aA
Karštą vasaros dieną sėdint prie vairo, neretai iškyla dilema – atverti langą ar įsijungti oro kondicionierių? Tiesa, šis klausimas aktualus vairuotojams, važinėjantiems automobiliais su klimato kontrolės funkcija. Kitiems pasirinkimo galimybės beveik nėra, todėl tenka nuleisti žemyn langą ir kvėpuoti užterštu miesto oru galvojant, kad taip sutaupoma degalų. O gal kuro ekonomija dėl to nepasikeičia?
Važiuojant atviru langu
Važiuojant atviru langu
© Corbis

Sunku būtų rasti automobilį, kuris šiandien būtų gaminamas be oro kondicionieriaus – dauguma gamintojų šį prietaisą įtraukia į standartinę komplektaciją, kiti už tai prašo papildomai susimokėti. Sunku ginčytis, kad karštą dieną oro kondicionierius automobilyje yra išties naudingas.

Tačiau kitaip manantys vairuotojai yra pasirengę atsisakyti komforto dėl to, kad galėtų sutaupyti degalų. Įprastai manoma, kad įjungtas kondicionierius degalų sąnaudas padidina vienu litru 100-ui kilometrų. Bet ar tai išties teisingas faktas? Pasidoro, viskas priklauso nuo keleto aspektų, rašoma Estijos DELFI portale.

Oro kondicionierius įjungtas

Nesvarbu kur, mieste ar užmiesčio kelyje, automobilį eksploatuojant su įjungtu oro kondicionieriumi, degalų sąnaudos vidutiniškai padidėja 5-10 proc. Dėl to nemažai vairuotojų tiesiog paspaudžia klimato kontrolės mygtuką „išjungti“. Tačiau dažnai degalų kiekis, kuris yra panaudojamas kondicionieriui, būna mažesnis nei vienas litras, nes važiuojant uždarytais langais, nenukenčia automobilio aerodinaminis pasipriešinimas.

Kitas svarbus klausimas – sveikata. Mažai kas susimąsto, kiek dulkių, bakterijų ir kitokių „negerovių“ susikaupia oro kondicionavimo sistemoje, jeigu ji yra neprižiūrima ir reguliariai nevaloma.

Be to, patariama protingai rinktis vėsinimo temperatūrą. Vienas netinkamo oro kondicionieriaus naudojimo pavyzdys – vos tik įsėdus į saulės įkaitintą automobilį, kondicionierių įjungti didžiausiu pajėgumu. Tačiau geriau temperatūrą mažinti palaipsniui. Tarkime, jeigu termometro stulpelis lauke rodo 25 laipsnius šilumos, iš pradžių automobilyje nusireguliuokite 23 laipsnius ir mažinkite palaipsniui. Kondicionierius ekonomiškiausiu režimu veikia esant minimaliam temperatūrų skirtumui.

Dažnai automobilių savininkai stebisi: iš kur atsiranda balutės po automobiliu, kai variklis ir oro kondicionierius jau būna kurį laiką išjungti? Tai ne motoro defektas, o iš orą atšaldančio garintuvo nutekėjęs kondensatas, kuris pašalinamas per tam skirtą vamzdelį.

Patarimas „tiuningo“ mėgėjams: prieš imdamiesi gražinti automobilį (pvz. keisti variklio groteles ar patį motorą), pasidomėkite, ar tai nepakenks kondicionieriaus darbui. Įprastai oro kondicionierius
montuojamas netoli priekinių oro įtraukimo angų ir bamperio. Problema ta, kad „tiuninguojant“ automobilį, dažnai variklio groteles uždengia kietas paviršius, kuris neretai net trečdaliu sumažina reikiamo vėdinimui oro kiekio prasiskverbimą. Tai gali nulemti ir visos variklio sistemos sutrikimą.

Automobilio langas atidarytas

Važiuojant praviru langu blogėja aerodinaminio pasipriešinimo savybės, salone atsiranda papildomas triukšmas, o kuro bakas sparčiau tuštėja. Mieste šis poveikis nėra toks pastebimas, tačiau yra ir kita problema: kai atidarote langus, netenkate apsaugos nuo išmetamųjų dujų, suodžių ir kitų kenksmingų gatvių teršalų, kurie patenka į mūsų plaučius. Todėl mėgautis grynu oru transporto spūstyse vargu ar pavyks. Išimtis – šiltą vasaros vakarą tuščiame kelyje.

Kada praviras langas geriau už vėsą salone? Žinoma tai, kad kuo mažesnės galios variklis, tuo daugiau „arkliukų“ reikia oro kondicionieriaus darbui. Todėl mažalitražių automobilių savininkai pastebės, kad ilgainiui naudojant klimato kontrolės sistemą, gali pablogėti jų keturračių dinamika – mašina tampa vangi.

Bandant atsakyti į klausimą, kas geriau – kondicionierius ar atviras langas, neseniai autoritetingas rusų žurnalas „За рулем“ atliko testą. Žurnalistai išbandė dyzelinius „Ford Focus 1,8 TDCI“ ir „Lada Kalina“.

Važiuojant 90 km/val. greičiu „Kalina“ be oro kondicionieriaus sunaudoja 5,5 l/100 km. Atidarius langus, esant 90 km/val. greičiui, kuro sąnaudos padidėjo ne daugiau kaip 0,1 l/100 km. Vis greitėjant, sąnaudos didėjo: važiuojant 110 km/val. greičiu su atvirais langais, kuro sudeginama jau 0,35 l/100 km daugiau.

