aA
Nors mūsų šalyje avaringumas keliuose pastebimai sumažėjo, tačiau skaičiai vis tiek nedžiugina. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2013 m. užregistruoti 546 kelių eismo įvykiai dėl neblaivių asmenų kaltės. Tai reiškia, kad kas šeštą užregistruotą įvykį sukėlė neblaivus asmuo.
© DELFI (P.Sadausko nuotr.)

Jų sukeltose avarijose pernai žuvo 96 ir buvo sužeisti 929 žmonės. Tai yra vienas prasčiausių rodiklių tarp 27 Europos Sąjungos valstybių. Tiesa, užsienyje tvarkos sergėtojai irgi turi problemų su neblaiviais vairuotojais.

Prarandama tūkstančiai gyvybių kasmet

Nors Europos transporto saugumo tarybos (ETSC) šeštojoje kelių saugumo ataskaitoje nurodoma, kad 2011 m. Europos Sąjungos (27 šalių) mirčių keliuose vidurkis buvo 60 iš 1 mln. Kelis kartus mažesnis nei tuo pačiu metu Lietuvoje. Tačiau net dėl ketvirtadalio žūčių Europos keliuose kalti būtent neblaivūs vairuotojai.

Pasak ETSC specialistų, kasmet būtų galima išsaugoti apie 6 500 europiečių gyvybių, jei tik vairuotojai būtų sąmoningesni ir nevairuotų būdami neblaivūs.

Labiausiai tokie faktai neramina kalbant apie keleivių pervežimo paslaugas teikiančių įmonių vairuotojus. Jie būna atsakingi ne tik už savo ar kelių kitų žmonių, bet viso keleivių būrio sveikatą bei saugumą.

Nors Lietuvos įstatymai nurodo, kad keleivius pervežančių įmonių vairuotojų blaivumas turi būti nuolatos tikrinamas, tačiau naujausia policijos ataskaita, apimanti 2014 m. sausio-rugpjūčio mėn., rodo, kad visgi buvo nustatyti 4 atvejai, kai transporto priemonių, turinčių daugiau kaip 9 sėdimas vietas, vairuotojams nustatomas lengvas neblaivumo laipsnis (nuo 0,2 promilės iki 0,4 promilės).

Draudimus sunku kontroliuoti

Pasak daugiau nei dešimtmetį veikiančios bendrovės „Alkotesteris“ direktoriaus Mariaus Anusausko, iškylančias problemas dėl neblaivių vairuotojų didelė dalis Europos valstybių yra linkę spręsti pačiu paprasčiausiu būdu – draudimais ir apribojimais.

„Leistinas promilių kiekis Europos valstybėse yra labai įvairus. Dažniausiai pasitaikanti riba – 0,5 promilės. Tokia, pavyzdžiui, nustatyta Latvijoje. O štai kitoje mūsų kaimynėje – Lenkijoje – galioja 0,2 promilės riba. Tiesa, yra ir dvi išimtys: Jungtinė Karalystė ir Malta. Ten leidžiama vairuoti net su 0,8 promilės“, – vardijo blaivumo tikrinimo įrangos prekyba besiverčiančios įmonės vadovas.

Jo teigimu, visgi leistina blaivumo riba nebūtinai siejasi su saugumu keliuose. Pavyzdžiu galima laikyti jau minėtas Jungtinę Karalystę ir Lenkiją. Pagal žuvusiųjų keliuose kiekį jos sunkiai sulyginamos, nes J. Karalystėje žuvusiųjų santykis, 2011 m. duomenimis, yra 32 iš 1 mln. O Lenkijoje jis siekia apie 110 iš 1 mln.

