aA
Keleivių vežėjai jau ne pirmą kartą bando įtikinti valdininkus keisti aprašą, kuris reglamentuoja Europos Sąjungos skiriamų lėšų įsisavinimą panaudojant jas naujų autobusų įsigijimui, nes pastarojo atitikti neįmanoma. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, jei situacija nesikeis, autobusų parkai praras galimybę atnaujinti savo transporto priemones, o keleiviai ir toliau bus priversti naudotis morališkai pasenusiais, neekologiškais ir jau ne pirmą dešimtmetį skaičiuojančiais autobusais.
© Vilniaus miesto savivaldybės nuotr.

Situacija tampa kurioziška

„Ne paslaptis, kad keleivių vežimas nėra pelningas verslas. Iš esmės tai labiau yra socialinė paslauga, nei verslas. Nepaisant to, keleivių vežėjai retkarčiais atnaujina savo autobusų parkus, panaudodami išorinius finansavimo šaltinius, kurie yra bemaž vienintelė galimybė įsigyti šiuolaikišką transportą“, – būtinybę įsisavinti atnaujinimui skirtas lėšas akcentuoja asociacijos „Linava“ viceprezidentas keleiviniam transportui Rimantas Martinavičius.

Po ilgų ginčų ir derinimų 2016 m. pabaigoje buvo patvirtintas 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo autobusų parkų atnaujinimui sąlygų aprašas, kuriame nustatyta, kad galimi pareiškėjai yra savivaldybių administracijos, kurios įgyvendina projektą kartu su partneriais. O galimi partneriai yra pareiškėjų savivaldybių teritorijoje keleivių vežimo veiklą vykdančios įmonės, su kuriomis sudarytos viešųjų paslaugų teikimo sutartys.

Sutartys sudaromos vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu. Šis reglamentas suteikia teisę savivaldybėms pačioms spręsti dėl vežėjų parinkimo būdo: skelbti konkursą ar pavesti veiklos vykdymą savo kontroliuojamiems vežėjams. Daugelis savivaldybių ir yra sudariusios viešųjų paslaugų teikimo sutartis su savo kontroliuojamomis įmonėmis, neskelbdamos konkurso.

Dažniausiai toks sprendimas būdavo pasirenkamas dėl mažo norinčių dalyvauti konkursuose įmonių kiekio. Teikti keleivių pervežimo paslaugas pasisiūlydavo tik viena įmonė, su kuria savivaldybės ir sudarydavo sutartį be konkurso.

Tačiau šios sutartys jau tampa kliūtimi pasinaudoti galimybe atnaujinti transporto priemonių parką, kadangi finansavimo sąlygų aprašuose įtvirtinta nuostata, jog Viešųjų paslaugų teikimo sutartys turi būti sudarytos konkurso būdu.

„Situacija yra išties kurioziška. Sudarytos sutartys neprieštarauja įstatymams ir manome, kad tokie vežėjai taip pat galėtų pretenduoti į ES lėšas, nebent teismai nuspręstų, kad sudarant sutartis buvo pažeisti įstatymai. Dabar situacija tokia, kad ankstesnės mūsų sudarytos sutartys neleidžia dalyvauti konkurse“, – problemą apibūdina R. Martinavičius.

ES lėšos gali likti neįsisavintos

Šiuos žodžius patvirtina ir „pirmosios kregždės“. Šiaulių ir Panevėžio savivaldybės kartu su autobusų parkais bandė pretenduoti į ES skirtas pinigines lėšas, tačiau sulaukė neigiamo atsakymo dėl anksčiau vežėjo ir savivaldybės sudarytos keleivių pervežimo sutarties – pastarosios sudarytos be konkurso.

„Manome, kad tokia nuostata yra netinkama, kadangi įtvirtina reikalavimą, kurio sutarčių sudarymo metu nebuvo privaloma laikytis, t. y. reikalavimą siekiama taikyti atgaline data. Akivaizdu, kad numatytos aprašo sąlygos bus sunkiai įgyvendinamos, ir tai verčia nerimauti, kad dėl tokių nerealių reikalavimų ES lėšos gali likti neįsisavintos, nes nemaža dalis vežėjų negalės dalyvauti projektuose. Tenka apgailestauti, kad analogiškas aprašas parengtas ir vietinio (priemiestinio) transporto priemonių įsigijimui“, – teigia R. Martinavičius.

