aA
Vairuotojai pasikliaudami geromis oro sąlygomis ir gera kelio danga, neretai nevengia važiuoti greičiau nei nurodo kelio ženklai. Ne vienas tvirtina, kad esant geroms sąlygoms didesnis greitis nieko nekeičia ir pavojaus nekelia. Vis tik mokslininkai įvertino, kad pokyčių yra nemažai, tik ne visus pastebi pats vairuotojas.
© Gamintojo archyvas

Vilniaus Gedimino Technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros Transporto inžinerijos fakulteto docentas Vidas Žuraulis aiškino, jog iš esmės, vairuotojo reakcija priklauso nuo žmogaus fiziologinių ir psichofiziologinių savybių, tačiau automobilio greitis reakcijai taip pat turi nemažą įtaką.

Greitis tampa papildomu veiksniu

Docentas aiškino, jog važiavimo greitis tampa sąlyga, veikiančia žmogaus dėmesį ir reakciją. Anot jo, labiausiai reakcijos trukmę lemia žmogaus charakteris ir gebėjimas greitai identifikuoti dirgiklį bei priimti atitinkamus sprendimus.

„Tam svarbi žmogaus momentinė būsena – emocijos, darbo krūvis, stresas, dėmesys, koncentracija, susikaupimas, drausmingumas ir ryžtingumas. Savaime suprantama, su amžiumi žmogaus reakcija yra linkusi prastėti, taip pat yra tendencijų pagal lytį. Svarbu paminėti ir faktą, kad reakciją galima treniruoti arba bent palaikyti periodiškai atliekant specialius pratimus“, – sakė V. Žuraulis.

Mokslininkas teigė, jog eisme svarbu ne tik kuo greičiau sureaguoti į atsiradusią kliūtį ar pavojų, bet ir pasirinkti tinkamą veiksmą ar jų seką. V. Žuraulis aiškino, jog itin svarbus vairuotojo gebėjimas greitai gauti ir apdoroti informaciją, tačiau tam įtakos turi nemažai veiksnių.

„Tokie gebėjimai priklauso nuo momentinių sąlygų, individualių gebėjimų bei treniruotumo, taip pat nuo išorinių dirgiklių skaičiaus. Skirtingi žmonės vienu metu geba atlikti arba valdyti skirtingą skaičių operacijų. Dažniausiai tai svyruoja nuo trijų iki penkių, tačiau tai labiau teorinis rodiklis. Juk, pavyzdžiui, vairuoti ir kalbėti telefonu, kad ir su laisvųjų rankų įranga yra pavojinga“, – sakė mokslininkas.

Kas nutinka, kai leistinas greitis viršijamas 20 km/val. arba daugiau
© Organizatorių nuotr.

Nebegeba įvertinti situacijos

V. Žuraulis tvirtino, kad didesnis važiavimo greitis lemia tai, kad greičiau kinta eismo aplinka, o tai reiškia, kad vairuotoją per tą patį laiką pasiekia daugiau dirgiklių, kurie sukelia didesnę ar mažesnę apkrovą vairuotojui. Būtent dėl tokių veiksnių, anot docento, pradinė vairuotojo reakcija ilgėja. Mokslininkas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad padidėjus greičiui, dalį minėtų dirgiklių ar tiesiog eismo objektų vairuotojas dažnai praleidžia kaip nereikšmingus. Dar blogiau, kai dėl greito aplinkos kitimo vairuotojas į juos sureaguoti nespėja.

„Didėjant važiavimo greičiui, vairuotojo matymo laukas siaurėja, tai reiškia, kad jis mažiau arba visai nepastebi aplinkinių kelio zonų. Važiuojant dideliu greičiu žvilgsnis koncentruojamas tolyn. Taip žmogaus jutiminė sistema natūraliai susitelkia į tolimesnius objektus, į kuriuos dar suspėtų sureaguoti. Arčiau esantys objektai važiuojant greitai reikalauja itin greitos reakcijos ar judesių koordinacijos, o tai važiuojant greitai yra itin ribota“, – aiškino V. Žuraulis.

VGTU docentas aiškino, jog dėl šių priežasčių, kai greitai kinta eismo aplinka, siaurėja matymo laukas, blogėja ir vairuotojo gebėjimas įvertinti konkrečią situaciją, iškilusią kelyje.

Kas nutinka, kai leistinas greitis viršijamas 20 km/val. arba daugiau
© Gamintojo archyvas

Lemia ir amžius

V. Žuraulis akcentavo, jog vairuotojo reakcija gali pailgėti ne tik laikinai, tačiau ir dėl vairuotojo amžiaus. Mokslininkas aiškino, kad natūralus reakcijos blogėjimas bėgant metams žmonėms nėra vienodas, o kartais netgi nėra ženkliai kintantis, tačiau laikinas reakcijos pablogėjimas gali būti net pavojingesnis.

