aA
Iš kelionės po Afriką grįžęs vienos Sibiro tautos šviesuolis jo įspūdžių susirinkusiems paklausyti tautiečiams pasakoja matęs žirafą, zebrą ir krokodilą. Auditorija, žinoma, klausia, kaip jie atrodo. Keliautojas atsako: „Žirafa – kaip elnias, tik kaklas ilgas. Zebras – kaip elnias, tik dryžuotas. O krokodilas... visai nepanašus.“
© Gamintojo nuotr.

Kuo čia dėtos padangos? Jas pirkdami, nors prieš akis matome tik juodos gumos gabalą, išmargintą protektoriaus raštais, kaip tie nieko apie Afrikos fauną nenutuokiantys Sibiro gyventojai, bandome įsivaizduoti, ar padangos kels didelį triukšmą, ar gerai stabdys slidžiame kelyje, ar gerai riedės ir t. t. Galiausiai tenka pripažinti, kad nieko nesuprantame, ir padangas išsirenkame pagal... kainą ir protektoriaus rašto grožį.

Kadangi šie kriterijai neturi nieko bendro su mūsų saugumu, rūpestingoji Europos Sąjunga nusprendė ateiti į pagalbą. Nuo kitų metų lapkričio 1 dienos visos ES šalyse pardavinėjamos padangos privalės būti paženklintos vienodomis etiketėmis, kuriose vairuotojams bus itin aiškiai pateikiama informacija apie svarbiausias padangų ypatybes – pasipriešinimą riedėjimui, sukibimą šlapiame kelyje ir padangų keliamą triukšmą. Šios padangų etiketės bus panašios į tas, kurios parduotuvėse klijuojamos ant šaldytuvų, viryklių, skalbyklių ir kitų buitinių prietaisų, kad pirkėjai galėtų išsirinkti taupiausią įrenginį.
Pasipriešinimo riedėjimui ir stabdymo slidžiame kelyje kriterijai bus vertinami septynbale sistema ir žymimi raidėmis nuo A iki G. A reiškia geriausią, G – blogiausią įvertinimą. Padangos keliamo triukšmo kriterijus žymimas decibelų skaičiumi ir garsiakalbiu su 1, 2 ar 3 bangomis.

Viskas paprasta ir aišku. Tačiau įsitikinti realiais skirtingomis raidėmis ir skaičiais paženklintų padangų skirtumais vykstame į Liuksemburge esantį „GoodYear“ naujovių centrą, kuriame esančioje trasoje ir laboratorijose kasdien bandoma ir tobulinama tūkstančiai bendrovės „GoodYear Dunlop“ gaminamų padangų. Kol bandymams skirtiems identiškiems „Volkswagen Golf“ automobiliams montuojamos mūsų eksperimentui reikalingos padangos, naujovių centro direktorius Jeanas Pierre’as Jeusette’as pasakoja, kad įvairūs padangų gamintojai savo gaminius vertina ne trimis, o daugiau nei 50 skirtingų kriterijų: tai valdymo ir stabdymo ypatybės ant įvairių paviršių (nuo ledo iki įvairiausio grubumo asfalto), triukšmas automobilio salone ir išorėje, atstumas, kurį galima įveikti, kol padangos visiškai susidėvės, ir daugelis kitų.

Be to, kaip pabrėžia J. P. Jeusette’as, pasiekti, kad padangos atitiktų aukščiausius bent trijų kriterijų reikalavimus, yra kol kas sunkiai įgyvendinamas uždavinys – pagerinus vienas padangų ypatybes, nukenčia kitos. Kraštutinumo pavyzdys – „Formulės-1“ bolidams montuojamos padangos. Nors jos pasižymi idealiu sukibimu su kelio danga, nusidėvi nuvažiavusios vos kelis šimtus kilometrų. Tai reiškia, kad, naudojant tokias padangas realiame gyvenime, jas keisti reikėtų kiekvieną kartą, kai tik važiuotumėte į degalinę prisipilti pilno bako benzino.

Nuosprendis
Jei leidžia piniginė, rinkitės pačias geriausias padangas. Jei taupysite, tik netaupykite saugumui.

1 BANDYMAS: RIEDĖJIMAS
Matuojame, kuris iš dviejų vienodų automobilių, tik apautų skirtingomis padangomis, laisva eiga nuriedės toliau. Labai svarbu, kad bandyme dalyvautų identiški automobiliai. Kuo toliau rieda automobilis, tuo mažesnis padangų pasipriešinimas riedėjimui, tuo mažiau sunaudojama degalų ir mažiau teršiama aplinka.

Lyginant A ir G klasės padangas, degalų sąnaudų skirtumas siekia iki 7,5 proc. Tai – 6 litrai degalų 1000 km. Neatrodo daug, tačiau per visą padangų eksploatavimo laikotarpį (35 000 km) prikapsės daugiau nei 1000 litų (kai benzino kaina 5 litai už litrą, o degalų sąnaudos 8 l/100 km).

