aA
Vos tik spustelėjus didesniam šalčiui neužsivedantis automobilis dažniausiai signalizuoja apie tai, kad yra metas keisti akumuliatorių. Siekiant iš anksto apsidrausti nuo tokių nemalonių situacijų, pavyzdingi vairuotojai dar prieš šaltąjį metų periodą pasirūpina nauja automobilio baterija. Tačiau tuomet iškyla dilema, kur dėti seną ir naudojimui netinkamą energijos šaltinį, teigiama pranešime žiniasklaidai. Ir, pasirodo, seno akumuliatoriaus sandėliuoti neverta.
Automobilio akumuliatorius
Automobilio akumuliatorius
© Organizacijos nuotr.

Autogamintojų ir importuotojų asociacija (AGIA) pastebi, kad dar ne visi vairuotojai tinkamai pasirūpina akumuliatorių likvidavimu. Naudojimui netinkami akumuliatoriai yra viena dažniausiai pasitaikančių pavojingų automobilinių atliekų. „Regitros“ duomenimis, Lietuvoje yra vien apie 1,4 mln. lengvųjų automobilių, todėl natūralu, kad bent daliai iš jų kasmet tenka pakeisti energijos maitinimo šaltinį.

Kaip pasakoja asociacijos vadovė Rita Zdanevičienė, nors didžioji dalis lietuvių jau atsikratė įpročio pasenusius akumuliatorius sandėliuoti, tačiau kai kurių vairuotojų garažuose ar sandėliukuose dar galima atrasti ne vieną seną bateriją. Jos teigimu, tokie baterijų kaupėjai rizikuoja ne tik aplinkos saugumu, bet ir savo sveikata.

„Plačiausiai rinkoje naudojami švino rūgštiniai akumuliatoriai savyje turi itin daug pavojingų cheminių medžiagų, t. y. sunkiųjų metalų ir elektrolito. Vien švinas yra įvardijamas kaip pirmos pavojingumo klasės elementas, kuris organizmui gali pridaryti daug bėdos. Ne mažesnį pavojų kelia ir sieros rūgštis, kuri garuodama gali pridaryti didelių nemalonumų“, – teigia R. Zdanevičienė.

Anot jos, dėl šios priežasties panaudoti akumuliatoriai yra kaip tiksinčios ekologinės bombos. Pažeidus jų struktūrą į aplinką patekusios pavojingos medžiagos gali ne tik apnuodyti žmogaus organizmą, bet ir užteršti aplinką – dirvožemį bei gruntinius vandenis. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl automobilių baterijos negali būti išmetamos kaip buitinės atliekos ar juo labiau atsidurti pamiškės griovyje.

Pridavus galima ir užsidirbti

Remiantis Europos Sąjungos priimtais teisės aktais, savo sudėtyje švino turintys akumuliatoriai privalo būti utilizuojami taip, kad dalis medžiagų galėtų atgimti naujam gyvenimui. Pasak AGIA vadovės, būtent transporto priemonių baterijose didžioji dalis medžiagų yra tinkamos tą padaryti.

„Akumuliatorius gali būti išskaidomas į šviną, stibį, sieros rūgštį, plastiką ir kitus smulkesnius elementus. Praktiškai visos šios medžiagos gali būti perdirbamos ar neutralizuojamos, kad nesukeltų jokio neigiamo efekto. Tokiu būdu aplinka ir žmonės apsaugomi nuo taršos, o įvairūs gamintojai turi žaliavos naujai produkcijai kurti“, – aiškina asociacijos vadovė.

R. Zdanevičienė teigia, kad panaudoti akumuliatoriai netgi turi savo paklausą, kadangi už juos galima gauti bent kažkiek pinigų. Garažų kompleksuose netgi mėgsta lankytis smulkūs verslininkai, kurie supirkinėja pasenusias baterijas ir bando iš to užsidirbti.

„Priklausomai nuo akumuliatoriaus svyruoja ir jo kaina. Skaičiuojama, kad Lietuvoje už panaudotą bateriją galima gauti nuo 4 iki maždaug 25 eurų. Šią sumą įprastai lemia švino ir kitų metalų kiekis akumuliatoriaus viduje“, – sako R. Zdanevičienė.

Išmetusių laukia baudos

AGIA vadovė pažymi, kad akumuliatorių likvidavimą derėtų patikėti profesionalams, kurie tinkamai pasirūpins jų likimu. Teisę utilizuoti pavojingąsias atliekas turintys atliekų tvarkytojai ne tik sumokės atlygį, bet ir sutvarkys pavojingąsias medžiagas pagal reglamentą. Automobilių baterijas taip pat galima atiduoti ir į kiekvienoje savivaldybėje įkurtas stambių atliekų surinkimo aikšteles ar autoservisuose, jeigu naudojamasi jų paslaugomis.