Jei aprašas nebus pakeistas, naujų autobusų daugumos miestų gatvėse neišvysime. Tuo metu keleivių vežėjai, net ir labai norėdami, negali net pretenduoti į ES numatytas lėšas, o koją šį kartą kiša Lietuvos institucijų pateiktas reikalavimų aprašas.

Keleivių vežėjų transporto parkas

Iki 2007 metų ES lėšų viešajam kelių transportui nebuvo skiriama visai. 2007-2013 m. ekologiškųjų transporto priemonių įsigijimui buvo skirta 21,8 mln. eurų, o 2014-2020 m. – 43,44 mln. eurų.

Nauji autobusai ir troleibusai (iki 5 metų senumo) šiuo metu sudaro šeštadalį visų keleivius miestų maršrutuose aptarnaujančių transporto priemonių. „Esamas parkas nuolatos reikalauja investicijų, kad bent jau būtų išlaikytas dabartinis lygis. Kasmet turėtų būti atnaujinama nemaža dalis transporto priemonių“, – teigia R. Martinavičius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Keliuose verda tikras pragaras, kelininkai žada, kad rytoj bus geriau (167)

Penktadienis Lietuvoje apkarto, matyt, daugeliui turėjusių kur nors važiuoti, nesvarbu, ar nuosavu,...

Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį – dauguma kelių tapo neįveikiamais (234)

Permainingos oro sąlygos Lietuvoje negaili iššūkių – rajoniniai keliai dėl spustelėjusio...

Kelininkai atremia kaltinimus dėl nevalytų gatvių: dirbame išsijuosę (93)

Pastaroji para tapo tikru išbandymu Kauno vairuotojams. Nors ir netrūksta pranešimų bei...

Įspėjo vairuotojus: vienoje pagrindinių šalies magistralių – ypač sudėtingos eismo sąlygos (57)

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) perspėjo vairuotojus, važiuosiančius iš Vilniaus...

Kauno gatvės virto čiuožykla: pasipylė avarijos, automobiliai neužkyla į kalnus ledas ir magistralėje (197)

Pirmadienį Kaune telkšojusi sniego pliurza vakarop spustelėjus šaltukui gatves padengė ledu...

Top naujienos

Aklas pasimatymas su kandidatu. Maldeikienė visą skyrių savo knygoje paskirs Tapinui (25)

Parlamentarė Aušra Maldeikienė teigė, kad jos dalyvavimo prezidento rinkimuose tikslas nėra...

Daug metų neviešinta Freddie Mercury paslaptis: čia sukūrė paskutines dainas ir pasitiko mirtį (27)

Montrė miestelis Šveicarijoje daug metų buvo legendinio Freddie Mercury slėptuvė nuo viso...

Išdalinti „Žmonių“ apdovanojimai: paskelbti metų svarbiausieji, jautri Vido Bareikio žinutė ir skandalu tapęs įvykis (37)

Penktadienio vakarą šou pasaulio žvaigždės rinkosi į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto...

Wolterso žmonai stiprybės linkėjęs Jasikevičius: tai gera pamoka komandai (20)

Šarūnas Jasikevičius vis dar nededa taško sunkiame periode, apie kurį kalbėjo jau ne sykį....

Nuslėpti pasikėsinimai į sovietų generalinius sekretorius: kaip išaiškinti sąmokslai ir kodėl visi mėginimai buvo nesėkmingi (80)

Pasikėsinimai į valstybių vadovus vykdomi visame pasaulyje. Ir tik Sovietų Sąjungoje dėl...

„Panathinaikos“ strategui po pertraukos patiko tik „Žalgirio“ arena

Rickui Pitino amerikietiška bendravimo maniera padeda aplenkti nemalonius klausimus, bet duoda mažai...

Pralaimėjimų šleifo nusikratę žalgiriečiai žavėjosi savo energija, Lekavičius nuo komentaro išsisuko (2)

Po pergalės prieš Atėnų „Panathinaikos“ „Žalgirio“ rūbinėje aidėjo juokas,...

Savaitgalį laukia mažesnis šaltukas

Šeštadienio naktį dar spės pasnigti daugelyje šalies vietovių, bet sniego iškris nedaug....

Sunku patikėti tokiomis kainomis: lietuvius gundo butais šalia jūros kranto už 7,5 tūkst. eurų (73)

Lietuvių susidomėjimas užsienio NT rinka neblėsta, o ypač, kai parduodamas turtas kainuoja itin...

Vakaro viešnios nepagailėjo intriguojančių detalių – iškirpčių ir gilių skeltukų (58)

Penktadienio vakarą Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre startavo „Žmonių“...