aA
Specialistų teigimu, tamsusis periodas yra tas metas, kai išvažiavusiems į kelius tenka susikaupti dvigubai, o palengvinti vairavimą gali nebent šiuolaikiškos automobilių technologijos, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio žibintai
© Shutterstock

Anot vairavimo eksperto Artūro Pakėno, geras matomumas yra gyvybiškai svarbus siekiant važiuoti saugiai ir prognozuojamai.

„Apie 80-90 procentų informacijos vairuodami mes gauname pasitelkę regėjimą. Todėl tamsiuoju paros metu mūsų galimybės vertinti situaciją sumažėja labai smarkiai: pastebėti kliūtį, nuspėti kito eismo dalyvio manevrus tampa sudėtinga. Nesame nakties gyvūnai, todėl mums reikalingas apšvietimas: ar išorinis, ar skleidžiamas automobilio“, – sakė saugaus eismo specialistas.

Didžiausi pavojai tyko užmiestyje

Jo teigimu, geras automobilio kelio apšvietimas yra važiavimo tamsiuoju paros metu pagrindas. Ypač jo svarba išauga išvažiavus į užmiestį, kur kyla netikėtų pavojų.

„Tamsoje labai padaugėja susidūrimų su gyvūnais dėl jų migracijos ir didesnio važiavimo greičio. Mes juos dažniausiai pamatome tik tada, kai išvengti susidūrimo yra labai sudėtinga“, – sakė A. Pakėnas.

Jis taip pat pastebėjo, kad žmonės vis dar mažai dėmesio skiria savisaugai.

„Dažnai užmiestyje einantiems pėstiesiems atrodo, kad jie turėtų būti matomi, bet be atšvaitų taip toli gražu nėra. Pėsčiąjį tuomet gali išgelbėti tik toli į priekį šviečiantys žibintai. Nes juk suvokiame, kad važiuodami 90 km/val. greičiu su įjungtomis artimosiomis šviesomis sustoti tik pamatę apšviestą kliūtį jau nebespėsime“, – akcentavo A. Pakėnas.

Specialisto teigimu, į pagalbą vairuotojui vis dažniau ateina technologijos. Šiuolaikinės transporto priemonės yra pakankamai ištobulintos, o naujo automobilio ieškantys pirkėjai gali rinktis nuo pažangių apšvietimo technologijų ar avarinio stabdymo sistemų iki aukštesnės klasės automobiliuose diegiamų naktinio matymo sistemų.

Lietuvoje tamsusis paros metas yra ilgas, tad tiems, kurie daug važinėja užmiestyje, manyčiau, jeigu tik yra galimybė, tikrai verta investuoti į automobilį turintį galingesnius žibintus. Be to, prisideda ir vairuotojus slegianti įtampa – žmogus pavargsta labiau, kai gerai nemato, jam reikia įsitempus žiūrėti. Tad visi kelionę gerinantys sprendimai yra tik skatintini, nes viena išvengta avarija atperka absoliučiai visas išlaidas“, – įsitikinęs specialistas.

Lazeriniai žibintai
Lazeriniai žibintai
© Gamintojo archyvas

Įsitvirtina naujos technologijos

Apšvietimo technologijoms tobulėjant, šiuo metu dažniausiai automobiliuose sutinkamas halogenines lempas tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje pamažu išstumia efektyvesni LED žibintai, o technologijų piramidės viršūnėje – 2015 metais BMW pristatyti lazeriniai žibintai. Specialistų teigimu, šiai technologijai savo galimybėmis kol kas alternatyvų nėra.

„BMW Laserlight“ sistema padvigubina tolimųjų šviesų srautą, todėl vairuotojas gali matyti dvigubai ilgesnį kelio ruožą. Ši technologija sukuria 10 kartų ryškesnę ir intensyvesnę šviesą nei tradiciniai ksenono dujų ar LED žibintai, be to, naudoja maždaug trečdaliu mažiau energijos. BMW automobiliuose montuojami lazeriniai žibintai, priklausomai nuo modelio, gali apšviesti iki 600 metrų, tai yra gerokai daugiau nei bet kokios kitos technologijos lempos“, – sakė BMW prekės ženklo Lietuvoje vadovas Martynas Daujotas.

