aA
Remontuojant ir ardant automobilius, susidaro nemažai atliekų, kurios laikomos pavojingomis. Kas atsitinka su naudotais automobilių filtrais ir amortizatoriais bei kitomis atliekomis, klausiama pranešime žiniasklaidai.
Filtrų atliekos
Filtrų atliekos
© Gamintojo archyvas

Pavojingoms automobilių atliekoms priskiriama naudota alyva, vidaus degimo variklių degalų ir tepalų bei oro filtrai, amortizatoriai, akumuliatoriai, oro pagalvės, aušinamieji skysčiai ir pan. Į pavojingų atliekų sąrašą šios automobilių atliekos patenka dėl jose esančių pavojingų cheminių medžiagų.

Pavyzdžiui, variklių alyvoje (ji gaminama iš bazinės alyvos, o pastaroji išgaunama iš naftos) yra gausu sunkiųjų metalų, kaip varis, cinkas ir kitokių kenksmingų aplinkai cheminių junginių. Alyvos yra ir automobilių degalų bei tepalų filtruose, kurių sudėtyje taip pat yra metalo ir filtruojančios medžiagos, po filtrų naudojimo irgi lieka degalų likučių.

„Išmetus panaudotus degalų, tepalų ir oro filtrus į aplinką, užteršiamas gruntas, o per jį ir vanduo. Kai automobilių alyva ir filtrai neteisėtai yra deginami, ne tik kad išsiskiria sunkieji metalai ir pavojingi cheminiai junginiai, sukeliantys kvėpavimo takų ligas, bet ir kyla realus sprogimo pavojus. Dėl to autoservisai ir automobilius remontuojantys gyventojai turi pasirūpinti, kad automobilių atliekos patektų pas atliekų tvarkytojus. Perdirbimas yra vienintelis būdas tinkamai atsikratyti pavojingomis automobilių atliekomis“, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Automobilių servisuose surenkami įvairūs filtrai
Automobilių servisuose surenkami įvairūs filtrai
© Organizatorių archyvas

Kaip perdirbamos atliekos?

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė teigė, kad atliekų tvarkytojai iš degalų ir alyvos filtrų atskiria skysčių likučius, metalą ir filtruojančią medžiagą, o perdirbant oro filtrus – plastmasę ir filtruojančias medžiagas.

„Filtrai sumalami ir susmulkinami iki tam tikros frakcijos. Metalas keliauja į lydymo krosnis ir prikeliamas naujam gyvenimui, alyva arba regeneruojama, arba sudeginama energijai gauti. Kitos filtrų atliekos dažniausiai taip pat yra panaudojamos energijai gauti jas saugiai sudeginant specialiuose sertifikuotuose ir tam pritaikytuose įrenginiuose. Perdirbant atliekas, ne tik tausojame aplinką ir gamtos išteklius, bet ir taupome energiją bei kitas sąnaudas “, – teigė K. Štelmokaitienė.

Alyva iš senų amortizatorių taip pat pašalinama specialia įranga, ji, kaip ir išgaunamas metalas, yra perdirbama arba panaudojama energijai gauti.

Daugiausia filtrų ir amortizatorių, kaip ir kitų automobilinių atliekų, susidaro transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų įmonėse. Gyventojai vis rečiau keičia šias detales namuose, o viena iš priežasčių – tam būtina turėti įrankius.

Automobilių filtrai
Automobilių filtrai
© Įmonės archyvas

Kur atiduoti atliekas?

V. Masalienė priminė, kad automobilių atliekų jokiu būdu negalima mesti į komunalinių atliekų konteinerius.

„Yra keletas būdų, kaip tinkamai atsikratyti automobilių atliekomis. Susidariusias atliekas galima perduoti atliekų tvarkytojui, turinčiam teisę jas tvarkyti. Jei asmenys naudojasi autoservisų paslaugomis, automobilių atliekos jame ir turi likti. Remontuojant automobilius savarankiškai, naudotų filtrų, amortizatorių ir kitas atliekas galima pristatyti ir į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles arba šių atliekų tvarkytojams. Prieš vežant atliekas į aikštelę, vertėtų pasitikslinti, kokiomis sąlygomis ir kokias atliekas savivaldybės aikštelė priima. Atliekų tvarkytojų ir atliekų surinkimo aikštelių sąrašą galima rasti www.atliekos.lt“, – patarė Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė.

