aA
Reguliarus vairuotojų rūpestis – alyvos keitimas – glaudžiai susijęs su važiavimo kokybe, saugumu ir netgi degalų sąnaudomis. Remiantis naujausiais duomenimis, teisingai pasirinkus šiuolaikinio variklio charakteristikas atitinkančią alyvą, kuro sąnaudas galima sumažinti net iki 6 procentų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
© Asociacijos nuotr.

Tačiau tai, kaip teisingai išsirinkti alyvą, turėtų rūpėti ne tik linkusiems taupyti, bet ir mylintiems ekologiją bei automobilio gedimų netoleruojantiems vairuotojams.

UAB „FUCHS Lubricants Lithuania“ regiono pardavimų vadovas Ramūnas Vaitkus kalba, kad renkantis alyvą, svarbiausia ne kuo daugiau sužinoti apie jos savybes, o tiesiog pasirinkti teisingą, būtent tam automobilio modeliui pritaikytą jos rūšį. Nesuklysti padėtų vienas iš dviejų metodų.

Pirmasis – informaciją apie tinkamą alyvos rūšį susirasti internete, ieškant pagal automobilio modelį bei gamybos metus. Vis tik šis metodas, anot pašnekovo, – ne pats teisingiausias. Norint būti absoliučiai tikram, kad nesuklysi, geriausia žvilgtelėti į automobilio naudotojo vadovą, kuriame yra tiksliai nurodyta reikalinga alyvos specifikacija arba gamintojo patvirtinimai, o kai kuriais atvejais – ir viena, ir kita.

Taigi, jei automobilio savininkas parduotuvėje ar autoservise užsisakys teisingą, variklio gamintojo nurodytą alyvą, vėliau, ne dėl alyvos kaltės sugedus varikliui, jam bent jau nereikės „atgailauti“ dėl gedimą sukėlusios netinkamai parinkto tepalo.

O kas gresia, jei ne itin rūpestingas vairuotojas nuspręs, kad gali panaudoti ir kitą, jo paties „pataupytą“ alyvą, tarkim, tikusią ankstesniajam automobiliui? R. Vaitkus patikina, kad greičiausiai iš pradžių nieko baisaus nenutiks. Tačiau vėliau situacija gali keistis ne į gerąją pusę – tikėtina, kad alyvos senėjimo požymių ar kitų nesklandumų, susijusių su normaliu variklio darbu, gali atsirasti jau įpusėjus nurodytam alyvos keitimo intervalui (patvirtinimai ir specifikacijos apibrėžia alyvos tarnavimo laiką pagal maksimalų nuvažiuotų kilometrų intervalą) ar netgi anksčiau.

Aišku, gali ir nieko nenutikti iš pirmo žvilgsnio, tačiau dėl netinkamai parinktos alyvos daug greičiau nusidėvės variklyje esančios detalės.

Sintetinė ar mineralinė? Svarbiausia ne tai!

Anot R. Vaitkaus, alyvos klasifikacija „sintetinė“, „pusiau sintetinė“ ar „mineralinė“ išpopuliarinta nepelnytai, be rimtesnio pagrindo. Šiais terminais daugelis pardavėjų paprasčiausiai manipuliuoja, panaudodami tai sėkmingesnei prekybai. Nors išties didžioji šiuolaikinės alyvos dalis yra sintetinė, tačiau tai anaiptol nėra svarbiausias rodiklis.

Dalis pažangiausių šiandienos gamintojų netgi nenurodo, ar tai sintetinė, ar mineralinė alyva, nes ne alyvos tipas nulemia produkto kokybę bei ekologiškumą. Sumažintą taršą aplinkai lemia vien teisingai, pagal gamintojų nurodymus, automobiliui parinkta alyva. Tik taip automobilis nuvažiuos ilgesnę distanciją, degalų sąnaudų prireiks santykinai mažiau, mažiau dėvėsis variklio ir dujų išmetimo sistemų detalės. Ko gero visi esame matę didžiulius juodus dūmų kamuolius, kylančius iš kai kurių automobilių išmetimo sistemų. Tai yra senų ir susidėvėjusių detalių pasekmė.

O ar reikėtų išmanyti apie kitas alyvos savybes, pavyzdžiui, jos klampumą? Pašnekovas aiškina, kad žinoti pakaktų vien tai, jog šiuolaikinė alyva yra gerokai „skystesnė“, taigi, ir ekonomiškesnė. Tačiau pati naujausia alyva (0W-20, 5W-20) tinka tik visai naujiems, maždaug metų senumo automobiliams.

R. Vaitkus pasakoja, kad reikalavimai automobilių varikliams vis auga, o su jais kartu, be abejo, ir alyvai. Ekologinius rodiklius apibrėžia „Euro“ standartai. Nuo 2020 metų įsigalios „Euro 7“ standartas lengviesiems automobiliams, o nuo 2021 ir sunkiajam transportui. Su kiekvienais metais automobilių išmetamų dujų tarša turi mažėti, tai neišvengiama tendencija. Automobilių gamintojai taiko įvairias išmetamų dujų emisiją mažinančias sistemas, bet visiems yra privaloma ta pati automobilių taršos norma.

Panaudota alyva – pavojinga aplinkai

Tačiau ir aukščiausius reikalavimus atitinkanti alyva, panaudota tampa ne mažiau pavojinga aplinkai. Tai privalu žinoti kiekvienam vairuotojui, ir nusprendus keisti tepalus, būtina pasielgti atsakingai, laikantis nustatytų normų.

