Policijos departamentas, skelbdamas statistinę kelių eismo įvykių informaciją, kaskart džiaugiasi vis mažėjančiais eismo įvykių, sužeistųjų bei žuvusiųjų juose skaičiais. Iš tiesų situacija Lietuvos keliuose gerėja. Per dešimtmetį pasiekti įspūdingi rezultatai – žuvusiųjų eismo įvykiuose sumažėjo keliskart. Pernai šalies keliuose užgeso vos 188 gyvybės lyginant net su 572 karo keliuose aukomis 2006-aisiais.
Vaiko saugumas
© Shutterstock

Tačiau vienas šios statistikos aspektas lieka bemaž nepakitęs – eismo įvykiuose ir toliau nemažą dalį žuvusiųjų bei sužeistųjų sudaro pėstieji. Tad ko dar nežino mūsų nerūpestingi pėstieji ir vairuotojai apie saugų elgesį kelyje?

Kiekvieno atsakomybė

Įspūdingiems situacijos keliuose gerėjimo rezultatams nemenkos įtakos turi prevencinis darbas – kelių eismo taisyklių pokyčiai bei šviečiamoji informacija viešojoje erdvėje. Akivaizdu, kad šį darbą reikia tęsti ir toliau, nes beveik du šimtai keliuose prarastų gyvybių yra tikrai skaudi netektis. Tad dar kartą – apie pėsčiuosius ir jų saugumą kelyje.

„Pėsčiųjų eismas taptų gerokai saugesnis, jei abi pusės – tiek vairuotojai, tiek pėstieji – būtų labiau suinteresuoti savo ir kitų saugumu keliuose bei visą atsakomybę už elgesį kelyje prisiimtų sau – kur susitinka du blaiviai ir racionaliai mąstantys žmonės – ten tvarka ir ramybė“, – asmeninę atsakomybę už saugų eismą akcentuoja VĮ „Kauno regiono keliai“ saugaus eismo specialistas Linartas Kiškis.
Deja, dažna nelaimių, kuriose nukenčia pėstieji eismo dalyviai, priežastis ir yra atsakomybės stoka. Neretas praeivis mano, kad pėsčiųjų perėja tai vieta kur pėstieji turi pirmenybę – taip anaiptol nėra.

Ką turi žinoti kiekvienas pėsčiasis?
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

„KET nurodo, kad prieš įžengdami į važiuojamąją dalį pėstieji privalo įvertinti atstumą iki artėjančių transporto priemonių bei jų greitį ir žengti į ją tik įsitikinę, kad tai bus saugu bei nebus trukdoma transporto priemonėms. Tad akivaizdu, kad pėstieji taip pat turi pareigas, kurias privalu atlikti – jiems yra numatyta prievolė įvertinti situacijos saugumą ir tik tada kirsti kelią. Deja, nemažai pėsčiųjų šią prievolę ignoruoja, dėl to turime gana liūdną statistiką – daugiausiai pėsčiųjų nukenčia būtent pėsčiųjų perėjose“, – pastebi eismo specialistas.

„Kita vertus, vairuotojai turi nepamiršti, kad galbūt ne visi pėstieji yra pakankamai kompetentingi įvertinti situacijos saugumą: juk vairuotojas niekada negali būti tikras, kad pėsčiasis tinkamai įvertins visas eismo sąlygas ir žengs į pėsčiųjų perėją tik tada, kai yra tikrai saugu. Tad vairuotojams taip pat privalu važiuojant fiksuoti pėsčiųjų perėjas ir ties jomis būti itin budriems – stebėti pėsčiuosius bei jų manevrus“, – dar kartą eismo dalyvių pareigas primena L. Kiškis.

Ugdyti jaunąją kartą

Saugaus eismo specialistas pabrėžia, kad itin svarbu saugaus elgesio kertant važiuojamąją kelio dalį išmokyti mažuosius eismo dalyvius.
„Vaikams nuo mažiausių dienų tiek namuose, tiek ugdymo įstaigose turi būti aiškinama, kaip saugiai pereiti gatvę. Ir tai neturėtų būti vien tik formalus aiškinimas. Reikėtų su vaikais kartu praktikuotis pereinant pėsčiųjų perėjas, paaiškinti galimus pavojus, įspėti apie įvairias tikėtinas situacijas. Taip pat reikėtų nepamiršti ir paauglių – nors jie apie saugumą kelyje yra girdėję daugybę kartų, tačiau nerūpestingas jaunuolio būdas lemia, kad jie tikrai ne visada gatvėje laikosi KET. Kaskart išleisdami iš namų priminkite paaugliams apie saugų elgesį keliuose“, – pataria pašnekovas.

Ką turi žinoti kiekvienas pėsčiasis?
© DELFI / Andrius Ufartas

Per vieną dieną vaikų visko išmokyti ir įdiegti tvirtus saugaus elgesio kelyje įgūdžius tikrai nepavyks. Todėl reguliariai turi būti skiriama laiko pokalbiams ar knygelių apie saugų elgesį kelyje skaitymui. Puiku skatinti vaikus pačius samprotauti, kodėl reikėtų elgtis vienaip ar kitaip, kokia tokio elgesio nauda jiems patiems. Pradėti reikėtų nuo pačių svarbiausių, aktualiausių aspektų pėstiesiems: gatvės perėjimas, šviesoforo signalai bei atšvaitai bei kt.