„Laikinas reakcijos blogėjimas gali būti net labiau pavojingas, nes žmogus paprastai to nesitiki arba esant tam tikrai būsenai – nesuvokia. Dažniausiai laikiną reakcijos pablogėjimą sukelia alkoholio, narkotinių medžiagų, tam tikrų vaistų vartojimas, stiprus teigiamas ar neigiamas emocinis sukrėtimas, nuovargis, dėmesio sutelkimas į visiškai kitus dalykus, didelis apkrovimas skirtingomis veiklomis vienu metu ir panašiai“, – įvardijo docentas.

Mokslininkas pabrėžė, kad tokiais atvejais vairuotojas paprastai nekreipia dėmesio į savo psichoemocinę ar fiziologinę būseną arba ją ignoruoja, todėl pats žmogus nesuvokia, kad jo reakcija pablogėja, o tai tam tikrose situacijose virsta nelaimingais įvykiais.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(39 žmonės įvertino)
2.3846

Priežastys, kodėl išgėrę sėda prie vairo: tariama drąsa bando pridengti aibę kompleksų (8)

Išlenkus taurelę sėsti prie vairo – blogas įprotis, kurio vis dar neatsisako nemažai šalies...

Paaiškino, kaip legaliai atsikratyti nebereikalingų automobilių dalių (5)

Laiku paruošti automobilį riedėti slidžiais keliais svarbu kiekvienam vairuotojui. Būtent todėl...

Susirūpino KET pakeitimais nuo lapkričio 1-osios: taisyklės posūkiams į dešinę keičia ir judėjimą į kairę (81)

Jau nuo lapkričio 1-osios papildomų lentelių su žaliomis rodyklėmis montavimas bus draudžiamas,...

Vilniuje įrengta 1200 naujų vietų automobiliams kiemuose (3)

Vilniaus daugiabučių namų kiemuose bus daugiau tvarkos ir patogumo: sostinės savivaldybė šiemet...

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet (2)

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Top naujienos

Užkalnis. Ši vyriausybė klyno nesugebėtų užsisegti (27)

Žiūrim, ką turim. Alytuje tai dega, tai smilksta, tai rūksta senos padangos, gyventojai...

Seimo narių uždarbis vėl kaitina kraują: tūkstančiai dalijasi pasenusia melagyste (87)

Vagių šutvė! Valdžiažmogių pasityčiojimas iš liaudies! Tokios reakcijos vėl pasipylė po to,...

Kaunas jau ruošiasi pranešti blogą žinią: šiukšlių išvežimas gali brangti iki 50 proc. (63)

Kaune mieste bei visame Kauno regione gyventojai už buitinių atliekų surinkimą bei išvežimą jau...

Mokykla Kaune neatsigina norinčių dirbti: atrado sėkmės receptą, kuris it magnetas traukia jaunus mokytojus (6)

Naujų mokytojų poreikį Kauno Jurgio Dobkevičiaus progimnazijos direktorė Lina Viršilienė vadina...

Pragariško Alytaus gaisro realybė: be miego pluša ištisą parą, du ugniagesius teko atiduoti į medikų rankas (207)

Alytus jau aštuntąją dieną kovoja su padangų perdirbimo įmonės „ Ekologistika “ gaisru....

Paskelbė daugiau detalių apie Anglijoje su 39 žmonių kūnais rastą vilkiką (25)

Sofija trečiadienį patvirtino, kad pietryčių Anglijoje rastas vilkikas , kuriame buvo aptikti...

Pamirškite juodą spalvą, ji išryškins trūkumus – stilistė turi jums geresnę alternatyvą (1)

Nors tikriausiai daugelis taip nepagalvotų, chaki yra viena iš universaliausių spalvų, galinti...

Karbauskis užsiminė, kaip galėtų atrodyti pataisytas automobilių mokestis: mokėtų mažiau gyventojų (151)

Trečiadienį po koalicinės tarybos posėdžio valstiečių ir žaliųjų lyderis Ramūnas...

Turite moliūgą ir nežinote, kur panaudoti? Italas parodė, kaip pasigaminti risotto su moliūgais

Vituvės šefas Gian Luca Demarco pristato itališką klasiką – tai risotto, kuris vertinamas...

Karališka drama: ypatingą karaliaus malonę gavusi moteris buvo pažeminta prieš visą šalį (36)

Tailando karalius pirmadienį pribloškė daugelį: jis iš savo karališkosios konsortės atėmė...