aA
Vairuotojai pasikliaudami geromis oro sąlygomis ir gera kelio danga, neretai nevengia važiuoti greičiau nei nurodo kelio ženklai. Ne vienas tvirtina, kad esant geroms sąlygoms didesnis greitis nieko nekeičia ir pavojaus nekelia. Vis tik mokslininkai įvertino, kad pokyčių yra nemažai, tik ne visus pastebi pats vairuotojas.
Kas nutinka, kai leistinas greitis viršijamas 20 km/val. arba daugiau
© Gamintojo archyvas

Vilniaus Gedimino Technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros Transporto inžinerijos fakulteto docentas Vidas Žuraulis aiškino, jog iš esmės, vairuotojo reakcija priklauso nuo žmogaus fiziologinių ir psichofiziologinių savybių, tačiau automobilio greitis reakcijai taip pat turi nemažą įtaką.

Greitis tampa papildomu veiksniu

Docentas aiškino, jog važiavimo greitis tampa sąlyga, veikiančia žmogaus dėmesį ir reakciją. Anot jo, labiausiai reakcijos trukmę lemia žmogaus charakteris ir gebėjimas greitai identifikuoti dirgiklį bei priimti atitinkamus sprendimus.

„Tam svarbi žmogaus momentinė būsena – emocijos, darbo krūvis, stresas, dėmesys, koncentracija, susikaupimas, drausmingumas ir ryžtingumas. Savaime suprantama, su amžiumi žmogaus reakcija yra linkusi prastėti, taip pat yra tendencijų pagal lytį. Svarbu paminėti ir faktą, kad reakciją galima treniruoti arba bent palaikyti periodiškai atliekant specialius pratimus“, – sakė V. Žuraulis.

Mokslininkas teigė, jog eisme svarbu ne tik kuo greičiau sureaguoti į atsiradusią kliūtį ar pavojų, bet ir pasirinkti tinkamą veiksmą ar jų seką. V. Žuraulis aiškino, jog itin svarbus vairuotojo gebėjimas greitai gauti ir apdoroti informaciją, tačiau tam įtakos turi nemažai veiksnių.

„Tokie gebėjimai priklauso nuo momentinių sąlygų, individualių gebėjimų bei treniruotumo, taip pat nuo išorinių dirgiklių skaičiaus. Skirtingi žmonės vienu metu geba atlikti arba valdyti skirtingą skaičių operacijų. Dažniausiai tai svyruoja nuo trijų iki penkių, tačiau tai labiau teorinis rodiklis. Juk, pavyzdžiui, vairuoti ir kalbėti telefonu, kad ir su laisvųjų rankų įranga yra pavojinga“, – sakė mokslininkas.

Kas nutinka, kai leistinas greitis viršijamas 20 km/val. arba daugiau
© Organizatorių nuotr.

Nebegeba įvertinti situacijos

V. Žuraulis tvirtino, kad didesnis važiavimo greitis lemia tai, kad greičiau kinta eismo aplinka, o tai reiškia, kad vairuotoją per tą patį laiką pasiekia daugiau dirgiklių, kurie sukelia didesnę ar mažesnę apkrovą vairuotojui. Būtent dėl tokių veiksnių, anot docento, pradinė vairuotojo reakcija ilgėja. Mokslininkas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad padidėjus greičiui, dalį minėtų dirgiklių ar tiesiog eismo objektų vairuotojas dažnai praleidžia kaip nereikšmingus. Dar blogiau, kai dėl greito aplinkos kitimo vairuotojas į juos sureaguoti nespėja.

„Didėjant važiavimo greičiui, vairuotojo matymo laukas siaurėja, tai reiškia, kad jis mažiau arba visai nepastebi aplinkinių kelio zonų. Važiuojant dideliu greičiu žvilgsnis koncentruojamas tolyn. Taip žmogaus jutiminė sistema natūraliai susitelkia į tolimesnius objektus, į kuriuos dar suspėtų sureaguoti. Arčiau esantys objektai važiuojant greitai reikalauja itin greitos reakcijos ar judesių koordinacijos, o tai važiuojant greitai yra itin ribota“, – aiškino V. Žuraulis.

VGTU docentas aiškino, jog dėl šių priežasčių, kai greitai kinta eismo aplinka, siaurėja matymo laukas, blogėja ir vairuotojo gebėjimas įvertinti konkrečią situaciją, iškilusią kelyje.

Kas nutinka, kai leistinas greitis viršijamas 20 km/val. arba daugiau
© Gamintojo archyvas

Lemia ir amžius

V. Žuraulis akcentavo, jog vairuotojo reakcija gali pailgėti ne tik laikinai, tačiau ir dėl vairuotojo amžiaus. Mokslininkas aiškino, kad natūralus reakcijos blogėjimas bėgant metams žmonėms nėra vienodas, o kartais netgi nėra ženkliai kintantis, tačiau laikinas reakcijos pablogėjimas gali būti net pavojingesnis.

