aA
Dažnai vienokį ar kitokį vairuotojų elgesį lemia emocijos, tačiau pastebima, jog didžiausią grėsmę eismo saugumui sukelia pyktis. Psichologai sako, kad supykę žmonės važiuoja greičiau, vairuoja agresyviau bei atlieka daugiau manevrų. Pabrėžiama, kad emocijoms kelyje – ne vieta, mat būtent dėl jų įvyksta ir eismo įvykiai.
© Shutterstock nuotr.

Psichologė ir sąmoningumo ugdymo instruktorė Eglė Masalskienė teigė, jog emocijų užvaldyti vairuotojai yra itin pavojingi, todėl svarbu, kad žmogus gebėtų savo pyktį pastebėti ir jį suvaldyti, mat nuo to priklauso ne tik jo paties, bet ir kitų eismo dalyvių saugumas.

Rizikuoja saugumu

E. Masalskienė sakė, jog vairuotojai turėtų suprasti, kad emocijos vairuojant jokiu atveju nepadės, o tik pablogins situaciją. Negana to, įpykęs žmogus mažiau galvoja apie saugumą, todėl laiku nesuvaldžius emocijų, pasekmės gali būti itin skaudžios.

„Jei pamatęs jį erzinantį veiksmą, pavyzdžiui, kai kitas vairuotojas užkiša savo automobilį, žmogus pradės koneveikti kitą eismo dalyvį, tai situacijos nepagerins ir nepakeis, o tik paskatins dar didesnį pyktį. Todėl svarbu įvertinti situaciją, suprasti, kokia ji yra, ir neleisti reikštis emocijoms“, – sakė E. Masalskienė.

Pašnekovė aiškino, kad norėdamas išlaikyti budrumą, žmogus turėtų atkreipti dėmesį į tai, kaip jis elgiasi supykęs – stipriau spaudžia akceleratoriaus pedalą, labiau įsikimba į vairą ar pradeda dažniau kvėpuoti. Mat išsiugdžius gebėjimą tai pastebėti, klaidų būtų galima išvengti.

Kaip pyktis paveikia vairuotojus: automobilis tampa ginklu
© Shutterstock

„Jei supyksite eidami šaligatviu, tai nebus taip pavojinga, tačiau jei supyksite vairuodami automobilį, agresyvus elgesys turės didesnes pasekmes“, – pabrėžė psichologė.

Pyktį galima sumažinti

Anot psichologės, įprotis pastebėti pyktį praverstų ne tik stengiantis suvaldyti emocijas prie vairo, bet ir priimant tolimesnius sprendimus, mat emocijų užvaldytas žmogus tampa ne toks pastabus besikeičiančioms eismo sąlygoms ir situacijoms, kurioms reikia staigios reakcijos.

„Vienas iš būdų sumažinti pyktį yra jį atpažinti, tačiau jei to nepakanka, reikėtų mintis nukreipti kita linkme. Reikėtų pagalvoti apie ką nors kitą, o geriausia – sutelkti dėmesį į vairavimą ir tai, kas vyksta esamuoju laiku. Tai, kas sukėlė emocijas jau būna praeityje, todėl apie tą pyktį sukėlusį vairuotoją ar jo veiksmą galvoti nebeverta“, – aiškino psichologė.

Dar vienas būdas, kaip galima atsikratyti pykčio – klausytis muzikos arba radijo. Tačiau E. Masalskienė pridūrė, kad taikant šį metodą, žmogus turėtų pats įvertinti, ar muzika jo neišblaškys.

Jei žmogus įvertinęs savo pyktį jam skiria aukščiausius balus, psichologė patarė apskritai neskubėti. Geriau ten, kur galima, sustoti, išlipti iš automobilio, pakvėpuoti grynu oru bei pasivaikščioti.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Pykčiu įvykio nepakeisite

E. Masalskienė atkreipė dėmesį ir į stresą įvykus eismo įvykiui. Psichologė akcentavo, kad tokiose situacijose pyktį ir emocijas reikia valdyti itin greitai, nes tokiais atvejais žmogaus reakcija turi būti objektyvi.

„Įvykus eismo įvykiui žmogus iškart turi sau priminti, kad tai jau įvyko ir jokios emocijos nesugrąžins laiko atgal. Vos išlipęs iš automobilio žmogus turi suprasti realybę, įvertinti ar nėra sužeistų, imtis spręsti kilusią problemą, o emocijas analizuoti vėliau. Vairuotojas turi gebėti tiksliai suprasti kas įvyko“, – aiškino psichologė.

