aA
Policijos departamentas, skelbdamas statistinę kelių eismo įvykių informaciją, kaskart džiaugiasi vis mažėjančiais eismo įvykių, sužeistųjų bei žuvusiųjų juose skaičiais. Iš tiesų situacija Lietuvos keliuose gerėja. Per dešimtmetį pasiekti įspūdingi rezultatai – žuvusiųjų eismo įvykiuose sumažėjo keliskart. Pernai šalies keliuose užgeso vos 188 gyvybės lyginant net su 572 karo keliuose aukomis 2006-aisiais.
Vaiko saugumas
© Shutterstock

Tačiau vienas šios statistikos aspektas lieka bemaž nepakitęs – eismo įvykiuose ir toliau nemažą dalį žuvusiųjų bei sužeistųjų sudaro pėstieji. Tad ko dar nežino mūsų nerūpestingi pėstieji ir vairuotojai apie saugų elgesį kelyje?

Kiekvieno atsakomybė

Įspūdingiems situacijos keliuose gerėjimo rezultatams nemenkos įtakos turi prevencinis darbas – kelių eismo taisyklių pokyčiai bei šviečiamoji informacija viešojoje erdvėje. Akivaizdu, kad šį darbą reikia tęsti ir toliau, nes beveik du šimtai keliuose prarastų gyvybių yra tikrai skaudi netektis. Tad dar kartą – apie pėsčiuosius ir jų saugumą kelyje.

„Pėsčiųjų eismas taptų gerokai saugesnis, jei abi pusės – tiek vairuotojai, tiek pėstieji – būtų labiau suinteresuoti savo ir kitų saugumu keliuose bei visą atsakomybę už elgesį kelyje prisiimtų sau – kur susitinka du blaiviai ir racionaliai mąstantys žmonės – ten tvarka ir ramybė“, – asmeninę atsakomybę už saugų eismą akcentuoja VĮ „Kauno regiono keliai“ saugaus eismo specialistas Linartas Kiškis.
Deja, dažna nelaimių, kuriose nukenčia pėstieji eismo dalyviai, priežastis ir yra atsakomybės stoka. Neretas praeivis mano, kad pėsčiųjų perėja tai vieta kur pėstieji turi pirmenybę – taip anaiptol nėra.

Ką turi žinoti kiekvienas pėsčiasis?
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

„KET nurodo, kad prieš įžengdami į važiuojamąją dalį pėstieji privalo įvertinti atstumą iki artėjančių transporto priemonių bei jų greitį ir žengti į ją tik įsitikinę, kad tai bus saugu bei nebus trukdoma transporto priemonėms. Tad akivaizdu, kad pėstieji taip pat turi pareigas, kurias privalu atlikti – jiems yra numatyta prievolė įvertinti situacijos saugumą ir tik tada kirsti kelią. Deja, nemažai pėsčiųjų šią prievolę ignoruoja, dėl to turime gana liūdną statistiką – daugiausiai pėsčiųjų nukenčia būtent pėsčiųjų perėjose“, – pastebi eismo specialistas.

„Kita vertus, vairuotojai turi nepamiršti, kad galbūt ne visi pėstieji yra pakankamai kompetentingi įvertinti situacijos saugumą: juk vairuotojas niekada negali būti tikras, kad pėsčiasis tinkamai įvertins visas eismo sąlygas ir žengs į pėsčiųjų perėją tik tada, kai yra tikrai saugu. Tad vairuotojams taip pat privalu važiuojant fiksuoti pėsčiųjų perėjas ir ties jomis būti itin budriems – stebėti pėsčiuosius bei jų manevrus“, – dar kartą eismo dalyvių pareigas primena L. Kiškis.

Ugdyti jaunąją kartą

Saugaus eismo specialistas pabrėžia, kad itin svarbu saugaus elgesio kertant važiuojamąją kelio dalį išmokyti mažuosius eismo dalyvius.
„Vaikams nuo mažiausių dienų tiek namuose, tiek ugdymo įstaigose turi būti aiškinama, kaip saugiai pereiti gatvę. Ir tai neturėtų būti vien tik formalus aiškinimas. Reikėtų su vaikais kartu praktikuotis pereinant pėsčiųjų perėjas, paaiškinti galimus pavojus, įspėti apie įvairias tikėtinas situacijas. Taip pat reikėtų nepamiršti ir paauglių – nors jie apie saugumą kelyje yra girdėję daugybę kartų, tačiau nerūpestingas jaunuolio būdas lemia, kad jie tikrai ne visada gatvėje laikosi KET. Kaskart išleisdami iš namų priminkite paaugliams apie saugų elgesį keliuose“, – pataria pašnekovas.

Ką turi žinoti kiekvienas pėsčiasis?
© DELFI / Andrius Ufartas

Per vieną dieną vaikų visko išmokyti ir įdiegti tvirtus saugaus elgesio kelyje įgūdžius tikrai nepavyks. Todėl reguliariai turi būti skiriama laiko pokalbiams ar knygelių apie saugų elgesį kelyje skaitymui. Puiku skatinti vaikus pačius samprotauti, kodėl reikėtų elgtis vienaip ar kitaip, kokia tokio elgesio nauda jiems patiems. Pradėti reikėtų nuo pačių svarbiausių, aktualiausių aspektų pėstiesiems: gatvės perėjimas, šviesoforo signalai bei atšvaitai bei kt.

