aA
Remontuojant ir ardant automobilius, susidaro nemažai atliekų, kurios laikomos pavojingomis. Kas atsitinka su naudotais automobilių filtrais ir amortizatoriais bei kitomis atliekomis, klausiama pranešime žiniasklaidai.
Filtrų atliekos
Filtrų atliekos
© Gamintojo archyvas

Pavojingoms automobilių atliekoms priskiriama naudota alyva, vidaus degimo variklių degalų ir tepalų bei oro filtrai, amortizatoriai, akumuliatoriai, oro pagalvės, aušinamieji skysčiai ir pan. Į pavojingų atliekų sąrašą šios automobilių atliekos patenka dėl jose esančių pavojingų cheminių medžiagų.

Pavyzdžiui, variklių alyvoje (ji gaminama iš bazinės alyvos, o pastaroji išgaunama iš naftos) yra gausu sunkiųjų metalų, kaip varis, cinkas ir kitokių kenksmingų aplinkai cheminių junginių. Alyvos yra ir automobilių degalų bei tepalų filtruose, kurių sudėtyje taip pat yra metalo ir filtruojančios medžiagos, po filtrų naudojimo irgi lieka degalų likučių.

„Išmetus panaudotus degalų, tepalų ir oro filtrus į aplinką, užteršiamas gruntas, o per jį ir vanduo. Kai automobilių alyva ir filtrai neteisėtai yra deginami, ne tik kad išsiskiria sunkieji metalai ir pavojingi cheminiai junginiai, sukeliantys kvėpavimo takų ligas, bet ir kyla realus sprogimo pavojus. Dėl to autoservisai ir automobilius remontuojantys gyventojai turi pasirūpinti, kad automobilių atliekos patektų pas atliekų tvarkytojus. Perdirbimas yra vienintelis būdas tinkamai atsikratyti pavojingomis automobilių atliekomis“, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Automobilių servisuose surenkami įvairūs filtrai
Automobilių servisuose surenkami įvairūs filtrai
© Organizatorių archyvas

Kaip perdirbamos atliekos?

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė teigė, kad atliekų tvarkytojai iš degalų ir alyvos filtrų atskiria skysčių likučius, metalą ir filtruojančią medžiagą, o perdirbant oro filtrus – plastmasę ir filtruojančias medžiagas.

„Filtrai sumalami ir susmulkinami iki tam tikros frakcijos. Metalas keliauja į lydymo krosnis ir prikeliamas naujam gyvenimui, alyva arba regeneruojama, arba sudeginama energijai gauti. Kitos filtrų atliekos dažniausiai taip pat yra panaudojamos energijai gauti jas saugiai sudeginant specialiuose sertifikuotuose ir tam pritaikytuose įrenginiuose. Perdirbant atliekas, ne tik tausojame aplinką ir gamtos išteklius, bet ir taupome energiją bei kitas sąnaudas “, – teigė K. Štelmokaitienė.

Alyva iš senų amortizatorių taip pat pašalinama specialia įranga, ji, kaip ir išgaunamas metalas, yra perdirbama arba panaudojama energijai gauti.

Daugiausia filtrų ir amortizatorių, kaip ir kitų automobilinių atliekų, susidaro transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų įmonėse. Gyventojai vis rečiau keičia šias detales namuose, o viena iš priežasčių – tam būtina turėti įrankius.

Automobilių filtrai
Automobilių filtrai
© Įmonės archyvas

Kur atiduoti atliekas?

V. Masalienė priminė, kad automobilių atliekų jokiu būdu negalima mesti į komunalinių atliekų konteinerius.

„Yra keletas būdų, kaip tinkamai atsikratyti automobilių atliekomis. Susidariusias atliekas galima perduoti atliekų tvarkytojui, turinčiam teisę jas tvarkyti. Jei asmenys naudojasi autoservisų paslaugomis, automobilių atliekos jame ir turi likti. Remontuojant automobilius savarankiškai, naudotų filtrų, amortizatorių ir kitas atliekas galima pristatyti ir į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles arba šių atliekų tvarkytojams. Prieš vežant atliekas į aikštelę, vertėtų pasitikslinti, kokiomis sąlygomis ir kokias atliekas savivaldybės aikštelė priima. Atliekų tvarkytojų ir atliekų surinkimo aikštelių sąrašą galima rasti www.atliekos.lt“, – patarė Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė.