„Laserlight“ sistemoje lazeriu sukurta šviesa skleidžiama per žibintuose sumontuotus veidrodžius, kur ji atspindima ir fokusuojama į lęšį. Šis lęšis užpildytas geltonu fosforu – medžiaga, kuri reaguoja į stiprią šviesą. Kai lazerio šviesa atsispindi lęšyje, ji sąveikauja su geltonuoju fosforu, kuris savo ruožtu sukuria ryškią, labai intensyvią baltą šviesą. Galiausiai ši šviesa išsklaidoma siekiant sumažinti jos intensyvumą ir tada nukreipiama į kelią priešais automobilį.

M. Daujoto teigimu, lazeriniai žibintai sukuria ir kitų privalumų gamintojams. Kadangi yra gerokai kompaktiškesni, jie suteikia dizaineriams galimybę sumažinti žibintų korpuso dydį ir optimizuoti automobilio aerodinamines savybes.

„Svarbu ir tai, kad lazeriniai žibintai integruojami su kitomis automobilinėmis sistemomis ir gali dar labiau padidinti saugumą bei komfortą. Pavyzdžiui, jie gali būti susieti su navigacijos sistema ir iš anksto apšviesti posūkį, o kryptiniu taškiniu spinduliu išskirti už 300 metrų esantį gyvūną ar pėsčiąjį, kurį užfiksuoja infraraudonųjų spindulių kameros“, – pasakojo M. Daujotas.

LED žibintai
LED žibintai
© Gamintojo archyvas

Nei lazerinių, nei LED žibintų per automobilio eksploatavimo laikotarpį keisti nereikia.

„Kad vairuotojams svarbu saugiai vairuoti tamsoje rodo ir pardavimų skaičiai. Apie 95 proc. iš „Krasta Auto“ salonų išvažiuojančių automobilių būna sumontuoti LED arba lazeriniai žibintai. Daugelyje BMW modelių LED žibintai montuojami kaip standartinė įranga gamykloje“, – pažymėjo M. Daujotas.

Papildomos akys tamsoje

A. Pakėno teigimu, geri žibintai yra svarbiausia saugaus keliavimo tamsoje dedamoji dalis, tačiau šiuolaikiški automobiliai siūlo ir daugiau pagalbininkų.

„Viena iš pagrindinių naujųjų technologijų yra naktinio matymo įranga, taip pat jau dauguma naujų automobilių turi kliūčių atpažinimo sistemas, kurios pradeda pačios stabdyti automobilį arba perspėja mus. Tai nebūtinai pigūs sprendimai, tačiau tikrai vertingi, nes gali padėti išvengti skaudžių įvykių“, – sakė A. Pakėnas.

Anot M. Daujoto, automobilių naktinio matymo sistemose paprastai naudojamas įvairių technologijų – infraraudonųjų spindulių kamerų, GPS, radarų – derinys, skirtas objektams aptikti ir juos identifikuoti.

„BMW Night Vision“ naktinio matymo sistema pirmą kartą pristatyta dar 2005 metais – tuomet ji buvo diegiama 7 serijos BMW modeliuose. Šiuolaikiniuose BMW modeliuose naudojama naktinio matymo sistema apdoroja tolimąją infraraudonąją spinduliuotę ir didesnį dėmesį skiria pėstiesiems bei gyvūnams, esantiems iki 300 metrų atstumu. Vairuotojas ekrane gali matyti visus gyvus objektus, esančius netoli kelio“, – atskleidžia M. Daujotas.