Pavyzdys svarbiausia

Vaikai nuo 8 metų, prižiūrimi suaugusiojo, dviračiais jau gali važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, tačiau tokiu atveju labai svarbu jiems išaiškinti eismo taisykles – kaip reikia rodyti posūkius, persirikiuoti, neišvažiuoti prieš eismą. O taip pat svarbu akcentuoti, kad kertant kelią dviratį privalu vestis. Beje, vaikai iki 18 metų važiuodami dviračiu privalo būti su šalmu. Be to, mažieji eismo dalyviai privalo žinoti, kad keliu važiuojant dviračiu reikia laikyti abi rankas ant vairo ir kojas ant pedalų, o pamačius artėjančią kliūtį būtina sulėtinti greitį.

Vaikai nuolat stebi suaugusiuosius ir mato bei fiksuoja dauguma jų veiksmų, todėl, be jokios abejonės, suaugusiųjų veiksmai bus pastebėti ir darys didelę įtaką augančiam vaikui.

„Visi žino, kad vaikai daugiau dėmesio kreipia į tai, kaip tėvai elgiasi nei ką sako. Taigi, labai svarbu savo žodžius ir pamokymus sutvirtinti ir savo teigiamu pavyzdžiu. O taip pat svarbu nuolat vaikams priminti apie saugų elgesį kelyje ir gatvėje. Džiugu, kad ugdymo įstaigos skiria tikrai nemažai dėmesio saugaus elgesio kelyje įgūdžių ugdymui. Tad tėvams tik belieka šiuos įgūdžius palaikyti bei papildyti“ – skatina L. Kiškis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Trinktelėjimas durelėmis į kitą automobilį atsirūgs: bus galima pildyti deklaraciją (274)

Tikriausiai nerasime tokio vairuotojo, kuris nebūtų pakliuvęs į situaciją, kai prekybos centro ar...

Atlikę šiuos darbus nesiskųsite apšalusiu ar aprasojusiu automobilio langu (51)

Atėjus žiemai vairuotojus užklumpa daug nepatogumų – nuo automobilio reikia valyti sniegą,...

Gerų žinių nėra: kelininkai pasakė, kur Lietuvoje vairuotojams bus sunkiausia (34)

Penktadienį ilgesnėms kelionėms pasirinkusiems vairuotojams derėtų vairuoti itin atsargiai....

Gausus sniegas pakišo koją ir Vilniaus vairuotojams – pasipylė avarijos pagrindinėse gatvėse formuojasi spūstys (117)

Gausus sniegas sukėlė chaosą ne tik Vidurio Lietuvoje: avarijos penktadienį apie pietus...

Kaune – chaosas, kelininkai skelbia darbus pradėję anksčiau, bet greitkeliai – užpustyti skaičiuoja masines avarijos (135)

Penktadienis vairuotojams ne itin palankus. Visą savaitę besikeitusių oro sąlygų baigiamasis...

Top naujienos

Po protesto akcijos mokytojai lieka ŠMM: nuotaikos dabar kitos (73)

Prieš protesto akciją ministerijoje budintys mokytojai su ašaromis akyse kalbėjo, kad nuotaika...

Kuria naują tvarką: nepatenkinti gydytojų darbu galės reikalauti pinigų (6)

Sveikatos apsaugos ministerijos siūlomas „žalos be kaltės“ modelis pacientams leistų...

Orai: lietų ir šlapdribą pakeis sniego pusnys (10)

Pirmadienį orus lems ciklonas keliaujantis nuo Atlanto vandenyno . Dangumi plauks niūrūs,...

„Paskutinis skambutis“ praėjo ramiai, tačiau tuo viskas dar nesibaigia (589)

Sekmadienį Vilniuje vykusioje masinėje protesto akcijoje „Paskutinis skambutis“ susirinko apie 6...

Kad pritrauktumėte šio milijardieriaus dėmesį, jums reikia iškristi iš mokyklos (41)

Kadaise sėdėjęs kalėjime už automobilių vagystę, Tally Fofana dabar sulaukia paramos iš...

Gabriela Spanic švenčia jubiliejų: 45 metai buvo kupini dramų, detektyvu ir ne itin sėkmingų plastinių operacijų

Gruodžio 10 dieną puikiai serialų mėgėjams žinoma aktorė Gabriela Spanic švenčia 45-ąjį...

Ir Jasikevičius, ir Adomaitis turi prastų naujienų (69)

Sunku prisiminti, kada paskutinį kartą mūšis tarp Kauno „Žalgirio“ ir Vilniaus „Ryto“...

Kaunietis pasipiktino ligoninės darbu: numirėliui juk nėra kur skubėti (28)

„ Kas vyksta Kaune “ redakciją pasiekė Kauno klinikinės ligoninės administracijos darbu...

Pro šalį šaudęs Valančiūnas ir „Raptors“ nervų kare antrą kartą krito prieš „Bucks“

NBA pirmenybėse dar vieną nesėkmę patyrė lygos lyderiai Toronto „Raptors“ (21-7). Kanados...

Šapoka: bandoma pažadinti Marxo šmėklą priešinsis bet kokiam pinigų mokytojams didinimui (556)

Finansų ministras Vilius Šapoka LRT TELEVIZIJOS laidos „ Savaitė “ studijoje teigė, kad...