aA
Dažnai vienokį ar kitokį vairuotojų elgesį lemia emocijos, tačiau pastebima, jog didžiausią grėsmę eismo saugumui sukelia pyktis. Psichologai sako, kad supykę žmonės važiuoja greičiau, vairuoja agresyviau bei atlieka daugiau manevrų. Pabrėžiama, kad emocijoms kelyje – ne vieta, mat būtent dėl jų įvyksta ir eismo įvykiai.
Sugedęs automobilis
© Shutterstock nuotr.

Psichologė ir sąmoningumo ugdymo instruktorė Eglė Masalskienė teigė, jog emocijų užvaldyti vairuotojai yra itin pavojingi, todėl svarbu, kad žmogus gebėtų savo pyktį pastebėti ir jį suvaldyti, mat nuo to priklauso ne tik jo paties, bet ir kitų eismo dalyvių saugumas.

Rizikuoja saugumu

E. Masalskienė sakė, jog vairuotojai turėtų suprasti, kad emocijos vairuojant jokiu atveju nepadės, o tik pablogins situaciją. Negana to, įpykęs žmogus mažiau galvoja apie saugumą, todėl laiku nesuvaldžius emocijų, pasekmės gali būti itin skaudžios.

„Jei pamatęs jį erzinantį veiksmą, pavyzdžiui, kai kitas vairuotojas užkiša savo automobilį, žmogus pradės koneveikti kitą eismo dalyvį, tai situacijos nepagerins ir nepakeis, o tik paskatins dar didesnį pyktį. Todėl svarbu įvertinti situaciją, suprasti, kokia ji yra, ir neleisti reikštis emocijoms“, – sakė E. Masalskienė.

Pašnekovė aiškino, kad norėdamas išlaikyti budrumą, žmogus turėtų atkreipti dėmesį į tai, kaip jis elgiasi supykęs – stipriau spaudžia akceleratoriaus pedalą, labiau įsikimba į vairą ar pradeda dažniau kvėpuoti. Mat išsiugdžius gebėjimą tai pastebėti, klaidų būtų galima išvengti.

Kaip pyktis paveikia vairuotojus: automobilis tampa ginklu
© Shutterstock

„Jei supyksite eidami šaligatviu, tai nebus taip pavojinga, tačiau jei supyksite vairuodami automobilį, agresyvus elgesys turės didesnes pasekmes“, – pabrėžė psichologė.

Pyktį galima sumažinti

Anot psichologės, įprotis pastebėti pyktį praverstų ne tik stengiantis suvaldyti emocijas prie vairo, bet ir priimant tolimesnius sprendimus, mat emocijų užvaldytas žmogus tampa ne toks pastabus besikeičiančioms eismo sąlygoms ir situacijoms, kurioms reikia staigios reakcijos.

„Vienas iš būdų sumažinti pyktį yra jį atpažinti, tačiau jei to nepakanka, reikėtų mintis nukreipti kita linkme. Reikėtų pagalvoti apie ką nors kitą, o geriausia – sutelkti dėmesį į vairavimą ir tai, kas vyksta esamuoju laiku. Tai, kas sukėlė emocijas jau būna praeityje, todėl apie tą pyktį sukėlusį vairuotoją ar jo veiksmą galvoti nebeverta“, – aiškino psichologė.

Dar vienas būdas, kaip galima atsikratyti pykčio – klausytis muzikos arba radijo. Tačiau E. Masalskienė pridūrė, kad taikant šį metodą, žmogus turėtų pats įvertinti, ar muzika jo neišblaškys.

Jei žmogus įvertinęs savo pyktį jam skiria aukščiausius balus, psichologė patarė apskritai neskubėti. Geriau ten, kur galima, sustoti, išlipti iš automobilio, pakvėpuoti grynu oru bei pasivaikščioti.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Pykčiu įvykio nepakeisite

E. Masalskienė atkreipė dėmesį ir į stresą įvykus eismo įvykiui. Psichologė akcentavo, kad tokiose situacijose pyktį ir emocijas reikia valdyti itin greitai, nes tokiais atvejais žmogaus reakcija turi būti objektyvi.

„Įvykus eismo įvykiui žmogus iškart turi sau priminti, kad tai jau įvyko ir jokios emocijos nesugrąžins laiko atgal. Vos išlipęs iš automobilio žmogus turi suprasti realybę, įvertinti ar nėra sužeistų, imtis spręsti kilusią problemą, o emocijas analizuoti vėliau. Vairuotojas turi gebėti tiksliai suprasti kas įvyko“, – aiškino psichologė.

