Karštą vasaros dieną sėdint prie vairo, neretai iškyla dilema – atverti langą ar įsijungti oro kondicionierių? Tiesa, šis klausimas aktualus vairuotojams, važinėjantiems automobiliais su klimato kontrolės funkcija. Kitiems pasirinkimo galimybės beveik nėra, todėl tenka nuleisti žemyn langą ir kvėpuoti užterštu miesto oru galvojant, kad taip sutaupoma degalų. O gal kuro ekonomija dėl to nepasikeičia?
Važiuojant atviru langu
© Corbis

Sunku būtų rasti automobilį, kuris šiandien būtų gaminamas be oro kondicionieriaus – dauguma gamintojų šį prietaisą įtraukia į standartinę komplektaciją, kiti už tai prašo papildomai susimokėti. Sunku ginčytis, kad karštą dieną oro kondicionierius automobilyje yra išties naudingas.

Tačiau kitaip manantys vairuotojai yra pasirengę atsisakyti komforto dėl to, kad galėtų sutaupyti degalų. Įprastai manoma, kad įjungtas kondicionierius degalų sąnaudas padidina vienu litru 100-ui kilometrų. Bet ar tai išties teisingas faktas? Pasidoro, viskas priklauso nuo keleto aspektų, rašoma Estijos DELFI portale.

Oro kondicionierius įjungtas

Nesvarbu kur, mieste ar užmiesčio kelyje, automobilį eksploatuojant su įjungtu oro kondicionieriumi, degalų sąnaudos vidutiniškai padidėja 5-10 proc. Dėl to nemažai vairuotojų tiesiog paspaudžia klimato kontrolės mygtuką „išjungti“. Tačiau dažnai degalų kiekis, kuris yra panaudojamas kondicionieriui, būna mažesnis nei vienas litras, nes važiuojant uždarytais langais, nenukenčia automobilio aerodinaminis pasipriešinimas.

Kitas svarbus klausimas – sveikata. Mažai kas susimąsto, kiek dulkių, bakterijų ir kitokių „negerovių“ susikaupia oro kondicionavimo sistemoje, jeigu ji yra neprižiūrima ir reguliariai nevaloma.

Be to, patariama protingai rinktis vėsinimo temperatūrą. Vienas netinkamo oro kondicionieriaus naudojimo pavyzdys – vos tik įsėdus į saulės įkaitintą automobilį, kondicionierių įjungti didžiausiu pajėgumu. Tačiau geriau temperatūrą mažinti palaipsniui. Tarkime, jeigu termometro stulpelis lauke rodo 25 laipsnius šilumos, iš pradžių automobilyje nusireguliuokite 23 laipsnius ir mažinkite palaipsniui. Kondicionierius ekonomiškiausiu režimu veikia esant minimaliam temperatūrų skirtumui.

Dažnai automobilių savininkai stebisi: iš kur atsiranda balutės po automobiliu, kai variklis ir oro kondicionierius jau būna kurį laiką išjungti? Tai ne motoro defektas, o iš orą atšaldančio garintuvo nutekėjęs kondensatas, kuris pašalinamas per tam skirtą vamzdelį.

Patarimas „tiuningo“ mėgėjams: prieš imdamiesi gražinti automobilį (pvz. keisti variklio groteles ar patį motorą), pasidomėkite, ar tai nepakenks kondicionieriaus darbui. Įprastai oro kondicionierius
montuojamas netoli priekinių oro įtraukimo angų ir bamperio. Problema ta, kad „tiuninguojant“ automobilį, dažnai variklio groteles uždengia kietas paviršius, kuris neretai net trečdaliu sumažina reikiamo vėdinimui oro kiekio prasiskverbimą. Tai gali nulemti ir visos variklio sistemos sutrikimą.

Automobilio langas atidarytas

Važiuojant praviru langu blogėja aerodinaminio pasipriešinimo savybės, salone atsiranda papildomas triukšmas, o kuro bakas sparčiau tuštėja. Mieste šis poveikis nėra toks pastebimas, tačiau yra ir kita problema: kai atidarote langus, netenkate apsaugos nuo išmetamųjų dujų, suodžių ir kitų kenksmingų gatvių teršalų, kurie patenka į mūsų plaučius. Todėl mėgautis grynu oru transporto spūstyse vargu ar pavyks. Išimtis – šiltą vasaros vakarą tuščiame kelyje.

Kada praviras langas geriau už vėsą salone? Žinoma tai, kad kuo mažesnės galios variklis, tuo daugiau „arkliukų“ reikia oro kondicionieriaus darbui. Todėl mažalitražių automobilių savininkai pastebės, kad ilgainiui naudojant klimato kontrolės sistemą, gali pablogėti jų keturračių dinamika – mašina tampa vangi.

Bandant atsakyti į klausimą, kas geriau – kondicionierius ar atviras langas, neseniai autoritetingas rusų žurnalas „За рулем“ atliko testą. Žurnalistai išbandė dyzelinius „Ford Focus 1,8 TDCI“ ir „Lada Kalina“.

Važiuojant 90 km/val. greičiu „Kalina“ be oro kondicionieriaus sunaudoja 5,5 l/100 km. Atidarius langus, esant 90 km/val. greičiui, kuro sąnaudos padidėjo ne daugiau kaip 0,1 l/100 km. Vis greitėjant, sąnaudos didėjo: važiuojant 110 km/val. greičiu su atvirais langais, kuro sudeginama jau 0,35 l/100 km daugiau.