„Daug ką lemia ir vairavimo kultūra, žmonių elgesys keliuose. Nors D. Britanijoje nustatomų atvejų, kai vairuojama apsvaigus nuo alkoholio, yra bene daugiausiai visoje Europoje (patikrinus 14 vairuotojų iš 1 000 – daugiau nei 11 proc. būna viršiję leistiną ribą), tačiau ten žuvusiųjų keliuose skaičius yra mažiausiais Europos Sąjungoje“, – pastebėjo M. Anusauskas ir pridūrė, kad tai jokiu būdu nereiškia, jog alkoholio vartojimas bei vairavimas – suderinami dalykai.

Tai, kad daug kas priklauso nuo pačių vairuotojų, ir kad ne viską gali kontroliuoti įmonės, teikiančios keleivių pervežimo paslaugas, patvirtino ir tolimojo keleivinio transporto bendrovės „Toks“ direktorius Arūnas Indrašius.

„Prieš išvažiuojant į reisą iš įmonės teritorijos mūsų vairuotojai tikrinami alkotesteriais. Kartais surengiami tikrinimo reidai. O tolimųjų reisų vairuotojus tikriname ir grįžusius iš kelionės. Tačiau net ir išleidę blaivius vairuotojus mes negalime būti 100 proc. užtikrinti dėl jų elgesio vėliau. Tai paliekama jau pačių žmonių sąmoningumui ir supratingumui“, – sakė A. Indrašius.

Tiesa, jis pasidžiaugė, kad įmonės istorijoje dar nebuvo atvejo, kad neblaivumas būtų nustatytas jau dirbančiam vairuotojui. Pasitaikė tik tokių, kurie į darbą atėjo neblaivūs. Tokiais atvejais juos pakeisdavo kiti, blaivūs kolegos.

Pasiteiravus „Toks“ vadovo apie dabartinę blaivių vairuotojų užtikrinimo sistemą, jis sakė, kad ši esanti gera, bet pripažino, jog yra naujovių, kurios gerokai palengvintų gyvenimą.

„Būtų daug ramiau, jei autobusuose veiktų užvedimą blokuojantys alkotesteriai. Dabar, išleidus darbuotoją į kelių dienų ilgio maršrutą, visaip pagalvoji, o tuomet būtų tikrai ramu“, – tikino A. Indrašius, kurio teigimu įmonė visgi kol kas neplanuoja investuoti į tokią įrangą, nes dabar susikoncentravusi į rūpesčius susijusius su euro įvedimu.

Nežinojimas – dažna priežastis

Nors posakis „nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės“ plačiai paplitęs, tačiau būtent nežinojimas yra viena didžiausių problemų Europoje, kai kalba pasisuka apie ribą, kurią peržengus jau negalima sėsti prie vairo.

Anot M. Anusausko, paskutinis „Eurobarometro“ skelbtas tyrimas, analizavęs šią problemą, atskleidė, kad vidutiniškai tik 27 proc. europiečių žinojo, kiek promilių jų šalyje turi parodyti alkotesteris, kad vairuotojas būtų laikomas nepažeidęs taisyklių.

„Lietuviai irgi nesublizgėjo savo žiniomis. Daugiau nei 60 proc. apklaustųjų nežinojo atsakymo arba nurodė neteisingą promilių kiekį“, – sakė M. Anusauskas ir pridūrė, kad esant žmogiškajam faktoriui visada lieka tikimybė, kad kas nors nesilaikys taisyklių.

Tai palyginti anksti, pasak bendrovės „Alkotesteris“ direktoriaus, suprato suomiai, kurie ne tik vykdo eksperimentines programas, tiriančias automobilio užvedimą blokuojančių alkotesterių poveikį, bet jau įvedė ir reikalavimą, kad autobusuose, kuriais vežami vaikai, turi būti sumontuota blaivumo tikrinimo įranga.

„Kada taip galėtų nutikti Lietuvoje – sunku pasakyti. Tačiau pirmieji žingsniai irgi jau žengiami. Pavyzdžiui, šiais metais Švietimo ir mokslo ministerija mokykloms perdavė ne tik naujus geltonuosius autobusiukus, bet jų direktoriams dar įteikė ir alkotesterius, kad būtų galima patikrinti tuos autobusiukus vairuojančiųjų blaivumą“, – sakė M. Anusauskas.

