Matematika paprasta – vilkiko degalų bakuose telpa apie 1500 litrų dyzelino, kai kada – dar daugiau. Todėl išsiurbti keliasdešimt ar net kelis šimtus litrų (jei tam yra palankios sąlygos) kuro – visai gardus „kąsnelis“ vagišiui. Kad jie nesismulkina ir be skrupulų laužia užraktus – faktas. Ir jei transporto kompanijos vadovai bei vadybininkai dažniau nerimauja dėl gabenamo krovinio, tai vairuotojui, sustojus atsipūsti, reikia nepamiršti ir apie degalų bakų saugumą.

Vilkikų pardavėjai siūlo rinkti saugomas aikšteles

CargoNews.lt kalbinti naujų vilkikų pardavėjai pripažino, kad patikimiausias būdas apsaugoti kuro bakus – ilsėtis saugomose aikštelėse. Vilkikų gamintojai savo inovacijas skiria technologiniam progresui, o bakų kamščiai su užraktais beveik nekinta daugelį metų.

„Turėjome gamintojo siūlomų papildomų bakų apsaugų, tačiau jos buvo nepopuliarios, be to, kainavo nepigiai. Manome, kad geriausia apsauga – patikima poilsio aikštelė, nes nusikaltėliai, turėdami laiko, išlauš bet kokį užraktą ir pridarys daug žalos“, – tvirtina „Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus.

Signalizacija – gana naujas sprendimas

Saugoti degalų bakus galima ne tik geležiniais užraktais. Jau trečius metus vežėjams kuro bakų signalizacijas siūlantis Kęstas Simanavičius prisipažino, kad verslo nišą padiktavo gyvenimiška patirtis. Dirbęs ir daug bendravęs su transportininkais jis matė, kad bet kokie gamintojų ar auksarankių šaltkalvių siūlomi įrenginiai realiai neapsaugo degalų bakų, tiksliau – juose esančio kuro. Jeigu delikačiais visrakčiais spynos nusikaltėliai neatrakina, jie imasi grubios jėgos – laužtuvu galima nulaužti ir spyną, ir jos laikiklį, ir kamštį, ir įpylimo angą. O tada jau siurbk dyzeliną, kiek reikia…

„Galiu pasakyti labai paprastą pavyzdį: į reisą važiavo du vilkikai, vienas su degalų bako signalizacija, kitas – be jokios papildomos apsaugos. Turbūt patys suprasite, iš kurio degalų bako buvo išsiurbtas dyzelinas, kai vairuotojai sustojo pailsėti… Mano siūloma signalizacija veikia paprastai – pradėjus krapštyti bako atrakinimo spyną, signalizacija įsijungia ir atbaido vagis. Ar tai bus garsinis signalas, ar papildomai įsijungs ir šviesos – čia jau kliento pageidavimas, ko jis nori iš signalizacijos. Mano tikslas – patikimai ir saugiai įmontuoti paties sukurtus jutiklius, kad jie suveiktų tuo metu, kai nusikaltėliai pradeda lįsti prie degalų bako arba bakų. Kadangi sistemą kūriau pats, pats konstravau jutiklius, galiu šią signalizaciją pritaikyti praktiškai bet kurio gamintojo bet kokiam vilkiko modeliui. Vieniems modeliams darbo būna mažiau, kietiems reikia sudėtingesnių sprendimų, tačiau išeitį galiu pasiūlyti visiems. Vilkikui su dviem kuro bakais signalizacija su montavimo darbais kainuoja apie 150-170 eurų“, – pasakoja pašnekovas.

Jo teigimu, darbas užtrunka apie porą valandų. Ir klientams, kurie į meistrą paprastai kreipiasi po to, kai iš bako būna pavagiamas dyzelinas, tereikia išdėstyti pageidavimus: meistras gali atvykti į vietą ir vietoje sumontuoti elektronines apsaugos sistemas. Kęstutis teigia, kad jau ne kartą jo klientai dėkojo už patikimai veikusią apsaugą. Buvo atvejų, kai nusikaltėliai buvo nusukę atsarginį vilkiko ratą, tačiau nusprendė dar „prigriebti“ ir degalų: pradėjusi veikti garsinė signalizacija privertė nusikaltėlius palikti ir ratą, kurio paprasčiausiai nespėjo pasiimti.