Tada, kai eismo įvykio aplinkybių išspręsti nepavyksta ir reikia laukti policijos, laiko emocijoms yra daugiau, tad E. Masalskienė patarė ne tik prisiminti jau minėtus pykčio valdymo būdus, bet ir nebijoti kam nors paskambinti pasipasakoti bei pridėti kvėpavimo pratimus.

„Gali padėti lėtas ramus kvėpavimas su pauzėmis, tai reiškia, kad žmogus iškvėpęs turėtų sulaikyti kvėpavimą ir truputį pabūti be oro, tai – labai sveika. Kvėpuoti taip pat reiktų pilvu, o ne krūtine, tik toks kvėpavimas veikia raminančiai“, – aiškino psichologė.

Visi saugaus eismo ekspertai nesiginčija dėl vieno – emocijoms kelyje ne vieta. Jeigu neišeina jų suvaldyti, geriausia sustoti ir palaukti, kol į eismą vėl galėsite įsilieti nebetrukdomi perteklinių jausmų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilnietis įsiuto: pigiausias plovimas automatinėje plovykloje tapo 740 eurų nuostoliu (317)

Nekaltas noras – per pietų pertrauką nusiplauti automobilį, vilniečiui tapo galvos skausmu....

Perkantys padangas internetu turėtų atkreipti dėmesį į kelis kriterijus (4)

Artėjant šaltajam sezonui tenka keisti automobilio padangas, todėl dažnas vairuotojas, kaip tik...

Kas antras tamsoje žuvęs pėsčiasis nepasirūpino paprasčiausia apsauga nuo nelaimės (6)

Nors vis dar nemažai eismo dalyvių mano, kad dėvėti atšvaitą esant prastam matomumui ar tamsiam...

Pareigūnai sunerimo: per parą 18 sužeistųjų, o žmonės nesupranta, ką keliuose daro ne taip (80)

Rytinės piko valandos prasideda, o vakarinės baigiasi sutemus, todėl tiek vairuotojai, tie...

Tyrimas nustebino: KET reikalavimus atitinkantis padangų protektoriaus gylis gali būti mirtinai pavojingas (124)

Rudenį, kada dažnai lyja, važiavimo saugumui itin didelę įtaką turi padangos ir jų...

Top naujienos

Prostitucijoje išnaudotų lietuvių istorijos sukrėtė net visko mačiusią pareigūnę iš Švedijos: viena jų tapo filmu (137)

Net praėjus daugiau nei dešimtmečiui prostitucijoje išnaudotų lietuvaičių istorijos yra...

Ilgiausia apgultis istorijoje: du dešimtmečius siaubo iškentę miestelėnai maro protrūkio laukė kaip išganymo (4)

Osmanų imperijos karo su Venecijos respublika metu Kandijos miestas (dabar – Heraklionas ,...

Aukštaitijos sostinė stoja? Darbdaviai jau skaičiuoja susitraukusius pelnus ir pereina į taupymo režimą (168)

Lietuvos ūkio variklis sukasi visu pajėgumu. Pastaraisiais metais augusi ekonomika išjudino ir...

Ekspertai: po Lenkijos rinkimų politikoje labiausiai tikėtinas tęstinumas (4)

Lenkijos valdančiajai dešiniųjų pažiūrų partijai „ Įstatymas ir teisingumas “...

Po skyrybų dramos – atviras Andriaus Šedžiaus interviu apie vaikus: apie tai vėliau teks papasakoti ir mažyliui (68)

Neseniai skyrybas išgyvenęs verslininkas Andrius Šedžius dabar visą savo dėmesį sakosi...

Sunkiai sergančios aktorės Anastasijos Zavorotniuk dukra pasidalijo jautria žinute (52)

Šeštadienį, spalio 12-ąją, sunkiai serganti aktorė Anastasija Zavorotniuk kartu suvyru Piotru...

Mirotičiaus šou laimėjo „Barcelonai“ trilerį prieš „Valencia“, Kulboka padėjo nugalėti „Baskonia“ (1)

Nikola Mirotičius surengė fenomenalų pasirodymą bei vienas ant savo pečių ištempė...

Metusi mokytojos darbą emigravo į Norvegiją: griauna stereotipus apie fabrikuose žuvį dorojančius tautiečius (164)

Pedagogės Laimutės Skiudulės vardą, be abejo, žino kone kiekviena Stavangerio ( Norvegija )...

Kokią klaidą lengva padaryti ruošiant avietes žiemai – profesionalo komentaras kaip avietes apsaugoti nuo šalnų (3)

Gediminas Cijūnaitis , gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patirtimi, kaip elgtis su avietėmis,...

Ant bangos: Rapšys iškovojo dar vieną auksą Berlyne (52)

Įspūdingą formą šį sezoną demonstruojantis Danas Rapšys iškovojo dar vieną aukso medalį...