„Autogamintojų ir importuotojų asociacijos“ direktorė Rita Zdanevičienė pasakoja, kad alyvos atliekas automobilių savininkai turi palikti autoservisuose, jei jame keičiasi tepalus, o šie privalo perduoti jas pavojingųjų atliekų tvarkytojams. Jei alyvą vairuotojas keičia pats, jam tenka prisiimti atsakomybę jos likučius pačiam perduoti atliekų tvarkytojui arba į stambių gabaritų ir pavojingų atliekų priėmimo aikšteles.

Kitokios panaudojimo alternatyvos yra draudžiamos įstatymų. Taigi, kiekvienas vairuotojas privalo atsakingai rinktis tik legalų autoservisą, nenaudoti alyvos atliekų kurui, dažymui, neišpilti jų į konteinerius ar ant dirvožemio, nenuleisti į kanalizacijos, drenažo sistemas.

R. Zdanevičienė tvirtina, kad bet kuris iš šių neleistinų variantų daro žalą aplinkai bei kenkia pačių žmonių sveikatai. Deginant alyvą tam nepritaikytose, specialių filtrų neturinčiose krosnyse, išsiskiriančios kietosios dalelės patenka į atmosferą, nusėda ant paviršių, su vandeniu pakliūva į dirvą ir gruntinius vandenis. O išpylus alyvos atliekas į vandens telkinius, drenažo ir kanalizacijos sistemas, yra užteršiamas dirvožemis, sutrikdomas organizmų ir augalų aprūpinimas deguonimi, pakenkiama vandens gyvūnams.

Sunkieji metalai gali pakenkti ir žmonių sveikatai: pažeisti nervų sistemą, inkstus ar net sukelti vėžinius susirgimus. Beje, organizmuose jie kaupiasi palaipsniui, todėl sveikatos problemos paprastai išryškėja tik po kurio laiko.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacija šias pavojingas atliekas iš gyventojų surenka organizuojamų akcijų metu. Daugiau apie organizuojamas akcijas – www.agia.lt.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Draudikai bara tėvus: taip skuba į darbą, kad nesirūpina, kaip paleidžia vaikus prie mokyklų (4)

Nors pirmasis mokslo metų mėnuo baigėsi, prie ugdymo įstaigų rytais dar itin sunku išvengti...

Palygino Lietuvą ir Olandiją: kuo skiriasi keliuose esančios linijos ten ir čia (46)

Keliaudami automobiliu po Europą dažnai palyginame kelių kokybę Lietuvoje ir užsienyje. Kelių...

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (74)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (259)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Top naujienos

Katkus: Karbauskis ir „valstiečių“ partija dabar jau pasiekė dugną ir įgijo daugiau priešų (42)

„Kiekviena Lietuvos valdžia pralaimi kitus rinkimus. Tad ši valdžia pralaimės kitus rinkimus, ir...

Po šeštą parą alinančio košmaro Alytuje – naujausios žinios: kai kur tarša viršyta 10 kartų (129)

„Tie momentiniai dalykai tikrai kelia nerimą. Dėl Miklusėnų man labai neramu, darome viską, ką...

Lietuvoje daugėja nuo sekso priklausomų žmonių: kada malonumas jau virsta liga požymiai, išduodantys priklausomybę (4)

Priklausomybė nuo sekso – Lietuvoje vis dar apipinta mitais ir dažnai net nelaikoma rimta liga....

Įpyko dėl mokesčio perkant už mažiau nei 20 eurų: Lietuvos įstatymai leidžia tokį taikyti (128)

Užsakymo paruošimo mokestis , – štai su tokiu dar iki šiol nematytu mokesčiu apsipirkusi el....

Kėdainietė tikina nuo vilko apsigynusi lenta: žiūrėjau jam tiesiai į akis (103)

Kėdainių rajono gyventojai jau kuri laiką negali ramiai gyventi dėl vis labiau įžūlėjančių...

Prabilo ir Kauno „Žalgirio“ ultros: tai garbės mums nedaro (92)

Sekmadienį po LKL lyderių kovos ne ką mažiau dėmesio, nei pačios rungtynės ir įvykiai ant...

Paskutinės valandos: ar Sabonis liks Indianoje bei kodėl „Pacers“ ir lietuvio derybos įstrigo? laida „Iš viršaus“ (4)

Kodėl pirmadienio vakaras gali tapti lemtingu Domantui Saboniui ir Indianos „Pacers“ klubui?...

Ar tai Europa, ar Azija: kur pasimetė gruzinai? (1)

Kas išties stebina atvykus į Gruziją, tai jos dvilypumas. Šalis, o taip pat ir visas Kaukazo...

Monake – iškilmingas milijardieriaus pobūvis su žvaigždėmis: Viktorija Siegel neatsigynė komplimentų (65)

Savaitgalį Didžiosios Britanijos milijardierius Johnas Caudwellas kartu su savo mylimąja,...

Gauta Seimo teisininkų išvada: ar galima balsuoti dėl Pranckiečio pateikiame pilną išvados tekstą  (350)

Seimo valdybos atstovų paprašyta Teisės departamento išvada dėl pakartotinio balsavimo dėl Seimo...