2 BANDYMAS: STABDYMAS
Antrajam bandymui reikia dviejų vienodų automobilių, apautų sukibimo su šlapia danga A ir G kategorijos padangomis. Automobiliai įsibėgėja iki 80 km/val. ir iš visų jėgų stabdomi trasoje, kurioje ant asfalto liejamas vanduo. Stabdymo kelio skirtumas siekia iki 18 metrų. Tai prilygsta keturių vienas paskui kitą sustatytų automobilių ilgiui. Tų 18 metrų gali užtekti, kad būtų išvengta avarijos ar bent sušvelninti padariniai.

Padangų testas ant šlapio kelio
© Gamintojo nuotr.

3 BANDYMAS: TRIUKŠMAS
Plaukų džiovintuvo keliamas triukšmas 1 metro atstumu siekia 70 decibelų (dB). Tai beveik tiek pat, kiek tyliausiomis padangomis (pažymėtomis 1 banga) apautas automobilis. 2 bangomis pažymėtos padangos kelia 3 dB didesnį triukšmą – tokį pat, kokį keltų du vienas paskui kitą važiuojantys tyliausiomis padangomis apauti automobiliai. Dar trys papildomi decibelai ir padangas tenka žymėti 3 bangomis, o triukšmas prilygsta keturių tyliausiomis padangomis apautų automobilių keliamam triukšmui. Gana sudėtinga, tiesa? Svarbiausia žinoti, kad čia matuojamas ne automobilio salone, bet gatvėje girdimas triukšmas. Tai reiškia, kad pirkdami viena banga pažymėtas padangas prisidedate prie mažesnio aplinkos triukšmo.

Kaip tai matuojama? Trasoje pastatomi jautrūs mikrofonai. Vienas paskui kitą, beveik liesdamiesi buferiais, važiuoja du tyliausiomis padangomis apauti automobiliai. Prietaisai fiksuoja 72 dB triukšmą. Po to trasa pralekia vienas automobilis, kurio padangos žymimos 2 bangomis. Prietaisai fiksuoja tokį pat 72 dB triukšmą. Bandymai tęsiami keičiant įvairias padangas ir trasa važiuojant vienu, dviem ar keturiais automobiliais.

Padangų triukšmo testas
© Gamintojo nuotr.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (32)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (206)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Atšvaitų dieną – svarbi žinutė pėstiesiems: atšvaitus dalys nemokamai (1)

Skatinant senjorus ir kitus eismo dalyvius kelyje segėti atšvaitus, ketvirtadienį prasideda visą...

Šiemet incidentų su paspirtukais dvigubai daugiau – galimas jų eismo apribojimas šaligatviais (50)

Lietuvoje vis gausėja alternatyvių transporto priemonių, sparčiai populiarėja ir elektriniai...

Atšilus orams vairuotojai atsipalaidavo, tačiau nevalia pamiršti svarbios datos (2)

Po vėsių rudeniškų orų į Lietuvą porai savaičių atėjo bobų vasara, o su ja – šilti,...

Top naujienos

Melaginga naujiena apie Nausėdą ir branduolinius ginklus – tik pradžia: taikiniu galite tapti ir jūs (139)

JAV valstybės sekretorius Mike’as Pompeo sveikina prezidento Gitano Nausėdos siūlymą Lietuvoje...

Lietuviai švęsti pradėjo per anksti: išleidžia daugiau nei uždirba (39)

„Taigi turime labai įdomią situaciją, kai žmonės išleidžia daugiau negu uždirba, o...

Nustebinusi „Žalgirio“ pergalė, po kurios pulti į euforiją būtų klaida laida „Krepšinio zona“ (1)

Aštuoniomis pergalėmis iš eilės visuose frontuose šį sezoną atidaręs Madrido „Real“...

Nausėdos krikštas ES vadovų susitikime: ką suprato ir ko išmoko? (15)

„Tikrai labai įdomu, tikrai labai įvairūs žmonės, labai įvairūs stiliai, įvairūs...

Lukašenka perspėjo apie pavojus Baltarusijos suverenitetui (18)

Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka penktadienį pabrėžė, kad jo šalis nori likti...

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (32)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Erdoganas pakomentavo Trumpo siųstą laišką: mes nepamiršime šio pagarbos trūkumo

Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas penktadienį pareiškė, kad jo šalis...

Lietuvos darbdaviai – šykščiausi Europoje: patys darbuotojai kalti, kad nėra gerų algų (400)

Lietuvos darbdavių nenorą ženkliau pasidalinti uždirbamu pelnu specialistai paaiškina derybų...

Netyla kalbos apie Rasos Arlauskienės ir gerokai jaunesnio atlikėjo Petro Daunio santykius: įrodymas – ir paviešinti kadrai? (14)

Jau kuris laikas netyla kalbos, kad žinoma renginių organizatorė Rasa Arlauskienė vis dažniau...

5 priežastys, kodėl Briuselis patenkintas nauju susitarimu su Johnsonu (1)

Europos Sąjunga (ES) ir Jungtinė Karalystė (JK) pasiekė susitarimą, kuriam pritarė Europos...