aA
Kuo realesnės eismo sąlygos ir didesnė pasirinkimo laisvė vairavimo egzaminą laikančiam žmogui – tokiu principu jau artimiausioje ateityje ketina vadovautis kandidatus į vairuotojus egzaminuojanti valstybės įmonė „Regitra“.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

2014-ieji būsimųjų vairuotojų egzaminavimo srityje irgi neapsiėjo be naujovių. Žinia, nuo liepos 1-osios 17 metų sulaukusiems jaunuoliams, siekiantiems įgyti teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, leista savarankiškai pasiruošus laikyti teorijos egzaminą bei mokytis vairuoti keliuose ir su šeimos nariais, jei prieš tai jie „Regitroje“ išlaikė teorijos egzaminą.

„Todėl norinčiųjų laikyti teorijos egzaminą šiemet sulaukėme daugiau nei 2013-aisiais. Pernai iki gruodžio 1 dienos teorijos egzaminą uostamiestyje laikė 9 627 žmonės, šiemet – 11 536.

Tačiau išlaikiusiųjų procentas sumažėjo – prieš metus jis siekė 58 proc., šiais metais – jau tik 51 proc. Kodėl? Matyt, jaunuoliai, net nebaigę vairavimo mokyklos, eina į egzaminus ekspromtu, su mintimi: „O gal išlaikysiu?“ – sako „Regitros“ Klaipėdos filialo viršininkas Saulius Budinas.

Daugiau laisvės

Į praktinę vairavimo egzamino dalį šiemet imta žiūrėti demokratiškiau. Pavyzdžiui, egzaminuojamajam leista važiuoti į gatvę net tuo atveju, jei jis padarė kritinį kiekį klaidų atlikdamas užduotis aikštelėje.

„Taip žmogui leidžiame išbandyti save, pridedame pasitikėjimo savimi. Tai – tik jam į naudą. Beje, dauguma tokia galimybe pasinaudojo“, – džiaugiasi S. Budinas.

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas teigia, kad panašaus požiūrio į egzaminuojamuosius bus laikomasi ir toliau.

„Idėja tokia – suteikti žmogui kuo daugiau laisvės, pavyzdžiui, leisti jam pasirinkti, kur jis nori statyti mašiną „parkavimosi“ užduoties metu – nebūtinai konkrečioje stovėjimo aikštelės vietoje, o leisti nuspręsti, kuri egzaminuojamajam atrodo galbūt tinkamesnė. Juk visi žmonės yra skirtingi, su skirtingais sugebėjimais“, – argumentuoja jis.

Į gatves

Anot S. Šumino, jau ateinančiais metais bus pasistengta dar labiau sumažinti užduočių, privalomų atlikti „Regitros“ aikštelėje, skaičių, o jas perkelti į realias eismo sąlygas.

„Tokia mūsų strategija artimiausiems 10 metų – kad vairavimo egzaminas B kategorijos pažymėjimui gauti vyktų kuo tikresnėmis sąlygomis. Reikia pabaigti su tais kuoliukais aikštelėse. Pavyzdžiui, ten apsiriboti dviem pratimais, o visa kita – gatvėse ir tikrose prekybos centrų aikštelėse. Arba tiesiog pirmas 5 egzamino minutes būsimojo vairuotojo veiksmų nevertinti, leisti jam susipažinti su mašina ir prie jos priprasti“, – teigia pavaduotojas.

Jo teigimu, reikėtų atsisakyti ir egzamino maršruto. Esą pakaktų nurodyti 3 taškus, pavyzdžiui, svarbesnes sankryžas, kurias per praktinį egzaminą žmogus turėtų pravažiuoti. O kokius kelius jų link rinksis – jo reikalas.

S. Šuminas įsitikinęs, kad kuo realesnėmis sąlygomis egzaminus laikyti turėtų ir norintieji gauti vilkiko vairuotojo pažymėjimą.

Skandinavai jau dabar spaudžia Europos Komisiją, kad ši nustatytų atitinkamus reikalavimus. Pavyzdžiui, kad egzaminas būtų laikomas su pilnai pakrautu vilkiku, nes, jų teigimu, tokios transporto priemonės ir tuščios valdymas – du visiškai skirtingi dalykai“, – tvirtina vienas „Regitros“ vadovų.

Vertinti, kas gera, o ne kas bloga

Dar vienas svarbus dalykas, kurį laikui bėgant bus siekiama pakeisti – vertinimo kriterijai.

„Yra dvi sistemos. Viena jų – pagal klaidas. Taip dabar vertiname mes. Kita sistema, populiaresnė tose pačiose Skandinavijos šalyse – pagal sugebėjimus. Kitaip sakant, vertinama ne tai, kas blogai egzaminuojamojo veiksmuose, o kas gerai.

Taip jau yra – kai ieškai klaidų, jų ir randi. O kompetenciniame, visuminiame vertinime galima ir nekreipti dėmesio į klaidas, jei bendras įspūdis geras. Arba atvirkščiai – egzamino metu klaidų gal ir nebuvo, bet tas bendras įspūdis – negatyvus. Pavyzdžiui, žmogus vairavo per daug agresyviai ar panašiai“, – teigia S. Šuminas.

