DELFI aiškinasi, kur ir kokie kalneliai gali būti įrengti. Iš pirmo žvilgsnio gana elementarus klausimas virsta į gana rimtus skaičiavimus.

Kur galima įrengti?

Iškili inžinerinė priemonė, skirta transporto priemonių greičiui sumažinti arba saugiam greičiui palaikyti kelio (gatvės) ruože. Taip oficialiai vadinami greičio mažinimo kalneliai.

Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijos (R ISEP 10) patvirtintos prieš šešerius metus. Nustatyta, kad iškilios greičio mažinimo priemonės gali būti taikomos B2, C ir D kategorijos gatvėse.

Valstybinės reikšmės magistralinių ir krašto kelių ruožuose, kurie yra gyvenvietėse ir turi gatvės požymių (šaligatviai, apšvietimas ir pan.) ir kurių paskirtis yra tranzitinė ar skirstomoji, iškilios greičio mažinimo priemonės yra taikomos išimtiniais atvejais ir kelias turi atitikti eilę reikalvimų.

Visų pirma leistinas greitis visame kelio ruože turi būti ne daugiau 50 km/val. Be to, nustatytas faktinis važiavimo greitis pagal 85-ojo procentilio reikšmę (t. y. greičio ribą, kurios neviršija 85 proc. automobilių) turi būti ne mažiau kaip 8 km/val. didesnis už leistiną.

Kelio ruožas, kuriame norima įrengti iškilią greičio mažinimo priemonę, privalo nebūti horizontalioje ar vertikalioje kreivėje, netenkinančioje matomumo reikalavimo pagal kelių techninį reglamentą.

Vidutinis metinis paros eismo intensyvumas turi būti ne didesnis nei 2000 automobilių per parą, o vidutinis metinis sunkiojo transporto paros eismo intensyvumas – ne daugiau nei 150 automobilių per parą.

Taip pat 30 m spinduliu aplink planuojamą iškilios greičio mažinimo priemonės taikymo vietą neturi būti gyvenamųjų pastatų.

Prireiks skaičiavimų

Kodėl kalnelis būtent tokio aukščio, o ne aukštesnis ar platesnis? Apskaičiuoti „gulinčio policininko“ aukštį prireiks matematinių formulių.

Visų pirma, kalneliai gali būti kelių formų. Populiariausias – apskritiminės formos („gulintis policininkas“). Taip pat pasitaiko sinusoidinės, trapecinės formos kalnelių.

Greičio mažinimo kalneliai turi būti įrengiami per visą važiuojamosios dalies plotį, išimtiniais atvejais gali būti įrengiami per vienos eismo juostos plotį, užtikrinant, kad jo neapvažinės transporto priemonės.

Pavieniai kalneliai įrengiami tik tuo atveju, kai reikia sumažinti greitį vienoje vietoje. Pavyzdžiui, pėsčiųjų perėjoje, prieš sankryžą ir panašiai. Kitais atvejais kalneliai įrengiami grupėmis.

Apskritiminės formos kalneliai tinkami įrengti gatvėse, kuriose mažas leistinas greitis. Didesnio aukščio (>0,05 m) ir trumpesni (iki 0,9 m) kalneliai sukelia didelį diskomfortą, todėl būtinai privalomi įspėjamieji kelio ženklai. Be to rekomenduojami šviesą atspindintys elementai.

Trapecinės formos kalnelis gali būti įrengiamas, kur pėsčiųjų ir dviračių takas kerta gatvę ir panašiai. Gatvės ruože, kuriame vyksta žemagrindžio transporto priemonių eismas, rekomenduojama įrengti 0,08 m aukščio kalnelius. Kitais atvejais įrengiamas iki 12 cm aukčio ir iki 5 metrų ilgio kalnelis.

Kalnelio šlaitų nuolydis priklauso nuo leistino maksimalaus greičio. Jei greitis 50 km/val., tai nuolydis privalo būti 1:20−1:30.

Sinusoidinės formos kalnelio įrengimas yra sudėtingiausias. Jis tinka gatvėse, kuriose didelis dviračių ir motociklininkų eismas. Rekomenduojami šviesą atspindintys elementai. Jo ilgis priklausomas nuo leistino greičio gali būti nuo 2 iki 6 metrų, o aukštis – iki 12 cm.

Greičio mažinimo kalneliai įrengiami iš įvairių medžiagų – paprasto, spalvoto ar tekstūrinio asfaltbetonio, granito, akmens, spalvų trinkelių, surenkamų plastikinių, guminių, metalinių segmentų.

Rekomendacijos

Prieš kalnelį turi būti įrengti įspėjamieji kelio ženklai „Nelygus kelias“ ar kiti įspėjamieji kelio ženklai, kurie įrengiami pakankamu atstumu nuo kliūčių, kad tinkamai įspėtų vairuotojus apie pavojų.

Esant intensyviam visuomeninio ir sunkiojo transporto eismui, rekomenduojama įrengti dalinius trapecijos formos kalnelius. Trapecinės formos greičio mažinimo kalneliai taip pat ir daliniai gali būti įrengiami C ir D kategorijos gatvėse, išskirtiniais atvejais – dviejų eismo juostų B kategorijos gatvėse.

Jei gatvę kerta pėsčiųjų ir dviračių takas ar yra numatoma pėsčiųjų perėja, tai kalnelį rekomenduojama sutapatinti su perėja, t.y. įrengti iškiliąją pėsčiųjų perėją. Kalnelio (pėsčiųjų perėjos) aukštis turi atitikti kertančio pėsčiųjų ir dviračių tako aukštį, o jei yra aukščių skirtumas – įrengti nuožulnius bortelius, kad žmonės su negalia ir dviratininkai galėtų lengvai kirsti važiuojamąją dalį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (20)