Su oro kondicionieriumi sąnaudų padidėjimas yra ryškesnis: nuo 0,5 litro 90-100 km/val. iki 0,4 litro 110 km/val. Esant maždaug 120 km/val. „Kalina“ su atviru langu vartojo benzino tiek pat kaip ir su įjungtu oro kondicionieriumi.

Važiuojant „Ford Focus“ 90 km/val. greičiu, sudeginama 3,8 l/100 km kuro, o 110 km/val. – 5 l. Kaip ir „Kalina“, atidarius langą ir padidinus greitį, sąnaudos padidėja 0,1 l/100 km. O esant iki 110 km/val. greičiui, sąnaudos padidėja 0,35 l/100 km.

O štai įjungus oro kondicionierių ir važiuojant mažu greičiu, „Ford Focus“ „surijo“ beveik litru kuro daugiau. Didėjant automobilio greičiui, sąnaudos tapo mažesnės, o greičio matuoklio rodyklei pasiekus110 km/val., išlaikyti vėsą salone reikėjo 0,7 l daugiau dyzelino. Atviro lango ir oro kondicionavimo papildomos išlaidos susilygino beveik ties 130 km/val.

Taip pat verta pastebėti, kad žurnalistai testo metu kondicionierių įjungdavo visu pajėgumu, arba atidarydavo visus langus.

Verdiktas

Abiem atvejais galima rasti ir privalumų, ir trūkūmų. Oro kondicionierius – naudingas ir patogus prietaisas, o jo eksploatavimas papildomai kainuoja. Tiesa, išlaidos gali būti mažesnės, jeigu klimato kontrole naudositės teisingai.

Be to, oro kondicionierius nuolat reikalauja priežiūros ir valymo, bet gali apsaugoti saloną nuo suodžių ir užteršto oro. O atviras langas praverčia tik geru oru vakarais, kai gatvėse sumažėja automobilių srautai, ir tik važiuojant mažu greičiu.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vakarų Lietuvoje eismą sunkina rūkas, Jonavos rajone slidu

Vakarų Lietuvoje ir Marijampolės apskrityje antradienio rytą eismą sunkina rūkas, Jonavos...

Kas nutinka, kai perdirbami naudoti tepalo filtrai ir automobilių atmortizatoriais (2)

Remontuojant ir ardant automobilius, susidaro nemažai atliekų, kurios laikomos pavojingomis. Kas...

Siūloma greitosios medicininės pagalbos automobiliams leisti važiuoti „A“ juosta mieste (6)

Seimo nariai Tomas Tomilinas ir Juozas Varžgalys įregistravo Saugaus eismo automobilių keliais...

Eismo sąlygas sunkins šlapdriba – kelininkai

Pirmadienio rytą eismo sąlygas sunkino nedidelis lietus, o dieną prognozuojama šlapdriba,...

Ką reikia žinoti, jei norite mokyti šeimos narį vairuoti (31)

Kelias iki vairuotojo pažymėjimo gavimo – ilgas ir vingiuotas, todėl neretai norėdami tvirčiau...

Top naujienos

Užkalnis. Melagių ir apgavikų šaliai – tokia ir valdžia (76)

Žmonės gauna valdžią tokią, kokios nusipelnė, pasakyta šimtą tūkstančių kartų. Niekada tai...

Ginekologė papasakojo, ką tenka pamatyti kabinete: tokiais momentais išties nusvyra rankos (12)

Gydytoja akušerė ginekologė Viktorija Ežerskienė sako, kad savo praktikoje turėjo keletą...

Panevėžio rajone toliau uždaromos mokyklos: jau neliko nė vienos pradinės ir pusės pagrindinių (69)

Karsakiškio mokykla pernai sulaukė šimtmečio, o nuo šio rudens visam laikui užvers duris....

Tomas Vaitelė

Kuo toliau – tuo liūdniau: kodėl „Grammius” šiemet susiglemžė depresuota paauglė

Nuo 1985 metų muzika darėsi vis liūdnesnė. Tokias išvadas pateikė Kalifornijos universitete...

Gyvai / Orijaus kelionės. Dubajuje viešėjęs lietuvis prakalbo apie didžiausią gyvenime patirtą gėdą (3)

Kas mūsų šalyje visiškai įprasta ir nebaudžiama, atostogaujant Jungtiniuose Arabų Emyratuose...

Iki gyvos galvos įkalintas šaltakraujis dviejų merginų žudikas pabėgimui ruošėsi iš anksto: norėjau, kad mane išgirstų (199)

Dėl dviejų merginų tyčinio nužudymo griežčiausia įkalinimo iki gyvos galvos bausme nuteistas...

Gyvai / Dedamas galutinis taškas: Europos Parlamentas uždegė žalią šviesą „Brexit“ papildyta (129)

Europos Parlamentas trečiadienį galutinai uždegė žalią šviesą „Brexitui“, per balsavimą...

Pareigūnę įkaite paėmęs ir pabėgęs kalinys nuteistas už žvėrišką dviejų 18-mečių merginų nužudymą atliktos masinės kratos (320)

Trečiadienį iš ryto į Šiaulių tardymo izoliatorių iš Vilniaus atvyko keliasdešimt Kalėjimų...

Pagarbiai apie „Žalgirį“ atsiliepęs ASVEL strategas pasijuokė dėl pralaimėjimo „Šiauliams“ specialiai Krepšinis.lt iš Vilerbano (1)

„Išmokau, kad „Šiauliai“ labai gerai žaidžia gynyboje“, – spaudos konferencijoje...

Dizainerė pasidalijo buto nuotraukomis prieš ir po įrengimo: tikina, kad specialisto pagalba būtina (55)

Kiekvienus namus gaubia atskira istorija, o pravėrus duris užklumpa daugybė pojūčių: kvapas,...