aA
Daugiabučių kiemuose paliktos neeksploatuojamos transporto priemonės ne tik užima vietą, kurios taip trūksta, tačiau ir kelia potencialų pavojų aplinkai bei žmonių sveikatai. Dažnas dėl tokių „lavonų“ kieme pyksta, tačiau nepagalvoja, kad tokiomis ekologinėmis bombomis galima pasirūpinti gana paprastu būdu, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Apleistas automobilis. GIA nuotr.
Apleistas automobilis. GIA nuotr.

Lietuvoje yra registruota apie 1,5 mln. lengvųjų automobilių. Dalis iš jų nėra naudojami pastoviai ir į kelius išrieda nebent šiltuoju sezonu. Anot Ritos Zdanevičienės, Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorės, būtent pavasarį, nutirpus sniegui, išryškėja, kurios transporto priemonės yra tik sezoninės ir didžiąją laiko dalį užima vietą daugiabučių kiemuose ar kitose stovėjimo aikštelėse.

„Dalis transporto priemonių tiesiog neatlaiko žiemos iššūkių, dar kita dalis vairuotojų tiesiog patys nenori investuoti į automobilio paruošimą žiemai arba bijo vairuoti blogomis eismo sąlygomis, todėl laukia pavasario. Tad tokių savininkų automobiliai kartais nepajudinami visą žiemą bei neretais atvejais iš to letargo miego tiesiog „neatsikelia“, – pasakoja AGIA vadovė.

Pasak jos, dėl savininkų abejingumo šios transporto priemonės lieka stovėti ten, kur stovėjusios. Kadangi nuo ankstesnių metų būna likę ir kitų panašaus likimo automobilių, ilgainiui automobilių–vaiduoklių susikaupia per daug. Nors kasmet vyksta įvairių švarinimo akcijų, kurių metu daugiabučių kiemai ir kitos erdvės atlaisvinamos nuo nebenaudojamų transporto priemonių, bet problema išlieka aktuali iki šiol.

„Tokių problemų nekiltų, jei žmonės būtų atsakingi. Tačiau jie į įstatymus žvelgia pro pirštus arba jų tiesiog išvis nežino, todėl neprižiūrėdami savo ratuoto turto kelia pavojų aplinkai ir dar rizikuoja gauti baudą“, – teigia R. Zdanevičienė.

Asociacijos vadovė detalizuoja, kad už neeksploatuojamos transporto priemonės laikymą bendrojo naudojimo erdvėse gresia bauda nuo 70 iki 140 eurų. Už analogišką pakartotinį nusižengimą bauda didėja iki 300 eurų ir gresia automobilio konfiskavimas.

Pareiga pasirūpinti automobiliu

Anot AGIA vadovės, kiekviena transporto priemonė turi savo savininką, todėl šis iš esmės yra įsipareigojęs tinkamai ja rūpintis visą laiką. Automobiliui tapus neeksploatuojamam, norėdamas išvengti baudos ar konfiskacijos, savininkas privalo užtikrinti jo utilizavimą.

„Kiemai ar stovėjimo aikštelės nėra sukurtos tam, kad jose būtų sandėliuojami pasenę, nenaudojami ar po eismo įvykių apgadinti automobiliai. Remiantis šalies įstatymais, eksploatuoti netinkamos transporto priemonės privalo atsidurti garažuose, uždarose specializuotose aikštelėse ar privačioje teritorijoje, kur netrukdytų aplinkiniams gyventojams“, – kalba R. Zdanevičienė.

Pagal taisykles, transporto priemonė pripažįstama eksploatuoti netinkama, kai:

  • išregistruota iš kitos šalies registro, kaip nebeatitinkanti transporto priemonei keliamų reikalavimų;
  • išmontuota sudėtinių dalių naudojimui tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos;
  • supjaustyta į dalis;
  • sunkiai pažeistos pagrindinės transporto priemonės dalys ir remontuoti ekonomiškai nenaudinga;
  • neturi identifikavimo numerio (išskyrus istorines transporto priemones) arba jos savininkas nenustatytas;
  • laikoma nenaudojama pagal paskirtį ir kenkia aplinkai ir (ar) žmonių sveikatai.

Pasak asociacijos vadovės, neturint kur dėti neeksploatuojamos transporto priemonės ir norint ją utilizuoti pagal reikalavimus, ši privalo būti išregistruota Lietuvoje: „Norėdamas tą padaryti, savininkas turi kreiptis į „Regitrą“ ir pateikti transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą, kurį išduoda specializuoti transporto priemonių tvarkytojai. Taip pat su savimi reikia turėti automobilio registracijos dokumentus bei numerio ženklus. Jei tokių nėra išlikę, teks pasiaiškinti dėl jų praradimo.“

Ką gali padaryti gyventojai

Kaip pasakoja AGIA direktorė, kieme esančiomis neeksploatuojamomis transporto priemonėmis kiekvienas gali pasirūpinti ir pats, net jei šios asmeniui ir nepriklauso. Tą galima padaryti kreipiantis į policiją ar atsakingas savivaldybės institucijas.