Specialistai rekomenduoja automobilių filtrus pakeisti laiku tiek dėl mažesnių sąnaudų, tiek dėl geresnio automobilio darbo. Pavyzdžiui, gerai veikiantys kuro ir tepalų filtrai kelia mažiau rūpesčių užvedant automobilį per šalčius. Automobilių amortizatoriai gali būti paveikti šalčių ar pragraužti druskos, todėl „mirštantys“ amortizatoriai gali sukelti realų pavojų kelyje.

Pagal teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių ir filtrų. Jų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų surinkimą ir tvarkymą, finansuoja gamintojai ir importuotojai.

2018 metais Gamintojų ir importuotojų asociacijos nariai vidaus rinkai atskirai patiekė 594 tonas vidaus degimo variklių degalų ir tepalų bei oro filtrų (sutvarkė 479 tonas), o rinkai patiektų automobilių hidraulinių (tepalinių) amortizatorių kiekis sudarė beveik 432 tonas (sutvarkytų – 348 tonas).

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.6667

Perspėja apie tai, ką automobiliui gali reikšti liūtis: vienam vairuotojui draudikai išmokėjo net 23 tūkst. eurų (11)

Liepos pradžioje Vilnių skandinęs lietus privertė už galvų griebtis ne vieną vairuotoją....

30 laipsnių lauke, vilkiko kabinoje – ir 50: kaip vėsintis tolimųjų reisų vairuotojams?

Lietuvą ir dalį Europos alinantys karščiai neretai virsta rimtais išbandymais daugybei žmonių....

Po galingų potvynių Europoje perspėja, kaip atpažinti, ar bandote nusipirkti ne skendusį automobilį (25)

Europą nusiaubus galingiems potvyniams, ne vieno miesto gatvės atsidūrė po vandeniu. Ekspertai...

Per karantiną namuose likę vairuotojai pamiršo kaip vairuoti: avarijų daugiau nei prieš pandemiją (26)

Automobilių avarijos, remiantis 2021-ųjų draudikų pateikiama transporto priemonių žalų...

Susisiekimo ministerija užsimojo keisti svarbias taisykles: vairavimo mokytojai pakraupę, policija gūžčioja pečiais (376)

Susisiekimo ministerija parengė projektą, kuriuo nori pakeisti arba patikslinti nemažą dalį...

Top naujienos

Nesiskiepijantiems darbuotojams ruošiama daugiau sankcijų – galės net atleisti? (37)

Nesiskiepijantiems – ruošiama daugiau sankcijų. Planuojama pasekti latvių pavyzdžiu ir leisti...

Virusologų įspėjimas: delta atmaina situaciją verčia aukštyn kojomis (285)

Delta atmaina yra sparčiausiai plintanti, greičiausiai prisitaikanti ir grėsmingiausia...

Po maudynių ežere – mikroskopinės lervutės odoje: tai tik viena iš ligų, galinčių tykoti vandenyje (15)

Praėjusią savaitę po socialinius tinklus pasklido nuotraukos , kuriose matomi ryškūs išbėrimai...

Kauno LGBT eitynių organizatoriai: jei savivaldybė skųs sprendimą leisti renginį, tai bus apgailėtina (325)

LGBT bendruomenė ir Gegužės 1-osios profesinė sąjunga švenčia pergalę prieš Kauno...

Malinauskas: jau po dviejų mėnesių galime pamatyti tektoninius lūžius politikoje ir visuomenėje (450)

Buvęs ekspremjero Sauliaus Skvernelio patarėjas ir vaizdo reportažų kūrėjas Skirmantas...

Olimpinio medalio viltis Lietuvai: Gudžius kovoja disko metimo finale gyvai (2)

Tokijo olimpinių žaidynių medalius jau yra iškovoję daugiau nei 70 šalių atstovai, tačiau...

„The New York Times“: Lietuvoje migrantai jaučiasi sutrikę (624)

Europos Sąjungos narė Lietuva neabejoja, kad Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka...

Remigijus Šimašius vedė trečiąkart: jums netikėta? Mums irgi! (882)

„Jums netikėta? Mums irgi. Šiandien su Gilma sumainėme žiedus. Džiaugiamės gavę palaiminimą...

Kuo kvepia Užkalnio meilė? (58)

„Parašykit,“ sakė mano skilties redaktorė, „apie tai, kuo kvepėjote, kai susipažinote su...

Buvusio ir būsimo žalgiriečių akistatoje triumfavę australai laimėjo grupės varžybas

Australijos vyrų krepšinio rinktinė pasekė prancūzų pavyzdžiu ir užbaigė pirmą olimpinio...