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilnietis įsiuto: pigiausias plovimas automatinėje plovykloje tapo 740 eurų nuostoliu (317)

Nekaltas noras – per pietų pertrauką nusiplauti automobilį, vilniečiui tapo galvos skausmu....

Perkantys padangas internetu turėtų atkreipti dėmesį į kelis kriterijus (4)

Artėjant šaltajam sezonui tenka keisti automobilio padangas, todėl dažnas vairuotojas, kaip tik...

Kas antras tamsoje žuvęs pėsčiasis nepasirūpino paprasčiausia apsauga nuo nelaimės (6)

Nors vis dar nemažai eismo dalyvių mano, kad dėvėti atšvaitą esant prastam matomumui ar tamsiam...

Pareigūnai sunerimo: per parą 18 sužeistųjų, o žmonės nesupranta, ką keliuose daro ne taip (80)

Rytinės piko valandos prasideda, o vakarinės baigiasi sutemus, todėl tiek vairuotojai, tie...

Tyrimas nustebino: KET reikalavimus atitinkantis padangų protektoriaus gylis gali būti mirtinai pavojingas (124)

Rudenį, kada dažnai lyja, važiavimo saugumui itin didelę įtaką turi padangos ir jų...

Top naujienos

Prostitucijoje išnaudotų lietuvių istorijos sukrėtė net visko mačiusią pareigūnę iš Švedijos: viena jų tapo filmu (139)

Net praėjus daugiau nei dešimtmečiui prostitucijoje išnaudotų lietuvaičių istorijos yra...

Ilgiausia apgultis istorijoje: du dešimtmečius siaubo iškentę miestelėnai maro protrūkio laukė kaip išganymo (5)

Osmanų imperijos karo su Venecijos respublika metu Kandijos miestas (dabar – Heraklionas ,...

Aukštaitijos sostinė stoja? Darbdaviai jau skaičiuoja susitraukusius pelnus ir pereina į taupymo režimą (168)

Lietuvos ūkio variklis sukasi visu pajėgumu. Pastaraisiais metais augusi ekonomika išjudino ir...

Ekspertai: po Lenkijos rinkimų politikoje labiausiai tikėtinas tęstinumas (6)

Lenkijos valdančiajai dešiniųjų pažiūrų partijai „ Įstatymas ir teisingumas “...

Po skyrybų dramos – atviras Andriaus Šedžiaus interviu apie vaikus: apie tai vėliau teks papasakoti ir mažyliui (71)

Neseniai skyrybas išgyvenęs verslininkas Andrius Šedžius dabar visą savo dėmesį sakosi...

Sunkiai sergančios aktorės Anastasijos Zavorotniuk dukra pasidalijo jautria žinute (53)

Šeštadienį, spalio 12-ąją, sunkiai serganti aktorė Anastasija Zavorotniuk kartu suvyru Piotru...

Mirotičiaus šou laimėjo „Barcelonai“ trilerį prieš „Valencia“, Kulboka padėjo nugalėti „Baskonia“ (1)

Nikola Mirotičius surengė fenomenalų pasirodymą bei vienas ant savo pečių ištempė...

Metusi mokytojos darbą emigravo į Norvegiją: griauna stereotipus apie fabrikuose žuvį dorojančius tautiečius (166)

Pedagogės Laimutės Skiudulės vardą, be abejo, žino kone kiekviena Stavangerio ( Norvegija )...

Kokią klaidą lengva padaryti ruošiant avietes žiemai – profesionalo komentaras kaip avietes apsaugoti nuo šalnų (3)

Gediminas Cijūnaitis , gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patirtimi, kaip elgtis su avietėmis,...

Ant bangos: Rapšys iškovojo dar vieną auksą Berlyne (54)

Įspūdingą formą šį sezoną demonstruojantis Danas Rapšys iškovojo dar vieną aukso medalį...