„Nors vietų, kur galima atiduoti pasenusias baterijas, Lietuvoje yra išties nemažai, tačiau vis dar pasitaiko pavienių atvejų, kai jos atsiduria ne savo vietoje, pavyzdžiui, įprastuose buitiniuose konteineriuose ar kažkur gamtoje. Toks elgesys yra nepateisinamas ir gali turėti finansinių pasekmių. Aplinkos teršimas pavojingomis cheminėmis medžiagomis užtraukia baudą asmenims nuo 60 iki 120 eurų, taip pat gali tekti atlyginti žalą gamtai“, – įspėja asociacijos direktorė.

Be kita ko, R. Zdanevičienė griežtai nerekomenduoja patiems ardyti naudojimui netinkamų akumuliatorių. Bandymai tą padaryti gali baigtis rimtomis pasekmėmis pačių ardytojų ar aplinkinių žmonių sveikatai, taip pat ir aplinkai. Šiuo atveju derėtų žinoti, kad atliekų tvarkytojai akumuliatorius surenka neišardytus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.5000

Kodėl prieš žiemą akumuliatorių verta įkrauti (17)

Artėjantis žiemos sezonas kiekvienam vairuotojui primena, kad būtina pasirūpinti savo automobiliu....

7 patarimai, kaip saugiai važiuoti atšalus orams (3)

Artėjant žiemai vairavimo sąlygos tampa sudėtingesnės. Ryte važiuojant į darbą tenka įveikti...

Kelininkai įspėja: slidu gali būti net ir esant teigiamai temperatūrai (2)

Panevėžyje pasirodžiusį pirmąjį sniegą daugelis pramiegojo, o kelininkai jau ėmėsi darbo....

Ką darote blogai, jeigu žieminės padangos dėvisi per greitai

Kiekvienam vairuotojui svarbu žinoti, kada padangos yra nusidėvėjusios. Tinkamos eksploatuoti...

Eglė nesitikėjo, kad kelionė šitaip pasibaigs: automobilis apsivertė padangomis į viršų, lūžo stuburo slanksteliai (22)

Specialistai sako, kad itin svarbu keliuose pasirinkti saugų greitį. Tai – taisyklė, kurią...

Top naujienos

Siunčia viltingą žinią: pirmasis miestas Europoje įgijo bandos imunitetą? (68)

Kovo mėnesį pasaulį apskriejo vaizdai iš šiaurės Italijos: kariniai sunkvežimiai, prikrauti...

Kova dėl elektros vartotojų: du nauji tiekėjai ir siūlomų kainų palyginimas (66)

Lapkritį nepriklausomų elektros tiekėjų būrys pasipildė dviem naujais vardais, o Valstybinė...

Orai: pamažu mėgins įsitvirtinti žiema (7)

Šiandien Lietuvos orus lems nelabai aktyvaus ciklono vakarinė dalis.

Gydytojas Morozovas pasakė, kaip seksas veikia organizmą (181)

Jo trūkumas pasireiškia mažesniu atsparumu infekcijai, dažnesnėmis onkologinėmis ligomis, prasta...

Įsitikinimas, kad moteris turi patenkinti vyrą, slepia kur kas baisesnę tiesą: tik reta išdrįsta apie tai prabilti (399)

Europoje dar 2014 m. vykdytos apklausos parodė, kad Europos Sąjungoje (ES) viena iš dešimties...

Šio verslo gamyklos Lietuvoje išbando išskirtines inovacijas: štai kaip viskas atrodo iš vidaus (5)

Skirtingose pramonės šakose įdiegiama vis daugiau aplinką tausojančių sprendimų, ne išimtis ir...

Vilniaus ir Kauno eglės – tikros gražuolės: kuri jums patiko labiau? balsavimas (516)

Šiemet kalėdinių eglių įžiebimo šventes sekame nebe miestų aikštėse, o namuose. Vilniaus ir...

Pagaliau: sostinėje įžiebta įspūdinga Kalėdų eglė, kuria žavėsis visa Europa susirinko minia žmonių; papildyta nuotraukų galerija (707)

Vilniaus Katedros aikštėje šeštadienį vakare įžiebta pagrindinė šalies Kalėdų eglė....

Lietuvos valdovė, kuri tapo „blogiete“: net Žygimantas Augustas manė, kad ji kalta dėl Barboros mirties (50)

Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės romanas pavergė lietuvių širdis. Tragiškai...

18 taškų pranašumą iššvaistę ispanai pralaimėjo Izraeliui estai neprilygo rusams (13)

FIBA atrankos į Europos krepšinio čempionatą staigmenos nesibaigia. Šeštadienio vakarą...

|Maža didelių žinių kaina