Jo teigimu, išmani sistema atpažinusi gyvūną nukreipia į jį dalį automobilio šviesų srauto, o vairuotoją perspėja atitinkamu signalu prietaisų skydelyje bei parengia automobilio stabdžius avariniam stabdymui. Taip vairuotojui maksimaliai padidinama galimybė išvengti susidūrimo.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.0000

Kas kaltas, kad net apšviestose perėjose vairuotojai nepamato pėsčiųjų (81)

Kai 8 valandą ryte dar tamsu, o 16 valandą – jau tamsu, kelionių sutemus neišvengia nė vienas...

Ką turite padaryti vakare, kad ryte sėkmingai užvestumėte automobilį (57)

Atšalus orams rytais į automobilių stovėjimo aikšteles grįžta langų gremžimo garsai,...

Draudikai nerimauja dėl vairuotojų, naudojančių eismo programėles: perspėja apie pasekmes (37)

Nors kalbėti telefonu vairuojant Lietuvoje negalima, mūsų šalies vairuotojai vis tiek nepaleidžia...

Ką daryti, kad prasidėjus žiemai automobilio durys ir spynelės neužšaltų (10)

Prasidėjus šalnoms, svarbu tinkamai pasirūpinti savo automobiliu. Bene visi žino, kad reikia...

Išsprendė KET galvosūkį dėl posūkio į kairę: keturiose sankryžose policija baudų nedalins (56)

Po to, kai lapkričio 1-ąją įsigaliojo nauja eismo judėjimo sankryžose tvarka, praėjo jau...

Top naujienos

Kaunietės įspėja: Airinas vėl ėmėsi „fotografo“ veiklos?

„Ieškoma mergina fotosesijai Kaune, apartamentuose. Fotosesija nemokama. Reikalavimai – graži...

Turkija vėl keičia nuomonę: dėl Baltijos šalių gynybos planų taškas dar nepadėtas atnaujinta (453)

NATO negalės paskelbti Baltijos šalių gynybos plano, kol nebus paskelbtas planas dėl pavojaus,...

Erika Umbrasaitė

Myliu, bet palieku tave, Paryžiau

Sakoma, Paryžius egzistuoja žiūrinčio akyse. Jis it koks chameleonas, keičiantis spalvą,...

Rusų pora pasikvietė į savo butą ir parodė, kaip gyvena vidutinė šeima Sankt Peterburge

„Aš nesu nacionalistas. Rusai su lietuviais turi draugauti“, – žurnalistui Orijui Gasanovui...

Palanga kaip reikiant pasistengė: sužibusi kalėdinė eglutė nutvieskė visą kurortą papildyta nuotraukų galerija (24)

Švenčių laukimu pradedanti gyventi Palanga prieš pat eglutės įžiebimą pakvietė kurorto...

Naujausi orų modeliai parodė, koks bus likęs gruodis: ar dar verta tikėtis šalčio (38)

Laidoje „DELFI diena“ sinoptikė Izolda Marcinonienė tikino, kad artimiausios dienos bus...

Europos plieno industrija išgyvena krizę: patiria nuostolius, atleidžia darbuotojus (18)

Europos plieno pramonė patiria dar vieną krizę: finansiniams nuostoliams ir darbo vietų mažinimui...

Naujas mokestis gresia šimtams tūkstančių: labiausiai pajus dyzelininių automobilių savininkai (398)

Valdantieji nepasiduoda ir ketina naująjį taršių automobilių mokestį įvesti kartu su 2020 metų...

Priminė, ką dokumentuose įrašo tiems, kurie bando duoti kyšį techninėje apžiūroje

Savaitgalį Lietuvos techninės apžiūros įmonės vairuotojams primins, kad užsimerkti į...

Mokyklų reitingai parodė: esame ne šiaip gyvulių ūkis, o tikra dresuotų gyvulėlių ferma

DELFI publikavo interviu su žurnalo „Reitingai“ vyr. redaktoriumi Gintaru Sarafinu. Įvairių...