aA
Automobilių gamintoja „Ford“ ir Vanderbilto universiteto (JAV) tyrėjai atliko eksperimentą – imitavo automobilių grūstį ir pademonstravo, kaip adaptyvioji greičio ir atstumo palaikymo sistema (angl. adaptive cruise control; ACC), kuri būna integruota daugelyje mašinų, padeda sumažinti kamščius. Kartu inžinieriai ir mokslininkai tik dar kartą konstatavo seną tiesą – dėl daugybės spūsčių kalti patys vairuotojai, nesugebantys keliuose palaikyti srauto darnumo ir tolygaus greičio.
Automobilių eismas (asociatyvi nuotr.)
© DELFI / Andrius Ufartas

Demonstracijoje uždarame stadione Detroito priemiestyje dalyvavo 36 automobiliai. Vairuotojai imitavo važiavimą greitkeliu. Pirmą kartą automobiliuose buvo įjungta ACC sistema, kuri jutikliais fiksuoja atstumą iki priekyje esančio automobilio ir automatiškai keičia greitį. Antrą kartą automobiliai važiavo išjungus minėtą sistemą – vairuotojai patys didino greitį ir spaudė stabdžius savo transporto priemonėse.

Abiem atvejais buvo imituojami eismo sutrikimai.

Pirmą kartą automobiliai sulėtino greitį nuo 95 iki 65 km per valandą. Kai automobiliai važiavo neįjungus ACC sistemos, kiekvienam vairuotojui tekdavo stabdyti stipriau nei priekyje važiuojančiam automobiliui, todėl eismas stipriai sulėtėjo, kartais automobiliai vos judėdavo.

Antrą kartą atliekant eksperimentą su ACC sistema, kurią naudojo visi 100 km per valandą greičiu važiuojantys automobiliai. Priekiniam automobiliui lėtinant greitį, ACC sistema beveik visais atvejais, kai buvo stabdoma, sureaguodavo efektyviau, nei žmonės. Net tada, kai ACC sistemą naudojo trečdalis vairuotojų, rezultatai buvo panašūs į tuos, kai ACC sistema buvo įjungta visuose varikliuose.

„Ford Co-Pilot360“ technologijos integravimą į automobilius kuruojantis specialistas Michaelas Kane‘as pabrėžė, kad ACC sistema visus pratina saugiai vairuoti. „Išlaikykite pakankamai didelį atstumą iki priekyje esančio automobilio, būkite atidūs – tada eismo srautas judės sklandžiau ir mes visi laiku pasieksime savo kelionės tikslą.“

Eksperimentas patvirtino ankstesnių tyrimų rezultatus, parodžiusius, kad eismo kamščiai dažniausiai susidaro, kai važiuojama prilipus prie priekyje esančio automobilio, o jei išlaikomas saugus pakankamas atstumas iki priekyje ir už mūsų važiuojančio automobilio, mažėja tikimybė susidaryti grūstims, nes didėja bendro eismo srauto greičio tolygumas.

Nepaisant šio faktoriaus kuriami taip vadinami fantominiai kamščiai, kai spūsties gale atsidūrusiems automobiliams kartais tenka net visiškai sustoti, nors eilės priekyje nėra jokios kliūties ar kitos priežasties, dėl ko sutriktų eismas. Turbūt ne vienas mūsų yra atsidūręs tokiame kamštyje, iš kurio išnirus teko stebėtis, dėl ko jis apskritai įvyko? Išsamiau tai iliustruojama vaizdo medžiagose žemiau.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (3)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Pričiupo „gudragalvį“: avariją padarė be draudimo, policijai atvykus – draudimą jau turėjo (28)

Šalies keliuose vis dar pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nepaiso įstatymų ir važinėja be...

Perspėjo naudotų automobilių pirkėjus: patikrinti, ar jie saugūs, praktiškai neįmanoma (48)

Automobilio saugumo sistemos – plati sąvoka. Tai gali būti ir kėbulas, saugos diržai ar...

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (49)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Top naujienos

Po skandalo Pravieniškėse – košmaras Alytuje: „bachūrai“ pademonstravo, kas zonoje yra valdžia (59)

Alytaus pataisos namuose , kur bausmę atlieka už sunkius ir labai sunkius nusikaltimus nuteisti...

Kandidatų į prezidentus reitinguose – paskutinė didelė mįslė (219)

Kandidatų į prezidentus reitinguose į antrą vietą stipriai padidinusi savo populiarumą iškopė...

Daugybę metų prekyboje skaičiuojantys Lietuvos verslininkai: sumažinti kainų – neįmanoma (97)

Beveik 19 metų prekybos verslu Lietuvoje užsiimantys Valdas Čeilutka ir Saulius Jurkus įsitikinę...

Robotai gviešiasi europiečių darbo vietų – ypač pažeidžiama – Lietuva (49)

Robotai taikosi į žmonių darbo vietas Europoje, ir ypač pažeidžiamos atrodo šalys iš...

Orai: plikledis primins apie artėjančią žiemą (2)

Artėjantis savaitgalis bus žiemiškai vėsus, tačiau termometro stulpelis į minuso pusę persiris...

15 kg priaugusi Natalija Bunkė dabar save vadina plius dydžio modeliu: dar niekada tiek daug nesvėriau (90)

Atlikėjai Natalijai Bunkei tikrai galima pavydėti žavesio. Tačiau pati dainininkė savo grožio...

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (3)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

11 didžiausių klaidų, kurias daro bandantys maitintis sveikai

Nesvarbu, kiek sveikų užkandžių suvalgote ar kaip dažnai sportuojate, kaip ir daugelis žmonių,...

Gražiausiame Lietuvos rezervate pjaunami visi medžiai iš eilės: miškininkai sako, kad tai būtina (3)

Naglių gamtiniame rezervate jau kurį laiką darbuojasi medkirčiai su pjūklais – kertamas per...

Ar lėktuvas galėtų tęsti skrydį, jei sugestų trys iš keturių variklių?

„Boeing 747“ – tai laineris kartais vadinamas dangaus karaliene. Šis įspūdingas lėktuvas...