Šio pašnekovo siūlomos signalizacijos – bene pigiausios rinkoje. Automobilių apsaugos sistemų montavimu užsiimančios įmonės irgi siūlo degalų bakų apsaugas. Tiesa, jos – drauge su vilkiko apsauga – kainuoja beveik 400 eurų.

Spynų pasiūla didelė

Gerokai pigiau kainuoja metaliniai kuro bakų apsauginiai užraktai. Rinkoje jų nestinga – galima rasti nuo universalių, daugmaž tinkančių dažno gamintojo vilkiko bakams, iki labai specifinių. Kainos prekybos vietose svyruoja nuo maždaug 18-20 iki 50-70 eurų.

Pavyzdžiui, bendrovės „Nerdas“ savininkas Dainius Aižinas, pats dešimt metų buvęs autovežio vairuotoju, kasdienį galvos skausmą dėl degalų saugumo puikiai supranta. Šiandien jo vadovaujama įmonė siūlo 80 konfigūracijų bakų užraktus, kuriuos galima pritaikyti praktiškai bet kuriam sunkvežimiui.

Lietuviškus patentus turintys gaminiai gaminami iš 4 mm storio plieno – tokio paprastomis žirklėmis nenukirsi. Aišku, jeigu vagis turi pakankamai laiko ir sąlygų, jis gali įveikti bet kokį užraktą. Bet norint įveikti rimtą užraktą, kyla daug triukšmo – vairuotojas gali pabusti, aplinkiniai gali išgirsti įtartinus triukšmus, be to, tvirtas plienas patikimai apsaugo baką – laužiant papildomą užraktą gali būti išlaužta pati bako įpylimo anga…

Kriminalistai iš praktikos patvirtina, kad vagys ieško lengvesnių kelių – jei yra sunkvežimis be bako apsaugos, tai jis ir taps nusikaltėlių taikiniu, o papildomu užraktu apsaugotas bakas paprastai lieka neliestas.

Lietuvos įmonės produkciją mielai perka prancūzai, olandai, čekai, portugalai, belgai, aišku – ir kaimynai latviai bei estai. Kitų šalių gamintojai irgi siūlo mūsų vežėjams savų apsaugų, sunkvežimių servisuose ir detalių parduotuvėse galima rasti iš užsienio atvežtų užraktų. Jeigu tai prekė iš Kinijos, ji gali būti ir pigesnė už lietuvišką, tačiau dėl plieno kokybės galima suabejoti.

Antra vertus, jei nusikaltėlis bako su papildomu užraktu nelies, tai galima sutaupyti keletą eurų. Bet jei degalų vagis turės pakankamai laiko, turbūt retas užraktas pagelbės… Čia geriausiai tiktų rusiškas posakis, kad prieš laužtuvą priešnuodžių nėra…

Vieną iš pavyzdžių, kaip galima pačiam uždėti papildomą kuro bako apsaugą, pamatysite žemiau.

Auksarankių meistrų era dar nesibaigė

Unikalių sprendimų rinkoje pasiūlo ir auksarankiais vadinami meistrai. Be abejo, vienetiniai gaminiai gali būti sunkiau „įkandami“ nusikaltėliams. Kiek tokia paslauga kainuos? Kaina kiekvienu atveju bus sutartinė.

Laiko turintys tekintojai ar kiti su metalu dirbantys specialistai tikrai ras būdą, kokią spyną uždėti ant jūsų vilkiko degalų bako. Ar ji bus patogi naudoti? Gal ir nelabai patogu, bet juk bakus vairuotojai pildo ne po 5 kartus per dieną – galima ir pasikrapštyti, kad nuimtumėte unikalų užraktą. O vagys, pamatę, kad bakas apsaugotas, matyt, ieškos kitos aukos.

Kalbinti pašnekovai siūlė investuoti į patikimą degalų bakų apsaugą. Nes kai kurios transporto bendrovės turi liūdnos patirties, kai vairuotojai taip „sėkmingai“ saugodavo savo vilkiką, kad po nakties paprasčiausiai neberasdavo kuro bako. Yra buvę atvejų, kai vagys paprasčiausi nupjaudavo baką laikančius tvirtinimus, diržus ir išsiveždavo arba nusitempdavo baką su keliais šimtais litrų degalų.