Akumuliatorius – prietaisas kaupti energiją. Tai cheminis elektros srovės arba maitinimo šaltinis. Jo veiklą galima atkurti įkraunant, t. y. praleidžiant juo srovę priešinga kryptimi, nei iškraunant. Išsikraunant akumuliatoriui, cheminė energija virsta elektros, o jį įkraunant, atvirkščiai, elektros energija virsta chemine.

Akumuliatoriaus dėvėjimosi požymių negalime pamatyti, todėl šaltą žiemą neužsivedantis automobilis beveik visuomet būna nemaloni staigmena. O problemos kaltininku dažniausiai tampa akumuliatorius ir suskumbama jį keisti. Tai padaryti galima be specialistų pagalbos, tik būtina turėti keletą įrankių.

Jei naujas akumuliatorius pradeda ožiuotis jau po pusmečio, beveik visais atvejais tam įtakos turėjo netinkamas jo naudojimas ar automobilio elektros įrangos gedimai: neefektyvus generatoriaus darbas ar energijos nutekėjimas. Objektyvios priežastys – naudojimo trukmė ir paleidimo ciklų skaičius – sudaro tik 10 procentų atvejų, priverčiančių ieškoti naujo akumuliatoriaus. Net 90 procentų gedimų yra dėl neišmanymo arba daromų klaidų.

Nežinant tikrosios priežasties, naujas akumuliatorius padės neilgam – po kurio laiko teks susidurti su tokiomis pat problemomis. Todėl vos pastebėję, kad automobilio variklį sunku paleisti, kreipkitės į specialistus. Kartais akumuliatorius labai greitai iškrauna gausi elektros įranga – galinga garso aparatūra, papildomi žibintai, šildomos sėdynės, dažnai montuojamos net kelios apsaugos sistemos ir ypač grandinėje atsiradęs srovės nuotėkis. Dažnai vairuotojas apie tai net nepagalvoja.

Kartais net tokios smulkmenos, kaip nešvarūs akumuliatoriaus poliai, neleidžia srovei tekėti į gnybtus, todėl sunku paleisti variklį.

Gelbėjimosi būdai

Kai susiruošus važiuoti staiga paaiškėja, kad akumuliatorius visiškai išsikrovęs, veiksmingiausias būdas pajudėti iš vietos – paleidimo laidais pasiskolinti kito automobilio energijos. Tačiau per tokią gelbėjimo operaciją, prijungus vadinamuosius krokodilus, susidarę dideli srovės svyravimai gali pakenkti visai elektros sistemai. Todėl automobilis, besidalijantis energija, turėtų stovėti išjungta degimo sistema.

Jei niekas neturi reikalingų laidų, automobilį su mechanine pavarų dėže galima bandyti paleisti velkant lynu. Tačiau tokiu atveju reikėtų saugotis rizikų, susijusių su slidžiu keliu ir apšalusiais langais. Įjungus pavarą ir atleidus sankabą, traukiamos mašinos ratai blokuojami – jie pradeda slysti, todėl automobilis gali iššokti į priešpriešinio eismo juostą ar atsistoti skersai kelio.

Dar vienas gelbėjimo būdas senam ir silpnam akumuliatoriui – laikyti jį šiltoje patalpoje. Žinant automobilio problemas, pradedančias kamuoti šaltuoju metų laiku, vakare galima akumuliatorių išsiimti, parsinešti namo, o rytą – grąžinti į vietą.

Visiškai išsikrovusį automobilio akumuliatorių reikia įkrauti stacionariai, o geriausia – tai patikėti specialistui. Perkrauto ir ne visai įkrauto akumuliatoriaus veikimo laikas sutrumpėja keletą kartų. Įkrauti „tuščią“ akumuliatorių užtrunka ne mažiau nei 20 valandų, kai ši procedūra atliekama šildomoje patalpoje. Svarbu ir tai, kad iškrautą akumuliatorių būtina kiek įmanoma greičiau įkrauti. Priešingu atveju jis bus sugadintas – cheminės reakcijos (sulfatizacija) taip paveikia plokštes, kad jos nebegali nei priimti, nei atiduoti energijos.

Būtina išsirinkti tinkamą

Renkantis naują akumuliatorių reikėtų pamatuoti baterijos startinę srovę ir, jeigu leidžia akumuliatoriaus konstrukcija, elektrolito lygį virš plokštelių bei jo tankį. Pastarasis privalo būti 1,28 g į kub. cm, tačiau dažniausiai to patikrinti neįmanoma, nes dabar parduodami akumuliatoriai yra visiškai hermetiški, turi gamykloje elektrolitu pripildytas baterijų sekcijas. Pamatuoti automobilinės baterijos talpumą nesunku, tačiau tam reikia specialios įrangos, todėl tą padaryti gali nebent transporto įmonių specialistai. Visiems kitiems automobilininkams tenka pasikliauti gamintojų profesionalumu ir pardavėjų sąžiningumu.

Kiekvieno automobilio kėbule yra numatyta akumuliatoriaus vieta ir kiekvienas mašinų gamintojas pateikia tinkamų akumuliatorių matmenis.

Todėl prieš įsigyjant naują akumuliatorių būtina išsiaiškinti, koks dydis tinkamas.

Modelį patartina rinktis pagal automobilio gamintojo reikalavimus, tačiau tokio akumuliatoriaus kaina gali būti gerokai didesnė. Todėl patartume rinktis identiškos charakteristikos akumuliatorių, bet niekad nepirkite negirdėto prekinio ženklo gaminio, nes gali neatlaikyti mūsų žiemos.

Akumuliatoriaus talpa ir galingumas taip pat labai svarbūs. Taigi juos taip pat rinkitės pagal automobilio gamintojo reikalavimus. Ir niekada nesirinkite silpnesnio akumuliatoriaus.

Nerekomenduojame pirkti panaudoto prietaiso, nes negalite žinoti, kokiomis sąlygomis jis buvo naudotas, kaip ilgai tarnaus.

Jei automobilyje įmontuojamas didesnės talpos akumuliatorius, nei buvo numatę mašinos konstruktoriai, generatorius jo niekada kaip reikiant nepakraus. Tokiu atveju būtina kas keletą mėnesių (ypač šaltuoju metų laiku) patikrinti bateriją ir pakrauti ją papildomai.

Labai svarbu pasirinkti tinkamos talpos (Ah) akumuliatorių. Automobilio generatorius apskaičiuotas įkrauti tam tikros talpos akumuliatorių. Jei pasirinksite netinkamai, generatorius akumuliatorių tiesiog sugadins.