„Jeigu transporto priemonė ilgą laiką dūlo nenaudojama bendro naudojimo erdvėje, matyt, jai metas užleisti vietą kitiems automobiliams, kurie tą erdvę išnaudos pagal paskirtį. Tad jei automobilio–vaiduoklio savininkas nėra žinomas, derėtų kreiptis į policijos pareigūnus ar savivaldybės, kurioje gyvenate, Viešosios tvarkos skyrių“, – pataria R. Zdanevičienė.

Tuomet pareigūnai ar savivaldybės darbuotojai turėtų pabandyti identifikuoti ir susisiekti su nenaudojamo automobilio savininku ir šį paraginti imtis veiksmų dėl jo pašalinimo. Jei savininkas nėra identifikuojamas ar atsisako savo iniciatyva pasirūpinti jam priklausančiu turtu, tą už jį padaro atsakingi asmenys įprastai nelaukdami, kol įvyks nelaimė.

„Nenaudojama transporto priemonė iš tiesų yra potencialus pavojus tiek aplinkai, tiek sveikatai. Įvairūs tepalai ar kiti skysčiai gali užteršti gruntą bei požeminius vandenis, apnuodyti organizmą. Neretai bake gali būti užsilikę ir degalų, o dėl nenaudojimo padidėja rizika automobiliui užsidegti. Taigi gali įvykti ir sprogimas, apgadinsiantis šalia esantį turtą ar pareikalausiantis aukų“, – akcentuoja asociacijos vadovė.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
3.5000

Siūlo keisti įstatymą – vairuotojus galėtų stabdyti ir tikrinti neuniformuoti VMI darbuotojai (1)

Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme siūloma naujovė - pataisa, kuri suteiktų leidimą...

Nemažėjant autoįvykių su laukiniais gyvūnais – aplinkosaugininkų įspėjimas

Kas savaitę sulaukiant beveik arti dviejų šimtų skambučių apie į autoįvykius pakliuvusius...

Ekspertai apie žieminių padangų naudojimą vasarą: brangstant degalams, tai – finansiškai skausmingas sprendimas

„Žieminės padangos jau beveik atgyveno, per vasarą jas visiškai užbaigsiu ir rudenį pirksiu...

Automobilio priežiūra vasarą – 5 patarimai, padėsiantys keliauti saugiau

Vasara – kelionių metas. Didelė dalis keliaujančiųjų savo nuotykiams renkasi būtent...

Nuo šiol dėl eismo nesklandumų vilniečiai turės kreiptis į 3 skirtingas įmones

Siekdama užtikrinti eismo saugumą ir darbų atlikimą laiku, Vilniaus savivaldybė sostinę...

Top naujienos

Seimo salėje vėl pasipylė aštrios replikos: Dieve saugok nuo tokių fantazijų (6)

Seimas antradienį galutinai sprendžiant dėl pataisų, kuriomis būtų sumažintas Seimo...

Prabilo apie Putino planą bet kokia kaina įtraukti Baltarusiją į karą: Lukašenkos kareivių laukia žiaurus likimas

Lietuvai paskelbus apie Europos Sąjungos sankcionuotų prekių tranzito į Kaliningrado sritį...

Landsbergis: naujo sankcijų Kaliningrado tranzitui išaiškinimo iniciatyva ateina iš EK ir mes negalėsime jo vetuoti (15)

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis tvirtina, kad šiuo metu tarp Lietuvos ir Europos...

Karas Ukrainoje. Auga raketų atakos Kremenčuke aukų skaičius, Rusija vėl pakeitė karo taktiką

Rusijos valstybė tapo didžiausia teroristine organizacija pasaulyje ir tai turi būti pagrįsta...

JAV žvalgyba įvertino žiaurų Kyjivo apšaudymą: tai rusiškas metodas atsakyti į tarptautinius įvykius (1)

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis kreipėsi į baltarusius, ragindamas neįsitraukti į...

„BMI Group“ Lietuvoje atidaro paslaugų centrą: įdarbins daugiau kaip 150 darbuotojų

Europos stogo dangų ir hidroizoliacijos sistemų ekspertė „ BMI Group“ šiandien pranešė apie...

10 tipų batų, kuriuos turi visos prancūzės: reikia vos tiek porų, kad stilingai atrodytumėte žiemą, vasarą ir bet kuria proga

Visos prancūzės turi 10 tipų apavo. Esu prancūzė ir man patinka rašyti apie prancūzių...

Delfi iš Taivano: kaip jaučiasi čia gyvenantys – ar Kinija gali ryžtis tokiam žingsniui kaip Rusija (1)

Taivane gyvenantys lietuviai juokauja, kad mūsų šaliai padovanojus vakcinų nuo COVID-19, jie...

Verslas PliusAistė Žebrauskienė

Europos Honkongu turėjęs tapti Kaliningradas nukentės labiau nei likusi Rusija: kuo šis kraštas svarbus

Dėl savo išskirtinės geografinės padėties ir Vakarų atsako į Ukrainoje vykdomą karą...