Su oro kondicionieriumi sąnaudų padidėjimas yra ryškesnis: nuo 0,5 litro 90-100 km/val. iki 0,4 litro 110 km/val. Esant maždaug 120 km/val. „Kalina“ su atviru langu vartojo benzino tiek pat kaip ir su įjungtu oro kondicionieriumi.

Važiuojant „Ford Focus“ 90 km/val. greičiu, sudeginama 3,8 l/100 km kuro, o 110 km/val. – 5 l. Kaip ir „Kalina“, atidarius langą ir padidinus greitį, sąnaudos padidėja 0,1 l/100 km. O esant iki 110 km/val. greičiui, sąnaudos padidėja 0,35 l/100 km.

O štai įjungus oro kondicionierių ir važiuojant mažu greičiu, „Ford Focus“ „surijo“ beveik litru kuro daugiau. Didėjant automobilio greičiui, sąnaudos tapo mažesnės, o greičio matuoklio rodyklei pasiekus110 km/val., išlaikyti vėsą salone reikėjo 0,7 l daugiau dyzelino. Atviro lango ir oro kondicionavimo papildomos išlaidos susilygino beveik ties 130 km/val.

Taip pat verta pastebėti, kad žurnalistai testo metu kondicionierių įjungdavo visu pajėgumu, arba atidarydavo visus langus.

Verdiktas

Abiem atvejais galima rasti ir privalumų, ir trūkūmų. Oro kondicionierius – naudingas ir patogus prietaisas, o jo eksploatavimas papildomai kainuoja. Tiesa, išlaidos gali būti mažesnės, jeigu klimato kontrole naudositės teisingai.

Be to, oro kondicionierius nuolat reikalauja priežiūros ir valymo, bet gali apsaugoti saloną nuo suodžių ir užteršto oro. O atviras langas praverčia tik geru oru vakarais, kai gatvėse sumažėja automobilių srautai, ir tik važiuojant mažu greičiu.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pažadėjo: tarp pirmaujančių saugaus eismo valstybių Lietuva atsidurs 2022 metais (17)

Paskutinę šių metų dieną po šešerių metų baigs galioti saugaus eismo plėtros programa....

Gudrybės, padėsiančios vairuotojams (2)

Geras matomumas vairuotojams reikalingas visada, tačiau lapkritį bei gruodį šios savybės įtaka...

„Regitra“ primena, kada nebus išduodami vairuotojo pažymėjimai (9)

Nuo gruodžio 1 d. pažeidusiems Kelių eismo taisyklių reikalavimus ir nesusimokėjusiems visų...

Spūsčių priežastys – kaip ant delno: štai, kaip jos formuojasi (106)

Nuolat susidarantys, o po kiek laiko be jokios akivaizdžios priežasties išsiskirstantys transporto...

Įspėja apie leidimo Lietuvoje vairuoti dešiniavairius automobilius pasekmes (51)

Kad dešiniavairį automobilį būtų galima eksploatuoti Lietuvoje, reikės papildomai investuoti ne...

Top naujienos

Areštinėje – nepilnamečio savižudybė: sudaužyto likimo atomazga (42)

Lietuva skaudžiai moka už klaidas, kurias padarė vienišus vaikus sugrūsdama į globos namus, kur...

Pamatę naujai įstatytas balkono duris nepatikėjo savo akimis (1)

Naujai įstatytos balkono durys įžiebė nemenką konfliktą. Šernų soduose gyvenanti klaipėdietė...

Italų žurnalistai „rado“ sensaciją: kruvinų žudynių istorijoje - lietuvių snaiperių pėdsakai (849)

Kas iš tikrųjų įvyko 2014-ųjų vasarį Kijeve, kai į Maidano protestuotojus pasipylė...

Įspėja aklai nesusivilioti 80 ar 90 proc. nuolaidomis internete

Specialistai įspėja, kad artėjant šventėms internete suaktyvėjo sukčiai, žmones viliojantys...

Jauniausias ministras po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo: kas jis? biografija (99)

27–erių metų parlamentaras Virginijus Sinkevičius ruošiasi didžiausiam karjeros šuoliui –...

Lietuviško oro išvarginta lietuvė įsikūrė kurorte, kuriame vasara visus metus (13)

Įspūdingo grožio gamta, kvapą gniaužiantys egzotiški vaizdai, gyvūnija ir nesibaigianti vasara...

Gyvai / FIBA liūdesiui: „Žalgiris“ – „Anadolu Efes“ (9)

Neeilinis Eurolygos turas, pirmą kartą sutampantis su inauguracinėmis pasaulio krepšinio...

Perbraižomos Lietuvos verslo ribos kursto nesutarimus (113)

Ketvirtadienį ryte kalbėdamas Žinių radijuje premjeras Saulius Skvernelis sukritikavo jį į...

Sudano prezidentas Rusijoje prašo Putino apsaugoti jį nuo JAV (75)

Sudano prezidentas Omaras al Bashiras ketvirtadienį paprašė Rusijos vadovo Vladimiro Putino...

Rinktinės kelionė į praeitį: salėje dingstantis vanduo ir grotestiški griuvėsiai pašonėje (13)

Ne vieną į Vilnių atvykstančią futbolo rinktinę LFF stadionas nukelia atgal į praėjusį...