Kai vairuotojai susidomi padangų amžiumi ir su tuo susijusia informacija, paprastai tai reiškia, jog sprendžiami vienas iš kelių klausimų, pavyzdžiui kaip nustatyti padangos amžių, arba kada reiktų turimas padangas keisti į naujas?

Padangų amžiaus nustatymas

Padangų amžių galima apskaičiuoti patiems – tereikia žvilgtelėti į padangos pagaminimo datą. Ši data būna įtraukta į padangos serijos numerį, kuris yra užrašytas padangos išorėje. Serijos numeris yra raidžių ir skaitmenų kodas, susidedantis iš 11 skaičių ir dažniausiai, bet ne visada, prieš juos esančio akronimo DOT (angl. – Department of Transportation – Transporto ministerija). Paskutiniai 4 serijos numerio skaičiai reiškia padangos pagaminimo datą:

Pirmi du skaičiai reiškia padangos gaminimo savaitę (ji kinta nuo 01 iki 52), kiti du skaičiai – metus. Padangų, pagamintų iki 2000-ųjų, pagaminimo metai nurodomi vienu skaitmeniu (pvz., 189 reikštų 18-a savaitė, 1999).

Pavyzdžiui, kodas 1800 reiškia, jog padanga pagaminta 2000 metais balandžio mėnesį.

Kada reiktų turimas padangas keisti į naujas?

Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad naudojamos padangos neturėtų fizinių pažeidimų, o protektoriaus gylis tenkintų sezoninius reikalavimus. Lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3,0 mm. , o nuo balandžio 10 dienos iki lapkričio 10 dienos, protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 1,6 milimetro. Jei padanga netenkina šių reikalavimų ją iš karto reikia keisti. Tačiau net jei protektoriaus gylis yra pakankamas, dar nereiškia, kad padangą galima naudoti.

Eksploatacijos metu padangos patiria didžiulius išorinių jėgų poveikius, tad šiuo atveju būtina įvertinti ir padangų amžių. Tačiau vienareikšmiško atsakymo, kiek laiko saugiai galima naudoti padangas, nėra.

Padangos yra sudarytos iš įvairių medžiagų ir gumos mišinių, kurie turi būtinas savybes tinkamam padangų funkcionavimui užtikrinti. Šių sudedamųjų medžiagų savybės bėgant laikui keičiasi. Kiekvienos padangos senėjimo procesas priklauso nuo daugybės elementų, tokių kaip: oro sąlygos ir temperatūra, apkrova, važiavimo greitis, slėgis padangoje, priežiūra ir t.t.

Šie išoriniai poveikiai padangas veikia per visą eksploatacijos laikotarpį. Eksploatacijos metu padanga patiria milžinišką „stresą“ – kelio nelygumus, besikeičiančią temperatūrą, trinties jėgas ir kitas sąlygas, tačiau visi atvejai yra individualūs - naudojimo sąlygos gali smarkiai skirtis, todėl konkrečios padangos tinkamumo naudojimui laiką nuspėti iš anksto yra neįmanoma.

Žiūrint iš fizikinės pusės, padangos senėjimo proceso eigą labiausiai nulemia du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje; kuo aukštesnė temperatūra tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas.

Tad net jei automobiliu važiuojate mažai, padangos vis tiek patiria aplinkos poveikį – jas sendina tiesioginiai saulės spinduliai, dideliais intervalais besikeičianti aplinkos drėgmė bei temperatūra, nuolatinis automobilio svoris. Norint sumažinti tokius išorės poveikius reiktų nenaudojamo automobilio padangas išmontuoti ir padėti sandėliavimui į uždarą patalpą, į kurią nepatenka tiesioginiai saulės spinduliai, o patalpos mikroklimatas keičiasi labai siaurame diapazone. Vis gi tenka abejoti, ar kas nors ryšis tokiam padangų eksploatavimo būdui, tad net ir mažai važiuojant apie padangų amžių pamiršti negalima.

Visai kita situacija, kuomet su automobiliu važiuojama daug ir įvairiais keliais, o ir oro slėgis padangose ne visada laiku patikrinamas – tokiu atveju padangų nusidėvėjimo procesas vyksta „keturmyliais žingsniais“.

Taigi, nežinant padangos eksploatacijos specifikos, kalendorinė padangos gaminimo data mažai ką sako apie jos kokybę, tad ir konkrečių terminų niekas negali pateikti.

Lieka tik rekomendacijų galimybė. Didžiausi pasaulyje padangų gamintojai rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti naujomis jeigu eksploatuojamos padangos naudojamos daugiau nei 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų, todėl po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį. Todėl saugumo sumetimais 10 metų terminas yra ta riba, po kurio praktiškai visi gamintojai vienbalsiai rekomenduoja nebenaudoti tokių padangų, nes tuomet net ir ekspertai nebegali įvertinti jų tinkamumo naudojimui.

O ar tai reiškia, kad kokybiškas, žinomų gamintojų padangas drąsiai galima naudoti iki 10 metų amžiaus? Iš esmės taip, bet tik tuo atveju, jei jos eksploatuotos laikantis visų gamintojų reikalavimų. Deja, bet taip būna labai retai, o ir vairuotojai per šį laiką nuvažiuoja labai skirtingą atstumą, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai ir ypač atsakingai po 5 metų eksploatacijos.

Apžiūrint padangas labai naudinga įvertinti jų išorės vaizdą – atkreipkit dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, išorinius defektus, bet ir pačios gumos vientisumą, tolygumą. Jeigu padangos gumoje (tiek jos šonuose, tiek protektoriaus srityje) matyti smulkūs įtrūkimai, kurie vis didėja, reiškia vyksta gana spartus padangos senėjimo procesas ir jau pats laikas galvoti apie naują ratų „apavą“, nepaisant to, kokios kokybės yra protektorius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (66)