„Laikinas reakcijos blogėjimas gali būti net labiau pavojingas, nes žmogus paprastai to nesitiki arba esant tam tikrai būsenai – nesuvokia. Dažniausiai laikiną reakcijos pablogėjimą sukelia alkoholio, narkotinių medžiagų, tam tikrų vaistų vartojimas, stiprus teigiamas ar neigiamas emocinis sukrėtimas, nuovargis, dėmesio sutelkimas į visiškai kitus dalykus, didelis apkrovimas skirtingomis veiklomis vienu metu ir panašiai“, – įvardijo docentas.

Mokslininkas pabrėžė, kad tokiais atvejais vairuotojas paprastai nekreipia dėmesio į savo psichoemocinę ar fiziologinę būseną arba ją ignoruoja, todėl pats žmogus nesuvokia, kad jo reakcija pablogėja, o tai tam tikrose situacijose virsta nelaimingais įvykiais.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Specialus projektas „Saugus eismas“
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(39 žmonės įvertino)
2.3846

Kodėl prieš žiemą akumuliatorių verta įkrauti (17)

Artėjantis žiemos sezonas kiekvienam vairuotojui primena, kad būtina pasirūpinti savo automobiliu....

7 patarimai, kaip saugiai važiuoti atšalus orams (3)

Artėjant žiemai vairavimo sąlygos tampa sudėtingesnės. Ryte važiuojant į darbą tenka įveikti...

Kelininkai įspėja: slidu gali būti net ir esant teigiamai temperatūrai (2)

Panevėžyje pasirodžiusį pirmąjį sniegą daugelis pramiegojo, o kelininkai jau ėmėsi darbo....

Ką darote blogai, jeigu žieminės padangos dėvisi per greitai

Kiekvienam vairuotojui svarbu žinoti, kada padangos yra nusidėvėjusios. Tinkamos eksploatuoti...

Eglė nesitikėjo, kad kelionė šitaip pasibaigs: automobilis apsivertė padangomis į viršų, lūžo stuburo slanksteliai (22)

Specialistai sako, kad itin svarbu keliuose pasirinkti saugų greitį. Tai – taisyklė, kurią...

Top naujienos

Siunčia viltingą žinią: pirmasis miestas Europoje įgijo bandos imunitetą? (100)

Kovo mėnesį pasaulį apskriejo vaizdai iš šiaurės Italijos: kariniai sunkvežimiai, prikrauti...

Kova dėl elektros vartotojų: du nauji tiekėjai ir siūlomų kainų palyginimas (86)

Lapkritį nepriklausomų elektros tiekėjų būrys pasipildė dviem naujais vardais, o Valstybinė...

Orai: pamažu mėgins įsitvirtinti žiema (13)

Šiandien Lietuvos orus lems nelabai aktyvaus ciklono vakarinė dalis.

Gydytojas Morozovas pasakė, kaip seksas veikia organizmą (185)

Jo trūkumas pasireiškia mažesniu atsparumu infekcijai, dažnesnėmis onkologinėmis ligomis, prasta...

Įsitikinimas, kad moteris turi patenkinti vyrą, slepia kur kas baisesnę tiesą: tik reta išdrįsta apie tai prabilti (417)

Europoje dar 2014 m. vykdytos apklausos parodė, kad Europos Sąjungoje (ES) viena iš dešimties...

Šio verslo gamyklos Lietuvoje išbando išskirtines inovacijas: štai kaip viskas atrodo iš vidaus (6)

Skirtingose pramonės šakose įdiegiama vis daugiau aplinką tausojančių sprendimų, ne išimtis ir...

Vilniaus ir Kauno eglės – tikros gražuolės: kuri jums patiko labiau? balsavimas (540)

Šiemet kalėdinių eglių įžiebimo šventes sekame nebe miestų aikštėse, o namuose. Vilniaus ir...

Pagaliau: sostinėje įžiebta įspūdinga Kalėdų eglė, kuria žavėsis visa Europa susirinko minia žmonių; papildyta nuotraukų galerija (710)

Vilniaus Katedros aikštėje šeštadienį vakare įžiebta pagrindinė šalies Kalėdų eglė....

Lietuvos valdovė, kuri tapo „blogiete“: net Žygimantas Augustas manė, kad ji kalta dėl Barboros mirties (55)

Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės romanas pavergė lietuvių širdis. Tragiškai...

18 taškų pranašumą iššvaistę ispanai pralaimėjo Izraeliui estai neprilygo rusams (15)

FIBA atrankos į Europos krepšinio čempionatą staigmenos nesibaigia. Šeštadienio vakarą...

|Maža didelių žinių kaina