Nuo 2014 metų lapkričio Europos Sąjungoje visi nauji standartinio komplektavimo automobiliai privalės turėti elektroninę stabilumo programą (ESP), kuri užtikrina automobilio apsaugą nuo slydimo, nes avarinėje situacijoje reguliuoja variklio galią ir individualiai kontroliuoja kiekvieno rato stabdžius.
© Gamintojo nuotr.

Panašūs įstatymai per artimiausius kelerius metus įsigalios Australijoje, Japonijoje, Pietų Korėjoje ir Rusijoje. JAV automobilių gamintojai jau nuo šių metų privalo montuoti ESP sistemas (angl. Electronic Stability Program) į visus automobilius, kurių masė neviršija 4,5 tonos.

„Daugybė tyrimų rodo, kad modernios ESP sistemos keliuose padeda išvengti iki 80 proc. visų nelaimių, susijusių su slydimu. Kai kurie analitikai tvirtina, kad vairuotojų saugumo požiūriu ESP yra pats svarbiausias išradimas po saugos diržo, kurį automobiliuose imta naudoti 1949 metais,“ – sakė technologijų koncerno „Bosch“ Produktų ir paslaugų automobiliams padalinio Lietuvoje vadovas Tomas Bučinskas.

Būtent „Bosch“ 1992 metais sukūrė pirmąsias ESP sistemas, o nuo 1995 metų pradėjo masinę jų gamybą. Pirmaisiais stambiais užsakovais tais pačiais metais tapo „Mercedes-Benz“ ir BMW, o netrukus ESP sistemos pasklido po visą pasaulį. Iki šiol per 17 metų pasaulinei automobilių rinkai „Bosch“ tiekė 75 milijonus ESP sistemų, kurių du privalomi moduliai yra stabdžių neblokavimo sistema (ABS) ir ratų sukibimo su paviršiumi reguliavimo sistema (TCS).

Šiuo metu ESP montuojamos į kas antrą pasaulyje nuo konvejerio nuriedantį lengvąjį arba komercinį automobilį. Europoje šis rodiklis kur kas didesnis – 72 procentai. Nuo pasaulinio vidurkio akivaizdžiai atsilieka Brazilija, Kinija, Indija ir kitos Azijos šalys.

Šį pavasarį „Bosch“ pradėjo serijinę jau devintosios kartos sistemų „ESP Plus“ gamyba. Jose įdiegta daug naujovių, užtikrinančių dar patikimesnį automobilių valdymą ir maksimalų jų stabilumą kelyje. Kompiuterizuota sistema kas akimirką apdoroja daugybę automobilio kontrolės parametrų ir pagal rezultatus nustato optimalų ratų sukimosi režimą bei padeda saugiau sustoti ir pajudėti iš vietos. Pastarasis niuansas itin svarbus mieste, kai tenka dažnai stabčioti.

Devintosios kartos „ESP Plus“ lengvai adaptuojama įvairiausiems modeliams, nes sistema sukurta dėlionės principu: automobilių gamintojai gali pasirinkti tokią techninės ir programinės įrangos konfigūraciją, kuri geriausiai atitinka konkretaus modelio paskirtį ir specifiką.

Į sistemą galima integruoti elektroninius jutiklius, kurie matuoja nuokrypį nuo vairuotojo pasirinktos važiavimo trajektorijos ir šoninį automobilio greitėjimą. Sistema turi du papildomus stabdžių slėgio jutiklius bei kelias kitas inovacijas, todėl stabdžių jėgą reguliuoja itin preciziškai. Be to, „ESP Plus“ pagal automobilio elgesį kelyje iš anksto „įtaria“ slydimo pavojų ir atitinkamai kontroliuoja kiekvieno rato stabdžius bei sumažina variklio galią.

„ESP Plus“ ypač naudinga avarinėse situacijose, kai tenka staigiai stabdyti, nes automobilis kur kas tiksliau reaguoja į vairuotojo veiksmus. Elektroniniai ESP jutikliai „atspėja“ vairuotojo ketinimus, o jei važiavimo parametrai jų neatitinka, automobilis „sureguliuojamas“ taip, kad maksimaliai atitiktų vairuotojo veiksmus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rasojantys langai ar silpnai pučiantis ventiliatorius – pirmieji problemos požymiai (5)

Plonu drėgmės šydu ar net leduko sluoksniu iš vidaus aptraukti automobilio langai – žiemos...

Keliuose pastebima neraminanti tendencija (35)

Per metus žuvusiųjų skaičius šalies keliuose išliko nepakitęs. Pernai šalies keliuose gyvybių...

Tarsis dėl vairuotojų sveikatos pažymų turintiems klausos negalią (2)

Sveikatos apsaugos ministerijoje penktadienį rengiamas pasitarimas dėl pažymų norintiems vairuoti...

11 auksinių lenktynininko patarimų vairuotojams žiemos kelyje (4)

Sausio 27-ą dieną Utenos ir Molėtų apylinkėse organizuojamas pirmasis metų festivalis „ Winter...

Automobiliai su vairu dešinėje: ar verta tokį įsigyti (44)

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik...

Top naujienos

Šveicarų specialistai įvertino Gedimino kalno gelbėjimo planą: tikrai yra dėl ko nustebti (283)

Lietuvos mokslininkai ir specialistai vis dar nesutaria, kaip gelbėti Gedimino kalną. Kol mūsų...

Nori uždirbti padėdami išvengti įvestų „Sodros“ mokesčių (50)

Netylant kalboms dėl nuo šių metų įvestų „Sodros“ grindų ir jau prasidėjusių atleidimų,...

Orai: laukia šalčiausia šios žiemos naktis (10)

Antradienio naktis bus bene šalčiausia šią žiemą. Vietomis, rytiniuose ir pietiniuose šalies...

Šimonytė pasakė, ką reikėjo daryt LRT: kliuvo ir Karbauskiui, ir Jakilaičiui (280)

Didesnis Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) finansinių duomenų viešumas būtų apsaugojęs...

Galingas Kuzminsko dėjimas išplėšė dramatišką „AX Armani“ pergalę (11)

Italijos pirmenybėse pirmadienį vakare Milano „AX Armani“ namuose po atkaklios kovos 82:80...

Turi priekaištų vilniečiams: kas jums darosi, kad taip pripratote skųstis? (54)

Per paskutinius kelerius metus teko lankytis aštuoniose Europos valstybių sostinėse ir dar bent...

Prieš akistatą su „Žalgiriu“ – trilerį išgyvenusi „Panathinaikos“ ir pavydėtinas Lekavičiaus taiklumas prireikė dviejų pratęsimų (5)

Graikijoje Atėnų „Panathinaikos“ ekipa su Luku Lekavičiumi namuose po dviejų pratęsimų...

Ramūnas Bogdanas. Pirmieji Narcizo metai Baltuosiuose rūmuose (35)

2017 m. sausio 20 d. įvyko 45-ojo JAV prezidento inauguracijos ceremonija. Juo tapo verslininkas ir...

Vienuoliktokų tėvams – bauginanti žinia apie itin užkrečiamą ligą (97)

Pirmadienį Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos vienuoliktokų tėvai informuoti dėl...