalyvius – tai vertinama kaip didelis trūkumas“, – LRT.lt paaiškina R. Gabartas.

Techninių apžiūrų centruose priekinių rūko žibintai tikrinami beveik taip pat, kaip ir artimosios šviesos. Tačiau R. Gabartas atkreipia dėmesį, kad netinkamai sureguliuoti rūko žibintai dar nereiškia, kad tai bet kokiu atveju bus traktuojama kaip didelis trūkumas.

„Jei šviesos pluošto riba sklinda per žemai, TA kontrolieriai fiksuos nedidelį trūkumą, o jei šviesos pluošto riba sklis aukščiau nei priekinių žibintų šviesos pluošto ribos – tai didelis trūkumas.

Toks pat vertinimas bus, jei rūko žibinto skleidžiamos šviesos spalva arba ryškumas, žibinto padėtis, išdėstymas, ženklinimas neatitinka nustatytų reikalavimų ar užfiksavus neveikiantį rūko žibintų jungiklį“, – priduria R. Gabartas.

Ekspertas pabrėžia, kad KET labai aiškiai apibrėžia, jog rūko žibintus galima naudoti tik tuomet, kai dėl rūko matomumas yra mažesnis nei 300 metrų, kai lauke migla ar stipri liūtis, bet naktis nėra traktuojama kaip blogo matomumo sąlyga, todėl naudoti rūko žibintus nakties metu – draudžiama. Ekspertas paaiškina ir tai, kodėl blogai veikiantys rūko žibintai gali būti pavojingi kitiems vairuotojams.

„Netinkamai sureguliuoti rūko žibintai gali iš tiesų stipriai akinti. Taip nutinka tiek prasilenkiant priešpriešais važiuojantiems automobiliams, tiek spiginant į galinio vaizdo veidrodėlį. Dėl šių dalykų iškyla grėsmė, kad akinamas vairuotojas neadekvačiai įvertins situaciją, laiku nepastebės jo judėjimo trajektorijoje esančių kliūčių ir pan.“ – tikina R. Gabartas.

Galinis rūko žibintas – privalomas visiems

Priekinius rūko žibintus turi ne kiekvienas automobilis. Tuo metu bent vienas galinis – privalomas kiekvienam Europoje registruojamam automobiliui.

Galinis rūko žibintas šviečia ryškia raudona spalva ir esant rūkui iš paskos važiuojančiam vairuotojui padeda geriau matyti priekyje esantį automobilį, nesvarbu, ar jis važiuoja, ar yra sustojęs.

Atliekant automobilio techninę apžiūrą, kontrolieriai atsižvelgia į galinių rūko žibintų veikimą. Jei galinis rūko žibintas neveikia – tai yra didelis trūkumas.

„Daugeliu atvejų automobiliai turi po vieną galinį žibintą, montuojamą kairėje kėbulo pusėje. Kai kurie automobiliai turi du rūko žibintus ir abu jie privalėtų degti tuo atveju, jei ir dešinysis yra visiškai paruoštas naudojimui“, – pabrėžia R. Gabartas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (49)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už KET pažeidimus būtų išrašomos automatiškai (10)

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už specialių įtaisų fiksuotus Kelių eismo taisyklių...

Jei automobilis vis dar su vasarinėmis padangomis – pasikeisti jas jau pavėlavote (213)

Kelių eismo taisyklės nurodo, kad nuo lapkričio 10 dienos visos eisme dalyvaujančios transporto...

Eismo sąlygas sunkina rūkas, vairuotojams – svarbus prašymas (5)

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia sausos, vietomis yra drėgnų kelių...

Top naujienos

Po Austrijos pastabų sukruto visa Europa: patyliukais pasirašomos sutarties pasekmes jausime ilgai papildyta (80)

Vokietija kunkuliuoja. Šįkart dėmesio centre atsidūrė Jungtinių Tautų parengta Pasaulinė...

Andrius Tapinas. Laisvas mokytojų laikas – pasityčiokit dar, premjere, jums gerai sekasi (494)

Ilgai galvojau apie tai, ką vakar drėbtelėjo mano valstybės premjeras, o šiandien kaip...

Mokytojų pavyzdžiu seka ir ugniagesiai: ruošiasi protestui (68)

Ugniagesių gelbėtojų profesinė sąjunga (UGPS) reikalauja kitų metų valstybės biudžete skirti...

„Norfa“ atsitraukia: pirkėjai privertė keisti prekybos tinklo planus (301)

Prieš metus pirmąją parduotuvę be tradicinių kasų atidaręs mažmeninės prekybos tinklas...

Jau visai netrukus visų dirbančiųjų laukia lemtingas apsisprendimas: nuo to priklausys, kokią pensiją gausite (21)

Nuo naujų metų Lietuvoje įsigalios nauja pensijų reforma , kuri jau dabar verčia būsimus...

Erika Vitulskienė parodė visą „plius dydžio“ kolekciją moterims, žinančioms savo vertę (34)

Lapkričio 17 dieną Panevėžyje įvyks mados mugė, kurioje kartu su kitais žinomais Lietuvos...

Pravieniškių „bachūrai“ sulaukė palaikymo iš Alytaus kalinių: zonose – maišto nuotaikos (166)

Pravieniškių pataisos namų darbuotojų bandymas sutramdyti daugybę metų čia vadovavusius...

Vilniaus planuose – visiška Ukmergės gatvės transformacija (127)

Intensyvi ir dažnai spūsčių kaustoma Ukmergės gatvė Vilniuje keisis neatpažįstamai, ją...

Rekomenduoja DELFI: kaip atėjus į „Scanoramą“ nepasiklysti tarp filmų

Europos šalių kino forumas „Scanorama“ jau įsibėgėjo. Akys mirga nuo filmų pavadinimų,...

Penkios žiemos kelionių kryptys: čia įmanoma suderinti pramogas ir pasiruošimą šventėms

Į parduotuvių lentynas pamažu atkeliaujančios šventinės dekoracijos pranašauja apie...