Pavyzdys svarbiausia

Vaikai nuo 8 metų, prižiūrimi suaugusiojo, dviračiais jau gali važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, tačiau tokiu atveju labai svarbu jiems išaiškinti eismo taisykles – kaip reikia rodyti posūkius, persirikiuoti, neišvažiuoti prieš eismą. O taip pat svarbu akcentuoti, kad kertant kelią dviratį privalu vestis. Beje, vaikai iki 18 metų važiuodami dviračiu privalo būti su šalmu. Be to, mažieji eismo dalyviai privalo žinoti, kad keliu važiuojant dviračiu reikia laikyti abi rankas ant vairo ir kojas ant pedalų, o pamačius artėjančią kliūtį būtina sulėtinti greitį.

Vaikai nuolat stebi suaugusiuosius ir mato bei fiksuoja dauguma jų veiksmų, todėl, be jokios abejonės, suaugusiųjų veiksmai bus pastebėti ir darys didelę įtaką augančiam vaikui.

„Visi žino, kad vaikai daugiau dėmesio kreipia į tai, kaip tėvai elgiasi nei ką sako. Taigi, labai svarbu savo žodžius ir pamokymus sutvirtinti ir savo teigiamu pavyzdžiu. O taip pat svarbu nuolat vaikams priminti apie saugų elgesį kelyje ir gatvėje. Džiugu, kad ugdymo įstaigos skiria tikrai nemažai dėmesio saugaus elgesio kelyje įgūdžių ugdymui. Tad tėvams tik belieka šiuos įgūdžius palaikyti bei papildyti“ – skatina L. Kiškis.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Patarė, ko geriau nedaryti, jei per liūtį automobilis įstrigo baloje (38)

Dažnas atvejis per smarkias liūtis – kirsti gilių balų nesiryžtančių vairuotojų tuntai ir...

Automobilio variklio alyva: ko nesupranta ir kur klysta vairuotojai (27)

Tikriausiai visi automobilių savininkai ir vairuotojai žino, kad be alyvos variklis neveiks. Tačiau...

„Regitra“ paaiškino, kas lemia, kad vieni motociklininkai kelyje geriau matomi už kitus (4)

Didžioji dalis eismo įvykių, kuriuose vienas iš dalyvių yra motociklininkas , įvyksta dėl to,...

Penki atvejai, kai autobusu važiuoti yra protingiau nei sėsti į automobilį (1)

Artėjant rugsėjui į sostinę plūsta dešimtys tūkstančių studentų, atvykstančių čia...

Ugniagesiai perspėja: „Pastatėte automobilį ten, kur draudžiama? Kompensacijos dėl apgadinimų nelaukite“ (5)

Pilni automobilių daugiabučių kiemai dažnai tampa galvos skausmu ugniagesiams. Atvykę į tokius...

Top naujienos

Gydytoja papasakojo, kaip geriausia gydyti pūslelinę: tepalai ir pleistrai – praeityje (37)

Tikriausiai ir jūs esate vienas iš tų, kuris asmeniškai jau susipažino su pūsleline ( herpės...

Šiaudiniškius siaubiančio vyro bijo visas kaimas: jis lyg tiksinti bomba (174)

Dar prieš kelis metus Šiaudiniškiuose gyvenantis Julius Švedas buvo pavyzdingas šeimos žmogus,...

Pakvietė į vakarienę restorane – išėjo su pirkiniu už 2 tūkst. eurų (170)

Kaip manote, kiek gali kainuoti pagalvė? O dvi pagalvės ir antklodė? Žurnalistų pagalbos...

Neringos Venckienės tėvas ėmėsi veiksmų: šį kartą dėl anūkės (218)

Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) kalėjime kalinčios Neringos Venckienės tėvas kreipėsi į...

Gyvai / Supertaurės mačas Estijoje: „Real“ – „Atletico“ 0:1 (9)

Istorinis vakaras Estijoje – trečiadienį vakare Taline dėl UEFA Supertaurės titulo kaunasi...

Į restoraną Vilniaus senamiestyje užsukusią moterį išgąsdino ne tik kvapas, bet ir vaizdas (10)

Restorane „Forto dvaras“, esančiame pačioje Vilniaus širdyje – Pilies gatvėje, su šeima...

Filipinai – šalis, kurioje kalbėti apie moteris reikia atsargiai (3)

Filipinai – tai balta varna tarp ryškiaveidžių Azijos valstybių. Vienintelė šalis katalikė...

„Sevilla“ dirbtinės dangos bijo labiau nei žalgiriečių – klausimas apie įtampą kėlė šypsenas (28)

Ne mėgėjai, bet vis dėlto – ne aukščiausios lygos komanda. Taip apie Vilniaus „Žalgirį“...

Pasipylė skundai: svajonių darbas iš tiesų nė iš tolo neprimena svajonės (7)

„Turi tylėti ir tiesiog mėgti savo darbą“, – tai Australijos aviacijos realybė. Iš šono...

Vilniuje neblaivus BMW vairuotojas taranavo merginos vairuojama automobilį (74)

Trečiadienio vakarą Vilniuje policija vyko į eismo įvykį su nukentėjusiais. Pasirodo, kad...