Tada, kai eismo įvykio aplinkybių išspręsti nepavyksta ir reikia laukti policijos, laiko emocijoms yra daugiau, tad E. Masalskienė patarė ne tik prisiminti jau minėtus pykčio valdymo būdus, bet ir nebijoti kam nors paskambinti pasipasakoti bei pridėti kvėpavimo pratimus.

„Gali padėti lėtas ramus kvėpavimas su pauzėmis, tai reiškia, kad žmogus iškvėpęs turėtų sulaikyti kvėpavimą ir truputį pabūti be oro, tai – labai sveika. Kvėpuoti taip pat reiktų pilvu, o ne krūtine, tik toks kvėpavimas veikia raminančiai“, – aiškino psichologė.

Visi saugaus eismo ekspertai nesiginčija dėl vieno – emocijoms kelyje ne vieta. Jeigu neišeina jų suvaldyti, geriausia sustoti ir palaukti, kol į eismą vėl galėsite įsilieti nebetrukdomi perteklinių jausmų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kaip atsidaryti automobilio dureles, jeigu jos užšalo: šios priemonės tikrai padės (69)

Į Lietuvą atslinkę šalčiai tampa išbandymu ir automobiliams: neužsiveda jų varikliai,...

Penki dalykai, kurių elektromobilių vairuotojai privalo nepamiršti žiemą (57)

Nukritus termometro stulpeliui ir kelius užklojus sniego sluoksniui, kiekvieno automobilio...

Vakarinėje šalies dalyje ir dar viename rajone eismo sąlygas sunkina plikledis ir šarma (6)

Dėl plikledžio ir šarmos sekmadienio rytą sudėtingesnės eismo sąlygos vakarinėje šalies...

Kaip žiemą išvengti akumuliatorių problemų? (28)

Ant vienos rankos pirštų suskaičiuojamų sezoninių automobilių rinkos prekių sąraše greta...

Tamsusis metų laikas: vairuotojai pėsčiuosius pastebi iki jų likus 30 metrų (4)

Tamsusis metų laikas vairuotojams siejasi su įtemptu ir gerokai didesnės koncentracijos...

Top naujienos

VESK: siūloma parengti etapinį ribojimų atlaisvinimų planą (206)

Šiandien Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos (VESK) posėdyje išklausyta ekspertų...

Pirmoji Kremliaus reakcija po Navalno sulaikymo: tai visiška nesąmonė papildyta 13.39 (165)

Rusijos prezidento Vladimiro Putino atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas vakar atšaukęs spaudos...

Ažubalis: ragus Putinui užsiauginti padėjo didžiosios ES valstybės (485)

Įvykiai JAV paveiks Lietuvą tiek, kiek Europa sugebės atsispirti supaprastintam žvilgsniui į...

Juozapaitis apie padalintus pinigus: tai baisi klaida papildyta (127)

Seimo Kultūros bei Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetai antradienį surengė bendrą posėdį,...

Norvegija bando išsklaidyti abejones dėl vakcinos nuo koronaviruso po senyvų žmonių mirčių (16)

Norvegijos sveikatos priežiūros institucijos bando išsklaidyti abejones dėl saugumo, kilusias po...

Vokietijoje – nauji siūlymai: įprastos kaukės nebepakaktų virusologai perspėja: gali atnešti priešingą rezultatą (150)

Vokietija svarsto, ar pasekti Austrijos ir Bavarijos žemės pavyzdžiu, kur tapo privaloma viešajame...

Skuodis atleido iš pareigų „Oro navigacijos“ vadovą (26)

Susisiekimo ministras Marius Skuodis antradienį, sausio 19 d., iš pareigų atšaukė VĮ „Oro...

Savaitgalį feisbuke siautėjęs, kolegas įžeidinėjęs ir grasinęs Rimas Bružas sulaukė ne tik kritikos, bet ir griežtos LRT vadovų reakcijos pasisakė ir R. Bružas, kita pusė kreipėsi į teisininkus (1023)

Penktadienį LRT Radijo laidos „Laimės dieta“ vedėja Rimantė Kulvinskytė pasidžiaugė...

Profsąjungos nepritaria darbdavių prašymui leisti dirbti visoms parduotuvėms (8)

Lietuvos darbdavių konfederacijai kreipusis į Vyriausybę su prašymu atšaukti ribojimus ne maisto...

VMI: dėl pandemijos sunkumų turinčios įmonės jau gali teikti prašymus dėl pagalbos (7)

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, kad verslininkai, kurie nėra įtraukti į...