Specialistai rekomenduoja automobilių filtrus pakeisti laiku tiek dėl mažesnių sąnaudų, tiek dėl geresnio automobilio darbo. Pavyzdžiui, gerai veikiantys kuro ir tepalų filtrai kelia mažiau rūpesčių užvedant automobilį per šalčius. Automobilių amortizatoriai gali būti paveikti šalčių ar pragraužti druskos, todėl „mirštantys“ amortizatoriai gali sukelti realų pavojų kelyje.

Pagal teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių ir filtrų. Jų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų surinkimą ir tvarkymą, finansuoja gamintojai ir importuotojai.

2018 metais Gamintojų ir importuotojų asociacijos nariai vidaus rinkai atskirai patiekė 594 tonas vidaus degimo variklių degalų ir tepalų bei oro filtrų (sutvarkė 479 tonas), o rinkai patiektų automobilių hidraulinių (tepalinių) amortizatorių kiekis sudarė beveik 432 tonas (sutvarkytų – 348 tonas).

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.6667

Vairuotojų klaidos: siekdami sutaupyti gaišta laiką prie neužsivedančių automobilių (22)

Nors šiemet žiema kaip niekada šilta, sąlyginai nedidelis šaltukas naktį, kai kuriems...

Per pusantro mėnesio – 30 proc. daugiau sužeistųjų keliuose (6)

Nors visą žiemą vairuotojai ir kiti eismo dalyviai galėjo džiaugtis gana pavasariškais orais,...

Lietuvos vairuotojai stebina: pagalbos laukia ne tik sugedus varikliui, bet ir prakiurus padangai (112)

Nors šios žiemos orai išskirtinai švelnūs, skambučių į pagalbos kelyje tarnybas nesumažėjo....

Šiltos žiemos išlepintus vairuotojus sutrikdė sniegas: ką daryti, kad kelionė nesibaigtų griovyje (3)

Besibaigianti kalendorinė žiema į Lietuvą netikėtai sugrąžino sniegą bei apledėjusius kelius....

Šešios sankryžos, kur Vilnius žalias rodykles sugrąžins pirmiausia (22)

Daugelio su nekantrumu laukta diena išaušo – Vilniuje pradėtos grąžinti papildomos lentelės su...

Top naujienos

Skaudi netektis: mirė poetas Kęstutis Navakas papildyta šalies vadovų komentarais (183)

Eidamas 56-uosius metus sekmadienį mirė poetas Kęstutis Navakas. Tai BNS patvirtino Lietuvos...

Nemokamų studijų vietų daugės penktadaliu, bet likusiesiems džiaugtis nėra ko (7)

Šiais metais studijos, palyginti su praėjusiaisiais, kainuos daugiau, tačiau daugės ir valstybės...

Operatorius beveik dvejus metus sąskaitas siuntė mirusiam žmogui

„Turiu tokią keistą situaciją su „Tele2“ . Jie beveik dvejus metus siuntė sąskaitas už...

Taurė grįžta į Kauną: po pertraukos dominavęs „Žalgiris“ nukarūnavo „Rytą“ (415)

Antroje rungtynių pusėje aukštesnę pavarą įjungęs ir pergalingą spurtą surengęs Kauno...

Turtingųjų stovyklavimo ypatumai: palapinėse stovi plokščiaekraniai televizoriai, sofos ir net dušas (1)

„Ruoškis, važiuosim pirkti kupranugario“, – gaunu žinutę iš Mišelio, mano angliškai...

Galvoja – peršalimas, paaiškėja – tuberkuliozė: profesorius įvardijo pro akis praleidžiamus simptomus (61)

Per metus pasaulyje užregistruojama 10 milijonų lėtinės plaučių ligos atvejų. Tuberkuliozė...

Tyrimas baigtas: įvertinta gotikinę bažnyčią „papuošusi“ betono aikštė (145)

Unikalios, istorinės bažnyčios gaivinimas, ar valstybės saugomo paminklo kraštovaizdžio...

Lietuva neteko išskirtinės asmenybės, sako mirusio poeto Kęstučio Navako kolegos ir bičiuliai (4)

Lietuva neteko išskirtinės asmenybės, palikusios ryškų pėdsaką lietuvių literatūroje, sako...

Goda Alijeva įsiamžino fotosesijoje be drabužių: dainininkė didžiuojasi po nėštumo ir gimdymo pakitusiu kūnu (110)

Dainininkė Goda Alijeva pasidovanojo sau intymią fotosesiją. Moteris sako, kad viskas įvyko...

|Maža didelių žinių kaina