Kol kas šis dalykas yra tik diskusijų lygmens, tačiau pirmieji žingsniai to link žengiami – jau dabar „Regitra“, remdamasi olandų pavyzdžiu, ruošia standartus, padėsiančius apibūdinti, kas yra geras vairavimas. Jais ateityje turėtų remtis ir mokymo aprašas.

„Vairavimo mokyklos turėtų mokyti ne tik atmintinai iškalti Kelių eismo taisykles ir žinoti, kurioje konkretaus jų punkto vietoje reikia padėti kablelį. Žinios turi būti interpretatyvaus pobūdžio, o ne reprodukcinio. Būsimuosius vairuotojus reikia mokyti supratimo, nuovokos, įvairių rizikos veiksnių numatymo. Tai ir yra gero vairavimo sudedamoji dalis“, – tvirtina generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Nauji klausimai

Beje, ateinančiais metais teorijos egzamine gali atsirasti 5 papildomai klausimai – prie dabar esančių 30. Tačiau egzaminuojamieji jų bijoti neturėtų.

„Tai – savotiško tyrimo dalis. Taip tiesiog bandysime sužinoti, ar tie klausimai tinkami, ar ne. Jei į kurį neatsakys dauguma, bus aišku, kad jis yra netinkamas. Egzamino rezultatui tai įtakos neturės, tie klausimai bus neprivalomi. Tačiau gali būti, kad, siekdami motyvuoti žmones išspręsti šias užduotis, nubrauksime vieną klaidą tiems, kurie į visus tuos papildomus klausimus atsakys“, – aiškino S. Šuminas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Perspėjo apie sudėtingas eismo sąlygas: šiąnakt plikledis ir lijundra (15)

Antradienio naktį Lietuvoje eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, įspėja kelininkai .

Paaiškino, kada automobilyje reikia antro atsarginio rato, o kada – kastuvo (23)

Ką pravartu automobilyje turėti žiemos metu, kad ji neužkluptų netikėtai? Galbūt nieko, nes...

B. Vanagas parodė, kaip pasitikrinti, ar automobilyje sėdite taisyklingai – svarbiausia ne patogumas (20)

Taisyklingas automobilio valdymas prasideda nuo taisyklingos sėdėjimo pozicijos. Tik sėdėdami...

Priminė vairavimą lengvinančią sistemą, kurią važiuojant per lietų geriau išjungti (34)

Važiuojant 90 km/val. greičiu keliu, ant kurio – vieno centimetro vandens sluoksnis, slystelėti...

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Top naujienos

Puteikis: esu patyręs praktiškai viską, kuo gyvena daugelis lietuvių (181)

„Aš ne tik kad žinau, kas yra turėti polinkį alkoholiui, žinau, kaip tai susitvarkyt, žinau...

Makabriškomis laidotuvėmis garsėjantys tibetiečiai šlykštisi mums priimtinu laidojimo būdu (20)

Lietuviui pavyko nuvykti į griežtai kontroliuojamą Tibetą, nors ten laisvai keliauti draudžiama....

Prasidėjo masiniai darbuotojų atleidimai: kam labiausiai verta sunerimti (55)

Praeitą savaitę Užimtumo tarnyba pranešė apie Lietuvos įmonėse numatomus masinius darbuotojų...

Šakalienė: jaučiuosi kaip košmariškame sapne

Seimo narė Dovilė Šakalienė viešai nekomentavo jai metamų kaltinimų, esą ji už Norvegijos...

(Ne)skanūs lietuvio nuotykiai Berlyne: teko valgyti skalbykloje, autobuse ir net pasakų namelyje (2)

Dažniausiai keliaudami kur nors pavalgyti galvojame tik apie maistą – kad jis būtų skanus,...

Skvernelis įstrigo Briuselyje: atskristi pasisekė. Grįžti, deja, jau nepavyks papildyta (392)

Belgijoje viešintis premjeras Saulius Skvernelis susidūrė su nemalonumais.

Būdai sužinoti moters charakterį, neuždavus jai nė vieno klausimo (13)

Sakoma, kad kiekviena moteris – neištirta žemė, suprasti jos nepajėgus nė vienas pasaulio...

Tapinas: jeigu jau galime žveją nukelti girtą nuo ledo, tai gal galime ir prezidentę į Rygą nuskraidinti (464)

Lietuvos prezidentės Dalios Grybauskaitės sprendimas dėl lėktuvo gedimo nevykti į Latvijos...

„Google“ sugalvojo originalų būdą tiekti Afrikai internetą (2)

Atvesti į Afrikos kaimo vietoves greitaeigį, plačiajuostį internetą daugumai tą padaryti...

Penkių minučių triukas, kuris padės greičiau užmigti ir geriau išsimiegoti

Nuolat pypsintis ir šviečiantis telefonas - daugelio kasdienybė, kuri kelia didesnį ar mažesnį...