Stabdymas ir sustojimas

Stabdymo kelias yra atstumas, kurį transporto priemonė nuvažiuoja nuo stabdžio pedalo paspaudimo iki visiško automobilio sustojimo. Sustojimo kelias yra ne tik nuvažiuojamas atstumas nuspaudus stabdį, tačiau ir atstumas, kurį vairuotojas įveikia nuo kliūties pastebėjimo iki konkrečių veiksmų įgyvendinimo ir visiško automobilio sustojimo.

Tam, kad lemiamu metu sustoti pavyktų laiku, itin svarbu pasirinkti saugų, vairavimo gebėjimus ir patirtį atitinkantį greitį, kuris, tikėtina, visais atvejais bus mažesnis nei leistinas. Stabdymo, o ypač sustojimo keliui ypač svarbi ir vairuotojo reakcija, mat tai, kaip greitai sėdintis prie vairo gebės imtis veiksmų, lemia ir tai, kaip greitai pavyks sustoti. Nemažiau svarbu pasirūpinti ir kokybiškomis automobilio padangomis.

Svarbūs veiksniai

Vis tik didėjant greičiui ilgėja ne tik stabdymo kelias, tačiau ir mažėja vairuotojo apžvalgos kampas, o dėl to didėja eismo įvykio tikimybė. Saugaus eismo ekspertai paaiškino, jog greičiui padidėjus du kartus, automobilio stabdymo kelias pailgėja 4 kartus. Tai reiškia, kad važiuojant 50 km/val. greičiu, stabdymo kelias bus 15 metrų, o važiuojant 100 km/val. – 60 metrų.

Stabdymas

Situacija dar labiau blogėja, kai greitis didėja 3 kartus, mat tada stabdymo kelias pailgėja net 9 kartus, o tai reiškia, kad važiuojant 150 km/val. visiškai sustoti pavyks tik už 135 metrų po to, kai stipriai nuspausite stabdžio pedalą.

Saugaus eismo ekspertai ragina įvertinti ir kitus veiksnius, kurie turi svarbios įtakos automobilio stabdymui. Pirmiausia, reikėtų įvertinti kelio dangą, mat net ir esant rūkui, kelio danga tampa slidesnė, o lyjant stabdymo kelias dar labiau ilgėja. Tam, kad nelaimių pavyktų išvengti, patariama ne tik sumažinti važiavimo greitį, tačiau ir laikytis didesnio atstumo nuo priekyje važiuojančių transporto priemonių. Saugaus eismo ekspertai akcentuoja, kad esant idealioms važiavimo sąlygoms reikėtų palaikyti 2 sekundžių arba pusei greičio prilygstantį atstumą. Tai reiškia, kad važiuojant 50 km/val. atstumas nuo priekyje esančio automobilio turėtų būti 25 metrai. Vis tik prastėjant eismo sąlygoms šis atstumas turėtų būti dar didesnis.

Vairuotojai turėtų nepamiršti įvertinti ir savo savijautos. Mat pavargusiems, sergantiems ar prastai besijaučiantiems vairuotojams reikės daugiau laiko, kad pastebėtų ir tinkamai sureaguotų į kliūtį bei imtųsi veiksmų. Specialistai aiškino, kad sėdant prie vairo reikėtų įvertinti savo savijautą, nes pvz., pavargus, kaip ir naktį, vairuotojo reakcijos laikas pailgėja du kartus, todėl esant galimybei, patariama kelionę atidėti ir prie vairo sėsti tik pailsėjus.

Stabdymas

Prisiminkite klaidas

Saugaus eismo ekspertai patarė, kad sėdintys prie vairo turėtų prisiminti ir itin svarbią stabdymo taisyklę – greitį mažinti reikia prieš posūkį, o ne jau pasukus automobilio vairą. Specialistai aiškino, kad pradėjus stipriau stabdyti posūkyje, ypač, kai kelio danga yra drėgna arba šlapia, automobilio padangos gali prarasti sukibimą su danga, o automobilis nuslysti nuo kelio.

Vis tik tada, kai tenka stabdyti staigiai tam, kad išvengtumėte susidūrimo su kliūtimi, kitu automobiliu ar į kelią išėjusiu žmogumi, stabdžio pedalą patariama spausti ne palengva, o taip stipriai, kaip tik pavyksta. Tik tokiu atveju stabdymo kelias bus trumpiausias ir nelaimės gali pavykti išvengti.

Specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad siekiant išvengti nelaimių, kiekvienas vairuotojas artėdamas prie pėsčiųjų perėjos, net jei ir nemato pėsčiojo, turėtų sumažinti važiavimo greitį, ypač, jei juda gyvenamųjų namų rajonuose. Važiuoti lėčiau patariama ir kertant sankryžas, mat važiuojant saugiu greičiu gali pavykti išvengti ne tik savo, bet ir kitų vairuotojų klaidų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)